AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #21 Del Skrevet 9. august 2023 Det som kanskje er mest irriterende, er ikke selve nødvarselet, men det at dette overstyrer innstillingen lydløs - dette føles som om dette griper inn i privatlivet, akkurat som om man skulle bli vekket ved at noen brøler i øret så høyt man kan at det kommer til å regne idag. Hadde dette blitt sendt ut som en lydløs tekstmelding, eller respektert lydløs innstilling, tror jeg det hadde vært null problemer; noen har rett og slett problemer med høye, uventede lyder av ulike grunner, og at dette på lengre sikt kan føre til hjerteinfarkt hos enkelte, er jeg ikke i tvil om. Selv har jeg en Nokia med 2G, og takk og lov - der slipper jeg å måtte få dette varselet som jeg absolutt ikke ønsker; uventede lyder med høyt volum er det siste jeg vil høre; send meg en SMS i stedet. Anonymkode: 6948f...0e3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #22 Del Skrevet 9. august 2023 Heldigvis ikke fått noe på min mobil, men det minner om de "gode, gamle" klassiske videoene. En sommerlig eng, så plutselig popper det opp en satan som brøler av full hals. Anonymkode: d1efc...50f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #23 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Heldigvis ikke fått noe på min mobil, men det minner om de "gode, gamle" klassiske videoene. En sommerlig eng, så plutselig popper det opp en satan som brøler av full hals. Anonymkode: d1efc...50f Man kunne lage en skrekkfilm om dette - som en oppfølger til "Bølgen" og "Skjelvet": "Nødalarmen". Med Kristoffer Joner i hovedrollen, naturligvis. Anonymkode: 6948f...0e3 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #24 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ikke superhacker. Du leser bare ikke godt nok. Det er som nevnt ikke mulig å skru av nødvarsler på høyeste nivå. Slik som i forbindelse med uværet "Hans". Mindre viktige meldinger er det mulig å slå av. Slik du har gjort. Les og lær på myndighetenes egne sider om nødvarsel. https://www.nodvarsel.no/sporsmal-og-svar/ Anonymkode: 64b2a...f06 Så det er ikke viktige varsler? Anonymkode: 816c9...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #25 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så det er ikke viktige varsler? Anonymkode: 816c9...ddd Varslene som blir sendt ut nå har høyeste prioritet, og er derfor umulige å stoppe eller reservere seg mot om man har en påslått telefon som kan ta imot dette; regner med at varslene ikke kan mottas om mobilen er slått av, eller batteriet er tomt. Dette er varsler som ville blitt sendt ut om Norge ble invandert, eller Oslo bombet. Anonymkode: 6948f...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #26 Del Skrevet 9. august 2023 Anononyma skrev (7 timer siden): Lurer på om det kommer nytt varsel når været snur og solen melder sin ankomst? Kan være greit å vite så vi får smurt oss med solkrem 😊 Ikke noe farevarsel her på min tlf.Kansje ikke sol er så farlig?Værre med litt regn for da kan vi drukne. Anonymkode: eca8d...e55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #27 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Man kunne lage en skrekkfilm om dette - som en oppfølger til "Bølgen" og "Skjelvet": "Nødalarmen". Med Kristoffer Joner i hovedrollen, naturligvis. Anonymkode: 6948f...0e3 Hahaha,ja! Anonymkode: eca8d...e55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #28 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Varslene som blir sendt ut nå har høyeste prioritet, og er derfor umulige å stoppe eller reservere seg mot om man har en påslått telefon som kan ta imot dette; regner med at varslene ikke kan mottas om mobilen er slått av, eller batteriet er tomt. Dette er varsler som ville blitt sendt ut om Norge ble invandert, eller Oslo bombet. Anonymkode: 6948f...0e3 Så hva endrer seg om jeg slår av viktige? Anonymkode: 816c9...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #29 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så hva endrer seg om jeg slår av viktige? Anonymkode: 816c9...ddd Ingen verdens ting i forhold til varslene du får nå. Tenk deg en kortstokk der du kan reservere deg mot å motta kort; men du kan ikke reservere deg mot å motta ess. Greit nok, da får du ikke 2, 8 eller knekt. Men når esset kommer, får du det uansett om du vil det eller ei. Anonymkode: 6948f...0e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #30 Del Skrevet 9. august 2023 Herregud, blir helt oppgitt av denne sytinga. Det kan gå mange år før neste gang varsling tas i bruk. La oss håpe vi slipper å få det - ikke fordi det forstyrrer oss, men at vi slipper alvorlige hendelser. Se på det som en test, om du ikke var en av dem som mistet huset eller ble evakuert. Det viste seg jo at det ikke fungerte helt etter planen, da kan det forhåpentligvis rettes, slik st man unngår mange varsler til samme nummer, varsling midt på natta når det ikke er meningen osv. Det får da være måte på å være sart! Anonymkode: 1f4ec...7d3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #31 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Herregud, blir helt oppgitt av denne sytinga. Det kan gå mange år før neste gang varsling tas i bruk. La oss håpe vi slipper å få det - ikke fordi det forstyrrer oss, men at vi slipper alvorlige hendelser. Se på det som en test, om du ikke var en av dem som mistet huset eller ble evakuert. Det viste seg jo at det ikke fungerte helt etter planen, da kan det forhåpentligvis rettes, slik st man unngår mange varsler til samme nummer, varsling midt på natta når det ikke er meningen osv. Det får da være måte på å være sart! Anonymkode: 1f4ec...7d3 Nei Anonymkode: 816c9...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #32 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Herregud, blir helt oppgitt av denne sytinga. Det kan gå mange år før neste gang varsling tas i bruk. La oss håpe vi slipper å få det - ikke fordi det forstyrrer oss, men at vi slipper alvorlige hendelser. Se på det som en test, om du ikke var en av dem som mistet huset eller ble evakuert. Det viste seg jo at det ikke fungerte helt etter planen, da kan det forhåpentligvis rettes, slik st man unngår mange varsler til samme nummer, varsling midt på natta når det ikke er meningen osv. Det får da være måte på å være sart! Anonymkode: 1f4ec...7d3 Det kommer ikke til å gå flere år til neste gang, da man allerede ser at det er store mangler ved systemet, og for å kunne utbedre dette, må man teste dette om og om igjen, så det som antagelig kommer til å skje, er at man senker terskelen for når man skal varsle, slik at man snart risikerer å få obligatorisk varsling ved mindre hendelser. Ingen vil sitte igjen med ansvaret for manglende varsling når det burde varsles, så det er bedre å varsle for mye enn for lite. Har du noen sinne sett et offentlig prosjekt i Norge uten rot og kaos? Uvær på vei ...? PIIIIIIIIIIIIIIIP - man vet aldri. Brann én kilometer unna? PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP. Det er bare å glede seg. Anonymkode: 6948f...0e3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #33 Del Skrevet 9. august 2023 Lill3My skrev (12 timer siden): Altså ... Folk mister husene sine, folk evakueres, det ødelegges for enorme pengesummer og dere klager over å få noen varsler for mye? Når varselet går av flere ganger i Trondheim, som var langt unna og hadde det som tilsvarte høstregn blir man jo i stuss. Om vi skal motta nødvarsel hver gang det er et gult farevarsel vil mobilen pipe flere ganger i måneden. Og faren er jo at folk ikke tar det alvorlig når det faktisk gjelder. Jeg håper de tar en kraftig gjennomgang av hva som gikk galt denne gangen, og kommer med en forklaring. Anonymkode: 7bd7c...656 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marte79 Skrevet 9. august 2023 #34 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Varslene som blir sendt ut nå har høyeste prioritet, og er derfor umulige å stoppe eller reservere seg mot om man har en påslått telefon som kan ta imot dette; regner med at varslene ikke kan mottas om mobilen er slått av, eller batteriet er tomt. Dette er varsler som ville blitt sendt ut om Norge ble invandert, eller Oslo bombet. Anonymkode: 6948f...0e3 Veldig rart at mine kollegaer fikk fortsatt varsler, mens min mobil var stille etter å ha slått nødvarsel av. Da var det kanskje ikke då høyt prioritert allikevel? 🤔😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #35 Del Skrevet 9. august 2023 Folk kommer bare til å bli dummere og dummere av slike varslinger hver gang noe skjer og kun gjøre noe dersom en varsel ble sendt (slik bikkje og klikk-trening). Ser de at naboens hus brenner reagerer de slik «åh han griller sikkert bare noe, ellers hadde vi jo fått en varsel på mobil». Teknologien gjør livet vårt enklere, men også oss selv, vi tenker mindre og mindre. Anonymkode: 56b22...f3c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #36 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Enig, vi har blitt så snowflake at vi trenger nødvarsel på telefonen hver gang det regner litt. Anonymkode: 988e3...650 Det er vel primært for å teste funksjonaliteten?! Anonymkode: 09a11...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #37 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk kommer bare til å bli dummere og dummere av slike varslinger hver gang noe skjer og kun gjøre noe dersom en varsel ble sendt (slik bikkje og klikk-trening). Ser de at naboens hus brenner reagerer de slik «åh han griller sikkert bare noe, ellers hadde vi jo fått en varsel på mobil». Teknologien gjør livet vårt enklere, men også oss selv, vi tenker mindre og mindre. Anonymkode: 56b22...f3c Eksakt - folk flest føler seg hjelpeløse uten teknologi, og klarer ikke å regne ut de enkleste mattestykker uten kalkulator. Og skulle Google bli borte, snakker man nesten om apokalypsen. Rart å tenke på hvordan folk klarte seg i riktig gamle dager, og overlevde krevende forhold som ville ha fått det moderne mennesket til å knekke sammen. Anonymkode: 6948f...0e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #38 Del Skrevet 9. august 2023 Dette er en jobb for datatilsynet, jeg vil ikke ha myndighetene på ryggen til enhver tid. Og de feilvarslene som alltid hører med til disse inkompetente byråkratene. Vi klarer oss uten dette leketøyet for kontrollfriker. Anonymkode: 9b695...d6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. august 2023 #39 Del Skrevet 9. august 2023 Marte79 skrev (25 minutter siden): Veldig rart at mine kollegaer fikk fortsatt varsler, mens min mobil var stille etter å ha slått nødvarsel av. Da var det kanskje ikke då høyt prioritert allikevel? 🤔😋 Se for deg at det er tre nivåer - selv om telefonen din bare viser to. Nivå 1: Høyeste nivå, denne vises ikke fordi du kan ikke endre den Nivå 2: Nest høyest nivå, denne kan du slå av Test: Testmeldinger som du og kan slå av Du har da slått av test og nivå 2, mens nivå 1 er fortsatt aktivt hos deg. Nivå 1 kan da sammenlignes med "RØM NÅ!" mens nivå 2 er "TA FORHÅNDSREGLER - MULIG FARE PÅ VEI!". Og siden dere tydeligvis ansåg dette som lite viktig og ikke brydde dere så er det naturlig da å anta at det ble sendt ut som nivå 2 og ikke nivå 1. Mens kanskje noen tettere på katastrofen fikk nivå 1. Hvorfor du ikke fikk varselet mens kollegaene dine fikk det blir en gjettelek men to logiske årsaker er at varselet ble sendt ut som nivå 2 (som du har slått av). En annen årsak kan være at du var koblet til en annen basestasjon en de, og derfor ikke fikk det. Evnt at du akkurat var utenfor dekningsområdet for nødvarslingen mens kollegaene dine ikke var det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #40 Del Skrevet 9. august 2023 Er viktig og oppdatere mobilene slik at varslene kommer inn. Skjønner at det var litt plagsomt med flere varsler på en gang men til neste gang kan det være andre ting som skjer der man trenger et varsel. De jobber nok for å gjennomgå de feilene som skjedde for å gjøre tjenesten bedre til senere. Anonymkode: 78954...410 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå