Gå til innhold

Hvorfor faen har vi begynt med «hen» ? På samme nedtur som Amerika nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at det går an å hisse seg sånn opp over at det kommer nye ord inn i språket. Og skal man først hisse seg opp over noe, så synes jeg både "krympflasjon" og "ståhjuling" er 1000 ganger verre enn "hen".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud for noen snøfnugg nordmenn er blitt. Tåler ikke å bruke henne/han lenger. At folk inbiller seg at de er noe annet er faktisk sykt, og sånne folk bør få hjelp siden det tydeligvis er noen skruer løse. «Hen» 😂 så dumt

Anonymkode: 4cea1...4f3

https://ordbokene.no/bm/123480

Her kan du se at ordet hen har to ulike bruksmåter. Hvis du begynner å blande disse to og hisse deg opp over den første bruksmåten, da bommer du.

Transdebatt orker jeg ikke begynne på, men kan jo si det slik at her i Norge tilbyr vil kjønnskorrigerende behandling til transpersoner. Hvis de hadde "skruer løse" slik som du påstår så ville de fått tilbud om noe helt annet. Påstanden din er med andre ord ulogisk og helt urimelig.

Anonymkode: 2919d...c2b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mest irriterende med "hen" for meg er at cirka halvparten bruker det for "han og/eller hun" og cirka halvparten bruker det for "transperson e.l. med ukjent foretrukket kjønnspronomen". Selve ordet har jeg ikke noe problem med, selv om jeg aldri bruker det selv.

Men hele debatten og kranglingen rundt det blir ekstra teit når man så ofte diskuterer ulike ting. Noen sier "jeg synes det er fint med et kortere ord når man sikter til begge eller ukjent kjønn", og andre svarer "herregud, man er enten han eller hun". Eller vice versa. Dere snakker om forskjellige ting.

Anonymkode: 3d925...d6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hen? Ble vi ikke enig om at det skulle være "hin".

Hin er jo mye bedre. Hvem i alle dager har erklært hen som det rette?

Anonymkode: 33313...353

Hin er allerede pronomen

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Flere ustabile folk med intolerante holdninger her i tråden ser jeg.

Anonymkode: 85cfd...7b4

Hvem?

Anonymkode: 319ed...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hata «hen» i starten, fordi jeg er en lett autistisk pensjonist til sinns på sånne greier, og synes derfor at alt som er nytt er feil og ubehagelig og dessuten var jo allting mye bedre før.

Men - jeg har vent meg til det, og som flere nevner er det faktisk et ganske praktisk og anvendelig lite ord. Tror nok at du slåss litt mot vindmøller her, TS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det mest irriterende med "hen" for meg er at cirka halvparten bruker det for "han og/eller hun" og cirka halvparten bruker det for "transperson e.l. med ukjent foretrukket kjønnspronomen". Selve ordet har jeg ikke noe problem med, selv om jeg aldri bruker det selv.

Men hele debatten og kranglingen rundt det blir ekstra teit når man så ofte diskuterer ulike ting. Noen sier "jeg synes det er fint med et kortere ord når man sikter til begge eller ukjent kjønn", og andre svarer "herregud, man er enten han eller hun". Eller vice versa. Dere snakker om forskjellige ting.

Anonymkode: 3d925...d6c

Av og til prøver man bare få samtalen litt «ned på jorda», det lykkes sjeldent 😅

Anonymkode: b35c7...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gidder ikke bruke «hen». Ikke for kjønnsforvirra personer, ikke i stedet for «den» eller «vedkommende». 

Anonymkode: 71dc1...f62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gidder ikke bruke «hen». Ikke for kjønnsforvirra personer, ikke i stedet for «den» eller «vedkommende». 

Nå finnes det ekstremt få situasjoner hvor du som den normale personen i gata "må" bruke dette utrykket. Hadde du jobbet på universitetet, i banken, hos Nav, på sykehuset osv. hadde det vært en annen sak.

Og du "gidder" vel ikke fordi du ikke kjenner noen eller har venner med forskjellige kjønnsidentiteter, jeg regner i allefall med det, siden du er en som dømmer og diskriminerer. 

Så, da er heller ikke din stemme så himla viktig i debatten, er den? 

Anonymkode: b0449...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 15.42):

Herregud for noen snøfnugg nordmenn er blitt. Tåler ikke å bruke henne/han lenger. At folk inbiller seg at de er noe annet er faktisk sykt, og sånne folk bør få hjelp siden det tydeligvis er noen skruer løse. «Hen» 😂 så dumt

Anonymkode: 4cea1...4f3

"Hen" er et praktisk lite ord jeg synes forenkler mange setninger der det enten er uinteressant eller ukjent hvilket kjønn man snakker om. Jeg forstår ikke helt behovet for å poste dette skjermet av å være anonym. Hvis du mener dette så sterkt, kan du vel stå for det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her bruker sikkert «hen» dersom de ikke vil oppgi kjønn på en person på KG. Er enklere enn å skrive han/hun. Slik noen bruker skrive h*n. Jeg ville syntes det er verre å måtte forholde meg til å bruke flertallspronomen. Men har aldri vært i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå finnes det ekstremt få situasjoner hvor du som den normale personen i gata "må" bruke dette utrykket. Hadde du jobbet på universitetet, i banken, hos Nav, på sykehuset osv. hadde det vært en annen sak.

Og du "gidder" vel ikke fordi du ikke kjenner noen eller har venner med forskjellige kjønnsidentiteter, jeg regner i allefall med det, siden du er en som dømmer og diskriminerer. 

Nei, jeg må fortsatt ikke bruke hen selv om jeg har en jobb som ligger tett opp til det du ramser opp. Og jeg er for gammel til å ha kjønnforvirrede, eller «forskjellige kjønnsidentiteter» som du så pent kaller det. Er ikke 20 år lenger nei og folk har blitt modne. 

Men stemme er like viktig som alle andres, takk skal du ha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det de sier i USA nå, «they» er fullstendig latterlig

Anonymkode: a8fe8...105

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutemora skrev (4 minutter siden):

"Hen" er et praktisk lite ord jeg synes forenkler mange setninger der det enten er uinteressant eller ukjent hvilket kjønn man snakker om. Jeg forstår ikke helt behovet for å poste dette skjermet av å være anonym. Hvis du mener dette så sterkt, kan du vel stå for det? 

TS hadde sikkert fått hatmeldinger om hen ikke hadde vært AB.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De må vel heller ikke bruke det.

Og hvordan dømmer og diskriminerer den du siterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om ikke "hen" underbygger/insinuerer at det eksisterer et tredje kjønn, noe jeg antar de fleste inkludert meg selv er sterkt uenige i. Intetkjønn er akkurat det, INTET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge og vesten følger USA som en skygge, og kommer til å bli den vestlige verdens sammenbrudd. Sann mine ord.

Anonymkode: 90fbe...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 16.08):

Det som er bra er at det er hatkriminalitet å med viten og vilje kalle folk for noe annet enn det de identifiserer seg med. Det samme er å si at de trenger terapi.

Prøv det i real life, og ikke bak skjermen i kjellerleiligheten din. Du er ikke like frekk i kjeften når purken kommer på døra.

Anonymkode: d4bb1...86e

Du får prøve i real life å ringe politiet når noen blir omtalt med feil pronomen, så får du se hva de sier :)  Mest sannsynlig sier de høflig ifra om at de har lite ressurser og dessverre ikke kan gjøre noe med dette, så legger de på og himler med øynene over alt det rare folk ringer inn om og saken blir henlagt.
Politiet har evig nok med alvorlige saker der folk blir truet og trakassert på det groveste, eller i verste fall voldtatt eller drept, så de skal selvsagt ikke bruke ressurser på noen med sårede følelser.

Jeg synes forøvrig ikke hen er så ille. Det er et greit ord for verken hun eller han, og fungerer for både de som føler seg som midt i mellom eller ingen av delene. Det er mye verre med pronomenet de/dem, da det høres ut som man snakker om flere personer. Uansett hvilken kjønnsidentitet man har, er man fremdeles bare én person, så de/dem høres helt på bærtur ut.

Anonymkode: eb951...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen er vel offisielt i vokabularet i Sverige og Finland, og blir brukt som et tredje kjønn selv i pass osv. Ordet har eksistert i Norge i årevis, men er plutselig mer populært nå. Ikke akkurat særlig «amerikansk inspirert» nødvendigvis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet jeg har sett utstrakt bruk av 'hen', er i familie/barn/baby-forum som anonymisering av kjønn. Personlig synes jeg den bruken er gjennomført tåpelig (selv om det er hundre ganger bedre enn det uleselige h*n) all den tid vi har andre ord i det norske språket som har gjort god nytte i alle år.

- Jeg har baby/barn på x mnd/år. Hen gjør slik&sånn, er det normalt? Barnet = det. Babyen = den. 

I mange tilfeller kan en kjapp omskriving gjøre hen/det/den overflødig; 'barnet mitt på x mnd/år gjør slik&sånn'.

Andre bruksområder jeg har sett, har vært representant for firma/institusjon der kjønn er ukjent/irrelevant. 'Noen ringte fra banken/kommunen og hen sa xy.' Også der har vi godt innarbeidede ord å bruke - f.eks de, vedkommende, personen, representanten. En god omskriving vil her være 'noen ringte fra ... og jeg fikk beskjed om'.

Når det kommer til bruk av 'they' på engelsk, er dette en så godt innarbeidet bruk av entallsbetegnelse på person av ukjent/irrelevant kjønn at jeg har kommet ut av tellingen på hvor mange ganger jeg har sett anti-trans forkjempere gå rett i baret og bruke det som entallspronomen. 

'But what if someone genuinely feels like they don't belong in either gender?'  'Then they are mentally ill and need medical intervention.'

'De' kan brukes på samme måte på norsk, men det er muligens mer innarbeidet muntlig i enkelte dialekter enn andre.

Anonymkode: 89964...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 19.33):

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 20.37):

De må vel heller ikke bruke det.

Og hvordan dømmer og diskriminerer den du siterer?

Jeg jobber i en av de omtalte "bransjene" og vi bruker ikke "hen". Ser ikke behov for det. 

Anonymkode: b3fef...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...