Gå til innhold

Gå ned i vekt uten å miste muskelmasse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg kan gjøre det på best mulig måte. Jeg har trent i seks måneder og gått opp i både muskelvekt og fett. Rett og slett fordi jeg fokuserte på treningen og spiste mye (sunn mat) for å bli sterk.

Det er bare snakk om rundt tre kilo og det er ikke noe problem for meg å spise mindre, men da helst uten at styrken jeg har jobbet så hardt for forsvinner. Noen tips?

Jeg er kvinne og i tredveårene.

Anonymkode: 50a81...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spise ca 1.8 g protein pr kilo kroppsvekt  hver dag . Da er proteinintaket høyt nok til at du ikke brenner muskler.

My Fitness Pal har macro utregning som er enkel å bruke.

Anonymkode: 4b7fd...f29

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan spise ca 1.8 g protein pr kilo kroppsvekt  hver dag . Da er proteinintaket høyt nok til at du ikke brenner muskler.

My Fitness Pal har macro utregning som er enkel å bruke.

Anonymkode: 4b7fd...f29

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting bør være på plass!

Nok protein. Fra 1.8 g/kg/dag helt opp til 3.5 g/kg/dag basert på en haug med faktorer. Hadde selv lagt meg rundt 2 g/kg/dag.

Ikke for rask vektnedgang. Det gjør at kroppen sliter med å holde på muskelmassen.

Intensitet på treningen. Ikke prioriter vekk styrketrening og fortsett å holde intensiteten oppe, slik at du stimulerer til muskelvekst eller i alle fall at kroppen beholder muskelmassen.

😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Sandum.PT said:

Tre ting bør være på plass!

Nok protein. Fra 1.8 g/kg/dag helt opp til 3.5 g/kg/dag basert på en haug med faktorer. Hadde selv lagt meg rundt 2 g/kg/dag.

Ikke for rask vektnedgang. Det gjør at kroppen sliter med å holde på muskelmassen.

Intensitet på treningen. Ikke prioriter vekk styrketrening og fortsett å holde intensiteten oppe, slik at du stimulerer til muskelvekst eller i alle fall at kroppen beholder muskelmassen.

😊

Tusen takk for hjelpen! Jeg trener tung styrketrening tre dager i uka og fortsetter med det ☺️

Jeg har prøvd å regne litt nå, og det blir nok litt problematisk å få i meg såpass mye protein i forhold til matmengden. Til nå har jeg ikke brukt proteinpulver, men det bør jeg kanskje gjøre? Jeg spiser mye ren kylling og fisk, i tillegg til havregrøt med melk. Mandler, kikerter, linser og bønner spiser jeg også, samt egg noen  dager i uka. Men når jeg sjekket nå så viser det seg at  det er mindre protein i alt jeg spiser enn jeg trodde! Ellers spiser jeg mye frukt og grønnsaker, men det hjelper meg jo ikke her.

Har du (eller andre) tips til å få i meg nok protein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for hjelpen! Jeg trener tung styrketrening tre dager i uka og fortsetter med det ☺️

Jeg har prøvd å regne litt nå, og det blir nok litt problematisk å få i meg såpass mye protein i forhold til matmengden. Til nå har jeg ikke brukt proteinpulver, men det bør jeg kanskje gjøre? Jeg spiser mye ren kylling og fisk, i tillegg til havregrøt med melk. Mandler, kikerter, linser og bønner spiser jeg også, samt egg noen  dager i uka. Men når jeg sjekket nå så viser det seg at  det er mindre protein i alt jeg spiser enn jeg trodde! Ellers spiser jeg mye frukt og grønnsaker, men det hjelper meg jo ikke her.

Har du (eller andre) tips til å få i meg nok protein?

I en vektnedgangsfase kan proteinpulver være et nyttig hjelpemiddel. Høres ut som du ellers har et bra kosthold for muskelvekst, og for en fase med vektoppgang eller vedlikehold tenker jeg det er mer enn bra nok så lenge du ser fremgang i treningen. Så kan du justere om du ikke gjør det 👍

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Sandum.PT said:

I en vektnedgangsfase kan proteinpulver være et nyttig hjelpemiddel. Høres ut som du ellers har et bra kosthold for muskelvekst, og for en fase med vektoppgang eller vedlikehold tenker jeg det er mer enn bra nok så lenge du ser fremgang i treningen. Så kan du justere om du ikke gjør det 👍

Det skal jeg gjøre. Takk ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...