AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Del Skrevet 10. august 2023 Når noen har innvandret til Norge og senere får barn her. Synes du de burde gi sine barn norske fornavn? Eller navn fra sine tidligere hjemland? Anonymkode: e3a42...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 10. august 2023 #2 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg synes de kan få gjøre akkurat som de vil. 39 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #3 Del Skrevet 10. august 2023 Bare det er lett å uttale er det greit. Anonymkode: 0b3cd...666 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Del Skrevet 10. august 2023 I Norge er det sterk tradisjon for å beholde båndene til hjemlandet. Blant annet ved navn. Jeg vet det er annerledes i land lang tradisjon for innvandring f.eks Brasil og USA der stort sett alle gir sine barn engelske/portugisiske navn. Men der er det mer tradisjon for assimilering enn vi har i Norge. Siden jeg er et produkt av den norske tradisjonen, så synes jeg innvandrere burde gi sine barn navn fra sine opprinnelsesland. Anonymkode: ea51f...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 10. august 2023 #5 Del Skrevet 10. august 2023 De bør velge navn som er knyttet til eget land og kultur, men helst ta hensyn til hvordan de kan uttales på norsk, av hensyn til egne barn først og fremst. Dersom navnet lett kan uttales på norsk, vil det gjøre det enklere for dem i et norsk samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Del Skrevet 10. august 2023 Akkurat det samme for meg. Men ei på jobb ga sønnen sin et norsk navn, for hun sa at «nå bor vi i Norge». Hun er muslim. Anonymkode: 9665d...35b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Del Skrevet 10. august 2023 Synes de skal velge Norske navn. Mye lettere å få jobb som voksen med et Norsk navn. Ser mange innvandrere sliter med å få jobb pga navnet sitt. Anonymkode: 3a7d9...e40 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Del Skrevet 10. august 2023 Alle må velge selv hva barna deres skal hete. Jeg har mye slekt som utvandret til Amerika i sin tid. Der ser jeg mange 1.generasjon som gav tradisjonelle norske navn til barna ( men skal sies at mange av de hadde tenkt å returnere til Norge, men det ble ikke slik), mens 2.generasjon har brukt mer amerikanske/ nøytrale navn. Så handler det kanskje også litt om hvilke navn man syns er familiære / fine? 😊 Kjenner ei fra Burma, der har barna fått norsk fornavn og burmesisk mellomnavn. Anonymkode: 155ba...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 10. august 2023 #9 Del Skrevet 10. august 2023 I flere afrikanske land er det tradisjon å gi barna navn etter noe eller noen man liker slik at en afrikaner som kaller barna sine Håkon eller Erna (fordi de like kronprinsen og tidligere statsminister) vil være helt i tråd med kulturen i sitt hjemland. For meg har det ingen betydning hva de velger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Del Skrevet 10. august 2023 Er det lett å uttale har det ingenting å si. Vet om en norsk dame som fikk barn med en muslimsk mann. Barna heter noe ala Taawfeeq og Ghaadiya. Det blir litt vel tungvint. Kunne i det minste velge noe som er litt enklere å uttale, typ Ahmed eller Fatima. Anonymkode: 0a3c9...d5c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle må velge selv hva barna deres skal hete. Jeg har mye slekt som utvandret til Amerika i sin tid. Der ser jeg mange 1.generasjon som gav tradisjonelle norske navn til barna ( men skal sies at mange av de hadde tenkt å returnere til Norge, men det ble ikke slik), mens 2.generasjon har brukt mer amerikanske/ nøytrale navn. Så handler det kanskje også litt om hvilke navn man syns er familiære / fine? 😊 Kjenner ei fra Burma, der har barna fått norsk fornavn og burmesisk mellomnavn. Anonymkode: 155ba...cab Her også. Men her utvandret de på begynnelsen av 1900-tallet, og til tross for at de aldri har vært i Norge og snakker ikke et ord nok, velger de fremdeles å gi ganske norske navn. Har slektninger der borte med tipp oldeforeldre som utvandret, og de har navn typ Anders og Haakon. Anonymkode: 0a3c9...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Del Skrevet 10. august 2023 smurfebuss skrev (6 timer siden): Jeg synes de kan få gjøre akkurat som de vil. Og dette er ikke ulovlig heller... Anonymkode: cbcff...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 10. august 2023 #13 Del Skrevet 10. august 2023 Det syns jeg alle må gjøre som de vil med. Men det er best at ungene for navn som de slipper å forklare til folk. Det gjelder både innvandrere og innfødte, for så vidt. Dårlig gjort å gi ungene innvikla sære navn som blir en ulempe for de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Del Skrevet 10. august 2023 Mine tidligere naboer har flyttet til Norge fra Iran og har utdannet seg her, og tenker at deres barn også skal leve, bo og gå på skole og jobbe her. De kalte derfor sin sønn for et navn som et gangbart i Norge: Elias. Det synes jeg var bra. Faktisk så flyttet de fordi den skolen vi sogner til her, har en innvandringstetthet på over 85%. Så flyttet de bare et par km unna, men der er det en helt annen verden; hoveddelen av beboerne norske eller hvite. De ønsket å få sine barn inn i det norske samfunnet og få norske venner. Jeg synes det står respekt av det, å sørge for å få barna sine godt inkluderte i det norske samfunnet de tross alt skal bo og vokse opp i. Anonymkode: e23b1...784 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 10. august 2023 #15 Del Skrevet 10. august 2023 Paramount skrev (6 timer siden): De bør velge navn som er knyttet til eget land og kultur, men helst ta hensyn til hvordan de kan uttales på norsk, av hensyn til egne barn først og fremst. Dersom navnet lett kan uttales på norsk, vil det gjøre det enklere for dem i et norsk samfunn. Dette 👆 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Del Skrevet 10. august 2023 Kunne ikke brydd meg mindre om sønnen heter Abraham, Mohammed , Jonas eller Kevin. Altså wtf. Anonymkode: d9c8b...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #17 Del Skrevet 10. august 2023 Synes de skal ha samme rett som oss andre, nemlig å velge det navnet de liker til sin baby. Anonymkode: 1c48c...e21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #18 Del Skrevet 10. august 2023 Hvis vi hadde oppkalt barna våre lik de andre barna i vårt gamle nabolag, ville det vært noe slik som Maximillian-Nathaniel, Chanelia-Amalie eller Galadriel-Aleksander. Dette er i Norge. Vi valgte heller et navn som er lett å uttale både i Norge og utlandet. Anonymkode: 01ca3...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 10. august 2023 #19 Del Skrevet 10. august 2023 Hvis jeg hadde flyttet til et annet land med planer om å bli der, ville jeg så definitivt gitt barna mine navn som hadde vært enkle å uttale på det språket, og som ikke hadde blitt oppfattet som helt fremmede der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #20 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når noen har innvandret til Norge og senere får barn her. Synes du de burde gi sine barn norske fornavn? Eller navn fra sine tidligere hjemland? Anonymkode: e3a42...2ba Jeg syntes de skal gjøre som alle andre. Velge det navnet de ønsker selv. Alle andre kan passe sine egne saker Anonymkode: c3b38...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå