Gå til innhold

Hvorfor faen har vi begynt med «hen» ? På samme nedtur som Amerika nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Topsi skrev (13 minutter siden):

Synes det er mye mer praktisk å skrive hen enn "han eller hun"

Vedkommende.

Anonymkode: 13560...d03

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som er bra er at det er hatkriminalitet å med viten og vilje kalle folk for noe annet enn det de identifiserer seg med. Det samme er å si at de trenger terapi.

Hvor er loven som sier dette?

Sitat

Prøv det i real life, og ikke bak skjermen i kjellerleiligheten din. Du er ikke like frekk i kjeften når purken kommer på døra.

Jeg identifiserer meg forresten som en lego-kloss, og jeg forventer at du respekterer det ellers sender jeg purken på døra di.

Anonymkode: 90e0e...d5c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skader det deg? Såpass snøfnugg er du vel ikke. 

Anonymkode: 59eaf...ea7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig, det er behov for et ord som beskriver en spesifik person uten å spesifisere kjønn. Men hen er ikke et ord som klinger pent i mine ører

Anonymkode: 55c12...475

Alternativ : hin, hon, hyn, hæn, høn, hån.. evt h*n, men det er vanskelig muntlig… syns hen er helt ok når man vil si noe nøytral i stedet for «hun eller han». 

Anonymkode: b35c7...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vedkommende.

Anonymkode: 13560...d03

Det er like langt som «hun eller han», når jeg tenker praktisk tenker jeg kortere / enklere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kalles språkvasking. 

Anonymkode: b1a91...3c0

Nei, det kalles språkutvikling - og har foregått så lenge vi har hatt språk. Ubrukte ord faller bort, og nye ord kommer til. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hen? Ble vi ikke enig om at det skulle være "hin".

Hin er jo mye bedre. Hvem i alle dager har erklært hen som det rette?

Anonymkode: 33313...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen har forøvrig vært i språket lenge, som i "hvor har du vært hen?" Men det er jo en annen betydning da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det kalles språkutvikling - og har foregått så lenge vi har hatt språk. Ubrukte ord faller bort, og nye ord kommer til. 

Språkutvikling er når et behov gjør at folk organisk begynner å bruke noe for å beskrive noe de trenger å beskrive. Ikke noe organisk med "hen". Det er oppdiktet og pushet av aktivister, for å promotere en ideologisk agenda.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hen? Ble vi ikke enig om at det skulle være "hin".

Hin er jo mye bedre. Hvem i alle dager har erklært hen som det rette?

Anonymkode: 33313...353

Men «hin» er opptatt, « i hin hårde dager» o.l 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kipling skrev (1 time siden):

Språkutvikling er når et behov gjør at folk organisk begynner å bruke noe for å beskrive noe de trenger å beskrive. Ikke noe organisk med "hen". Det er oppdiktet og pushet av aktivister, for å promotere en ideologisk agenda.

Men nå bruker jo veldig mange hen bare som et nøytral pronomen, i stedet for å bruke « han eller henne», i tilfeller der man vil referere til begge kjønn samtidig, evt ikke rette fokus mot kjønnet - det er bare nøytralt. I stedet for å si « Vi skal få ny lærer, men han eller hun begynner ikke før etter jul. ( for vi vet ikke kjønnet) Så sier vi … men hen begynner ikke… Dermed har dette blitt et ord mange ser nyttigheten i ( selv om det kanskje ikke var sånn de som kom med ordet hadde tenkt det skulle benyttes?), og vips så plutselig er det en del av språket. Språkutvikling. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor ikke i en kjellerleilighet kjære sau ❤️ Og jo, jeg hadde sagt dette til deg direkte om jeg hørte deg si det. Jeg er ikke like pyse og tol i hodet som bare følger strømmen og ikke klarer å tenke for meg selv. Dere bare hopper på alle trender uten å gi det en eneste tanke. Det blir faktisk for dumt.  

Anonymkode: 4cea1...4f3

Samme det om du bor i andre eller fjerde etg. du er en som diskriminerer og har behov for å diskriminere åpenlyst. Hvorfor?

Du snakker om at det er en "trend", men det er jo kun fordi du ikke klarer å sette deg inn i andres følelser, og du klarer ikke å behandle andre med verdighet fordi du ikke forstår eller velger å forstå. Dette er ikke en trend, det er noe som alltid har eksistert som nå endelig kommer til overflaten. 

Anonymkode: b0449...52d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men nå bruker jo veldig mange hen bare som et nøytral pronomen, i stedet for å bruke « han eller henne», i tilfeller der man vil referere til begge kjønn samtidig, evt ikke rette fokus mot kjønnet - det er bare nøytralt. I stedet for å si « Vi skal få ny lærer, men han eller hun begynner ikke før etter jul. ( for vi vet ikke kjønnet) Så sier vi … men hen begynner ikke… Dermed har dette blitt et ord mange ser nyttigheten i ( selv om det kanskje ikke var sånn de som kom med ordet hadde tenkt det skulle benyttes?), og vips så plutselig er det en del av språket. Språkutvikling. 

Er allerede et ord for det, "de". "Vi skal få ny lærer, men de begynner ikke før jul"

"Hen" har ikke noen nytte utover å pushe en ideologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruker stort sett de eller dem jeg, mye lettere og allerede godt innarbeidet i norsk språk fra tidligere. 

Anonymkode: 8835c...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor ikke i en kjellerleilighet kjære sau ❤️ Og jo, jeg hadde sagt dette til deg direkte om jeg hørte deg si det. Jeg er ikke like pyse og tol i hodet som bare følger strømmen og ikke klarer å tenke for meg selv. Dere bare hopper på alle trender uten å gi det en eneste tanke. Det blir faktisk for dumt.  

Anonymkode: 4cea1...4f3

Det er ironisk når en som selv mangler kunnskap om et tema kaller andre for tankeløse sauer som hopper på trender. Hvis du hadde lest deg opp ville du blitt flau over hvor lite du har forstått, og det om noe som ikke er særlig komplisert i utgangspunktet. Selv en sau kunne forstått det, faktisk, og det er ikke dumt overhodet.

Anonymkode: 2919d...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er mange som aldri vil bruke "hen". Det er bare det hysteriske hylekoret "woke" som ikke klarer å forholde seg til virkeligheten.

Anonymkode: 7bdb1...ea8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kipling skrev (2 minutter siden):

Er allerede et ord for det, "de". "Vi skal få ny lærer, men de begynner ikke før jul"

"Hen" har ikke noen nytte utover å pushe en ideologi.

Åja, bruker dere  «de» slik der du bor? Det var jeg ikke klar over, ikke vanlig her 😊 ( og kan vel ikke brukes skriftlig på hverken nynorsk eller bokmål?) For meg betyr «de» flertall, altså det hadde jeg brukt dersom det kom flere lærere.. Dersom det kommer 1 stk lærer som jeg ikke vet kjønnet på, hadde jeg før sagt «han eller hun», nå hadde jeg sagt hen. Når jeg ( og mange mange jeg kjenner) bruker hen betyr ikke det at personen ikke har et kjønn, men enten at jeg ikke vet det - eller at det er irrelevant for det jeg sier - eller like gyldig for begge kjønn. Syns det er et veldig forenklende ord. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er mange som aldri vil bruke "hen". Det er bare det hysteriske hylekoret "woke" som ikke klarer å forholde seg til virkeligheten.

Anonymkode: 7bdb1...ea8

Du bør prøve å argumentere for synet ditt heller enn å kalle dine meningmotstandere hysteriske, hylende, woke osv. Da vil det virke som om du faktisk har noe å komme med.

Anonymkode: 2919d...c2b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Språket vårt er full av irrasjonelle kjønnsladete ord. Hen drukner i det store og det hele. Jeg synes det er et av de praktiske.

Anonymkode: 603e6...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere ustabile folk med intolerante holdninger her i tråden ser jeg.

Anonymkode: 85cfd...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...