AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #121 Del Skrevet 8. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 40 om ca 2 mnd, Har bestemt meg for og ta HVI (Er det det, det heter??) Eggutak, så bli gravid ved hjelp av donor (er alene) er det noen som vet hvordan prosessen er da? Tenkte og gjøre det i Danmark, billigste stedet jeg har sett hittil. Men når i syklusen tar dem egg uttak? Så må man tilbake når et egg er modent for så sette inn? Hvor lang tid tar det fra egg utag, til man kan sette inn igjenn? Reiser jeg tilbake til Norge, eller kan jeg bare bli på et hotell en dag eller noe? Hva er deres erfaring? Og dere som har gjort det, har dere gjort mange forsøk? Anonymkode: ac6fd...6ac Jeg har ikke tatt IVF (som jeg antar du mener) men du har litt å sette deg inn i. Og hvis du allerede er 40, har du begrenset med tid. Husk at krona er helt elendig i kurs i forhold til dansk krone. Pluss at du må ha fly og opphold/hotell mens du er der nede. Kontra det å gjøre det i Norge. For noen år siden var det ikke lov med spermdonor i norge, da hadde man ikke noe valg og måtte reise til Danmark. Du får hormonsprøyter som setter i gang eggløsning. Dette tar uansett 2 uker, så tar de ut egg, befruktet disse, når eggene er klare etter 2 uker kan de settes inn. Hvis en befruktning har skjedd. Så det er ikke helt sikkert. Hvis ingen egg er befruktet må du sette i gang eggløsning og uttak på nytt. Jeg tipper du må ned 2-3 ganger pr uttak. Men det skal jeg ikke si helt sikkert. Det kan noen som har gjort det svare bedre på. Anbefaler deg å lese opp mest mulig på nett før du går til det steget å få barn. Regne litt på kostnadene med å ha barn. Sett deg inn i ting. Særlig med tanke på at du ikke har satt deg noe inn i ivf og hvordan det fungerer. Anonymkode: de368...2fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #122 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har ikke tatt IVF (som jeg antar du mener) men du har litt å sette deg inn i. Og hvis du allerede er 40, har du begrenset med tid. Husk at krona er helt elendig i kurs i forhold til dansk krone. Pluss at du må ha fly og opphold/hotell mens du er der nede. Kontra det å gjøre det i Norge. For noen år siden var det ikke lov med spermdonor i norge, da hadde man ikke noe valg og måtte reise til Danmark. Du får hormonsprøyter som setter i gang eggløsning. Dette tar uansett 2 uker, så tar de ut egg, befruktet disse, når eggene er klare etter 2 uker kan de settes inn. Hvis en befruktning har skjedd. Så det er ikke helt sikkert. Hvis ingen egg er befruktet må du sette i gang eggløsning og uttak på nytt. Jeg tipper du må ned 2-3 ganger pr uttak. Men det skal jeg ikke si helt sikkert. Det kan noen som har gjort det svare bedre på. Anbefaler deg å lese opp mest mulig på nett før du går til det steget å få barn. Regne litt på kostnadene med å ha barn. Sett deg inn i ting. Særlig med tanke på at du ikke har satt deg noe inn i ivf og hvordan det fungerer. Anonymkode: de368...2fa Driver og setter meg inn i det. Og har lest meg opp til ganske mye men ikke alt Anonymkode: ac6fd...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #123 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har ikke tatt IVF (som jeg antar du mener) men du har litt å sette deg inn i. Og hvis du allerede er 40, har du begrenset med tid. Husk at krona er helt elendig i kurs i forhold til dansk krone. Pluss at du må ha fly og opphold/hotell mens du er der nede. Kontra det å gjøre det i Norge. For noen år siden var det ikke lov med spermdonor i norge, da hadde man ikke noe valg og måtte reise til Danmark. Du får hormonsprøyter som setter i gang eggløsning. Dette tar uansett 2 uker, så tar de ut egg, befruktet disse, når eggene er klare etter 2 uker kan de settes inn. Hvis en befruktning har skjedd. Så det er ikke helt sikkert. Hvis ingen egg er befruktet må du sette i gang eggløsning og uttak på nytt. Jeg tipper du må ned 2-3 ganger pr uttak. Men det skal jeg ikke si helt sikkert. Det kan noen som har gjort det svare bedre på. Anbefaler deg å lese opp mest mulig på nett før du går til det steget å få barn. Regne litt på kostnadene med å ha barn. Sett deg inn i ting. Særlig med tanke på at du ikke har satt deg noe inn i ivf og hvordan det fungerer. Anonymkode: de368...2fa Her er det litt feilinfo. Kontrollene i forkant av uttak tar man hos lokal gynekolog. Så reiser man ned til uttak, så hjem og venter i fem dager, før ned og sette inn egg (ikke to uker). I beste fall to turer til Danmark, og én natt på hotell (natta før uttak, tar ikke sjansen på at flyene blir forsinket den dagen). Man kan også droppe å reise hjem mellom uttak og innsett, men da blir det flere netter på hotell. Jeg har gjort det. Anbefaler Norge først, for det er litt styr med den reisinga. Jeg har gjort både Norge og Danmark. Anonymkode: bb146...c35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 8. oktober 2023 #124 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kult, håper spiren sitter 💛 Gratulerer med baby 💛 Til dere begge: Hvor mye q10 per dag spiste dere? 😊 Anonymkode: d7d69...8f2 Jeg tok bare 1 eller 2 pr dag, gav også mannen det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monella Skrevet 8. oktober 2023 #125 Del Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har 3 barn og skal ikke ha fler, er nå over 50. Mitt første barn fikk jeg naturlig da jeg var 35, men det var min første graviditet og vi prøvde fra jeg var 21. Fikk tvillinger da jeg var 39. Hadde 3 IVF forsøk som ikke gikk og legen foreslo eggdonasjon. Tok eggdonasjon i Danmark og fikk tvillinger på første forsøk. Lykke til alle sammen. Ser noen skriver at legen ser hvor mange egg de har. Da jeg holdt på kunne de se eggposen, men ikke om det var egg i den. Håper teknologien har kommet lenger på dette nå. På mitt siste IVF forsøk gikk jeg på den største dosen legen så en eggpose. Fikk valget om å ta den ut for å se om det var egg der eller ikke. Kostet den gang 23k å ta den ut noe jeg gjorde og den var dessverre tom. Anonymkode: 3055a...8c1 Kan eggposer være tomme? Jeg fikk fortalt fra min gynekolog at det er egg i alle eggposer, men det er ikke alltid at man får ut egget fordi de kan sitte fast og ikke komme ut sammen med vesken i posen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 8. oktober 2023 #126 Del Skrevet 8. oktober 2023 Laura80 skrev (På 7.10.2023 den 18.56): Alle mine fødsler har opplevdes helt jævlig, å føde er virkelig det vondeste jeg har vært gjennom uansett. Så jeg kan aldri si noen av mine fødsler har vært lette. Er liten selv og har født forholdsvis store barn. Har alltid syntes fødsler er så vonde at jeg nok heller ville dødd om noen spurte meg der og da. Kanskje er jeg pysete, vet ikke. Syns det var like grusomt å føde alle gangene, MEN tok ikke så lang tid denne gangen. Så var kanskje heldig sånn sett. Så stor ikke du kan tolke alder og selve fødsel. Men la oss heller spole 5 min ETTER fødsel. Jeg var da på beina og bar barnet selv bort til rommet. Ikke vanlig sa jordmødrene, 90% måtte trilles dit. Enten pga smerte og eller ustødighet. Dagen etter kunne jeg se unge jenter på rundt 20 år som så vidt klarte gå og uffet seg av smerte og lite søvn mens jeg nærmest løp gjennom korridorene uten smerte og var i topp form. Fikk stadig bemerkninger fra jordmødrene om at det var sjelden de så noen Så spreke ette en fødsel. MEN nå tror jeg fysisk form betyr mye. Langt mer enn alder. Jeg er i god fysisk form og opplevde både graviditet og tiden etterpå som langt enklere nå enn tidligere graviditeter. I tillegg er jeg mer moden og rolig. Da jeg var ung elsket jeg å sove og syntes det var slitsomt med amming om natten, sov gjerne mye om dagen i permisjon.etter hvert som jeg ble eldre føler jeg at å sove er å sove vekk livet så de siste årene har jeg alltid vært tidlig oppe osv , endret meg fra B til A menneske med årene så nå med baby opplever jeg ikke trøtthet selv om jeg ammer og er våken litt om natta. Graviditetene var og lettere, aldri noe utslag hverken på blodtrykk, urin eller diabetes testing. Jobbet til 3 uker før fødsel. Alt har vært veldig enkelt. Men igjen; jeg er i god form og i dag er ikke 40 særlig mye, er få som klarer se jeg er 40 også, som er ganske vanlig. Så tror ikke alder betyr så mye, heller hvilken form man faktisk er i. Uavhengig av alder. Både jeg og baby er friske og raske og vi reiste tidlig hjem fra sykehuset. Tusen, tusen takk for ærlige refleksjoner🙏 🥰 Godt å høre at alt gikk så fint med deg og baby, både gjennom svangerskap og tiden etter fødsel. Blir så glad for å høre at fysisk form kan trumfe alder når man først har oppnådd graviditet. Og det med søvn har jeg faktisk hørt andre si også, selv om det sikkert også avhenger mye av babyens søvnmønster. Trente du mye/hardt i starten av/underveis i graviditeten for å holde formen i gang? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 9. oktober 2023 #127 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jullemy skrev (8 timer siden): Tusen, tusen takk for ærlige refleksjoner🙏 🥰 Godt å høre at alt gikk så fint med deg og baby, både gjennom svangerskap og tiden etter fødsel. Blir så glad for å høre at fysisk form kan trumfe alder når man først har oppnådd graviditet. Og det med søvn har jeg faktisk hørt andre si også, selv om det sikkert også avhenger mye av babyens søvnmønster. Trente du mye/hardt i starten av/underveis i graviditeten for å holde formen i gang? Jeg har aldri trent hardt eller mye noensinne hvis du tenker på vekter og treningsstudio men jeg spiser nok og sunt, hverken røyker, snuser eller drikker, går turer daglig med hunden, har en hektisk jobb og liv som også er med å holde meg i form, og er normalvektig/ normal bmi i nedre sjikte. Og frisk, ikke minst. Så noe er nok bare genetisk og flaks og noe skyldes nok livsstil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 19. oktober 2023 #128 Del Skrevet 19. oktober 2023 Positiv test i dag, så da er jeg et lite skritt på veien videre🤞Håper det går bra med dere andre her inne☺️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #129 Del Skrevet 20. oktober 2023 Akkurat kommet hjem fra syke med en 4 dager gammel baby. Jeg er 42 år, hadde en fin fødsel. Vond ja, men epidural gjorde susen. 😁✌🏻 Baby er frisk og fin. Ingen komplikasjoner hverken under svangerskapet eller fødsel. Anonymkode: de368...2fa 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #130 Del Skrevet 20. oktober 2023 On 10/8/2023 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Anbefaler deg å lese opp mest mulig på nett før du går til det steget å få barn. Regne litt på kostnadene med å ha barn. Sett deg inn i ting. Særlig med tanke på at du ikke har satt deg noe inn i ivf og hvordan det fungerer. Det der er bare teit å skrive. Hun er 40 år, og vet da minst like godt som andre førstegangsmødre hva barn innebærer av belastning. Anonymkode: ff10e...03b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #131 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der er bare teit å skrive. Hun er 40 år, og vet da minst like godt som andre førstegangsmødre hva barn innebærer av belastning. Anonymkode: ff10e...03b Personen virket jo ikke helt... med. Jeg synes det er greit å faktisk si ifra da og ikke råde alle til å få unger i øst og vest. Det du siterte var ikke et stygt innlegg, det er helt innafor å si at man ikke får inntrykk av at en person er klar for barn. Anonymkode: 981d0...81e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #132 Del Skrevet 20. oktober 2023 On 10/7/2023 at 11:28 AM, Jullemy said: Gratulerer🥰 og takk for at du deler🙏 Kan jeg spørre hvordan du opplevde fødselen? Har lest at mange mener fødsel er tyngre, jo eldre man blir. Selv lever jeg i troen om at fødsel er vondt og tungt uansett alder, men at psyke og fysisk form også spiller en viktig rolle ift. hvor tungt/vanskelig det blir. Hører gjerne erfaringer og tanker rundt dette☺️ Jeg fødte et barn da jeg var 31 og et da jeg var 38, fødsel nummer to var en ren drømmefødsel. Men kansje det er noe annet når man er førstegangsfødende og 40+. Anonymkode: 0a235...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 21. oktober 2023 #133 Del Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Akkurat kommet hjem fra syke med en 4 dager gammel baby. Jeg er 42 år, hadde en fin fødsel. Vond ja, men epidural gjorde susen. 😁✌🏻 Baby er frisk og fin. Ingen komplikasjoner hverken under svangerskapet eller fødsel. Anonymkode: de368...2fa Gratulerer så mye🥰 Så godt å høre at alt har gått så fint med både deg og baby. Håper du får en fin permisjonstid☺️ Endret 21. oktober 2023 av Jullemy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #134 Del Skrevet 21. oktober 2023 Takk til dere som deler deres historier her. Det hjelper veldig å vite at det er håp🩷 Anonymkode: 6179b...644 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamia1 Skrevet 28. oktober 2023 #135 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 16.47): Så fantastisk, godt å lese. Du er heldig. Tok du noen spesielle vitatminer eller tilskudd før du ble gravid, eller etter du ble gravid? F.eks. ekstra progesteron/lutinus eller annet? Anonymkode: 394fd...619 Ingen tilskudd eller noe annet 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 29. november 2023 #136 Del Skrevet 29. november 2023 Hei☺️ Vært litt stille her en stund. Hvordan går det med alle her inne? Hører gjerne fra både prøvere og gravide -hvor er dere i løpet? Og dere som har født etter 40+; hvordan er livet som mor? Har tenkt mye på alle erfaringene og historiene som ble delt her tidligere i høst, og det hadde vært så fint med oppdatering fra dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #137 Del Skrevet 1. desember 2023 Jullemy skrev (På 8.10.2023 den 22.40): Tusen, tusen takk for ærlige refleksjoner🙏 🥰 Godt å høre at alt gikk så fint med deg og baby, både gjennom svangerskap og tiden etter fødsel. Blir så glad for å høre at fysisk form kan trumfe alder når man først har oppnådd graviditet. Og det med søvn har jeg faktisk hørt andre si også, selv om det sikkert også avhenger mye av babyens søvnmønster. Trente du mye/hardt i starten av/underveis i graviditeten for å holde formen i gang? Mye av dette handler nok om gener. Jeg fikk barn på naturlig vis da jeg var 40 og 43 år. Normalvektig, gikk kun opp 8-10 kg men mosjonerte svært sjelden. Spiste ganske sunt men litt junk og. Men hadde helt ukompliserte svangerskap og fødsler. Begge babyene ble riktignok tatt med planlagt keisersnitt, men dette skyldes en medisinsk årsak som ikke kan tilskrives alder. Jeg var på bena dagen etter keisersnittet begge gangene, så ganske sprek på sykehuset. MEN: Nå er jeg 45 og er kommet til et nytt kapittel i livet: Overgangsalder. Det er knallhardt å ha overgangsplager og samtidig være småbarnsmor med barn som våkner flere ganger hver natt. Tror mange som vurderer barn etter 40+ glemmer å reflektere rundt det. Meg selv inkludert. God helse til tross, så tror jeg de fleste har mye mer energi i 20-årene enn i 40-årene. Og for oss kvinner som skal gjennomgå overgangsalder samtidig med småbarnsfasen eller når tenåringene herjer som verst, så er det ganske slitsomt. Det gjelder å leve mest mulig sunt. Ikke alle overgangsplager kan medisineres bort. Ønsker ellers alle lykke til her inne ❤️ Anonymkode: 538dd...230 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #138 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.04): Mye av dette handler nok om gener. Jeg fikk barn på naturlig vis da jeg var 40 og 43 år. Normalvektig, gikk kun opp 8-10 kg men mosjonerte svært sjelden. Spiste ganske sunt men litt junk og. Men hadde helt ukompliserte svangerskap og fødsler. Begge babyene ble riktignok tatt med planlagt keisersnitt, men dette skyldes en medisinsk årsak som ikke kan tilskrives alder. Jeg var på bena dagen etter keisersnittet begge gangene, så ganske sprek på sykehuset. MEN: Nå er jeg 45 og er kommet til et nytt kapittel i livet: Overgangsalder. Det er knallhardt å ha overgangsplager og samtidig være småbarnsmor med barn som våkner flere ganger hver natt. Tror mange som vurderer barn etter 40+ glemmer å reflektere rundt det. Meg selv inkludert. God helse til tross, så tror jeg de fleste har mye mer energi i 20-årene enn i 40-årene. Og for oss kvinner som skal gjennomgå overgangsalder samtidig med småbarnsfasen eller når tenåringene herjer som verst, så er det ganske slitsomt. Det gjelder å leve mest mulig sunt. Ikke alle overgangsplager kan medisineres bort. Ønsker ellers alle lykke til her inne ❤️ Anonymkode: 538dd...230 De fleste opplever ikke overgangsalder så tidlig som du heldigvis snittet i Norge er på 53, ingen jeg kjenner har hatt plager med overgangsalder før de har vært godt i 50-årene og da i for av hetetokter. Tror nok det fins verre ting å hanskes med enn hetetokter om du har barn altså. Dine barn er også 2 år og mer, og de fleste 2 åringer sover jo ikke så aller verst. så dette vil jeg si ikke er noe du trenger bekymre folk for altså Anonymkode: 03246...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #139 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De fleste opplever ikke overgangsalder så tidlig som du heldigvis snittet i Norge er på 53, ingen jeg kjenner har hatt plager med overgangsalder før de har vært godt i 50-årene og da i for av hetetokter. Tror nok det fins verre ting å hanskes med enn hetetokter om du har barn altså. Dine barn er også 2 år og mer, og de fleste 2 åringer sover jo ikke så aller verst. så dette vil jeg si ikke er noe du trenger bekymre folk for altså Anonymkode: 03246...291 Overgangsalder var nok litt feil ord av meg, det jeg mente var pre-menopause fasen og den starter ofte rundt 45-års alder eller litt før. Da synker ofte østrogennivået og man begynner å oppleve hetetokter, hodepine, leddsmerter osv. Dette finner du mye informasjon om dersom du googler. Siden du ikke har gjennomgått dette selv vet du nok ikke hvor utfordrende det kan være da, men med små barn i tillegg skal jeg love deg at det til tider kan være ganske slitsomt. Anonymkode: 538dd...230 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #140 Del Skrevet 3. desember 2023 Lykke til! Vil bare komme med en gladhistorie/oppmuntring (ikke meg), en venninne som ble gravid ved et uhell(!) og fødte et friskt barn da hun var 45. Anonymkode: 199bf...713 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå