Gå til innhold

Hvorfor liker ikke barn brokkoli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det må være biologisk at barn ikke liker brokkoli. Barn har ingen referansepunkter, altså har de ikke lært noe sted at brokkoli smaker vondt. Det er som en refleks. Og det gjelder barn i alle kulturer i hele verden. 

Så hva er det med brokkoli som er avstøtende for barn? Det burde strengt tatt vært omvendt fra et evolusjonsmessig perspektiv. 

Anonymkode: f9976...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Begge mine barn har alltid spist brokkoli. Hun eldste liker ikke blomkål da, og hun yngste er ikke så glad i potet. Så det er vel veldig forskjellig fra barn til barn. Tror det er like mange i snitt som ikke liker blomkål som brokkoli feks. 

Anonymkode: 4bf6d...c2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn liker brokkoli, da spesielt brokkolini🤷‍♀️

Anonymkode: 7c1b9...cc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, samme grunn som hvorfor jeg var kresen som barn, de fleste lager det dårlig. Man kan ikke ihjelkoke brokkoli, ikke ha noe salt, smør eller annen smak, og forvente at de skal like det 

Anonymkode: f3307...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var et kresent barn, men har elsket brokkoli fra første gang jeg smakte det. Mine to barn har også brokkoli som favorittgrønnsak

Anonymkode: fd8ea...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det smaker vondt. Jeg elsker absolutt alt av grønnsaker bortsett fra brokkoli. Brokkoli er djevelens verk, selv om det er aldri så sunt. 

Anonymkode: bd6ea...d3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min har alltid likt det. Men jeg har aldri hatt spisetvang på noe. Han har prøvd når han har hatt lyst.

Anonymkode: 8b505...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn som er nokså kresne elsker brokkoli.. Potet derimot.

Anonymkode: 5abdf...b48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg likte ikke brokkoli fram til jeg ble gravid - alltid syntes det hadde en nesten metallisk bismak… nå knasker jeg det rått… ingen av mine barn liker det, bortsett fra i grateng - men da smaker vel alt fløtesaus og ost.., 

Anonymkode: 12d73...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine likte det som barn, og de liker det fortsatt.

Anonymkode: 5b971...2b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 av mine 4 liker brokkoli og har alltid gjort det. Den siste avskyr det.

Anonymkode: 99bd8...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna mine liker det, men ikke tantebarnet hun liker det ikke den dag i dag heller, netopp blitt myndig 😅

Anonymkode: 49811...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sønnen min har alltid likt det, men har alltid spist omtrent alt av grønnsaker.

Jeg hatet det, men der var mest fordi alle ungene i barnehagen hatet det. Elsker det nå 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 547eb...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt har vi X antall smaksløker med x antall smaksceller på tungen som gjennom livet blir dårligere og dårligere (eldre mennesker opplever å måtte krydre maten mer). Mat med bitter smak (eks. Brokkoli og kål) vil oppleves mer intenst bittert hos et barn enn hos en voksen. Vi som mennesker er naturlig mer skeptisk til sure og bittre smaker enn søtt og salt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange barn som spiser brokkoli. Noen synes det kan smake litt bittert, og det er man fra et evolusjonært perspektiv "programmert" til å reagere på, da dette kan beskytte mot f.eks giftige planter. Men dette gjelder jo på ingen måte alle. De fleste barn spiser smaker de er vant med.

Anonymkode: 0a73a...0e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

På grunn av sukker. Du ser småbarn som spiser suppe på glass, har du smakt det noen gang eller? 🤢 

Så får de sin første smak på sukker og alt annet blir ikke det samme. Sukker fra rør er helt sykt avhengighetsskapende både for voksne og barn. 

Brokkoli inneholder ikke sukker så det blir jo en kraftig nedgradering. Kroppen responderer simpelthen at det ikke "smaker godt" fordi "godt" nå er assosiert med pannekaker, lørdagsgodt, og kake. 

Det er verken bra eller naturlig 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 55d6b...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine barn elsker brokkoli.

Anonymkode: b76d4...e0e

Det tviler jeg på du. Det er nok mere "late-som-for-at-mamma-ikke-skal-bli-sur"

Anonymkode: cd333...0a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...