Gå til innhold

Hvorfor er handleposer verre enn å bruke søppelposer på rull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Respekterer naturligvis innsatsen og valget ditt, men rent praktisk - hvilken forskjell spiller det for resten av verden at noen i Norge resirkulerer, betaler miljøavgifter eller bruker et par plastposer mindre når man i folkerike land som Kina eller India bare kjører på, og neppe lar seg stoppe av nordmenn?

Bortsett fra å få god samvittighet - i hvilken grad endrer denne symbolpolitikken verden ...?

Anonymkode: 1f7a4...f19

Nye skikker og trender, atferd og måter å gjøre ting på, har en tendens til å spre seg. Norge kan virke lite, men Sverige og Danmark følger på, og så vil det forhåpentligvis spre seg til hele Nord-Europa, midt-Europa og så videre og videre.

NOEN må begynne, og noen må gjøre noe. Alle monner drar. Det nytter ikke sette seg ned som et furtent barn og si at "jeg vil ikke fordi det hjelper ikke uansett". Det hjelper når vi blir mange nok, og det hver enkelt av oss gjør, hjelper LITT. Vi lærer barna våre det, og de lærer sine barn det, det sprer seg i samfunnet og slik fortsetter det.

Om 100 år kan kanskje ingen forstå at vi en gang brukte bensinbiler, for eksempel. Og kanskje har de funnet opp et nedbrytbart men vanntett alternativ til plast? Hvem vet?

Jeg vet det betyr lite at jeg kildesorterer plast, glass, metall, papir og matavfall. Men jeg gjør det hver eneste dag fordi det er mitt lille bidrag. Akkurat nå nettopp sto jeg og skylte plastbrett som sushien ble servert på, skylt plastbeger som soyasausen kom i, tørket det og sortert det i lilla poser for plastavfall i Oslo Kommune. Betyr lite når bare jeg gjør det, men om alle gjør det samme....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Nye skikker og trender, atferd og måter å gjøre ting på, har en tendens til å spre seg. Norge kan virke lite, men Sverige og Danmark følger på, og så vil det forhåpentligvis spre seg til hele Nord-Europa, midt-Europa og så videre og videre.

NOEN må begynne, og noen må gjøre noe. Alle monner drar. Det nytter ikke sette seg ned som et furtent barn og si at "jeg vil ikke fordi det hjelper ikke uansett". Det hjelper når vi blir mange nok, og det hver enkelt av oss gjør, hjelper LITT. Vi lærer barna våre det, og de lærer sine barn det, det sprer seg i samfunnet og slik fortsetter det.

Om 100 år kan kanskje ingen forstå at vi en gang brukte bensinbiler, for eksempel. Og kanskje har de funnet opp et nedbrytbart men vanntett alternativ til plast? Hvem vet?

Jeg vet det betyr lite at jeg kildesorterer plast, glass, metall, papir og matavfall. Men jeg gjør det hver eneste dag fordi det er mitt lille bidrag. Akkurat nå nettopp sto jeg og skylte plastbrett som sushien ble servert på, skylt plastbeger som soyasausen kom i, tørket det og sortert det i lilla poser for plastavfall i Oslo Kommune. Betyr lite når bare jeg gjør det, men om alle gjør det samme....

Ikke alle vil/kan bruke penger på å skylle av for å sortere. Da er det billigere å kaste rett i rest avfall.

Anonymkode: 76ea4...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alle vil/kan bruke penger på å skylle av for å sortere. Da er det billigere å kaste rett i rest avfall.

Anonymkode: 76ea4...445

Jeg tror nok alle KAN, men ikke alle vil. Det synes jeg er temmelig fjernt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Respekterer naturligvis innsatsen og valget ditt, men rent praktisk - hvilken forskjell spiller det for resten av verden at noen i Norge resirkulerer, betaler miljøavgifter eller bruker et par plastposer mindre når man i folkerike land som Kina eller India bare kjører på, og neppe lar seg stoppe av nordmenn?

Bortsett fra å få god samvittighet - i hvilken grad endrer denne symbolpolitikken verden ...?

Er du sikker på at indere og kinesere ikke bruker handlenett? Uansett er det et elendig argument. Hvis vi skal vente på innsats fra en eller annen versting før vi gjør noe, eller vi skal droppe alle små tiltak for å fokusere på Det Ene - det som monner mest - så skjer det jo ingenting. Du ser vel selv hvor dumt det blir? Og dette er jo en bagatell av et tiltak - det koster oss ikke en kalori å velge handlenettet over handleposen eller det uemballerte produktet over det emballerte. Hva ER problemet egentlig? Det finnes nok av vanskelige ting å bryne seg på, og dette er virkelig ikke en av dem. 

Anonymkode: 5409d...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare som et lite eksempel, selv om lander ikke heter verken Kina eller India, men Kenya. Der ble plastposer forbudt for flere år siden. ;)

Ellers har du den innstillingen som sier meg at du ikke gidder, er det ikke bedre å bare innrømme det i stedet for å rakke ned på som faktisk forsøker å gjøre en liten forskjell?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 timer siden):

Det som kritiseres er vel strengt tatt nytteverdien av å bytte en plastpose som ble brukt til flere ting, med en annen plastpose.

Til å pakke alle varene som er fulle av plast i. 

Og at motivet denne gangen rett og slett ser ut til å være pengene. 

Anonymkode: 3649b...21c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (5 timer siden):

Har ikke inntrykk av at det er kildesortering folk er i mot - tvert i mot, det er vi gode på.

Det er nok mer at innbyggerne i lille, ubetydelige Norge stort sett skal løse krisen ved betale mer og mer i form av klimaskatter og -avgifter, mens de store selskapene verden over som har stått for mesteparten av forurensningene burde tatt den økonomiske byrden her. Vi bør stå for holdningsendring og slutte å støtte de verste selskapene med pengene våre.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som kritiseres er vel strengt tatt nytteverdien av å bytte en plastpose som ble brukt til flere ting, med en annen plastpose.

Til å pakke alle varene som er fulle av plast i. 

Og at motivet denne gangen rett og slett ser ut til å være pengene. 

Det er jo det rene vås.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (9 timer siden):

Bare som et lite eksempel, selv om lander ikke heter verken Kina eller India, men Kenya. Der ble plastposer forbudt for flere år siden. ;)

Ellers har du den innstillingen som sier meg at du ikke gidder, er det ikke bedre å bare innrømme det i stedet for å rakke ned på som faktisk forsøker å gjøre en liten forskjell?

Det er ikke snakk om å "ikke gidde", men å ikke forholde seg passiv til dobbeltmoral; når TikTok får bygge det strømslukende datasenteret sitt i Norge samtidig som man raserer urørt norsk natur med vindturbiner for at kattevideoene skal få strømmen sin, er det full boikott fra min side.

Hadde flere gjort som meg, hadde man gjort noe med dette, men så lenge folk ydmykt bøyer nakken og finner seg i alt, blir resultatet som det blir.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke snakk om å "ikke gidde", men å ikke forholde seg passiv til dobbeltmoral; når TikTok får bygge det strømslukende datasenteret sitt i Norge samtidig som man raserer urørt norsk natur med vindturbiner for at kattevideoene skal få strømmen sin, er det full boikott fra min side.

Hadde flere gjort som meg, hadde man gjort noe med dette, men så lenge folk ydmykt bøyer nakken og finner seg i alt, blir resultatet som det blir.

argumentasjonen din er et typisk eksempel på whataboutism, og whataboutism er argumentasjon som rett og slett ikke holder vann. Ikke logisk. Ikke gyldig. Ikke god. Ikke overbevisende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

argumentasjonen din er et typisk eksempel på whataboutism, og whataboutism er argumentasjon som rett og slett ikke holder vann. Ikke logisk. Ikke gyldig. Ikke god. Ikke overbevisende.

Kommentaren du kritiserte var ikke Whataboutism, den handler jo nettopp om tema, og er høyst aktuell. Flere forskere har kritisert dette prosjektet av klimahensyn.

Anonymkode: c9415...a8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo det rene vås.

Foreslår at du leser deg opp selv: 

https://www.nettavisen.no/okonomi/plastpose-prisen-til-himmels-privat-fond-far-pengene/s/5-95-1242797

Hvorfor ikke offentlig fond, hvor forbrukerne kan følge med på hvor alle milliardene havner?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 17.59):

eh, nei, hensikten er jo nettopp at salget av plastposer skal stupe. Hvordan er det mulig å misforstå?????

Hadde dette vært hensikten, så hadde butikkene sluttet med plastposer... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Foreslår at du leser deg opp selv: 

https://www.nettavisen.no/okonomi/plastpose-prisen-til-himmels-privat-fond-far-pengene/s/5-95-1242797

Hvorfor ikke offentlig fond, hvor forbrukerne kan følge med på hvor alle milliardene havner?

Det står jo tydelig i artikkelen du selv lenket til at det var et kompromiss mellom handelstanden og næringenn for å unngå innføring av en plastposeavgift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...