AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #41 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DET vet jeg, men det så ut som noen trodde det var jeg som hadde svart og de fleste holder ikke orden på anonym kodene, derfor ville jeg presisere at jeg underskriver mine innlegg. Forøvrig tenker jeg kanskje kg burde hatt en festet generell tråd om autisme, for disse trådene spinner som regel helt ut av proporsjoner. Kanskje fordi vi nevrodiverse liker å uttrykke oss skriftlig. Denne tråden handler om utredning og forberedelse til første time, men mine innlegg blir jo ignorert, selv de med oppfølgingsspørsmål 😂 Folk har åpenbart behov for å chatte om temaet, men kanskje ikke spore min tråd helt vekk fra det jeg lurte på. TS Anonymkode: 78f01...8d5 Sånn er jo alle tråder på KG? Har du noen sinne vært inne på en tråd hvor det IKKE spores av..? Det er sånn det er på et diskusjonsforum, folk er fritt til å diskutere. Du har jo fått svar på det du lurer på: skrive ned på forhånd, samle "vitnesbyrd", osv, og det har du jo allerede gjort. Det er gjerne ikke så mye mer folk kan gi tips om? Anonymkode: 9057f...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #42 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): DET vet jeg, men det så ut som noen trodde det var jeg som hadde svart og de fleste holder ikke orden på anonym kodene, derfor ville jeg presisere at jeg underskriver mine innlegg. Forøvrig tenker jeg kanskje kg burde hatt en festet generell tråd om autisme, for disse trådene spinner som regel helt ut av proporsjoner. Kanskje fordi vi nevrodiverse liker å uttrykke oss skriftlig. Denne tråden handler om utredning og forberedelse til første time, men mine innlegg blir jo ignorert, selv de med oppfølgingsspørsmål 😂 Folk har åpenbart behov for å chatte om temaet, men kanskje ikke spore min tråd helt vekk fra det jeg lurte på. TS Anonymkode: 78f01...8d5 Huff, sorry, det sklir fort ut i slike tråder ja Håper du får svar på det du lurer på Anonymkode: 639ac...28d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #43 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sånn er jo alle tråder på KG? Har du noen sinne vært inne på en tråd hvor det IKKE spores av..? Det er sånn det er på et diskusjonsforum, folk er fritt til å diskutere. Du har jo fått svar på det du lurer på: skrive ned på forhånd, samle "vitnesbyrd", osv, og det har du jo allerede gjort. Det er gjerne ikke så mye mer folk kan gi tips om? Anonymkode: 9057f...8e3 Jeg spurte bl.a om noen visste om vi bruker DSM-5 eller ICD-10 i Norge da jeg synes det er relevant i forberedelse. Dette har jeg forøvrig googlet og funnet ut av selv. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, sorry, det sklir fort ut i slike tråder ja Håper du får svar på det du lurer på Anonymkode: 639ac...28d Ikkesant! 🙈 Ser det er et tema mange er opptatt av, og vi er nok mange med behov både for å diskutere og ventilere rundt temaet på generelt grunnlag, derfor jeg sier kg burde hatt en festet tråd der vi kunne diskutert fritt 😍 mange autister er jo litt regelbundne, meg selv inkludert, så jeg liker at tråder med et spesifikt spørsmål holder seg på tema 😊 TS Anonymkode: 78f01...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #44 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spurte bl.a om noen visste om vi bruker DSM-5 eller ICD-10 i Norge da jeg synes det er relevant i forberedelse. Dette har jeg forøvrig googlet og funnet ut av selv. Ikkesant! 🙈 Ser det er et tema mange er opptatt av, og vi er nok mange med behov både for å diskutere og ventilere rundt temaet på generelt grunnlag, derfor jeg sier kg burde hatt en festet tråd der vi kunne diskutert fritt 😍 mange autister er jo litt regelbundne, meg selv inkludert, så jeg liker at tråder med et spesifikt spørsmål holder seg på tema 😊 TS Anonymkode: 78f01...8d5 Jeg skjønner det veldig godt. Håper noen svarer deg konkret Anonymkode: 639ac...28d
Laraa Skrevet 2. august 2023 #45 Skrevet 2. august 2023 Det er mye skjema i allefall. Sånn en skala fra en ti. Og dybdeintervu med utgangspunkt i opplevelser fra barndommen og i hverdagen Det er ikke noe å være redd for. De tar seg god tid når du skal svare. Null tidspress. Og så må du gjennom en iq test. Jeg fikk diagnosen etter tre måneders utredning. Mannen din tror jeg du bør revurdere litt. Vil du være med en som ikke anerkjenner deg? Som kaller deg retard? Nekter deg å være deg? Jeg tror jeg hadde mistet respekten for hele fyren hvis mannen min hadde sagt noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #46 Skrevet 2. august 2023 Laraa skrev (19 minutter siden): Det er mye skjema i allefall. Sånn en skala fra en ti. Og dybdeintervu med utgangspunkt i opplevelser fra barndommen og i hverdagen Det er ikke noe å være redd for. De tar seg god tid når du skal svare. Null tidspress. Og så må du gjennom en iq test. Jeg fikk diagnosen etter tre måneders utredning. Mannen din tror jeg du bør revurdere litt. Vil du være med en som ikke anerkjenner deg? Som kaller deg retard? Nekter deg å være deg? Jeg tror jeg hadde mistet respekten for hele fyren hvis mannen min hadde sagt noe sånt. Takk, dette var nyttig å vite 😊 Godt at det ikke er tidspress, var litt bekymret for hvordan jeg skal få frem alt på en vanlig 45 minutters time som det vanligvis er. Han er god på bunn altså, er han som har gjort meg oppmerksom på alt jeg gjør som tydeligvis ikke er normalt. Jeg trodde det var normalt å se de samme filmene om igjen og om igjen eller ønske at hver dag skal være helt lik, ha faste plasser og ikke tåle div lyder, stimme osv. Det er nok mer det at det er litt sjokk på han, også forbinder jo de fleste autisme med rainman. Jobber med å få ha ut av den innstillingen og han stiller mer åpne spørsmål og er mer nysgjerrig på hva det å være på spekteret evt innebærer nå. MEN jeg er ikke trygg på å dra han med meg til utreder i tilfelle han finner på å glatte over for å unngå diagnose 🤔 TS Anonymkode: 78f01...8d5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #47 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk, dette var nyttig å vite 😊 Godt at det ikke er tidspress, var litt bekymret for hvordan jeg skal få frem alt på en vanlig 45 minutters time som det vanligvis er. Han er god på bunn altså, er han som har gjort meg oppmerksom på alt jeg gjør som tydeligvis ikke er normalt. Jeg trodde det var normalt å se de samme filmene om igjen og om igjen eller ønske at hver dag skal være helt lik, ha faste plasser og ikke tåle div lyder, stimme osv. Det er nok mer det at det er litt sjokk på han, også forbinder jo de fleste autisme med rainman. Jobber med å få ha ut av den innstillingen og han stiller mer åpne spørsmål og er mer nysgjerrig på hva det å være på spekteret evt innebærer nå. MEN jeg er ikke trygg på å dra han med meg til utreder i tilfelle han finner på å glatte over for å unngå diagnose 🤔 TS Anonymkode: 78f01...8d5 Jeg tror problemet ligger i at mange anser "autisme som autisme", og har man autisme så er man som Rainman som du sier. Mennesker uten blikkontakt og flapping hands, som leste telefonkatalogen. Og en del av meg forstår det, for jeg også forbant autisme med noe svært negativt. Men jeg ser jo nå at det er bare tull. Så veldig bra at det blir synliggjort at mange er velfungerende, dvs at man ofte lever veldig normale liv, men har en del utfordringer som likevel gjør ting annerledes. Anonymkode: 639ac...28d 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #48 Skrevet 2. august 2023 Det morsomme er at de fant ut at han som Rainman er basert på ikke er autist likevel 😅 Anonymkode: 8ec21...cad 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 2. august 2023 #49 Skrevet 2. august 2023 Laraa skrev (1 time siden): Det er mye skjema i allefall. Sånn en skala fra en ti. Og dybdeintervu med utgangspunkt i opplevelser fra barndommen og i hverdagen Det er ikke noe å være redd for. De tar seg god tid når du skal svare. Null tidspress. Og så må du gjennom en iq test. Jeg fikk diagnosen etter tre måneders utredning. Mannen din tror jeg du bør revurdere litt. Vil du være med en som ikke anerkjenner deg? Som kaller deg retard? Nekter deg å være deg? Jeg tror jeg hadde mistet respekten for hele fyren hvis mannen min hadde sagt noe sånt. Jeg hadde ingen IQ-test. Men det ble kjørt en rekke andre tester for å utelukke de som tilleggsdiagnoser. Siste testen jeg tok var RAADS-R.
Laraa Skrevet 2. august 2023 #50 Skrevet 2. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.8.2023 den 14.41): Jeg tror problemet ligger i at mange anser "autisme som autisme", og har man autisme så er man som Rainman som du sier. Mennesker uten blikkontakt og flapping hands, som leste telefonkatalogen. Og en del av meg forstår det, for jeg også forbant autisme med noe svært negativt. Men jeg ser jo nå at det er bare tull. Så veldig bra at det blir synliggjort at mange er velfungerende, dvs at man ofte lever veldig normale liv, men har en del utfordringer som likevel gjør ting annerledes. Anonymkode: 639ac...28d Mange forbinder Asperger med gaming og rigiditet men til gjengjeld kan alle reglene i og klarer å holde ut i timesvis med Dungeon and Dragons mens de har på seg den magiske ringbrynjen ( som egentlig er kjøpt på Ebay)... ok ja til en viss grad kan det vel stemme. Jeg kjenner endel i den kategorien. Men jeg kjenner også mattelærere, sykepleiere, leger, barnehagelærere, journalister og butikkansatte med autisme. Mangfoldet av oss er større enn folk tror Endret 12. mars av Laraa 1 2
Purple_Pixiedust Skrevet 2. august 2023 #51 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d For meg var det en lett prosess. Det var ikke jeg som foreslo utredning så mulig derfor. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det er veldig vanskelig. Du begynner med å simpelthen beskrive plagene dine. Deretter må du gjennom offentlige lavterskeltilbud (tenk UngArena i Oslo). De kan ikke engang sette noen diagnose på deg, det er bare snakketilbud. Deretter kan du få skrevet ut noen legeerklæringer som beskriver vanskene dine om snakketilbudet ikke hjelper. Tiltenkt å kunne brukes på jobben/skolen for ekstraressurser (som ikke eksisterer). Til slutt (dette tar ofte rundt 6 mnd/1 år) kan du grine deg til en henvisning. Da får du gjerne ventetid på et par mnd (jeg var heldig og fikk kun 2 mnd). Der er du avhengig av å bli møtt av en god psykolog (spør helst om lege/overlege) som tar deg på alvor og faktisk kan gjenkjenne symptomer. Lykke til. Anonymkode: 9331c...fd8 Nei? Jeg ble henvist av behandler i akuttpsykiatrien som mente det kunne være noe, og ble da henvist rett til nevropsykolog på DPS som gjorde den fulle utredningen og satte diagnose. For meg var det ikke en kamp i det hele tatt. Jeg hadde aldri tenkt tanken på at jeg har asperger en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå