Gå til innhold

Jenter og hobbyer


Gjest O

Anbefalte innlegg

Jeg synes det virker som det er så mange jenter/damer som ikke har noen hobbyer.

På fritiden ser de gjerne på tv, er på fester eller sitter på cafe, men det er jo likssom ikke skikkelige hobbyer.

Tror dere det er det mer vanlig at menn/gutter har hobbyer, enn at jenter/damer har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, jeg strikker litt... :sjenert:

Jeg har vært med på litt, men aldri noe som festet seg sånn ved meg at jeg bare "måtte" fortsette liksom. Pappa tok meg med på jakt, men jeg likte ikke at vi skjøt dyr... :ler:

Pappa bygget miniatyrhus, det var gøy, men han er så pirkete at jeg bare fikk se på, ikke røre.

Pappa kjøpte radiostyrte biler til meg, men jeg fikk ikke lov til å kjøre de, for han skulle bare "prøve litt til" og så skulle alle kompisene hans eller onkelene mine bare "teste den".

Idrett lå aldri for meg. Jeg spilte håndball i første klasse på barneskolen, men ble lagt inn med to knær som var dårlige (hadde leddgikt fra før av).

Var i speideren en kort stund også, men speiderlederen var ikke så begeistret for den lille lyshårede piken som bannet som en bryggesjauer allerede i småskolen, dessuten var det ingen overnattingsturer slik jeg hadde gledet meg til.

Sang litt i tenårene, men sluttet da vi kom fulle på en av konsertene våre, noe som ble tatt ille opp av kirkens ledelse... :sjenert:

Fulgte med på ishockey en stund, men så dalte interessen for det også (pluss at det er forbasket kaldt i ishaller vinterstid).

Så jeg holder meg i grunn til å strikke sokker jeg nå... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt verdens mest strukturerte fritid - i alle fall til jeg begynte på universitetet. Eller faktisk ei god stund etter.

Nå har jeg én fast hobby; jeg spiller i korps. Men jeg vil også regne quiz, fagforeningsarbeid og smykkelaging til "hobbyene" mine, for de tar opp mye tid, selv om det ikke er på faste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa bygget miniatyrhus, det var gøy, men han er så pirkete at jeg bare fikk se på, ikke røre.

Pappa kjøpte radiostyrte biler til meg, men jeg fikk ikke lov til å kjøre de, for han skulle bare "prøve litt til" og så skulle alle kompisene hans eller onkelene mine bare "teste den".

Det der tror jeg er litt typisk pappaer og døtre - min pappa er sånn ovenfor broren min også, men ikke i like stor grad. Bidrar kanskje til at man blir litt usikker i forhold til sånne praktiske, tekniske ting. Jeg fikk f eks knapt røre vår lille, pinglete påhengsmotor...

Selv har jeg kanskje ingen faste, strukturerte hobbyer lengre, men har gjennom oppveksten drevet med hester, andre dyr, orientering og turn (en liten stund)... Pr i dag driver jeg også med håndarbeidsaktige ting - lager dyr (eget design), tegner (både jobb og hobby), går tur, fisker (om sommern), har kaniner... Dessuten leser jeg masse bøker og ser mye film.

Ser nesten aldri på tv. Tror ikke det bare er kjønnsbestemt om man har hobbyer elelr ikke, mitt inntrykk er i hvert fall at de fleste jenter jeg kjenner er aktive - enten gjør de ting som har med jobb og hjem å gjøre nokså mange timer om dagen, eller så gjør de andre ting. Få som sitter på ræva noe særlig mye i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen hobby.. prøver å lage scrapbook, strikke litt, x-box..men får det liksom ikke helt til.

Min kjære har gitaren sin og bandet sitt, skriver låter.. han har mange hobbyer.

Eneste hobbyen(?) min som jeg gjør hver kveld er å legge sammen klær..

Alle jentevennene mine sitter som oftes å ser tv om kveldene eller henger på cafe.. mens guttene mekker bil, spiller gitar, x-box...

Så i min verden virker d som guttene er flinkere til å finne seg en hobby enn jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hobbyene mine er å trene og å male/tegne. Får ikke gjort sistnevnte så ofte, for jeg liker ikke å tegne for meg selv. Må ha etterspørsler, så er jeg fullt igang, men som sagt er det en skjelden hobby hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Tror virkelig ikke man kan lage et kjønnsskille der man sier at menn/gutter i større grad har hobbyer enn kvinner/jenter. Jeg kjenner både jenter og gutter som tilsynelatende ikke har noen hobbyer.

På en annen side - jeg mener absolutt at fjernsynstitting og cafebesøk kan inngå som hobbyer, selv om dette kanskje kan være mindre planlagt og organisert.

Personlig har jeg mange hobbyer, men som ikke alltid opprettholdes i like stor grad. Feks spiller jeg jevnlig gitar, men ikke så intenst som da jeg bodde i samme by som bandet mitt (nå er det mer veldig intenst i kortere perioder når vi først treffes). Jeg spiller rollespill ca annenhver uke, men nå er det en pause på 1-2 mnd på grunn av jul + ferier. Jeg trener 2-3 ganger hver uke, men kaller ikke dette for en hobby ettersom jeg gjør det av helsemessige årsaker mer enn for "gøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange som ikke har noen hobbyer!

Personlig har jeg veldig mange. . .

Så mange at jeg dessverre ikke får tid til halvparten en gang :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente, voksen

Jeg har hest, og har dermed ingen som helst fritidsproblemer. Nå tar det såpass mye tid at jeg ikke har så mye tid til andre hobbyer som hagearbeide, baking, strikking, håndarbeide, bøker, brevskriving, men innimellom gjør jeg også litt av det. Mine venninner har hobbyer alle sammen. Noen menn sitter bare foran TVen og drikker øl, og det ser ikke jeg på som noen hobby. Det er "dårlig vane" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen her protesterer, så tror jeg det faktisk stemmer at menn ofte har hobbyer enn det kvinner har. Dette har forskjellen mellom hvordan menn og kvinner tilbringer tid sammen med venner. Mye oftere liker menn å gjøre noe sammen når de treffes: spille tv-spill, fiske, mekke bil osv osv Kvinner derimot møtes oftere bare for å snakke, eller "kakle" som mange menn sikkert vil kalle det :ler: Kvinner tar dessuten oftere mer ansvar hjemme og har større soialt nettverk, så mye av tiden prioriteres til dette. Da er det ikke like mye tid igjen til å fordype seg i modelltog, dataprogrammering osv.

Så kommer det jo også an på hva man definerer som "hobby" også da, og hvor mye tid man legger ned i det. Det er nok oftere menn blir "nerdete" opptatt av en hobby, dvs bruker veldig mye tid på det.

Selv er jeg kvinne, og har flere hobbyer. Mange jenter på min alder har imidletid som eneste "hobbyer" å gå på byen og å shoppe. For meg er sånt lite interessant å bruke all fritida mi på, men folk er jo forskj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Jeg har få organiserte aktiviteter/hobbyer. Gjør for det meste helt ordinære ting, som å lese, se film, trene o.l. Jeg spiller fiolin, og det kan vel kalles en hobby. Men jeg spiller ikke lenger i orkester pga tungvint reisevei. Men jeg spiller endel med søsteren min, og vi har tenkt å få tak i en pianist og etterhvert organisere konserter. Så da blir det litt mer struktur på det, og litt mer meningsfullt enn å bare øve for oss selv.

Men jeg blir ofte dratt med på pappa sine prosjekter. Han har mange og ganske altoppslukende hobbyer. For tiden holder han på med å bygge et teleskop. Så min erfaring er at det stemmer at menn gjerne har flere hobbyer enn kvinner. Kvinner er gjerne mer sosiale og bruker tid på å pleie vennskap, mens menn i større grad har en eller annen aktivitet de bruker tid på, såm mekking på bil, data, rollespill osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at å opprette en tråd på KG for å finne ut om menn oftere har hobby enn kvinner er en dårlig statistisk metode. Mistenker at litt for mange av brukerne på KG har for få hobbyer, og derfor bruker altfor mye tid inne på dette forumet :ler::forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hest, og har dermed ingen som helst fritidsproblemer.

Slik jeg ser det så er ikke hest en hobby, heller en livsstil.

Kjempetrivelig og god livsstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fruktfat
Mistenker at litt for mange av brukerne på KG har for få hobbyer, og derfor bruker altfor mye tid inne på dette forumet :ler:  :forvirret:

:ler2: tror nok at det er noe i det!

jeg hadde ikke vært så mye her om jeg hadde hatt noen hobbyer! lager kort innimellom, da er jeg ikke så mye her, men det vil jeg egentlig ikke si er noen hobby, er bare når jeg gidder, hehehe!

og min oppfatning er og at gutter har fler hobbyer enn jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er her mye, samtidig som jeg har både en hovedhobby som tar mye tid + flere småhobbyer/periodehobbyer som også tar endel tid.

i tillegg er jeg jente. :ler:

jeg tror faktisk ikke man kan sette kjønnsskille jeg heller, på hvem som har hobbyer og hvem som ikke har.

kjenner veldig mange kvinner som gjør alt annet en å sitte hjemme og se på tv på fritiden sin.

og ærlig talt få bør jo ting som håndarbeid (som kan gjøres samtidig som man gjør andre ting) og endel slikt også ses på som hobby.

jeg kan både sy klær, være på kg og se på tv på en gang, så det har vel kanskje litt med at kvinner er flinkere til å gjøre flere ting på en gang? ;)

har derimot flere hankjønn jeg kjenner/kjenner til, som ikke har noen som helst hobbyer utover jobb og drekka med gutta, så, etter erfaring og hva jeg opplever blandt de jeg treffer, så er det ikke noe kjønnsskille der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hovedhobby og driver med den en gang i uka. Å ha en hobby er veldig givende så det anbefales på det sterkeste til alle.

Ellers trener jeg en del i tillegg så jeg har det ganske travelt på kveldene. Prøver også å treffe venner et par ganger i uken.

Å sitte hjemme foran TVen er temmelig gørr, så det er ikke aktuellt å ha som hovedgeskjeft, men kjenner en del som stort sett ikke driver med annet på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en utrolig aktiv barndom :) med en pappa (og mamma) som dro meg med ut på alt muligrart :)

Da jeg var liten spilte jeg håndball (til jeg var 19) sikk masse på ski, skøyter sto på brett og var masse i svømmehallen.

Nå har det blitt litt krympet, men jeg er fremdeles aktiv. Driver med spinning (det er forresten utrolig morro, :) selv om det kanskje ikke høres sånn ut ) står på brett om vinteren, strikker og hekler en masse for kosens skyld og leser bøker.

Når det er sagt, så er det utrolig godt å bare sitte å se i veggen en god stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...