Gå til innhold

Rasisme mot hvite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ga du ikke din definisjon

Jeg bruker denne, og etter denne er hverken jeg eller mange andre hvite jeg kjenner rasist. Utfra din definisjoner jl alle rasister, men de samme som hevder alle hvite er rasister, mener også at hvite ikke kan utsettes for rasisme..som jo er absurd 

Screenshot_20230805-173954_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørs hvordan du definerer "rasist" det.

Vanskelig når folk aldri definerer ordet, men prøvd å svare i innlegget over, hvorfor alle er rasister, når en har idiotiske definisjoner på "rasist".

Om du bruker andre definisjoner, er selvsagt ikke alle, og faktisk veeeldig få hvite folk rasister, men jeg styrer jo ikke folks ordbruk, og må prøve å forholde meg til hva folk lager av definisjoner.

Med ekte/tradisjonell definisjon av ordet er "hvite folk" de minst rasistiske i verden. Men, folk (her) ønsker ikke den definisjonen, for det matcher agendaen dårlig, så da bruker "vi" andre deifnisjoner

Anonymkode: 9355f...7cb

De fleste har vel en oppfatning av hva rasisme går ut på, som forklart i leksikonet https://snl.no/rasisme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker denne, og etter denne er hverken jeg eller mange andre hvite jeg kjenner rasist

Ok nå ble jeg forvirret, du mener at du ikke passer inn i den? La oss ta et tankeeksperiment, du er nå bonden:

Du er bonde, ansetter 5 nordmenn 5 filippinere til å sanke jordbær. De ser like ut på papiret, eneste forskjellen er nasjonalitet. Du erfarer at DISSE 5, filippinerne, jobber hardere og hele sommeren, mens de 5 norske enten produserte mindre, eller slutte før sommeren var over fordi de ikke syntes pengene var verdt tiden deres når det var så tungt arbeid.

Samtidig har du stram økonomi, så neste år har du ikke råd til 5 late arbeidere det er farlig for deg kanskje mister du gården, vil du like behandle norske og filippinske søkere neste år, eller favorisere filippinske søkere ?

 

hvis du vil prioritere filippinere neste år, er du basert på klippet du la inn, per definsijon, rasist, fordi da bedriver du etnisk diskriminering basert på nasjonalitet. Du forhåndsdømmer fremtidige norske ansatte dårlig, pga tidligere erfaring med ANDRE nordmenn. 

Gjerne utdyp hva du ville gjort som bonde. Og husk, 5 late ansatte neste år = konkurs.

Adobyen skrev (8 minutter siden):

De fleste har vel en oppfatning av hva rasisme går ut på, som forklart i leksikonet https://snl.no/rasisme.  

Wow ser man det, som forventet ja. Hey, om du vil svar på bonde situasjonen ^ du også. Er du rasist, eller velger du å gå konkurs istedenfor. Venter i spenning ;) 

Anonymkode: 9355f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok nå ble jeg forvirret, du mener at du ikke passer inn i den? La oss ta et tankeeksperiment, du er nå bonden:

Du er bonde, ansetter 5 nordmenn 5 filippinere til å sanke jordbær. De ser like ut på papiret, eneste forskjellen er nasjonalitet. Du erfarer at DISSE 5, filippinerne, jobber hardere og hele sommeren, mens de 5 norske enten produserte mindre, eller slutte før sommeren var over fordi de ikke syntes pengene var verdt tiden deres når det var så tungt arbeid.

Samtidig har du stram økonomi, så neste år har du ikke råd til 5 late arbeidere det er farlig for deg kanskje mister du gården, vil du like behandle norske og filippinske søkere neste år, eller favorisere filippinske søkere ?

 

hvis du vil prioritere filippinere neste år, er du basert på klippet du la inn, per definsijon, rasist, fordi da bedriver du etnisk diskriminering basert på nasjonalitet. Du forhåndsdømmer fremtidige norske ansatte dårlig, pga tidligere erfaring med ANDRE nordmenn. 

Gjerne utdyp hva du ville gjort som bonde. Og husk, 5 late ansatte neste år = konkurs.

Wow ser man det, som forventet ja. Hey, om du vil svar på bonde situasjonen ^ du også. Er du rasist, eller velger du å gå konkurs istedenfor. Venter i spenning ;) 

Anonymkode: 9355f...7cb

Jeg er ikke bonde, jeg er sykepleier,  og jeg jobber med mennesker av mange ulike etnisiteter, og jeg ser ikke ned på eller diskriminerer noen av dem. Tvertimot legger jeg til rette for at alle skal kunne gjøre en god jobb og trives uavhengig av religion og kultur. Hvorfor skal jeg forholde meg til et hypotetisk tankeeksperiment når jeg kan ta utgangspunkt i mitt eget liv og egen hverdag?

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Wolfhatfacts» tar opp litt rundt dette på TikTok.

Mange vil si nei, det finnes ikke rasisme mot hvite. Men joda det finnes. Når noen sier de hater og ikke stoler på noen, kun pga. de har lys hudfarge, ja 😅

Anonymkode: ebfde...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke vonde, jeg er sykepleier,  og jeg jobber med mennesker av mange ulike etnisiteter, og jeg ser ikke ned på eller diskriminerer noen av dem.  Hvorfor skal jeg forholde meg til et hypotetisk tankeeksperiment når jeg kan ta utgangspunkt i mitt eget liv og egen hverdag?

:) Problemet er jeg følger ikke deg med et kroppskamera dagen lang jeg vet ikke hvilke valg du tar og hvorfor. Jeg må komme med hypotetiske eksempler..... Men greit nok at du ikke vil svare, jeg vet svaret uansett så ikke bekymre deg for det, hehe. 😅

Forsikringsbransjen er også gode eksempler (ut over at lovverket holder dem tilbake, men se bort fra det, se på prinsippet---)

Tenk om hus til kvinner brenner ned 2x oftere enn hus til menn. Nå har forsikringsselskapet incentiv til å nekte kvinner forsikring eller kreve mer poenger fra dem for forsikringen. Problemet er DU som enkeltkvinne har aldri startet en brann, så at du skal straffes for andre kvinners feil, er jo ikke rettferdig. Men hvis forsikringsselskap 1 likebehandler, og forsikringsselskap2 ikke gjør det, vil forsikringsselskap 2 tjene mye penger mens forsikringsselskap 1 går konkurs. Nå er det sikkert lovverk som holder dem tilbake men for å illustrere problemet. I hverdagen er det ikke noe lovverk som holder folk tilbake, folk tar valg basert på gjennomsnitt og generaliseringer. Sånn er det bare. Og å kalle forsikringsselskapet sexistisk, eller rasistisk om det var relatert til etnisitet eller rase, blir feil.

Anonymkode: 9355f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 time siden):

Eller hvite som mener alle hvite er rasister, jaja snakk for deg selv, tenker jeg da

Ja, den er egentlig verre, og veldig kunnskapsløst

Anonymkode: 8e7c8...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok nå ble jeg forvirret, du mener at du ikke passer inn i den? La oss ta et tankeeksperiment, du er nå bonden:

 

Wow ser man det, som forventet ja. Hey, om du vil svar på bonde situasjonen ^ du også. Er du rasist, eller velger du å gå konkurs istedenfor. Venter i spenning ;) 

Anonymkode: 9355f...7cb

Jeg er heller ikke bonde, men antar at bøndene utnytter lovverket så langt som mulig for å tjene penger.  Før var det bondens familie og distriktets ledige husmødre og barn som plukket bærene.  Men gårdene og åkrene har også vokst til enorme dimensjoner i senere tid. Alt blir større og større. Resten er landbrukspolitikk. Du kan engasjere deg politisk om du synes at det er så skrekkelig galt.

Jeg vet ikke hvorfor du er så hissig på å stemple folk som rasister og krever andre for diverse begrunnelser. Når vi sier at vi ikke regner oss som rasister, så holder det som svar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 minutter siden):

Jeg er heller ikke bonde

blablablabla

Ahhhh du tolket spørsmålet mitt som at jeg tror du ER bonde i virkeligheten og trenger 10 ansatte til å plukke jordbær og hva du skal gjøre nå. Jaja, er nok min skyld jeg må være dårlig til å ordlegge meg. 😀

Adobyen skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor du er så hissig på å stemple folk som rasister og krever andre for diverse begrunnelser. Når vi sier at vi ikke regner oss som rasister, så holder det som svar.  

Jeg prøver å være litt retorisk, snu definisjonen (jeg misliker) på folk som selv bruker definisjonen, for å få frem poenget at definisjonen er dårlig. Om det virker eller ikke vet jeg ikke, debattene blir så rotete uansett at det er sikkert noe som går over hodet til de fleste leserne.

Dere to "bønder" kommer nok ut som vinnerne, og definisjonen vil nok gli mer og mer ut og bli mer og mer meningsløs. Og det er ingenting jeg får gjort, dere vinner jeg taper. Men hva premien blir, er uvisst. ;) 

Anonymkode: 9355f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ahhhh du tolket spørsmålet mitt som at jeg tror du ER bonde i virkeligheten og trenger 10 ansatte til å plukke jordbær og hva du skal gjøre nå. Jaja, er nok min skyld jeg må være dårlig til å ordlegge meg. 😀

Jeg prøver å være litt retorisk, snu definisjonen (jeg misliker) på folk som selv bruker definisjonen, for å få frem poenget at definisjonen er dårlig. Om det virker eller ikke vet jeg ikke, debattene blir så rotete uansett at det er sikkert noe som går over hodet til de fleste leserne.

Dere to "bønder" kommer nok ut som vinnerne, og definisjonen vil nok gli mer og mer ut og bli mer og mer meningsløs. Og det er ingenting jeg får gjort, dere vinner jeg taper. Men hva premien blir, er uvisst. ;) 

Anonymkode: 9355f...7cb

Dette er det reneste vrøvl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg bonde, ville jeg ansatt filippinerne. Dette fordi jeg hadde erfart at de arbeider bedre enn nordmenn.
Dette kalles ofte rasisme, men er egentlig fordommer. Fordommer har vi alle. Vi systematiserer verden rundt oss på godt og vondt. 
 

Anonymkode: 02abc...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...