Duraton Skrevet 10. august 2023 #21 Del Skrevet 10. august 2023 3 hours ago, Lawyam said: Har du oppfattet at det GT ble erstattet av et nytt testamente for rundt 2000 år siden og Holocaust foregikk for under 100 år siden? Ser du beskrivelse av Gud i NT som du ser Gud i GT? Som i alle vonde tider i et menneskeliv; noen forlater troen når vondt skjer, mens hos andre vokser den sterkere. Noen finner Gud i slike øyeblikk. Dette regner jeg med er noe som også skjedde blant jøder. Det var forøvrig ikke bare jøder som mistet livet og hadde det fryktelig i de dager og det påvirket tro generelt også mtp kristendom; noen ble kristne, noens tro ble styrket og noens forsvant. Troen gir mennesket styrke og håp så jeg tror mest på at den var noe flesteparten klamret seg til og trengte. Nå følger ikke Jødene NT, så beskrivelsen av gud i kristendommen eller islam, har ikke noe påvirkning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #22 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) linsejesus skrev (46 minutter siden): OK. Se da for deg at du har ikke bare nok mat til å dele med denne fattige, men nok til alle verdens sultne. I tillegg har du medisin til alle verdens syke, løsningen på klimaproblemene, teknologien til å få slutt på absolutt alle ulykker, og du kan hindre absolutt alle kidnappinger av barn og stanse alle kriger. Og det ville ikke koste deg noe som helst. Du kunne bare bestemme at det skulle bli sånn. Hva ville det moralsk riktige valget være da? Gjøre alt dette, eller la være? Forstår hvor du vil hen, du mener Gud skulle ordnet det, sant? Han kunne skapt oss til roboter, og valgt hva jeg skulle skrive nå om så var, styrt hånden min og føttene mine. Hatt meg på fjernkontroll og det var slik det ville fungert da. Så kunne Han fått deg til å lese hva jeg skriver og fått deg til å være enig med MEG.... Det slipper du Han overater denne diskusjonen til oss og så må vi velge hvor langt vi velger å gå i den... Han skapte oss ikke til å være sånn og vi fikk makten på jorden; les 1.mosebok - så gav Adam den til Satan....og deretter lå vi under em forbannelse. Han flytter ikke deg unna meg hvis du vil skade meg, men Han kan prøve å fortelle deg at du ikke må det; du velger. Jeg kan bli beskyttet om jeg ber, men jeg kan ikke forvente at Han skal gripe inn hvis jeg ikke ber Han om det, jeg har lov å velge å stole på at jeg skal klare det selv, eller rope på andre enn Han om hjelp. Det er jeg som velger. Det får selvfølgelig konsekvenser for de involverte, men det er vi også advart om. Skriftlig! Løsningen på våre problemet har Han også gitt oss! Endret 10. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #23 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Duraton skrev (44 minutter siden): Nå følger ikke Jødene NT, så beskrivelsen av gud i kristendommen eller islam, har ikke noe påvirkning. Riktig i ft jødene. Men vi HAR samme Gud vi kristne som dem, de er bare under en annen pakt. Den føeste/loven. De vet at Gud skulle opprette en ny pakt, en bedre enn den de hadde, de har bare ikke skjønt at Jesus var/er Messias, så de venter på Messias og den nye pakten ennå. Endret 10. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #24 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gud eksisterer, noe vitenskapen har bevist også. Anonymkode: 0f940...373 Morsomt. På hvilken måte har vitenskapen bevist Guds eksistens? AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men det er ikke Gud sin skyld at mennesker bruker vår frie vilje til ondt. Anonymkode: 0f940...373 Heller ikke Gud sin skyld at små barn dør av kreft? Det er vel også menneskets frie vilje? Anonymkode: 5623f...d0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #25 Del Skrevet 10. august 2023 Lawyam skrev (16 minutter siden): Riktig i ft jødene. Men vi HAR samme Gud vi kristne som dem, de er bare under en annen pakt. Den føeste/loven. De vet at Gud skulle opprette en ny pakt, en bedre enn den de hadde, de har bare ikke skjønt at Jesus var/er Messias, så de venter på Messias og den nye pakten ennå. Det at du mener jødene tar feil endrer jo ikke faktumet at jøder forholder seg til Guden i GT. Så skjønner ikke hvorfor du mener Guden i NT er relevant i denne tråden? Anonymkode: 5623f...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #26 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Morsomt. På hvilken måte har vitenskapen bevist Guds eksistens? Heller ikke Gud sin skyld at små barn dør av kreft? Det er vel også menneskets frie vilje? Anonymkode: 5623f...d0b Hvorfor låner du fra en gud du ikke tror på? Når du sier noe er "ondt" eller noe er "godt" så prater du enten om ondt og godt ut fra en objektiv målestokk som er avhengig av noe utenfor mennesket for å kunne være nettopp objektiv (altså, avhengig av en gud), eller også prater du om det subjektive, "det er godt fordi det føles som at det er godt". I så fall føler jo guden at det er godt, altså er det godt for guden. Du kan ikke si det er ondt, for det er ondt for deg, men ikke for guden. Altså gjør guden det som er godt. Enten det eller så låner du fra en gud du ikke tror på. Anonymkode: cfafb...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #27 Del Skrevet 10. august 2023 Anonymkode: cfafb...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #28 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor låner du fra en gud du ikke tror på? Når du sier noe er "ondt" eller noe er "godt" så prater du enten om ondt og godt ut fra en objektiv målestokk som er avhengig av noe utenfor mennesket for å kunne være nettopp objektiv (altså, avhengig av en gud), eller også prater du om det subjektive, "det er godt fordi det føles som at det er godt". I så fall føler jo guden at det er godt, altså er det godt for guden. Du kan ikke si det er ondt, for det er ondt for deg, men ikke for guden. Altså gjør guden det som er godt. Enten det eller så låner du fra en gud du ikke tror på. Anonymkode: cfafb...f52 Så at små barn dør av kreft er godt for guden din? Anonymkode: 5623f...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #29 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 4.22): Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag. Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde. Anonymkode: 0f940...373 Det står ingenting i Bibelen om fri vilje. Det er et argument menneskne har funnet på. Hvilken fri vilje bruker barn som får blodkreft mener du? Dersom en gud har gitt oss fri vilje, har han samtidig satt premissene. Min fri vilje vil fly. Hvorfor kan jeg ikke fly? Dersom en gud har gitt oss fri vilje, har han samtidig laget reglene for universet som for eksempel gir satan fritt spillerom. Konklusjonen er at en gud som er både snill og allmektig er umulig. Han er enten snill men uten makt, eller ond og allmektig. Jeg vet ikke hva som hadde vert værst, og det eksisterte en gud. Har han laget et helvete, vel vitende om at han skal lage mennesker som umulig kan tro uten noen form for bevis, og derfor 100% sikkert kommer til å brenne evig? Mitt ønske er at alle våkner opp og innser at religion er laget av onde mennesker for å kontrollere andre mennesker. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Gud eksisterer, noe vitenskapen har bevist også. Men det er ikke Gud sin skyld at mennesker bruker vår frie vilje til ondt. Anonymkode: 0f940...373 Se her ja. Dette må du dokumentere, for denne uttalelsen er en verdensnyhet som vil komme overraskende på alle pålitelige vitenskapsmennesker i hele verden. Anonymkode: 5426d...d63 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #30 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så at små barn dør av kreft er godt for guden din? Anonymkode: 5623f...d0b Du mener jo Gud ikke finnes så DU kan hvertfall ikke skylde på Ham. Hvem har så skylden for kreft, mener du? Endret 10. august 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #31 Del Skrevet 10. august 2023 Lawyam skrev (1 minutt siden): Du mener Gud ikke finnes så hvem har skylden for kreft, mener du? Jeg har ikke sagt at Gud ikke fins. Det er du som har kommet med påstander her og unngår å svare når noen utfordrer de påstandene. Anonymkode: 5623f...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #32 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke sagt at Gud ikke fins. Det er du som har kommet med påstander her og unngår å svare når noen utfordrer de påstandene. Anonymkode: 5623f...d0b Så du tror Gud finnes, men er ond da? Forstår jeg deg rett eller misforstår jeg? Forøvrig svarer jeg så godt jeg kan, men jeg klarer ikke å få med meg alt og har heller ikke svarene på alt, selvfølgelig. Endret 10. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #33 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Gud eksisterer, noe vitenskapen har bevist også. Anonymkode: 0f940...373 Jøss. Er det ikke litt rart at du sitter på denne hemmelige vitenskapen selv? Er noen milliarder av mennesker som gjerne skulle ha hatt denne vitenskapen presentert. Om du kan presentere meg vitenskap som beviser guds eksistens, blir jeg kristen på sekundet. Evangeliet og misjonering er jo grunnsteiner i kristendommen. Du har en religiøs plikt til å vise denne vitenskapen. Anonymkode: a348a...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #34 Del Skrevet 10. august 2023 Lawyam skrev (4 minutter siden): Så du tror Gud finnes, men er ond da? Forstår jeg deg rett eller misforstår jeg? Forøvrig svarer jeg så godt jeg kan, men jeg klarer ikke å få med meg alt og har heller ikke svarene på alt, selvfølgelig. Om Gud finnes, er han enten ond eller inkompetent. Det er jo helt åpenbart. Anonymkode: a348a...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #35 Del Skrevet 10. august 2023 Lawyam skrev (8 minutter siden): Så du tror Gud finnes, men er ond da? Forstår jeg deg rett eller misforstår jeg? Forøvrig svarer jeg så godt jeg kan, men jeg klarer ikke å få med meg alt og har heller ikke svarene på alt, selvfølgelig. Jeg benekter ikke at Gud finnes, men jeg tror ikke på noe Gud heller. Jeg er agnostiker og kan fint akseptere at det fins en Gud om det kan bevises. beklager at jeg sa du unngikk å svare på påstander, trodde du var den jeg siterte Anonymkode: 5623f...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #36 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg benekter ikke at Gud finnes, men jeg tror ikke på noe Gud heller. Jeg er agnostiker og kan fint akseptere at det fins en Gud om det kan bevises. beklager at jeg sa du unngikk å svare på påstander, trodde du var den jeg siterte Anonymkode: 5623f...d0b Ja, jeg blander meg vel litt inn her og der, og det hender jo jeg unngår også, så...ikke så mye å beklage for egentlig. Det er ikke bevist. Endret 10. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 10. august 2023 #37 Del Skrevet 10. august 2023 9 hours ago, Lawyam said: Riktig i ft jødene. Men vi HAR samme Gud vi kristne som dem, de er bare under en annen pakt. Den føeste/loven. De vet at Gud skulle opprette en ny pakt, en bedre enn den de hadde, de har bare ikke skjønt at Jesus var/er Messias, så de venter på Messias og den nye pakten ennå. Det var vel litt pompøst av deg. Om Jesus var Messias får tiden vise. Men slikt som kristendommen er i dag, så er den alt for forvridd av den katolske retningen i forhold til slikt den egentlig var. Den koptiske kirke er den eldste og mest riktige i forhold til hvordan kristendommen var, før dem begynte å fikle med tekstene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. august 2023 #38 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) Duraton skrev (33 minutter siden): Det var vel litt pompøst av deg. Om Jesus var Messias får tiden vise. Men slikt som kristendommen er i dag, så er den alt for forvridd av den katolske retningen i forhold til slikt den egentlig var. Den koptiske kirke er den eldste og mest riktige i forhold til hvordan kristendommen var, før dem begynte å fikle med tekstene. Jeg ser ikke likheten med den katolske? I hodet mitt føler jeg det noe jeg ikke kunne trodd på. Koptiske? Hva er hovedtrekkene der? Endret 10. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #39 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Heller ikke Gud sin skyld at små barn dør av kreft? Det er vel også menneskets frie vilje? kreft og sykdommer kommer av menenskers tukling med naturen, det er ikke Gud sin feil. Anonymkode: 0f940...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #40 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jøss. Er det ikke litt rart at du sitter på denne hemmelige vitenskapen selv? Har postet lenken til dette mange ganger. Gidder ikke poste det igjen ettersom ateistene bare vil benekte vitenskapen igjen. Anonymkode: 0f940...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå