AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #21 Del Skrevet 10. august 2023 Paramount skrev (6 timer siden): De bør velge navn som er knyttet til eget land og kultur, men helst ta hensyn til hvordan de kan uttales på norsk, av hensyn til egne barn først og fremst. Dersom navnet lett kan uttales på norsk, vil det gjøre det enklere for dem i et norsk samfunn. Nuvel, dette mener jeg gjelder nordmenn også, nå som “alle” skal ha så himla unike navn på unga sine. Anonymkode: c032e...a1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 10. august 2023 #22 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg synes folk skal slutte å opprett tråder som er ment for å avgjøre hva andre skal gjøre når det ikke angår andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #23 Del Skrevet 10. august 2023 Det de vil. Men nordmenn budde skjerpe seg å slutte adoptere vanlige navn fra andre land for å ha "eksotisk" navn på individualist-poden sin. Seriøst: ta en tur på en kirkegård. Der er så mange flotte norske navn som er klar for gjenbruk. Anonymkode: 1bb97...5f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #24 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg mener alle selv bør bestemme hva de ønsker å kalle barna sine, og at ingen andre behøver å ha noen mening om det. Anonymkode: 75699...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 10. august 2023 #25 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg synes at alle som skal gi barn navn bør ha en praktisk tilnærming. Det gjelder både skrivemåte og uttale. Man blir passe lei av å stave navnet sitt. Jeg vet det litt for godt. Navn som har en opplagt uttale er enklere å forholde seg til enn navn som har to-tre uttale-alternativer. Og bruk litt fantasi: må virkelig så mange hete Mohammed i ulike varianter? Folk velger selvsagt hvilke navn de vil gi til barna sine, men da må man nesten ta konsekvensen , også. Eller rettere sagt: barna som har fått navnet må ta konsekvensene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #26 Del Skrevet 10. august 2023 Egentlig bryr jeg meg ikke, de kan kalle barna hva de vil. Men hvis jeg skal «bestemme» noe, så ville jeg sagt at de burde gå for internasjonale navn som fungerer på begge språk. Type Nora, Adam etc. Fint med et nav som er enkelt å lese og uttale i begge(alle) land. Blir tungvindt å hete Caoimhin i Norge, eller Thorleif i Tyrkia.. Anonymkode: 2aac3...c10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #27 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Synes de skal velge Norske navn. Mye lettere å få jobb som voksen med et Norsk navn. Ser mange innvandrere sliter med å få jobb pga navnet sitt. Anonymkode: 3a7d9...e40 Det er et samfunnsproblem og burde ikke gå utover hva folk vil kalle barna sine Anonymkode: e2d37...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 10. august 2023 #28 Del Skrevet 10. august 2023 Heller et navn fra opprinnelig hjemland enn å kalle barnet sitt et fancy navn som Åse-Cæsarine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #29 Del Skrevet 10. august 2023 Lokale navn. De bør integrere seg. Anonymkode: 698ab...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #30 Del Skrevet 10. august 2023 Mine barn er halvt norsk og halvt pakistansk. Ene har arabisk navn som også brukes i Pakistan og alle muslimske land og andre har typisk pakistansk navn. Men de et veldig lett å uttale på norsk fordi det er lyder fra det norske alfabetet norsk etternavn da :))) Anonymkode: 151bb...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #31 Del Skrevet 10. august 2023 Wilhelm Mohammed. Anonymkode: ea18a...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. august 2023 #32 Del Skrevet 10. august 2023 De bør kanskje unngå navn som kan ha en annen betydning på norsk. F.eks navnet Fu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #33 Del Skrevet 10. august 2023 Synes folk skal få velge selv, men jeg hadde valgt navn som er gangbare på flere språk. Og med norsk stavemåte. Jeg legger også merke til at mange tror at de med minoritetsbakgrunn som har "norske" navn og norsk stavemåte er bedre integrert Det er selvsagt en stor fordel, særlig som voksen. Anonymkode: dde39...dc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #34 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg synes folk skal få gjøre som de vil, men om vi mot formodning får barn noen gang kommer det til å bli et lokalt navn. Vi har begge navn som ikke funker spesielt godt på verken fransk eller engelsk, som er språkene som snakkes her, og som av og til fører til misforståelser. Ser ingen grunn til at barna mine skal måtte gjennomgå det samme. De kommer jo bare til å få kallenavn uansett. Anonymkode: fa116...618 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #35 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Synes de skal velge Norske navn. Mye lettere å få jobb som voksen med et Norsk navn. Ser mange innvandrere sliter med å få jobb pga navnet sitt. Anonymkode: 3a7d9...e40 For ikke å snakke om å få leie bolig. Anonymkode: 43789...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #36 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mine barn er halvt norsk og halvt pakistansk. Ene har arabisk navn som også brukes i Pakistan og alle muslimske land og andre har typisk pakistansk navn. Men de et veldig lett å uttale på norsk fordi det er lyder fra det norske alfabetet norsk etternavn da :))) Anonymkode: 151bb...980 Planlegger dere å flytte til Pakistan, derfor barna fikk navn som ikke er norske eller vestlige? Rart om ikke. Anonymkode: ea502...d43 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 10. august 2023 #37 Del Skrevet 10. august 2023 Begge deler. To navn- eks Svein Ali. Man trenger ikke bruke begge i dagligtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #38 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Planlegger dere å flytte til Pakistan, derfor barna fikk navn som ikke er norske eller vestlige? Rart om ikke. Anonymkode: ea502...d43 Nei det er en del av bakgrunnen og kulturen fordi en av oss er pakistansk. 🙄 Ganske vanlig om man er norsk og velge norske navn og. Vi er begge muslimer så blir jo muslimske navn. Anonymkode: 151bb...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #39 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med at barn av innvandrere gir barna navn på deres morsmål etc, men det er jo litt viktig at navnene er gangbare i Norge i form av uttale. Synes ellers det er veldig lite oppfinsomt å kalle en sønn Muhammed/Mohammed (og andre skrivemåter av navnet). Gi dem i så fall et navn nummer to som de kan bruke i hverdagen. Anonymkode: c643c...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #40 Del Skrevet 10. august 2023 Bjørn-Sigurd Mohammad Al-Mubarak klinger ikke helt, men folk må da få gjøre som de selv ønsker. Anonymkode: b451e...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå