Gå til innhold

Min kjæreste kommer til å dø av kreft. Hva er det som ligger foran meg som jeg ikke skjønner nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjæreste har kreft med spredning og er nok død i løpet av 3-6-12 måneder selv om han virker frisk nå.

Jeg har hatt ventesorg i 2 år allerede og nå er forholdet dårlig fra min sin side, pga alt stresset som kreften har ført med seg.

Jeg har vært hans psykolog også når han hadde sammenbrudd i månedsvis, fordi sykehuset hadde ikke psykolog å stille opp med de første 18 mnd han var syk, dessuten fikk han 1-2 t hos psykologen i måneden som er Nothing!

I tillegg har jeg vært samtalepartner 24/7 og hjemmehjelp, og alt dette har sugd følelsene ut av meg, fordi ALT i livet mitt og hans har dreid seg om kreft, prøvesvar, kosthold, alternativ behandling, medisiner, bivirkninger osv.

Jeg vet jeg kommer til å bli veldig lei meg og helt sikkert får panikk når det virkelig går nedover med han, og vi skjønner at døden ikke er langt unna.

Det er kjipt at det har blitt sånn den siste tiden vi har igjen sammen.

Hva ligger foran meg av praktiske ting når han ligger for døden? Hvordan ordner jeg begravelse? 

Er det vanlig å få en skikkelig smell når han er borte?

Vet ikke om dere forstår hva jeg mener, men fortell hvordan dere hadde det.

Anonymkode: 4317f...6c3

• Liker 1
  • Hjerte 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begravelsen ordner du først ved ett dødsfall og foregår ved at man tar kontakt med begravelsesbyrå etter døden er inntruffet og de er gode på dette, de er veldig til hjelp.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis forholdet er dårlig nå, så er det ikke sikkert dere er sammen om et år..? Ikke stress med begravelsen nå, han må dø først. Uansett, beg. byrå ordner alt slikt

hbor skal han dø hjemme eller på sykehus? 

Anonymkode: 91f78...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale at du også finner deg en psykolog. Det er godt å ha noen som kan være der for deg nå før han dør, men også etterpå. Kreft er traumatisk for pårørende også. Du kan få alt mulig av reaksjoner etter kjæresten din har gått bort. 

Begravelsen får du hjelp til. Begravelsesbyrået ordner det meste for deg. 

Har kjæresten din barn, søsken, foreldre? Hvis dere ikke er gift kan det hende at blodfamilien vil bestemme over begravelsen. Noe å finne ut av på forhånd.

❤️

Anonymkode: 55d2e...7c6

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han er åpen for det så kan dere samme planlegge begravelsen nå. Høres kanskje litt morbid ut, men hvis dere setter opp ønsker for sted/sanger/mat/stein/osv, så er det gjort. Da trenger du ikke tenke mer på det enn selve gjennomføringen, og begravelsesbyrået hjelper med mye. 

Du kan nok forvente en reaksjon når han faktisk går bort. Både en form for lettelse, og sorg. Og så skal du plutselig finne tilbake til livet ditt, et liv som ikke bare ikke inneholder sykdom og alt fokus på ham, men og et liv uten ham. Og det kan være vanskelig, særlig hvis dere var sammen lenge. 

Mer morbid, men det er mye praktisk som potensielt bør ordnes. Eier dere noe sammen? Har dere fellesøkonomi? Har han livsforsikring der du står som mottager? Alle sånne ting bør fikses mens han enda er i form til det. Hva ønsker han selv å få gjort mens han har tid? Har han mye familie? 

Det er vondt når en man står veldig nært dør. Det er på mange måter enda verre når det skjer via «seigpining» over lengre tid. På den andre siden så får man tatt ordentlig farvel, og gjort unna en del mens man har tid.. 

Anonymkode: 41f40...f11

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis forholdet er dårlig nå, så er det ikke sikkert dere er sammen om et år..? Ikke stress med begravelsen nå, han må dø først. Uansett, beg. byrå ordner alt slikt

hbor skal han dø hjemme eller på sykehus? 

Anonymkode: 91f78...e73

Det kommer vel an på formen når han blir skikkelig syk.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det ikke foreldrene hans som skal ordne med den da? De som bestemmer og de som er arvinger om han ikke har barn. Som kjæreste er ikke dette din oppgave. 

Du må ikke være sammen heller. Høres morbid ut men du er ikke pålagt å lide i et år til fordi han er syk. Og å føle på skyld kommer du nok antageligvis ikke unna siden du er tom for energi til dette nå. Du skal leve videre og du må ta vare på deg selv. Du burde gå til psykolog. Mener på at det skal være et eget tilbud til pårørende til døende. Prester har også god kompetanse på dette.

Anonymkode: 464cd...b71

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er mye god hjelp å få hos Kreftforeninga, både for deg og han. Anbefaler deg å kontakte de.

Anonymkode: 5ad42...3d0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale at du også finner deg en psykolog. Det er godt å ha noen som kan være der for deg nå før han dør, men også etterpå. Kreft er traumatisk for pårørende også. Du kan få alt mulig av reaksjoner etter kjæresten din har gått bort. 

Har kjæresten din barn, søsken, foreldre? Hvis dere ikke er gift kan det hende at blodfamilien vil bestemme over begravelsen. Noe å finne ut av på forhånd.

❤️

Vi er samboere nå i hans leilighet som er leieleilighet.

Jeg ser etter eget sted som jeg kan kjøpe for å ha mitt eget og prioritere litt mitt liv også og mine barn/venner.

Han ønsker vi skal kjøpe hus sammen på landet, men jeg hadde ikke ønsket å kjøpe hus med han nå selv om forholdet hadde vært topp.

Dessuten ønsker jeg ikke å sitte igjen med et hus som skal selges når han er død.

Han har søsken og et barn på 16 år.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

❤️

Jeg ble henvist til Dps grunnet kreft hos samboer, men fikk avslag fordi det var ikke grunn nok skrev min lege.

Ts

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke foreldrene hans som skal ordne med den da? De som bestemmer og de som er arvinger om han ikke har barn. Som kjæreste er ikke dette din oppgave. 

Du må ikke være sammen heller. Høres morbid ut men du er ikke pålagt å lide i et år til fordi han er syk. Og å føle på skyld kommer du nok antageligvis ikke unna siden du er tom for energi til dette nå. Du skal leve videre og du må ta vare på deg selv. Du burde gå til psykolog. Mener på at det skal være et eget tilbud til pårørende til døende. Prester har også god kompetanse på dette.

Anonymkode: 464cd...b71

Hvordan vet du at det er et eget tilbud til pårørende til dødende?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er mye god hjelp å få hos Kreftforeninga, både for deg og han. Anbefaler deg å kontakte de.

Anonymkode: 5ad42...3d0

Har tatt kontakt av og til og spurt om medisinske ting, eller bare tømt hjertet mitt og grått 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har tatt kontakt av og til og spurt om medisinske ting, eller bare tømt hjertet mitt og grått 

Ts

Hvor i landet bor du? Trodde virkelig dødene kreftpasiener og pårørende fikk bedre oppfølging? Jeg har bare god erfaring med støtteapparatet her i Stavanger vertfall. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om dere skal flytte inn i hus nå, sammen så bør det stå på deg. Blir jo mer styr med arv osv om dere eiger det sammen.

Dere har ingen økonomiske forpliktelser sammen ? Når en person er død, så stenges vedkommendes konto kort tid etter. Greit å være klar over det.

Dere kan nå sammen planlegge begravelsen. Etter dødsfall ta en kontakt med begravelsesbyrå.

Ang psykolog, så hadde jeg undersøkt privat. Finnes psykologer med statsstøtte sånn at det er rimeligere.

Er viktig at du har dine pusterom innemellom. Gjør noe for bare deg, så du ikke sliter deg helt ut.

Klem til deg.

Anonymkode: bc9cc...210

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mereo skrev (25 minutter siden):

Begravelsen ordner du først ved ett dødsfall og foregår ved at man tar kontakt med begravelsesbyrå etter døden er inntruffet og de er gode på dette, de er veldig til hjelp.

Dette stemmer ikke. Mange kreftpasienter planlegger sin egen begravelse. Da har de samtale med prest og går gjennom diverse ønsker

Anonymkode: c610b...ffc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor i landet bor du? Trodde virkelig dødene kreftpasiener og pårørende fikk bedre oppfølging? Jeg har bare god erfaring med støtteapparatet her i Stavanger vertfall. 

Bergen.

Har ikke fått noe oppfølging, og samboer sier at sykehuset ikke har spurt om noenting ang det familiære, sikkert fordi de ikke har tid.

Onkologene løper beina av seg og har ikke tid til pasientene omtrent.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om dere skal flytte inn i hus nå, sammen så bør det stå på deg. Blir jo mer styr med arv osv om dere eiger det sammen.

Dere har ingen økonomiske forpliktelser sammen ? Når en person er død, så stenges vedkommendes konto kort tid etter. Greit å være klar over det.

Dere kan nå sammen planlegge begravelsen. Etter dødsfall ta en kontakt med begravelsesbyrå.

Ang psykolog, så hadde jeg undersøkt privat. Finnes psykologer med statsstøtte sånn at det er rimeligere.

Er viktig at du har dine pusterom innemellom. Gjør noe for bare deg, så du ikke sliter deg helt ut.

Klem til deg.

Anonymkode: bc9cc...210

Han har sin bror oppført som nærmeste pårørende i helsejournalen, selv om vi har vært sammen i over 10 år.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde kontakte Kreftforeningen. De har masse tilbud for deg som pårørende. Du skriver som om du virker litt vanskelig å hjelpe. Masse folk sliter i forkant av dødsfallet fordi det er så uunngåelig, men dette har Kreftforeningen masse kompetanse på. Samtidig så vet jeg at du som nærmeste pårørende skal involveres i samtaler dersom pasienten ønsker. 

Anonymkode: c619b...f3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde kontakte Kreftforeningen. De har masse tilbud for deg som pårørende. Du skriver som om du virker litt vanskelig å hjelpe. Masse folk sliter i forkant av dødsfallet fordi det er så uunngåelig, men dette har Kreftforeningen masse kompetanse på. Samtidig så vet jeg at du som nærmeste pårørende skal involveres i samtaler dersom pasienten ønsker. 

Anonymkode: c619b...f3d

Vanskelig å hjelpe?

Jeg har kontaktet Kreftforeningen ved flere anledninger, men ikke spurt om akkurat det jeg skriver om her.

Han ligger ikke for døden nå og annenhver dag mener han at han skal bli frisk via et mirakel.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...