Gå til innhold

Hvorfor lærer ikke dansker som bor i landet norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle de jeg kjenner, som har bodd her en lengre periode, snakker jo norsk(ish)? Du hører jo på dialekten / aksenten at de er dansk, men de snakker definitivt ikke dansk som man gjør i Danmark. 

Anonymkode: 8ade6...f6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Amantha skrev (20 minutter siden):

Rart at du antar vedkommende du siterer babler i vei med sære dialektord. Var det kjekt å heve seg litt over henne som anonymbruker eller? 

Nei? Hvorfor antar du det? Det er fordi til vanlig snakker jeg selv veldig fort 😊så jeg mente at når jeg snakker med folk i Danmark / Sverige / andre deler av landet som kanskje syns jeg har spesiell dialekt , da prøver jeg å roe ned og snakke tydelig. Dette fungerer veldig fint som regel, så det var ment som et nyttig tips generelt. 

Anonymkode: 141aa...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (35 minutter siden):

Iom at jeg da jeg var yngre var mer stille og sjenert så bablet jeg ikke i vei som en tulling til alle og enhver IMG_1233.gif.8ce139e8ca6429f8ce2406f919ae6a6e.gif

«Hvor er køen?» på norsk, snakket sånn man gjør når man kom fra Oslo i sin tid skulle vel ikke være så vanskelig å skjønne da? Kø er jo samme ord på dansk og norsk. Ingen av dem jeg spurte i sin tid et sted i Danmark skjønte et kvekk av det, selv om jeg snakket rent og pent og tydelig 😌

Hei du, jeg ser flere har misforstått meg her - så beklager at jeg har formulert meg tvedtydig! Det er MEG som til vanlig prater veldig fort, og har en dialekt som folk kan syns er utydelig 🙈( tydeligvis går det for fort i svingene muntlig også, der kan man se! 😅)  men når jeg roer ned og prater tydelig og er bevisst på nøytrale ord pleier dette gå veldig greit, selv om jeg ikke legger om til «oslosk» eller dansk. Det var ikke meningen å fornærme deg. Du har hatt en annen opplevelse, og det er jo selvfølgelig forskjell på hvilke folk man treffer… Dersom du har spurt på norsk « hvor er køen?» så er det jo de andre som har dårlig språkforståelse, ikke du - hvor mange forskjellige måter kan man si det på, liksom? 😅🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare tull. Jeg er østlending.

Svenskt kan jeg forstå uten problemer. Blir også alltid forstått.

Danske er komplett uforståelig ralling. Og ddanskerfirstår sjeldent meg. Snakker alltid engelsk.

Leser begge språk uten problemer. 

Anonymkode: 31cf1...00c

Jeg er østlending selv, oppvokst midt i Oslo, og det virker helt fremmed for meg å skulle snakke engelsk med dansker. Være seg her eller i Danmark. Det er ikke "bare tull" kun fordi du og TS her oppriktig strever med å forstå det selv hvis dere prøver. Det store flertallet her, i hvert fall, sliter ikke særlig med det.

Anonymkode: 9b624...90e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høre bedre etter. Nei, er ikke alle ord jeg skjønner, men det jeg forstår er nok til at jeg skjønner hva de skal fram til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en sjef som er dansk, ingen på jobben har noe problem med og forstå han, kjenner flere danske også. Dem prater norsk men har samme dialekta om man kan si det, så det høres kanskje for mange ut som dansk. Om vi hadde flyttet til Danmark kan det hende vi hadde gjort det samma. Men nå skjønner jeg dansk veldig godt, kan være noen ord her og der, men som oftes kommer ting i setninger og da er det ingen problem. Ene læreren til barnet mitt var dansk, var på en foreldresamtale og husket x min ikke skjønte et ord av hva hun sa 😅

Anonymkode: 628b2...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer bare på Atle Antonsenog Bård og Harald - Kamelåså - har dere sett den? « Hjelp! Vi forstår hinannen ikke!» « for me, the Danish language has collapsed info meaningless guttural sounds». 😂 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Motelvibes skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal de? Norsk stammer fra dansk…

Nei norsk som dansk stammer fra Norrønt. 

Anonymkode: ae430...0da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldre dansker forstår kanskje norsk, men de fleste unge dansker forstår ikke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei norsk som dansk stammer fra Norrønt. 

Jo selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er østlending selv, oppvokst midt i Oslo, og det virker helt fremmed for meg å skulle snakke engelsk med dansker. Være seg her eller i Danmark. Det er ikke "bare tull" kun fordi du og TS her oppriktig strever med å forstå det selv hvis dere prøver. Det store flertallet her, i hvert fall, sliter ikke særlig med det.

Anonymkode: 9b624...90e

Aldri møtt noen utenfor KG uten dansk partner som synes det er lett å forstå dansk.

Jeg får ikke til. Er bare masse lyder. Kunne vært gresk.

Når du har sagt hæ 5 ganger så bare gir man opp.

Lese dansk derimot. Veldig greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor tror de at vi forstår dem? 

Anonymkode: abeee...046

Lettere å forstå dansk enn svensk

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er jo bare tull. Jeg er østlending.

Svenskt kan jeg forstå uten problemer. Blir også alltid forstått.

Danske er komplett uforståelig ralling. Og ddanskerfirstår sjeldent meg. Snakker alltid engelsk.

Leser begge språk uten problemer. 

Jeg er motsatt skjønner ikke svensk mens dansk er helt greit.

Anonymkode: a6cc9...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
theTitanic skrev (5 timer siden):

Tellingen er ikke vanskelig. Tallene er de samme bortsett fra tallene 50 til 90. 

De teller i snes. Ett snes = 20. 

60= 3 snes (20x3) tres

50= 2,5 snes (20x3-10) halvtres

80= 4 snes (20x4) firs 

70= 3,5 snes (20x4-10) halv firs

90= 5 snes (20×5) halvfems

70 uttales halvfjerds, ikke halv firs. 

her er et eksempel på hvor store forskjeller det er på danske dialekter. Politimannen prater sønderjysk, reporteren snakker rigsdansk, altså det som tilsvarer bokmål. 

Anonymkode: 4e7aa...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri møtt noen utenfor KG uten dansk partner som synes det er lett å forstå dansk.

Jeg får ikke til. Er bare masse lyder. Kunne vært gresk.

Når du har sagt hæ 5 ganger så bare gir man opp.

Lese dansk derimot. Veldig greit.

Så fint at vi er flere her også. Selvsagt, dansk er enkelt å forstå skriftlig, men mår man møter folk, så skriver man ikke dessverre så hvorvidt dansk er skriftlig forståelig er ikke relevant. Forstår ikke historie argumentet heller, det har ingenting å gjøre med hvorfor ikke dansker skal lære seg norsk per i dag, når mange av oss ikke forstår dem. 

Jo altså, jeg var på en turist buss en gang med dansk guide, der jeg forsto nesten alt guiden sa etter de første to timer, men hun hadde nok modifisert språket litt. Om en har dansk sjef og hører på det hver dag, så blir man nok vant. Men oss som ikke hører på det nærmest daglig kan jo ikke forstå en dritt. 

Grunnrmen til spørsmålet mitt: Det var en danske i går som jeg spurte et viktig spørsmål fra, han svarte med " det er blablablabla " bare gør "blablablabla" og så gikk han... fordi han var travel og jeg sitter der som spørsmålstegn.

Forsåvidt alle dansker jeg har møtt i Norge snakker bare Dansk, hvor vanskelig er det for de å lære norsk? De fleste nordmenn som bosetter seg i Sverige eller Danmark snakker svensk eller dansk når de er der. Er jo ikke akkurat som å lære Thai, er det? Bare latskap mener jeg og irriterende latskap for oss som må si Hæ???

Anonymkode: abeee...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge de legger av seg den tullete tellemåten med 3 og en halv fjes og ansikter så går det greit, det.

Anonymkode: 8d781...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men oss som ikke hører på det nærmest daglig kan jo ikke forstå en dritt. 

Aldri vært mer enig med et innlegg på KG!!

Skjønner ikke at dere mener det er forståelig. Jeg skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en dansk kjæreste. Hun gjorde virkelig sitt beste på å tviste over til norsk uttale. Det gikk ikke så bra.

Det er noe med den tilsynelatende poteten nede i halsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke hvorfor TV-stasjonene er så gjerrige med å la naboland få se programmene deres; det er jo en fantastisk måte å lære hverandres språk på.

Har lastet ned ting både fra svensk, dansk og finsk TV; finsk må jeg innrømme at jeg har store problemer med, men svensk og dansk går som en lek. Burde vel også satse på litt saftig islandsk for å få bedre forståelse av dette språket, samt færøysk.

I stedet for dette dubbing-tullet burde man absolutt fortsette å sende barne-TV på forskjellige språk - som andre har kommentert tidligere - for eksempel er den danske ungdomsserien Akavet ("Livet" på norsk) tilgjengelig også for nordmenn på dansk TV, og den er et bedre alternativ enn norsk dubbing på NRK:

https://www.dr.dk/drtv/saeson/akavet_154874

Anonymkode: 4f8f0...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nordtrønder bosatt på østlandet er det umulig å holde på dialekten, etter å ha måtte rettet på ord i mange år er dialekten svært utvannet uansett hvor godt jeg har prøvd å holde på den. Nordlendinger/finnmarkinger er vel omtrent de eneste som har såpass tydelig dialekt at de gjør seg forstått i alle landsdeler. 
Har inntrykk av at dansker og svensker i Norge også fornorsker språket sitt sakte men sikkert enten de vil eller ikke. 

Anonymkode: 2f700...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...