AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #161 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvis stønaden tar slutt så byttes den jo ut med noe annet? Man står aldri på bar bakke i Norge, og husleie vil alltid bli dekket, om så gjennom sosialstønad Anonymkode: df12c...73f Ikke alle som klarer å disponere pengene riktig om de får mindre enn før, da blir de hengende etter med husleien. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #162 Skrevet 8. august 2023 Milky skrev (15 timer siden): Bare si noe typisk.. butikk, barnehage. Så lenge de finner ut at du lyver ETTER kontrakten er signert. Arbeidssituasjon er ikke en gyldig grunn til å si opp en leietaker Å lyve er ihvertfall en god grunn til ikke å forlenge kontrakten. Ville ikke anbefalt dette om leilighet/hybel er del av utleiers bolig. Vær oppmerksom på at utleier kan sjekke dette. «Hvilken barnehage/butikk jobber du i?» Referanser fra tidligere utleiere og arbeidsgivere er mer og mer vanlig å be om. Anonymkode: 11e71...e4c 1
Rotemor Skrevet 8. august 2023 #163 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Utleie er dessverre ikke veldedighet, nå som utgiftene stiger for alle kan man ikke ta sjanser. Anonymkode: 11e71...e4c Det er en sjanse å ta uansett. Jeg har hatt et par snåle leietagere. Trøndere og bergenser faktisk. Så derfor leier jeg aldri ut til dem mer… 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #164 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (3 minutter siden): Det er en sjanse å ta uansett. Jeg har hatt et par snåle leietagere. Trøndere og bergenser faktisk. Så derfor leier jeg aldri ut til dem mer… Nei, hvorfor skulle du det😉 Man ville jo være dum om man ikke tok lærdom og lærte noe av egne feil. Risikostyring er om mulig enda viktigere når man driver selvstendig næringvirksomhet👍👍👍 Anonymkode: 11e71...e4c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #165 Skrevet 8. august 2023 Var i samme situasjon, kontaktet mange og gikk alene på mange visninger. Eneste inntekt var fra NAV i en periode et par år. Jeg var heldig som har en far som til slutt ble med på visninger og han hadde et brev/A4-ark der han skrev under på at han hadde trygg jobb i kommunen og kunne betale leien i opptil et år dersom den uteble fra meg. Vi tilbød oss begge to å logge inn med bankid mens utleier så på for å vise at ingen av oss hadde betalingsanmerkninger eller lån i gjeldsregisteret. Vi slapp det, utleier ble beroliget og jeg fikk leie kjellerhybelen. Har du noen som kan "redde" deg med et slikt brev? Dessverre har noen utleiere sluttet å tro på NAV-garanti da NAV noen steder i landet plutselig har "trukket tilbake" garantien. Kanskje de har skjerpet seg nå. Det vil også kunne hjelpe med ny, ren og strøken skjorte, flidd nyklipt hår, skjul eventuelle tatoveringer og se mest mulig straight ut. Se på visninger som et seriøst jobbintervju og ikke som en anledning til å vise hvor "kul kompis" du er. Uten at du skal godta hva som helst av utleier heller. Anonymkode: fe7ab...621 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #166 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke alle som klarer å disponere pengene riktig om de får mindre enn før, da blir de hengende etter med husleien. Anonymkode: 11e71...e4c AAP og sosialstønad er ikke store forskjellen nødvendigvis, så en overgang mellom disse vil nok ikke skape disponeringsproblemer i seg selv. Da er det vel heller fallhøyden i det å gå fra funksjonsfrisk i jobb til syk eller å miste jobben som gir den typen risiko. Så klart kan folk være dårlige til å disponere pengene sine, det ser jeg både hos "navklienter" og folk i jobb. Jeg kjenner to stykk som stadig spør om å få låne penger, og de er begge i arbeid. Ei av dem i et relativt høytlønnet yrke også Men det er ikke det samme som at "midlertidige" stønader fra NAV gjør at man risikerer å stå uten noe, og derfor ikke kan betale husleien. For det får man alltid midler til Anonymkode: df12c...73f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #167 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som depositum da eller? Mange tar 3 mnd leie for å sikre seg dette krever også forsikringsselskap for å tegne utleie forsikring. Anonymkode: 11e71...e4c Jeg betale selvsagt depositum. Jeg tilbød meg og betale leie for 1 år på forskudd. Det har ingenting med depositum og gjøre, det var en måte og bli valgt som leietaker og sikker betaling til tross aap. Anonymkode: 811a6...62a 1
FrøkenHansen Skrevet 8. august 2023 #168 Skrevet 8. august 2023 Jeg leier ut sokkelleilighet, og NAV-støtte i seg selv er ikke et problem her. Jeg kjenner til mange som så inderlig heller skulle vært frisk nok til å gå tilbake i jobb. Jeg har derimot aldri leid ut til noen som ikke har noen ting relevant på «CVen», dvs ingen referanse fra verken jobb eller leieforhold - rett og slett fordi det føles som en sjanse å ta som utleier (mtp potensiell økonomisk uorden, ødeleggelse, bråk, konflikter etc). Husk at mange utleiere er avhengig av at leien kommer inn i tide hver måned for å få egen økonomi til å gå rundt, og det er vanskelig å vurdere påliteligheten hos folk man ikke kjenner. Så om du kan vise til referanser, så anbefaler jeg å nevne dem så tidlig som mulig og før du evt blir spurt.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #169 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AAP og sosialstønad er ikke store forskjellen nødvendigvis, så en overgang mellom disse vil nok ikke skape disponeringsproblemer i seg selv. Da er det vel heller fallhøyden i det å gå fra funksjonsfrisk i jobb til syk eller å miste jobben som gir den typen risiko. Så klart kan folk være dårlige til å disponere pengene sine, det ser jeg både hos "navklienter" og folk i jobb. Jeg kjenner to stykk som stadig spør om å få låne penger, og de er begge i arbeid. Ei av dem i et relativt høytlønnet yrke også Men det er ikke det samme som at "midlertidige" stønader fra NAV gjør at man risikerer å stå uten noe, og derfor ikke kan betale husleien. For det får man alltid midler til Anonymkode: df12c...73f På aap bruker man pengene som man vil. For og få dekket husleie av nav sosial må den være lav nok. Og si at jeg heller vil leve på nudler og « ta» 2000 kroner fra livsoppholdet og bruke på husleie er noe de nødvendigvis godtar, de har tak på godkjent leie som ikke står i takt med leieprisene alle steder. nei ,en får ikke alltid midler til husleie. Anonymkode: 811a6...62a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #170 Skrevet 8. august 2023 Vi leier bevisst ikke ut til folk som ikke er i fast arbeid, fordi vi er avhengige av sikre leieinntekter. Det hjelper liksom ikke hvor hyggelig en person er, dersom man har muligheten til å leie ut til noen med jobb. Som utleier må man dessverre være litt kynisk… Anonymkode: 78357...7a7 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #171 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi leier bevisst ikke ut til folk som ikke er i fast arbeid, fordi vi er avhengige av sikre leieinntekter. Det hjelper liksom ikke hvor hyggelig en person er, dersom man har muligheten til å leie ut til noen med jobb. Som utleier må man dessverre være litt kynisk… Anonymkode: 78357...7a7 Litt merkelig det, da. Noen som er i fast arbeid kan når som helst miste jobben, og slite med å finne seg ny inntekt. Men de som har uføretrygd kan ikke få "sparken" fra trygden sin. Mye mer stabil inntekt det, spør du meg. Anonymkode: ed4d5...c55 5 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #172 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi leier bevisst ikke ut til folk som ikke er i fast arbeid, fordi vi er avhengige av sikre leieinntekter. Det hjelper liksom ikke hvor hyggelig en person er, dersom man har muligheten til å leie ut til noen med jobb. Som utleier må man dessverre være litt kynisk… Anonymkode: 78357...7a7 Bare så du er klar over det så er en uføretrygd mye sikrere fast inntekt enn det en arbeidslønn er. Man kan bli sagt opp eller permittert fra jobben. Uføretrygden er varig fram til pensjonsalder. Anonymkode: 5c03b...de7 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #173 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe, du aner åpenbart ikke hva du snakker om. Jeg uttaler meg på bakgrunn av erfaring, men kan også støtte med på tall fra nav. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd/diagnoser-uforetrygd_kap Siden 2010 har det vært en kraftig økning i andelen med psykiske lidelser, mens andelen med muskel-skjelettsykdommer har gått ned. I 2011 var andelen med psykiske lidelser for første gang høyere enn andelen med muskel- og skjelettsykdommer. [...] Denne utviklingen henger sammen med at sammensetningen av populasjonen endres over tid ved at mange av de yngre som kommer inn i uføreordningen har en psykisk lidelse/atferdsforstyrrelse, mens de eldre som går ut oftere har en muskel-skjelettsykdom. Hvis vi går inn på statestikken på samme side (den er noen år gammel, men det er det som er tilgjengelig, og tallene er nok ganske like pr i dag), så ser vi at for aldersgruppen 18-39 er det 62,5% som er ufør grunnet psykisk lidelse. Det er altså ikke en fordom, det er ren fakta. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-hoveddiagnose-primaerdiagnose-alder-og-kjonn.pr.30.06.2017.kvinner-og-menn.prosent Anonymkode: cb444...71b Tror du misforstår fullstendig, jeg. Hvor i disse kildene dine står det at alle unge uføre har psykisk lidelse? Du skriver jo selv at i den unge aldersgruppen er 62,5% ufør pga psykisk lidelse. Hvordan har du fått det til å bli "alle" ? Hva med resten av dem? Så det kan tenkes at ca 40% av dem er ufør pga fysisk sykdom, utviklingshemming, skade e.l.? Her er det dessverre du som ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: ed4d5...c55 1 1
c_buk Skrevet 8. august 2023 #174 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du misforstår fullstendig, jeg. Hvor i disse kildene dine står det at alle unge uføre har psykisk lidelse? Du skriver jo selv at i den unge aldersgruppen er 62,5% ufør pga psykisk lidelse. Hvordan har du fått det til å bli "alle" ? Hva med resten av dem? Så det kan tenkes at ca 40% av dem er ufør pga fysisk sykdom, utviklingshemming, skade e.l.? Her er det dessverre du som ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: ed4d5...c55 Hvis 6 av 10 unge uføre har psykiske lidelser så er det jo en risiko å leie ut til unge uføre hvis man ønsker å unngå leietager med en psykisk lidelse? Da vil man jo i 6 av 10 tilfeller ende opp med en leietager med psykisk lidelse. Nå vet jeg ikke om psykisk lidelse er en god nok indikator for å sile ut ustabile leietagere, da jeg trolig ikke ville nølt særlig med å leie ut til noen med sosial angst. Men da trengs jo nettopp mer informasjon og innsikt om personen. Noen er villig til å legge inn en ekstra innsats for å blande veldedighet inn i investeringen sin, mens andre leier ut som en ren økonomisk investering. Og dermed reduserer risiko i så stor grad som mulig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #175 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror du misforstår fullstendig, jeg. Hvor i disse kildene dine står det at alle unge uføre har psykisk lidelse? Du skriver jo selv at i den unge aldersgruppen er 62,5% ufør pga psykisk lidelse. Hvordan har du fått det til å bli "alle" ? Hva med resten av dem? Så det kan tenkes at ca 40% av dem er ufør pga fysisk sykdom, utviklingshemming, skade e.l.? Her er det dessverre du som ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: ed4d5...c55 Og hvordan er det god risikostyring å leie ut til denne gruppen hvis man har andre alternativ? Anonymkode: 11e71...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #176 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bare så du er klar over det så er en uføretrygd mye sikrere fast inntekt enn det en arbeidslønn er. Man kan bli sagt opp eller permittert fra jobben. Uføretrygden er varig fram til pensjonsalder. Anonymkode: 5c03b...de7 Med fast god inntekt er man i de fleste tilfellet sikret en buffer, de fleste er kun innom leiemarkedet i noen år før de kjøper sin egen bolig. Man får også arbeidsledighetstrygd/dagpenger som er 62% av tidligere inntekt, man har opparbeidet seg feriepenger hos tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 11e71...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #177 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da håper jeg dere lærte ett og annet til neste gang dere skal leie ut, snakk om å få egne fordommer midt i fleisen Nei Anonymkode: 495c5...6aa Leiligheten vi leier ut er ny og moderne, støyisolert og med fine utearealer. Ikke spesielt dyr for området heller. Vi ble nedringt av folk som ville leie, og leier selvfølgelig ut til den vi tenker er best. . Vi skal tross alt dele hus med dette mennesket. Vi er nye på utleie, så vi leste oss opp på hva andres erfaringer er. Skal man tro ekspertene bør man leie ut til en pendler som har god inntekt og aldri er hjemme. Nå har vi funnet ut at for oss er det perfekt å ha et voksent, ansvarsbevisst menneske i huset hele tiden. Men dette gjelder jo ikke for alle, det må man bare respektere... Anonymkode: 2090a...0da 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #178 Skrevet 8. august 2023 Baktus skrev (3 timer siden): jeg hadd aldri i det hele tatt prioritert leiemarkedet...hvorfor skal jeg betale boliglånet til andre folk..folk som låser seg inn i leiligheten din hver gang du er ute for å snoke rundt...da forsvinner jo mye av konseptet med privatliv... Skjønner du ikke at mange mennesker ikke har et valg?? Du ser jo her hvor vanskelig det er å LEIE en bolig når man er syk og får støtte av NAV… Tror du bankene er noe bedre? Tror du man får lån når man er enslig og ufør som ung? Jeg vil tro at de aller fleste ville valgt å ta opp lån, kjøpe bolig, og betale ned sitt eget lån hvis de hadde mulighet, heller enn å gi pengene sine til utleier… Anonymkode: 1e3af...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #179 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leiligheten vi leier ut er ny og moderne, støyisolert og med fine utearealer. Ikke spesielt dyr for området heller. Vi ble nedringt av folk som ville leie, og leier selvfølgelig ut til den vi tenker er best. . Vi skal tross alt dele hus med dette mennesket. Vi er nye på utleie, så vi leste oss opp på hva andres erfaringer er. Skal man tro ekspertene bør man leie ut til en pendler som har god inntekt og aldri er hjemme. Nå har vi funnet ut at for oss er det perfekt å ha et voksent, ansvarsbevisst menneske i huset hele tiden. Men dette gjelder jo ikke for alle, det må man bare respektere... Anonymkode: 2090a...0da De voksne ansvarsbevisste menneskene vokser ikke på trær. Det er høysesong for utleie og mange om beinet, selvsagt velger man den beste kandidaten som man tror vil ta best vare på boligen. Da velger man ikke en familie med 2-3 barn om man ikke må. Utleieboligen har man investert masse penger i og det er business ikke veldedighet. Anonymkode: 11e71...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #180 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner du ikke at mange mennesker ikke har et valg?? Du ser jo her hvor vanskelig det er å LEIE en bolig når man er syk og får støtte av NAV… Tror du bankene er noe bedre? Tror du man får lån når man er enslig og ufør som ung? Jeg vil tro at de aller fleste ville valgt å ta opp lån, kjøpe bolig, og betale ned sitt eget lån hvis de hadde mulighet, heller enn å gi pengene sine til utleier… Anonymkode: 1e3af...7dc Ja politikerene har feilet stort med å øke alle skattene for sekundærbolig. Det var vel også snakk om å skatte av utleie i egen bolig. Det vil bare føre til økte leie priser og færre utleie enheter på markedet. Når staten selv ikke klarer å ha nok tilgjengelige boliger nytter det lite å gjøre det vanskeligere for private. Det er dyrt å sitte med lån også, i dagens marked er det ikke sikkert leie er så dumt. Mange som har kjøpt blir tvunget til å selge pga stadig høyere renter/utgifter. Anonymkode: 11e71...e4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå