Gå til innhold

Er Yoga egentlig trening eller bare «tull»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kam man bli slankere, mer definert i kroppen og sterkere med yoga? Eller er det mest «kontakt» med seg selv og tull?

Anonymkode: 7b7d8...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv, og se selv ;)

Yoga er ikke bare yoga. Likstilling = ligge rett ut på gulvet, helt i ro. Det får man verken muskler eller kondis av. Så har man andre stillinger hvor man bærer hele kroppsvekten på hendene, som håndstående, kråken, osv. Stillinger hvor man står med kroppsvekten lent fremover på ett bein. 

Så har man ulike måter å praktisere yogaen på. Vinyasa, hvor man flyter fra stilling til stilling, og det å bytte stillinger kan være både kondisjons- og styrkekrevende. Så har man andre typer yoga, hvor man holder samme stilling leeeeenge, med lite flyt. 

Anonymkode: 9d600...c23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er både strekkøvelser, pusteøvelser, balanseøvelser og styrkeøvelser. Så du må bare evt velge øvelser du ønsker å fokusere på. Bare søk opp på YouTube feks, til du finner noen som passer. 

Anonymkode: 9e2bd...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen som har drevet aktivt med yoga i noen år, og gjør noen øvelser hver dag; yoga er mye, invoverer mye... Det har en enorm kraftfull virkning på meg personlig. Yoga kan være så mye.. og hjelpe med så mye, styrke skjelett, redusere stress, styrke kjernemuskulaturen, være styrke trening, forbedre balanse, pust, mm.

Screenshot_20230810_144434_SamsungInternet.thumb.jpg.a85856bfc59615668cd1c83cf3a15fcd.jpgScreenshot_20230810_144410_SamsungInternet.thumb.jpg.ee7d54149ce1107357a2865f46e41446.jpg

Screenshot_20230810_143043_SamsungInternet.thumb.jpg.0921014e2997b0dba6446e17d51e9331.jpg

Screenshot_20230810_143304_SamsungInternet.thumb.jpg.47ca5e587d30b8f5673b25e6588552ed.jpgScreenshot_20230810_143344_SamsungInternet.thumb.jpg.53281149d37facba0bbf876036c2ced6.jpg

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yoga er ikke bare tull, det bygger styrke, mobilitet og balanse som forebygger skader og er kjempeviktig i en sunn kropp som skal vare i mange år. Men ikke forvent å få en "definert" eller "toned" kropp av kun av yoga

Anonymkode: 11dc1...4e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har yoga aldri fungert som trening. Digg for avspenning og mobilitet ja, men det er jo bare min opplevelse. Har fremdeles til gode å bli sliten av det. Jeg for min del trenger trening med trøkk og da er ikke yoga helt greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noen gode smidighetsstillinger, men sånn run-of-the-mill husmor-yoga er et dårlig supplement hvis en driver med annen trening. Vet at mitt treningssenter tilbyr sånn tøye-yoga, men liker ikke å forholde meg til tidsskjema.

Det "spirituelle" er selvfølgelig bare vås.

Anonymkode: c4365...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er noen gode smidighetsstillinger, men sånn run-of-the-mill husmor-yoga er et dårlig supplement hvis en driver med annen trening. Vet at mitt treningssenter tilbyr sånn tøye-yoga, men liker ikke å forholde meg til tidsskjema.

Yoga har helt klart en del mentale metoder som kan kontrollere og regulere spenningsnivået.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med det spirituelle her, det vet du jo kanskje best selv men

Tidligere studier har vist at yoga kan ha positiv effekt i behandling av depresjon, at det kan bedre bevegeligheten og helsen til personer med leddgikt, gjøre det mulig å takle smertene fra fybromyalgi og hjelpe kreftsyke og mennesker med psykiske lidelser.

Sett i sammenheng med andre fysiske aktiviteter, slik som rask gange, jogging eller sykling, gjorde yoga det like bra når det kommer til forebygging av hjerte- og karsykdommer.

Hovedeffektene av yoga skyldes antageligvis stressreduserende endringer i det autonome nervesystemet og den dype avspenningen, sier Erik Ekker Solberg, overlege i kardiologi ved Diakonhjemmet sykehus i Oslo

Tidligere studier har også vist at yoga kan ha positiv effekt i behandling av depresjon, at yoga kan bedre bevegeligheten og helsen til personer med leddgikt, gjøre det mulig å takle smertene fra fybromyalgihjelpe kreftsyke og mennesker med psykiske lidelser

https://forskning.no/hjertet-menneskekroppen-sykdommer/yoga-er-bra-for-hjertet/520900

At medisinsk yoga som er en retning innenfor yoga som går på det autonome nervesystemet/ parasympatiske nervesystemet har gode effekter er det ingen tvil om og det finnes en god del forskning og studier om dette. I dag brukes Medisinsk Yoga som rehabilitering ved 25 norske helseinstitusjoner, deriblant Radiumhospitalet (kreftrehabilitering), Ressurssenter Øst, Catosenteret, Feiringklinikken (hjerterehabilitering), Stavanger kommune – avdeling for psykisk helse  og Asker og Bærum sykehus.

For å kunne drive opplæring innen helsevesenet må det finnes belegg, dokumentasjon på at det virkelig fungerer. Det har vært gjort studier på MediYoga siden 1997, og det gjøres 3-4 studier i året. Mens skolemedisinen er proff på akuttmedisin er MediYoga et helhetlig filosofisk system som støtter vår egen helende evne. De fleste MediYoga-instruktører jobber innenfor helsevesenet og bruker yogaen som et kompletterende verktøy i sin arbeidshverdag.

https://yogafarm.no/2014/04/hva-er-medisinsk-yoga-eller-mediyoga/

Men yoga er ikke for alle slik jogge på tredemølle ikke er for alle men effekt av begge deler er ubestridt.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...