Gå til innhold

Erfaring med å bli gravid over 40?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ett barn fra før, men ønsker meg nå så inderlig ett til. Jeg har rundet 40 år, og er redd det er for sent.

Jeg har regelmessig menstruasjon, og jeg kjenner/har mange tegn på eggløsning. Det betyr vel at jeg fremdeles har flere egg igjen? Men problemet er at de kan være for gamle? (Litt flaut, men kan litt lite om dette her til tross for alder😅

Jeg skal til fertilitetsjekk denne uken på en privat klinikk, og er utrolig nervøs. Kan de se på undersøkelsen om eggene mine absolutt er for gamle, eller ser de bare evt. at "dette kan bli vanskelig?" Er så redd for å få et så direkte svar på at jeg er for gammel liksom..

Noen her som har blitt gravid over 40, og hvilken hjelp måtte du ha? 

Det ble flere spørsmål her, håper noen kan svare på noen av de :) 

Anonymkode: c6b55...a1a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At du har regelmessig menstruasjon er ett godt tegn. Men du er over 40 å da er det under 5% sjanse for å lykkes å bli gravid. Veldig lurt å få tatt en sjekk ja. 

De kan ikke se kvaliteten på eggene under en utredning, men de kan se sånn ca hvor mange egg du har igjen. De kan også se på blodprøvene å gi deg en liten indikasjon om eggene dine er gode eller ikke, men kvalitet er vanskelig å vite. Kvantitet kan de finne ut av :) 

Du vil nok få svar på om det er for sent, om du har gode muligheter eller lave sjanser. De vil kanskje anbefale IVF. 

Anonymkode: 6445e...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner mange som er blitt gravide når de er 40+.  Så det varierer nok veldig fra person til person. Jeg fikk min første da jeg var 40 og siste fem år etterpå.  Begge deler var uten hjelp. 

Anonymkode: e5f83...ec7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt kan både være lave eggreserver (det finner du ut ved å ta en blodprøve for AMH), og at eggene du har, har for lav kvalitet. En god AMH kan hjelpe på, pluss hvis du ikke er alt for langt over 40. Ved IVF så modnes flere egg, så sannsynligheten øker for at hvert fall et av dem har god kvalitet. Men noen garanti er det ikke, og sannsynligheten "stuper" etter fylte 40 år, dessverre. De kan ikke se kvaliteten på eggene før ved et reelt forsøk, hvor de både ser hvor mange som befruktes, og hvordan celledelingen går.

Jeg har jo passert 40 med god margin, og selv om jeg har veldig gode eggreserver for alderen, og en syklus jeg kan stille klokka etter, så er kvaliteten for dårlig. Vi har derfor valgt eggdonasjon og håper at det skal gi resultater. Det øker hvert fall sjansene betraktelig. Vi hadde først 3 forsøk med mine egne egg, jeg måtte jo liksom prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg kjenner mange som er blitt gravide når de er 40+.  Så det varierer nok veldig fra person til person. Jeg fikk min første da jeg var 40 og siste fem år etterpå.  Begge deler var uten hjelp. 

Anonymkode: e5f83...ec7

Du var heldig og hadde gode egg, men de fleste etter 40 har lavere kvalitet og lav eggreserve. Syns det er overraskende mange på kg som «kjenner mange» som har blitt gravide etter 40. 

Jeg kjenner ingen. Og i fjor ble i rett overkant av 2000 barn født av mødre over 40. Dette er en blanding av både de som har blitt naturlig gravide, ved hjelp av eggdonasjon, IVF etc.

I 1994 ble det kun 881 barn født av kvinner over 40 noe som kan indikere at flere og flere får hjelp til å bli foreldre i dag. Så om ca 1000 kvinner over 40 ble gravide naturlig i fjor er det rart at så mange her inne kjenner utallige kvinner som har fått flere barn etter 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

I 1994 ble det kun 881 barn født av kvinner over 40 noe som kan indikere at flere og flere får hjelp til å bli foreldre i dag.

og/eller at flere venter

Anonymkode: e9eb1...e82

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du var heldig og hadde gode egg, men de fleste etter 40 har lavere kvalitet og lav eggreserve. Syns det er overraskende mange på kg som «kjenner mange» som har blitt gravide etter 40. 

Jeg kjenner ingen. Og i fjor ble i rett overkant av 2000 barn født av mødre over 40. Dette er en blanding av både de som har blitt naturlig gravide, ved hjelp av eggdonasjon, IVF etc.

I 1994 ble det kun 881 barn født av kvinner over 40 noe som kan indikere at flere og flere får hjelp til å bli foreldre i dag. Så om ca 1000 kvinner over 40 ble gravide naturlig i fjor er det rart at så mange her inne kjenner utallige kvinner som har fått flere barn etter 40. 

Har du tenkt tanken på at de som kjenner noen over 40 som har blitt gravide naturlig, kanskje ikke alle fikk barn samme år? Rart å skrive slik du gjør.

Om A kjenner to over 40 som fikk barn i 2020, forhindrer jo ikke det at B kjenner til tre over 40 som fikk barn i 2021 etc. Tenk litt logisk. :)

Anonymkode: cc313...4bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At du har regelmessig menstruasjon er ett godt tegn. Men du er over 40 å da er det under 5% sjanse for å lykkes å bli gravid. Veldig lurt å få tatt en sjekk ja.

Ville bare legge til: 5% sjanse for å bli gravid, men hvis man blir gravid er det 50% sjanse for spontanabort.

Anonymkode: 7612f...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville bare legge til: 5% sjanse for å bli gravid, men hvis man blir gravid er det 50% sjanse for spontanabort.

Anonymkode: 7612f...62b

Sjansen er vel litt høyere enn 5% for noen, og lavere for andre. Det er jo et statistisk gjennomsnitt.....

Anonymkode: cc313...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vilde78 skrev (2 timer siden):

Problemet ditt kan både være lave eggreserver (det finner du ut ved å ta en blodprøve for AMH), og at eggene du har, har for lav kvalitet. En god AMH kan hjelpe på, pluss hvis du ikke er alt for langt over 40. Ved IVF så modnes flere egg, så sannsynligheten øker for at hvert fall et av dem har god kvalitet. Men noen garanti er det ikke, og sannsynligheten "stuper" etter fylte 40 år, dessverre. De kan ikke se kvaliteten på eggene før ved et reelt forsøk, hvor de både ser hvor mange som befruktes, og hvordan celledelingen går.

Jeg har jo passert 40 med god margin, og selv om jeg har veldig gode eggreserver for alderen, og en syklus jeg kan stille klokka etter, så er kvaliteten for dårlig. Vi har derfor valgt eggdonasjon og håper at det skal gi resultater. Det øker hvert fall sjansene betraktelig. Vi hadde først 3 forsøk med mine egne egg, jeg måtte jo liksom prøve.

Hvor gammel er du? Har du valgt eggdonasjon i Norge? Det er i tankene det også, men er ikke sikker på om jeg ønsker det. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor gammel er du? Har du valgt eggdonasjon i Norge? Det er i tankene det også, men er ikke sikker på om jeg ønsker det. Lykke til! :) 

78-modell, så jeg er 45. Begynte prosessen når jeg var 43. Har vært gravid to ganger, en SA og en kjemisk. Hatt tre IVF-forsøk selv, et endte med innsett, men ble ikke gravid. Første donorforsøk fikk vi ingen egg som klarte seg til dag 5. Jeg testet positivt for to dager siden med donorforsøk nr 2 (ny donor).

Om en ønsker donor må jo være opp til hver enkelt. Etter tre nedturer med mine egg, hvor kvaliteten er problemet; jeg er ellers frisk og uten problemer, så fant vi ut at det å få et barn sammen er mye viktigere enn genetikk. Dermed valgte vi eggdonasjon. Vi bruker klinikk i Norge ja, men vurderte også utlandet (Danmark). Men Norge ble enklere logistikkmessig med tanke på jobb igjen fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare å prøve? Trenger ikke sjekke deg først. Min nabo ble uplanlagt gravid da hun var 43år, hadde to ganske store unger. Etter sjokket hadde gitt seg, gikk det veldig fint og hun stortrives som småbarnsmor igjen.

Anonymkode: 9be33...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk mitt barn like etter jeg hadde fylt 41. Hadde en MA som 39. Vi ventet et par sykluser før vi prøvde på nytt, så ble det klaff på 5. syklus. Dette med å bli gravid i starten av 40-årene er nok veldig individuelt. Jeg var så heldig at det gikk greit, mens andre vil slite. Det er jo bare å prøve og se hvordan det går. De anbefaler vel å gå til lege for videre henvisning dersom man har prøvd i 6 mnd uten treff etter fylte 38 (?). Lykke til 🙂 

Anonymkode: aaff8...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...