AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Del Skrevet 9. august 2023 Stusser litt over denne artikkelen: Drakk for mye vann - døde https://www.dagbladet.no/nyheter/drakk-for-mye-vann-dode/80023766 Sitat Ifølge broren skal søstera ha drukket 16 småflasker med vann - til sammen i underkant av to liter - i løpet av 20 minutter. Jeg kan forstå at det blir underbalanse i kroppen hvis man heller i seg 4-5 liter i løpet av kort tid, men to liter høres svært lite ut; selv har jeg null problemer med å drikke én liter omtrent på en gang, og folk som driver med idrett der man svetter, kan måtte drikke mye for å kompensere for væsketapet. Så enten måtte denne småbarnsmoren hatt liten kroppsvekt, eller hatt andre underliggende problemer; hvis alle som drikker to liter vann i løpet av 20 minutter skulle omkommet som følge av dette, tror jeg det hadde blitt mange døde. Anonymkode: 96ef5...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Del Skrevet 9. august 2023 Man finner mer informasjon i disse artiklene, men dette høres fortsatt lite ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication Sitat Hyponatremia and other physical conditions associated with water intoxication are more often seen in those participating in military training. One US Army study found 17 trainees were admitted to hospital over a year's period for water intoxication[7] while another found that three soldiers had died, leading to a recommendation that no more than 1–1.5 L of water should be consumed per hour of heavy sweating.[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537231/ Anonymkode: 96ef5...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Del Skrevet 9. august 2023 Hvorfor er det farligere å drikke mye vann enn alkohol?🤔 Folk kan jo helle i seg flere liter med det i løpet av en kveld. Anonymkode: fbc52...50d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det farligere å drikke mye vann enn alkohol?🤔 Folk kan jo helle i seg flere liter med det i løpet av en kveld. Anonymkode: fbc52...50d For eksempel øl inneholder jo også andre stoffer, så da blir antagelig ikke utvanningen like voldsom som ved kun vann. Russen har en russeknute der man skal drikke 24 flasker øl - 8 liter - i løpet av 24 timer, men der er vel promillen det som er farligst: Russeknute kan gi dødelig promille https://www.nrk.no/livsstil/russeknute-kan-gi-ni-i-promille-pa-24-timer-1.13493494 Sitat Det viser at en jente på 50 kilo, som drikker én øl i timen, vil ha seks i promille etter 24 timer. Dersom man har lavere forbrenning kan man ende opp med en promille på ni. En gutt på 75 kilo vil ha nesten to i promille etter 24 timer ved samme alkoholinntak. Ved lavere forbrenning kan han få promille opp mot fire. Anonymkode: 96ef5...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 3.42): Jeg kan forstå at det blir underbalanse i kroppen hvis man heller i seg 4-5 liter i løpet av kort tid, men to liter høres svært lite ut; selv har jeg null problemer med å drikke én liter omtrent på en gang, og folk som driver med idrett der man svetter, kan måtte drikke mye for å kompensere for væsketapet. Så enten måtte denne småbarnsmoren hatt liten kroppsvekt, eller hatt andre underliggende problemer; hvis alle som drikker to liter vann i løpet av 20 minutter skulle omkommet som følge av dette, tror jeg det hadde blitt mange døde. Er man fysisk aktiv svetter man og bruker opp vannet, da kan man drikke mer uten noe problem. Om man ikke er det kan to liter være nok til at man skiller ut for mye viteminer og mineraler og dør. De færreste drikker så mye vann på så kort tid. Anonymkode: 06c5e...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Del Skrevet 11. august 2023 Er nok en oversettelse feil, skal nok være 2 gallon. Anonymkode: 2787f...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 11. august 2023 #7 Del Skrevet 11. august 2023 En frisk kropp er ikke i stand til å utnytte, eller kvitte seg, med mer enn ca. 1 liter vann i timen. Nyrene klarer ikke henge med. Vannet kommer i blodet, og ubalansen oppstår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11. august 2023 #8 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er nok en oversettelse feil, skal nok være 2 gallon. Anonymkode: 2787f...bcc Nei. I denne amerikanske artikkelen om saken, står det 64 oz med vann, som er i underkant av 1,9 liter vann. Men det står også at kvinnen følte seg uvel den dagen og hadde en fæl hodepine, noe hun forsøkte å avhjelpe ved å drikke dette vannet. Hun har altså hatt et illebefinnende som kan ha vært det som førte til at hun døde, og vannet var kanskje ikke årsaken i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Del Skrevet 11. august 2023 MyMichelle skrev (19 minutter siden): En frisk kropp er ikke i stand til å utnytte, eller kvitte seg, med mer enn ca. 1 liter vann i timen. Nyrene klarer ikke henge med. Vannet kommer i blodet, og ubalansen oppstår. For min del drikker jeg vanligvis to liter vann eller litt mer om dagen for ikke å få altfor tørr hud, noe jeg hadde problemer med tidligere, og rett som det er kan jeg drikke én liter vann før jeg går ut, og først når jeg kommer hjem etter kanskje tre timer må jeg på toalettet. Det har jeg gjort mange ganger uten å merke noen form for bivirkninger, så jeg er i tvil om slike mengder kan skape en form for ubalanse. Kommer også til å tenke på en episode i 1. sesong av ungdomsserien "Skins", der ei jente som er på institusjon for folk med vektproblemer heller i seg vann for å gå opp i vekt før hun skal veies. Så må hun bare løpe på do; ville det egentlig ikke vært en mer naturlig reaksjon for et friskt menneske enn å bli forgiftet av vannet ...? Om man spiser bedervet mat, er kroppens reaksjon å bli kvitt dette ved å kaste opp. Holder man på å drukne og får i seg sjøvann, vil man også bli kvitt vannet gjennom munnen. Derfor virker det nesten litt unaturlig at kroppen kan absorbere så mye vann at man dør uten at den prøver å forsvare seg på andre måter. Anonymkode: 96ef5...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Del Skrevet 17. august 2023 Danske videnskap.dk har også skrevet om dette; er fortsatt overrasket over at det er så lite som skal til: Vandforgiftning: Derfor kan du dø af at drikke for meget vand https://videnskab.dk/krop-sundhed/vandforgiftning-derfor-kan-du-doe-af-at-drikke-for-meget-vand/ Sitat »Normalt kan man drikke lidt for meget vand, og så kompenserer nyren ved, at man udskiller mere vand i urinen. Men den kan maksimalt processere en liter vand i timen,« fortæller hun til Videnskab.dk. Alt ud over den ene liter i timen vil komme ud i din blodbane. Det betyder, at koncentrationen af salt i blodet falder, og så vil vandet til sidst trænge ud i cellerne. Det får cellerne til at udvide sig, hvilket ikke er et stort problem mange steder i kroppen. Men for hjernecellerne kan det blive problematisk, for der er dit kranie i vejen for udvidelsen. »Så bliver cellerne klemt, og din blodtilførsel nedsættes. Og så er det, at du kan gå hen og få anfald, gå i koma og i værste fald dø,« forklarer Lene Niemann Nejsum. Anonymkode: 96ef5...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg har hørt om det før. Jeg tror ikke nødvendigvis 2 liter vann på 20 min automatisk er en dødelig dose, bare at det kan skje i ekstreme tilfeller. Kanskje det også er annet som spiller inn her. Elektrolyttbalansen fra før for eksempel, at det ikke skulle mye vann til før det ble overvekt av væske kontra mineraler. Hun hadde jo symptomer på et eller annet som førte til vanninntaket. Jeg vet ikke om jeg har drukket 2l på 20 min, men det kan godt være jeg har vært i nærheten av noe sånt når jeg har trent. Fyller jo på den flaska og bælmer på iblant. Når jeg føler meg veldig dehydrert (typisk dagen derpå f.eks.) så drikker jeg helst resorb eller powerrade og den slags pga dette med elektrolytter. Ikke fordi jeg er redd for å dø altså, men det fungerer bedre på hydrering Anonymkode: d38ec...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Del Skrevet 17. august 2023 Jøss! Jeg klarer ikke en gang å drikke en hel liter med vann uten å bli kvalm... Anonymkode: 5493d...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå