Gå til innhold

Lade bilbatteri. Kjøring etterpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjørt mest små turer i det siste, 5 min for å levere barn i bhg, så noen min til jobb, og så hente barna igjen. Innom butikk på veien i ny og ne.

I dag har jeg fri, parkerte jeg for å gjøre noen ærender, ble sittende i bilen med radioen på og tenninga avslått i noen min. Da kom det opp melding om lavt batteri. Var det bare fordi radioen sto på tro?

Jeg tok ut nøkkelen med en gang da og gjorde unna ærender. Kjørte rett hjem etterpå.

Tror vi har en hurtiglader. Hvor lang tid tar det å lade? Har en avtale i ettermiddag som jeg må kjøre til.

Går det greit å bare lade litt nå snart, og så mer i kveld/natt? Kan jeg da kjøre til og fra bhg og jobb i morgen uten problem? Eller må jeg etter lading kjøre i minst en time? Blir veldig stress å rekke det før jobb, og synd å drasse med barna, eller å da la de være i bhg nesten fra den åpner til den stenger.

Anonymkode: e61e5...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver gang du starter bilen må den kjøres i ca.20minutter før det du brukte  til å starte er fylt opp igjen.

Mye start og lite kjøring = Gradvis tapping av batteriet.

Man kan kjøre en time selvfølgelig, men det er lettere å lade batteriet over natten så slipper du problemer.

Et svakt batteri taper seg fort og må byttes ut, et batteri som blir ladet jevnlig og stort sett er topp ladet mesteparten av tiden holder mange år. Å sette på en liten vedlikeholdsleader er det beste sparetipset som finnes. Alltid oppladet batteri, aldri startproblemer og man slipper å bruke tusenvis av kroner hver 2-3 år.

Anonymkode: 21b6d...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hver gang du starter bilen må den kjøres i ca.20minutter før det du brukte  til å starte er fylt opp igjen.

Mye start og lite kjøring = Gradvis tapping av batteriet.

Man kan kjøre en time selvfølgelig, men det er lettere å lade batteriet over natten så slipper du problemer.

Et svakt batteri taper seg fort og må byttes ut, et batteri som blir ladet jevnlig og stort sett er topp ladet mesteparten av tiden holder mange år. Å sette på en liten vedlikeholdsleader er det beste sparetipset som finnes. Alltid oppladet batteri, aldri startproblemer og man slipper å bruke tusenvis av kroner hver 2-3 år.

Anonymkode: 21b6d...d82

Så hvis jeg lader i natt så går det fint å kjøre til og fra jobb/bhg i morgen og bare kjøre en ekstra runde så den tilsammen kjører ca 40 min tur/retur?

Kommer jeg meg dit jeg vil i dag hvis jeg kjører minst 20 min? Uten å lade først? Meldinga som kom opp forsvant, har ikke sett den igjen. Finner ikke laderen i garasjen og mannen er opptatt med jobb, får ikke tak i han før i ettermiddag.

 

Skal huske å lade i ny og ne.

Anonymkode: e61e5...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvis jeg lader i natt så går det fint å kjøre til og fra jobb/bhg i morgen og bare kjøre en ekstra runde så den tilsammen kjører ca 40 min tur/retur?

Kommer jeg meg dit jeg vil i dag hvis jeg kjører minst 20 min? Uten å lade først? Meldinga som kom opp forsvant, har ikke sett den igjen. Finner ikke laderen i garasjen og mannen er opptatt med jobb, får ikke tak i han før i ettermiddag.

 

Skal huske å lade i ny og ne.

Anonymkode: e61e5...84c

Jada, sett på en lader i natt og alt er ok i morgen.

Biler bruker mye strøm. Radio , elektronikk, pumper, servostyring, varmetråder el.seter osv.

Kjøre bil i 40 minutter å bruke 300 i bensin er bare tull. Selv det virker. garantert en nabo som har en lader liggende. Evt. kjør innom Bilxtra / Jula og kjøp en CTEK for noen 100 lapper . Plugg and play. Den skruer seg av selv når den er ferdig.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-021298/?gclid=EAIaIQobChMIld2KvYbSgAMVdZJoCR1-xgXdEAQYCCABEgJWbfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Kan ikke kobles feil og ødelegger ikke elektronikken. Vanntett. Den har du for alltid.

 

Anonymkode: 21b6d...d82

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du lade i ny og ne har du egentlig et batteri som må skiftes ut. (hvor gammelt er det?) Mitt er fra 2011 og jeg lader det stort sett en gang på vinteren, da det er kulda som sliter mest på batteriet. Kjører stort sett småturer. Men det er lurt å ta seg noen litt lengre turer på motorveien av og til:) 

Anonymkode: 8045b...a22

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du fikk startet er alt ok, du trenger ikke å gjøre noen ting.

Utlading av batteri mens man kjører kunne være et problem dengang bilene hadde 6volt batteri og likestrømsdynamo . Over 50 år siden.. Men angsten holdes i live av NAF, er derfor de har en halv million medlemmer...

Anonymkode: f344f...47e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har kjørt mest små turer i det siste, 5 min for å levere barn i bhg, så noen min til jobb, og så hente barna igjen. Innom butikk på veien i ny og ne.

I dag har jeg fri, parkerte jeg for å gjøre noen ærender, ble sittende i bilen med radioen på og tenninga avslått i noen min. Da kom det opp melding om lavt batteri. Var det bare fordi radioen sto på tro?

Jeg tok ut nøkkelen med en gang da og gjorde unna ærender. Kjørte rett hjem etterpå.

Tror vi har en hurtiglader. Hvor lang tid tar det å lade? Har en avtale i ettermiddag som jeg må kjøre til.

Går det greit å bare lade litt nå snart, og så mer i kveld/natt? Kan jeg da kjøre til og fra bhg og jobb i morgen uten problem? Eller må jeg etter lading kjøre i minst en time? Blir veldig stress å rekke det før jobb, og synd å drasse med barna, eller å da la de være i bhg nesten fra den åpner til den stenger.

Anonymkode: e61e5...84c

Du har garantert ikke en hurtiglader gjemme.

Ikke noe problem å bare lade litt også kjøre

Anonymkode: 29c8b...2b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant omsider en lader for en time siden. Fikk hjelp til å ordne med lading, de  viste at batteriet nesten var fult.

Snakket tidligere i dag med en som jobber på verksted som sa det er lurt å lade en gang i blant. Det øker batteriets levetid.

Snakket med en annen som mente jeg bør kjøpe nytt batteri.

Lader i et par timer nå, så blir det ihvertfall trygt å kjøre en stund.

 

Anonymkode: e61e5...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har garantert ikke en hurtiglader gjemme.

Ikke noe problem å bare lade litt også kjøre

Finnes ikke det kanskje? 🙈 Vanlig lader er det vel da.

Anonymkode: e61e5...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type bil er det? Noen biler (blant annet Mercedes) har et lite "AUX" batteri som ikke tåler så mye. Dette forsyner noen kritiske forbrukere, og man får fint start på bilen selv om det er dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (10 minutter siden):

Hvilken type bil er det?

Volvo stasjonsvogn.

Anonymkode: e61e5...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Volvo stasjonsvogn.

Anonymkode: e61e5...84c

tror Volvo bare har ett batteri, så da er det ikke det (har aldri eid en Volvo, så jeg er ikke helt ekspert på dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Finnes ikke det kanskje? 🙈 Vanlig lader er det vel da.

Anonymkode: e61e5...84c

Mulig jeg misforstå, i så fall beklager jeg. Men det er en elbil du har ikke sant? Eller er det bensin/diesel?

Anonymkode: 29c8b...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen blybatterier tåler småkjøring. Når du kjører så kort dag etter dag, bør batteriet lades opp over natta innimellom. Når det bør lades? Når du hører strarter trekker motor tregt rundt når du starter. Da er det ikke lenge før det er tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...