Gå til innhold

Rasisme mot hvite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så hvit at jeg føler noen reagerer på det. Går ikke rasisme begge veier? Jeg tenker, at jeg er faktisk norsk og opprinnelig fra Norge, hvorfor reagerer på at jeg er så hvit som jeg er? Jeg har ingenting mot noen farget mennesker rundt meg, men merker at noen ser på meg feks på bussen eller i butikken. Jeg ser ikke på dem, men jeg ser de ser på meg,som om jeg kanskje dømmer DEM eller noe? 

Anonymkode: 41e35...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rasisme/diskriminering mot hvite, religiøse og hetero eksisterer dessverre ikke i 2023. Er man alt annet, så havnet man under en såkalt beskyttet gruppe. Brenner man det norske flagget eller bibelen, skjer det lite. Brenner man pride flagget derimot, så er det hatkriminalitet og terrorisme.

Anonymkode: 1b821...135

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En minoritet eller undertrykt gruppe mennesker, ja da risikerer du diskriminering og rasisme. I Oslo er den hvite etniske nordmannen flere steder en minoritet for lengst..  En god del av muslimene har mye intoleranse og rasisme mot annet enn seg selv. Dette hører vi stadig vekk tilfeller av i media.

Men vi som nordmenn er ikke særlig inkluderende i praksis selv heller. Bare politisk.

Anonymkode: 462fc...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hvit nordmann har jeg opplevd rasisme. I gamingverden kan det væres spesielt tøft å være hvit og får ofte høre at jeg skal både steines, voldtas og henges. Slik er det bare. Idioter får man ikke gjort så mye med.

Kjæresten min er født og oppvokst i England, men er opprinnelig Pakistansk. Spesielt moren hans liker ikke at jeg er hvit og uten religion. Selv er hun snar med å dra radismekortet.

Anonymkode: 89d23...8e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått MANGE kommentarer om den snøhvite/bleike hudfargen min opp gjennom årene, men akkurat det mener jeg ikke er rasisme. Det handler mer om skjønnhetsidealet i Norge, at alle skal være solbrune året rundt, selv på mørkeste vinteren.
Hvis derimot noen generaliserer og putter folk i bås på grunn av den hvite huden, er det rasisme like mye som når man generaliserer mørkhudede.

Anonymkode: 3d794...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som individ kan du oppleve diskriminering, men rasisme handler om hele systemet. 

Anonymkode: 79b96...ea9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvite mennesker som utgjør en minoritet på rundt 8% globalt blir stadig utsatt for rasisme, i Sør-Afrika blir hvite bønder drept, voldtatt og får gårdene sine brent ned av svarte.

Svarte politikere å grupper synger "Kill the boer, kill the farmer, kill the white" men det hører vi lite om i nyhetene her i Europa. Veldig mange hvite har flyktet fra Afrika de siste årene p.ga. rasismen, det er disse Europa burde tatt i mot som flyktninger og ikke velferdsmigranter.

Ironien er at sulten øker i mange afrikanske land i takt med at bøndene forsvinner, la dem sulte mener jeg og på et tidspunkt må de lære å styre landene sine på en sivilisert måte uten at vesten sløser bort milliarder i u-hjelp som forsvinner i korrupsjon.

 

Anonymkode: af43c...f49

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som individ kan du oppleve diskriminering, men rasisme handler om hele systemet. 

Anonymkode: 79b96...ea9

Ehhh hvor har du det fra? Er det noen vits å redefinere ord, kan du ikke lage et nytt ord om det gamle ikke passer din agenda?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så hvit at jeg føler noen reagerer på det. Går ikke rasisme begge veier? Jeg tenker, at jeg er faktisk norsk og opprinnelig fra Norge, hvorfor reagerer på at jeg er så hvit som jeg er? Jeg har ingenting mot noen farget mennesker rundt meg, men merker at noen ser på meg feks på bussen eller i butikken. Jeg ser ikke på dem, men jeg ser de ser på meg,som om jeg kanskje dømmer DEM eller noe? 

Anonymkode: 41e35...d2a

Vel, det er vanskelig å si basert på dette om det var "rasisme" som lå bak her. Generelt vil ting som ser annerledes ut tiltrekke seg oppmerksomhet, uten at det nødvendigvis betyr at en tenker at det annerledes er genetisk underlegent rase-messigt.

Problemet her, er at "rasisme", og opplevelse av "rasisme", er samme greia. Du trekker konklusjoner, basert på rase, om at de trekker konklusjoner, basert på din rase. Uten at et ord er sagt. Og jeg bebreider deg TS ikke for det, mennesker er sånn av natur, vi ser etter mønstre, og noen ganger har vi rett noen ganger har vi feil.

Generelt er mennesker generaliserende, og med moderne definisjoner av rasisme (ikke 79b96...ea9 sin definisjon som jo går enda lengre) som er å behandle folk annerledes pga generaliseringer av folkegrupper, så er 100% av folk "rasister". Alle generaliserer, det er bare noen som ikke innser at de gjør det, og noen som innser at de gjør det. Alle studier dokumnterer gang på gang at folk generaliserer, det er umulig å komme seg gjennom livet uten å generalisere.

F.eks om en kvinne i Oslo dater 3 menn fra fra nordnorge, og har dårlig erfaring med alle 3, vil sannsynligvis 4.gangen bli å prøve en mann som ikke er fra nordnorge, hun vil generalisere at menn fra nordnorge suger. Det er en generalisering og den 4.mannen fra nordnorge kunne vært en flott fyr men han får ikke sjangsen pga fordommer mot folk fra nordnorge. Han kan selvsagt si seg utsatt for regions-rasisme og fordommer, og sutre gråte hyle gå til avisa blablabla, men, det endrer ingenting, mennesker generaliserer, og noen ganger rammer det urettferdig. Og vis om mennesker må heller la vær å dyrke offer rollen og gå videre med livet så godt vi kan selv om livet ikke er rettferdig.

Personlig mener jeg at å bruke rasisme som ord ut over den opprinnelige, gjør all diskusjon umulig, når samme ord har 100 meninger så blir det bare en ubrukelig suppe.

Anonymkode: 9355f...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang man gikk på byen var det desverre ikke sjeldent man hørte "din hvite hore" eller at man var rasist ved avvisning.

Den gang taklet hvite menn avvisning fint. Vet jo heller ikke hvordan det er lengre, skal man tro på KG så står det dårlig til der også.

Er 20 år siden. Håpet det er blitt bedre nå.

Anonymkode: e33d1...c5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er at det finnes hvite som mener at hvite mennesker umulig kan bli utsatt for rasisme 😅 Selv blitt utsatt for det, men valgte å ikke bry meg 

Anonymkode: 8e7c8...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes og folk som sier noe annet kan tydeligvis ikke historie og er rasister selv.

Anonymkode: 3ad1c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verste er at det finnes hvite som mener at hvite mennesker umulig kan bli utsatt for rasisme 😅 Selv blitt utsatt for det, men valgte å ikke bry meg 

Anonymkode: 8e7c8...8a6

Eller hvite som mener alle hvite er rasister, jaja snakk for deg selv, tenker jeg da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (35 minutter siden):

Eller hvite som mener alle hvite er rasister, jaja snakk for deg selv, tenker jeg da

Jeg er hvit og mener at alle hvite er rasister, men også alle ikke-hvite er rasister. Basert på den moderne definisjonen av rasisme som bare er alle generaliseringer = rasisme.

Hvis du mener at alle hvite ikke er rasister, bør du utdype hvordan du definerer rasisme, og har du eksmepler på en eneste person som ikke passer inn i definisjonen?

Det vi har gjort, er å endre definisjonen på rasisme, så alle er rasister, også dermed har vi bevist at rasisme finnes og er over alt. Dermed har vi en evig fiende som vi aldri blir kvitt og til evig tid kan klage over og bruke som brekkstang for å få våre kommunist prosjekter gjennomført.

Arbeidsgviere er rasister -> vi må flytte jobbene over til statlig kontroll for å få slutt på dette

boligutleiere er rasister -> boligutleie sektoren må overtas av staten som må leie ut for å få slutt på dette

politiet er rasister -> defund the police -> samfunnskollaps -> kommunist revolusjon

NAV er rasister -> borgerlønn til alle istedenfor, helt nøytral så ingen rasisme kan ødelegge for rettferdige ytelser

Skolen er rasister -> fjern karakterer som krav så flere minoriteter kommer inn på høyere utdanning 

osv osv.

Rasisme er perfekt for kommunistene som skalkeskjul. Selvsagt, etter kommunist revolusjonen vil det bli MYE MER rasisme, men det trenger vi ikke å snakke om/det bryr ikke de seg om.

Anonymkode: 9355f...7cb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du mener at alle hvite ikke er rasister, bør du utdype hvordan du definerer rasisme, og har du eksmepler på en eneste person som ikke passer inn i definisjonen?

Hvilken definisjon bruker som alle mennesker passer inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har fått MANGE kommentarer om den snøhvite/bleike hudfargen min opp gjennom årene, men akkurat det mener jeg ikke er rasisme. Det handler mer om skjønnhetsidealet i Norge, at alle skal være solbrune året rundt, selv på mørkeste vinteren.

Hvis noen fjaser med hudfargen din eller sier at de synes at litt brunfarge tar seg bra ut så er de neppe rasister. Men hvis du bytter om på «hvit» og «brun» i slike utsagn så er det enkelte som mener seg utsatt for rasisme.

Vi må jobbe for at folk slutter å være rasister, og samtidig for at rasisme-begrepet slutter å skli ut til å bety alt mulig rart.

Anonymkode: f191b...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er hvit og mener at alle hvite er rasister, men også alle ikke-hvite er rasister. Basert på den moderne definisjonen av rasisme som bare er alle generaliseringer = rasisme.

Hvis du mener at alle hvite ikke er rasister, bør du utdype hvordan du definerer rasisme, og har du eksmepler på en eneste person som ikke passer inn i definisjonen?

Det vi har gjort, er å endre definisjonen på rasisme, så alle er rasister, også dermed har vi bevist at rasisme finnes og er over alt. Dermed har vi en evig fiende som vi aldri blir kvitt og til evig tid kan klage over og bruke som brekkstang for å få våre kommunist prosjekter gjennomført.

Arbeidsgviere er rasister -> vi må flytte jobbene over til statlig kontroll for å få slutt på dette

boligutleiere er rasister -> boligutleie sektoren må overtas av staten som må leie ut for å få slutt på dette

politiet er rasister -> defund the police -> samfunnskollaps -> kommunist revolusjon

NAV er rasister -> borgerlønn til alle istedenfor, helt nøytral så ingen rasisme kan ødelegge for rettferdige ytelser

Skolen er rasister -> fjern karakterer som krav så flere minoriteter kommer inn på høyere utdanning 

osv osv.

Rasisme er perfekt for kommunistene som skalkeskjul. Selvsagt, etter kommunist revolusjonen vil det bli MYE MER rasisme, men det trenger vi ikke å snakke om/det bryr ikke de seg om.

Anonymkode: 9355f...7cb

Dette skjønte jeg ikke noe av.  Mener du at alle hvite er rasister?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Hvilken definisjon bruker som alle mennesker passer inn i?

Hvorfor ga du ikke din definisjon?

Min er den standard moderne definisjonen jeg sikter til (personlig er jeg selvsagt uenig i denne deinfisjonen, men det er jo en annen sak), : generaliserer folk basert på karakteristikker utenfor deres kontroll, og har forventinger/forhåndsdømmer basert på disse.

F.eks, jeg er bonde, ansatte 5 nordmenn 5 filippinere til å sanke jordbær. jeg erfarer at DISSE 5, filippinerne, jobber hardere og hele sommeren, mens de 5 norske enten produserte mindre, eller slutte før sommeren var over fordi de ikke syntes pengene var verdt tiden deres når det var så tungt arbeid.

Neste år, ansetter jeg 10 filppinere, og 0 nordmenn. 

WOOOOOOW. RASISMEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. 

Ser du problemet, du ønsker å plukke jordbær, men pga fordommer mot at norske bærplukkere er late/dårlige, får du ikke jobben, pga najsonalitet og fordommer.

Samtidig, fra bondens perspektiv, basert på hans erfaringer, er det mer lønnsomt å ansette en tilfeldig filippiner enn deg.

Det er sånn verden fungerer, generaliseringer hele tiden. Date 3 folk fra nordnorge, går dårlig, sannsynligvis vil du prøve å date folk fra andre steder etter det. Eller religion, date 3 kristne, går dårlig, etter det vil du trolig prøve andre religioner eller ateister. Date 3 svensker, går dårlig, etter det vil du trolig prøve å date ikke-svensker. 

Spis en rød sopp. Går dårlig. Etter det vil du trolig være skeptisk til andre røde sopper.

etc etc etc. 100% av folk, har en eller annen form for generalisering av andre som påvirker valg de tar. 100%. Deg. Meg. Alle.

Anonymkode: 9355f...7cb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 minutter siden):

Mener du at alle hvite er rasister?  

Spørs hvordan du definerer "rasist" det.

Vanskelig når folk aldri definerer ordet, men prøvd å svare i innlegget over, hvorfor alle er rasister, når en har idiotiske definisjoner på "rasist".

Om du bruker andre definisjoner, er selvsagt ikke alle, og faktisk veeeldig få hvite folk rasister, men jeg styrer jo ikke folks ordbruk, og må prøve å forholde meg til hva folk lager av definisjoner.

Med ekte/tradisjonell definisjon av ordet er "hvite folk" de minst rasistiske i verden. Men, folk (her) ønsker ikke den definisjonen, for det matcher agendaen dårlig, så da bruker "vi" andre deifnisjoner

Anonymkode: 9355f...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...