AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Del Skrevet 10. august 2023 Da tenker jeg på langt tilbake i tid. Sånn 6-7000 år siden. Jeg ser for meg at de vandrer rundt i landskapet og hvis de tilfeldigvis får øye på et menneske av motsatt kjønn, så er det ikke annet å gjøre for dem begge enn å kopulere, siden det sikkert kunne gå årevis til de møtte en passende partner neste gang. Anonymkode: 62278...71b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Del Skrevet 10. august 2023 Det var lov å bruke klubbe. Mye lettere på den tiden 🙂 Anonymkode: 51347...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Del Skrevet 10. august 2023 De levde vel i grupper? Så det var ikke så langt til det motsatte kjønn. Var nok mye innavl. Hilsen en som kan null om dette 😂 Anonymkode: 1a54e...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 10. august 2023 #4 Del Skrevet 10. august 2023 De gjorde som kattedyr; damene levde i flokk og passet egne og hverandres unger, mens mennene streifet rundt og jaktet og pissmarkerte. De unge mennene lette etter damer mens de eldre mennene (med noen viltre unntak) var trofast til samme dama og bodde sammen med damene og noen få andre trofaste menn i et lite samfunn. De streifende ungmennene kunne streife skikkelig langt og kanskje aldri komme tilbake til mor og far igjen, mens andre mistet motet etter noen dager og gikk slukøret hjem til mor, far og de andre i det lille samfunnet. Og så levde de høvelig lykkelige alle sammen til de enten ble spist av en sabeltanntiger eller døde av alderdom i 35-års alderen. Hilsen ei som heller ikke kan noe som helst om dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsmann70 Skrevet 10. august 2023 #5 Del Skrevet 10. august 2023 De levde nok i flokk tenker jeg, 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Del Skrevet 10. august 2023 De risset inn profilene sine på helleristninger. Noe mer arbeidsomt å sveipe på den tiden, men det fungerte etter forholdene ok. Anonymkode: 45232...6b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 10. august 2023 #7 Del Skrevet 10. august 2023 Den mest brukte sjekkereplikken blant mennene var "vil du bli med hjem og se på klubba mi?" og mange imponerte med sine historier om de største byttedyrene de hadde tatt med klubba. Blant damene var det "vil du bli med hjem og sjekke hula mi?" eller "vil du bli med hjem og se på bærene mine?" for de litt mer blyge. De hadde ikke tid til så mye om og men, både fordi de måtte skaffe mat, men også fordi de skulle rekke å formere seg og oppdra ungene før de kom for langt opp i 30-årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tycho Urke Skrevet 10. august 2023 #8 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Man vet med sikkerhet at ekteskap har eksistert i 4300 år, om det var ekteskap for 6-7000 år siden vet man ikke. Man bodde forresten ikke i huler for 6-7000 år siden, det stoppet man med for ca 12000 år siden. Så om man drev på med klubber så ville det ha vært for over 12000 år siden ikke 6-7000 år siden. Det er forresten ingen beviser at man klubbet damer som man ville ha som partner i steinalderen. Det mange i dag tror de vet om hvordan man fant partner i steinalderen stammer ikke fra historiebøker eller arkeologi, men fra en Buster Keaton stumfilm fra 1923, og en tegnefilm fra 1934. Om det var ekteskap for 6-7000 år siden, som jeg tror var bronsealderen (muligens det var jernalderen) så vil jeg tippe det var Arrangert ekteskap Endret 10. august 2023 av Tycho Urke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finn.jajo Skrevet 10. august 2023 #9 Del Skrevet 10. august 2023 Her var det mye rart. Her ser dere historisk museum sin framstilling av de ulike inndelingene i steinalder, bronsealder, jernalder. https://www.uib.no/kulturhistorie/124463/arkeologiske-tidsperioder Og så er det viktig å vite at disse periodene steinalder, bronsealder og jernalder deles inn i flere underperioder. Vikingetiden, for eksempel, regnes som avslutningen av jernalderen, og varer fra ca. 800 til 1050 pluss minus. Når det gjelder bronsealder finnes det også arkeologer som har stilt spørsmål ved om det faktisk var en bronsealder i Norge. Det vil si at man fremdeles i det daglige benyttet steinredsakper, mens bronseprodukter var importvarer og mer prestisjegods. For å framstille bronse må man ha kobber og tinn. I Norge finnes det mye kobber, men ikke tinn. De nærmeste tinngruvene var i Storbrtitannia, så det viser at i bronsealderen må det ha eksistert et utvidet handelssmfunn. I tillegg må vi ha i bakhodet at nåværende og framtidige undersøkelser, og nye forskere, vil stille nye spørsmål og få nye svar. Så dette er ikke skrevet i stein. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finn.jajo Skrevet 10. august 2023 #10 Del Skrevet 10. august 2023 Så hvor fant de sine ektefeller. ? Vi vet at de tidligste norske lovene har strenge regler med tanke på giftemål. det skulle helst være med en person i femte ledd eller lengre ut. Femte ledd tilsvarer felles tipp-tipp-oldeforeldre. Så genetisk spredning var nok et mål, da også, selv om de ikke kjente til DNA. Og jeg regner med mennesker i steinalderen også hadde en eller annen viten om dette, erfaringsbasert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tycho Urke Skrevet 10. august 2023 #11 Del Skrevet 10. august 2023 Vikingtiden regnes som slutten av jernalderen i Norge, i Europa utenfor Norden, regnes det som middelalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 10. august 2023 #12 Del Skrevet 10. august 2023 Ardwinna skrev (1 time siden): De gjorde som kattedyr; damene levde i flokk og passet egne og hverandres unger, mens mennene streifet rundt og jaktet og pissmarkerte. De unge mennene lette etter damer mens de eldre mennene (med noen viltre unntak) var trofast til samme dama og bodde sammen med damene og noen få andre trofaste menn i et lite samfunn. De streifende ungmennene kunne streife skikkelig langt og kanskje aldri komme tilbake til mor og far igjen, mens andre mistet motet etter noen dager og gikk slukøret hjem til mor, far og de andre i det lille samfunnet. Og så levde de høvelig lykkelige alle sammen til de enten ble spist av en sabeltanntiger eller døde av alderdom i 35-års alderen. Hilsen ei som heller ikke kan noe som helst om dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De risset inn profilene sine på helleristninger. Noe mer arbeidsomt å sveipe på den tiden, men det fungerte etter forholdene ok. Anonymkode: 45232...6b4 Nå lo jeg høyt🤣 Anonymkode: 95430...831 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 10. august 2023 #14 Del Skrevet 10. august 2023 I hulebjørnens klan bøkene så endret forplantningsmønsteret seg fra å være primitiv lyst der mannen tok hva han ville, til å utvikle seg til også å ville ha tosomhet og leve sammen som par. Om min hukommelse er rett. Og voldtekter av ukjente som ikke tilhørte gruppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #15 Del Skrevet 11. august 2023 Tycho Urke skrev (6 timer siden): Om det var ekteskap for 6-7000 år siden, som jeg tror var bronsealderen (muligens det var jernalderen) så vil jeg tippe det var Arrangert ekteskap 6-7000 år siden var steinalderen. Nærmere bestemt den mesolittiske steinalder. Bronsealderen kom mye senere, og jernalderen enda senere. Du bommer med omtrent 2-3000 år. Anonymkode: 067c5...070 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tycho Urke Skrevet 11. august 2023 #16 Del Skrevet 11. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): 6-7000 år siden var steinalderen. Nærmere bestemt den mesolittiske steinalder. Bronsealderen kom mye senere, og jernalderen enda senere. Du bommer med omtrent 2-3000 år. Anonymkode: 067c5...070 Ok Endret 11. august 2023 av Tycho Urke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 11. august 2023 #17 Del Skrevet 11. august 2023 Tycho Urke skrev (18 timer siden): Vikingtiden regnes som slutten av jernalderen i Norge, i Europa utenfor Norden, regnes det som middelalder. Middelalderen startet rundt år 500, men det gjelder kanskje Europa utenfor Norden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 11. august 2023 #18 Del Skrevet 11. august 2023 Folk levde i små grupper eller landsbyer på den tiden. Antar at de giftet seg med folk fra andre landsbyer/grupper for å unngå innavl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå