AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Altså… jeg er så spent, livredd og glad på en gang! Skal snart til vurderingstime for om jeg blir tatt inn til utredning for autisme. Noen som har vært til utredning som vil si noe om hva som skjer på første time? Jeg er ekstrem på å maske og please, så er redd jeg kommer til å bli overkjørt. Dersom de f.eks sier: «du har sånn og sånn symptom og du gjør det og det - derfor er det angst du har.» Jeg kommer da til å svare: «ja, det stemmer, mhm, sånn er det jo. Ja, det er sikkert angst» Er de åpne for å lytte og kikke utenfor angst og ocd boksen (som de puttet meg i for 15 år siden)? Anonymkode: 78f01...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Mitt løp var sånn: Intervju. Legesjekk/helsehistorie. 2 timers intervju med foreldre. 2 timers intervju med nåværende nærkontakt. Ados-2 test. Intervju med overlege. Anonymkode: 8ec21...cad
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Jeg er i akkurat samme båt! Skal til vurderingssamtale på dps om to uker. Jeg er også veldig bekymret for at jeg ikke skal klare å formidle plagene mine så de skjønner alvoret. Jeg har en ryggmargsrefleks med å "glatte over", "neida, det går så bra atte", vokst opp med at det er for guds skyld ikke lov å klage (og å i det hele tatt ymte frempå om at noe føles ugreit er å klage), osv. Anonymkode: 9057f...8e3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 Tror det kommer helt an på hvem du kommer til. De har fått mer kunnskap om jenter på spekteret nå. Men ikke sikkert alle har kommet dit. Du må virkelig prøve å få vist frem dine utfordringer. Jeg ble tidligere diagnostisert med generalisert angst og jeg fikk diagnosen Asperger for to år siden. Anonymkode: 8ec21...cad
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mitt løp var sånn: Intervju. Legesjekk/helsehistorie. 2 timers intervju med foreldre. 2 timers intervju med nåværende nærkontakt. Ados-2 test. Intervju med overlege. Anonymkode: 8ec21...cad Tror det var noen flere intervjuer av meg også, forresten. Det hele tok ca fire måneder. Anonymkode: 8ec21...cad
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Jeg slet med de samme tankene før min utredning Systemet er dessverre litt utdatert med tanke på den nyeste forskningen og kunnskapen om hvordan autisme arter seg i ulike mennesker. Det er mange "stereotypiske" trekk de ser etter, som vi klarer å maskere. For meg var jeg hos 3 ulike psykologer før jeg endelig kom til en overlege (og spesialist innen alt av autisme, adhd). Først ventet en IQ-test for å sikre at jeg i hvert fall ikke slet fordi jeg hadde grunnleggende feil i intelligensen. Deretter ADOS-2. Den er veldig barnslig og tester ofte stereotypiske trekk hos de med autisme. For eksempel at vi ikke kan kjenne igjen følelser (man blir satt til å beskrive mange følelser). I min rapport fikk jeg både ADD og ASD. Anonymkode: 9331c...fd8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d Det kommer vel an på fastlegen. Jeg hadde ikke noe problem med å få legen til å henvise, men det var etter at psykologen på dps som behandlet meg for fødselsdepresjon ga meg en uoffisiell asperger-diagnose (men koronaen hindret meg å få utredning da). Men den henvisningen ble avvist. Så gikk jeg til psykolog, som sendte en MYE grundigere henvisning, og den ble godtatt. Fastlegen sin var veldig kort og tafatt, av type "henviser siden pasienten har fått beskjed at hun kanskje kan ha autisme", mens psykologen sendte et to-siders dokument hvor hun listet opp punkt for punkt ting jeg slet med, og hvordan det pekte på autisme. Som liste opp problemer på jobb, i familieliv, barndom, osv. Anonymkode: 9057f...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d Jeg gikk først til fastlegen, og så ble jeg sendt til Dps. De ga meg blant annet AQ-testen. Og sendte meg til et autismesenter. Anonymkode: 8ec21...cad
Gjest Lykkedykker Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Jeg gikk privat, første time hos meg for å finne ut av om videre utredning var aktuell hadde jeg med min kone. Og det satte de stor pris på, de fikk mye ut av henne om meg.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d Nei, det er veldig vanskelig. Du begynner med å simpelthen beskrive plagene dine. Deretter må du gjennom offentlige lavterskeltilbud (tenk UngArena i Oslo). De kan ikke engang sette noen diagnose på deg, det er bare snakketilbud. Deretter kan du få skrevet ut noen legeerklæringer som beskriver vanskene dine om snakketilbudet ikke hjelper. Tiltenkt å kunne brukes på jobben/skolen for ekstraressurser (som ikke eksisterer). Til slutt (dette tar ofte rundt 6 mnd/1 år) kan du grine deg til en henvisning. Da får du gjerne ventetid på et par mnd (jeg var heldig og fikk kun 2 mnd). Der er du avhengig av å bli møtt av en god psykolog (spør helst om lege/overlege) som tar deg på alvor og faktisk kan gjenkjenne symptomer. Lykke til. Anonymkode: 9331c...fd8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Jeg gikk privat, første time hos meg for å finne ut av om videre utredning var aktuell hadde jeg med min kone. Og det satte de stor pris på, de fikk mye ut av henne om meg. Jeg bekymrer meg for om de vil snakke med mannen/foreldrene mine, jeg. Nettopp fordi ingen av dem skjønner hvordan jeg har det. Jeg er vel typisk "kvinnelig" i det at jeg er flink å maskere, og veldig mye av det jeg sliter med, er inne i hodet mitt og ikke så synlig for andre. Det kan se ut som om jeg takler noe helt fint, mens jeg inni meg har helt panikk, har selvmordstanker, osv. Ingen av dem skjønner når jeg får overload av sansestimulering, de ser det bare som at jeg blir sur og kjeftete og grinete og "vanskelig".. Anonymkode: 9057f...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 Jeg skrev ned alle plagene mine i et notat, som jeg viste alle underveis. For da visste jeg at jeg fikk formidlet alt. Anonymkode: 8ec21...cad 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrev ned alle plagene mine i et notat, som jeg viste alle underveis. For da visste jeg at jeg fikk formidlet alt. Anonymkode: 8ec21...cad Godt tips. Det tror jeg jeg også skal gjøre, for jeg vet at jeg er dårlig på å formulere meg muntlig, og spesielt når jeg er litt stresset og nervøs. Anonymkode: 9057f...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kommer vel an på fastlegen. Jeg hadde ikke noe problem med å få legen til å henvise, men det var etter at psykologen på dps som behandlet meg for fødselsdepresjon ga meg en uoffisiell asperger-diagnose (men koronaen hindret meg å få utredning da). Men den henvisningen ble avvist. Så gikk jeg til psykolog, som sendte en MYE grundigere henvisning, og den ble godtatt. Fastlegen sin var veldig kort og tafatt, av type "henviser siden pasienten har fått beskjed at hun kanskje kan ha autisme", mens psykologen sendte et to-siders dokument hvor hun listet opp punkt for punkt ting jeg slet med, og hvordan det pekte på autisme. Som liste opp problemer på jobb, i familieliv, barndom, osv. Anonymkode: 9057f...8e3 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg gikk først til fastlegen, og så ble jeg sendt til Dps. De ga meg blant annet AQ-testen. Og sendte meg til et autismesenter. Anonymkode: 8ec21...cad Jeg scorer 38 på AQ-testen (tatt selv). Har ikke tatt opp med fastlege enda, men tenkte å be om utredning siden jeg er 99% sikker. Det har gått opp mange lys for meg etter jeg har lært om asperger. Anonymkode: 639ac...28d 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skrev ned alle plagene mine i et notat, som jeg viste alle underveis. For da visste jeg at jeg fikk formidlet alt. Anonymkode: 8ec21...cad Så lurt! Det er dette jeg har begynt å gjøre også, fordi jeg er nesten sikker på at jeg kommer tilå glemme å formidle mye av det som er vesentlig, også er jeg for flink til å kamuflere meg selv. Anonymkode: 639ac...28d 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg scorer 38 på AQ-testen (tatt selv). Har ikke tatt opp med fastlege enda, men tenkte å be om utredning siden jeg er 99% sikker. Det har gått opp mange lys for meg etter jeg har lært om asperger. Anonymkode: 639ac...28d En hjemmetatt test med score litt i grenseland vil fort ikke være nok. Du bør nok heller skrive ned konkret hva det er du sliter med, og sammenligne med autisme-symptomene. Særlig om det er fastlegen du går til, og ikke alle fastleger har helt koll på hvilke plager man faktisk kan ha ved autisme. Anonymkode: 9057f...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 Lykkedykker skrev (18 minutter siden): Jeg gikk privat, første time hos meg for å finne ut av om videre utredning var aktuell hadde jeg med min kone. Og det satte de stor pris på, de fikk mye ut av henne om meg. Jeg har ingen som kvalifiserer til å bli med i en slik utredning, men det går vel greit likevel? Anonymkode: 639ac...28d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det enkelt å få fastlege til å sende henvisning videre til vurdering? Hvordan vurderer fastlege om det er grunnlag for utredning, er det en større prosess i seg selv? Anonymkode: 639ac...28d Fastlegen min var først veldig tilbakeholden, men da jeg ramset opp alle symptomene mine som er stereotypisk autisme skrev hun en utfyllende henvisning med alle symptomene helt fra barndommen. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skrev ned alle plagene mine i et notat, som jeg viste alle underveis. For da visste jeg at jeg fikk formidlet alt. Anonymkode: 8ec21...cad Dette har jeg også gjort - har en hel perm med symptomer helt fra barndom til nå og hvordan det påvirker meg. Har tatt utgangspunkt i DSM-5, men usikker på om vi bruker ICD-10 i Norge? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bekymrer meg for om de vil snakke med mannen/foreldrene mine, jeg. Nettopp fordi ingen av dem skjønner hvordan jeg har det. Jeg er vel typisk "kvinnelig" i det at jeg er flink å maskere, og veldig mye av det jeg sliter med, er inne i hodet mitt og ikke så synlig for andre. Det kan se ut som om jeg takler noe helt fint, mens jeg inni meg har helt panikk, har selvmordstanker, osv. Ingen av dem skjønner når jeg får overload av sansestimulering, de ser det bare som at jeg blir sur og kjeftete og grinete og "vanskelig".. Anonymkode: 9057f...8e3 Dette frykter jeg og. Mine foreldre rosemaler barndommen. «Jeg var jo så snill som bare satt og sorterte kosedyr og la puslespill, det er ikke noe feil med meg»… Min mann nekter for at jeg kan være autist «for han er ikke gift med en retard» snakk om fordommer 🙄 Redd både foreldre og gubbe kommer til å glatte over for at jeg ikke skal få diagnosen fordi de synes det er flaut. Jeg har tatt opptak av videoer av meg selv som barn både der jeg stimmer og der jeg har meltdowns, samt at jeg har filmet meg mens jeg stimmer f.eks på jobb. Håper dette kan veie noe opp for om jeg utelater nærpersoner? ts Anonymkode: 78f01...8d5 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har ingen som kvalifiserer til å bli med i en slik utredning, men det går vel greit likevel? Anonymkode: 639ac...28d De vil jo helst ha noen som kjente deg som barn. De måtte også snakke med min mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå