Gå til innhold

Tekstingen på NRK

SandraG

Anbefalte innlegg

Jeg ser så mange feil i tekstingen, har alle det sånn? Er det noe med min TV-boks? Masse tilfeldige tegn midt i ordene, f.eks / istedet for L. "eller" blir til "e/ler", det er ekstra bokstaver, og rar oppdeling av linjene. Hvorfor??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i teksterbransjen, og NRK og akkurat begynt å outsource teksting til kinesiske selskaper som betaler ekstremt lave lønninger som ingen profesjonelle tekstere gidder å jobbe for. Send in klage, så skjønner de at dette ikke er noe de kan fortsette med. Det foregår hos de fleste selskaper for tiden og er vanskelig for oss alle, men utrolig leit at NRK skulle begynne med det.

Anonymkode: 57680...c3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraG skrev (4 timer siden):

Jeg ser så mange feil i tekstingen, har alle det sånn? Er det noe med min TV-boks? Masse tilfeldige tegn midt i ordene, f.eks / istedet for L. "eller" blir til "e/ler", det er ekstra bokstaver, og rar oppdeling av linjene. Hvorfor??

Kan du fortelle nøyaktig hvilket program det er snakk om ...?

Vil sjekke dette selv ved å ta en kikk på vtt-tekstfilen, slik at jeg har noe konkret å vise til når jeg klager til NRK.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber i teksterbransjen, og NRK og akkurat begynt å outsource teksting til kinesiske selskaper som betaler ekstremt lave lønninger som ingen profesjonelle tekstere gidder å jobbe for. Send in klage, så skjønner de at dette ikke er noe de kan fortsette med. Det foregår hos de fleste selskaper for tiden og er vanskelig for oss alle, men utrolig leit at NRK skulle begynne med det.

Helt forferdelig dersom dette skulle vise seg å være sant og må stoppes umiddelbart - NRK får ikke seks milliarder i inntekter for å bruke kinesere som ikke kan et kvekk på norsk.

Anonymkode: f65a8...b52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan du fortelle nøyaktig hvilket program det er snakk om ...?

Vil sjekke dette selv ved å ta en kikk på vtt-tekstfilen, slik at jeg har noe konkret å vise til når jeg klager til NRK.

Helt forferdelig dersom dette skulle vise seg å være sant og må stoppes umiddelbart - NRK får ikke seks milliarder i inntekter for å bruke kinesere som ikke kan et kvekk på norsk.

Det er vel nesten hver gang jeg ser på TV, har jeg inntrykk av. F.eks i går i programmet Tusen bier i min hage på NRK1 var det masse feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraG skrev (9 timer siden):

Det er vel nesten hver gang jeg ser på TV, har jeg inntrykk av. F.eks i går i programmet Tusen bier i min hage på NRK1 var det masse feil.

Tusen takk for svar - da kan jeg undersøke om det er noe feil; det er vel dette programmet du tenker på:

https://tv.nrk.no/program/KOID21005422

Har sett gjennom undertekstene, og finner ikke noen påviselige feil, slik at årsaken her kan være programvaren på TV-en din som tolker tegn feil - tegnet <i> er HTML-koden for begynnelsen på kursiv skrift, og tegnet </i> avslutter den; mon tro om det kan ha sammenheng med dette ...?

Her er undertekstene til programmet:

https://undertekst.nrk.no/KOID21/00/KOID21005422/NOR/KOID21005422.vtt

Hvordan ser teksten ut når du ser programmet på nett-TV på PC; får du samme feil der?

Uansett flott at du sier ifra, slik at man kan komme til bunns i dette - som sagt finner jeg ingen påviselige feil i teksten, og man kan håpe at NRK unngår dette outsourcing-tullet der alt skal flyttes til billigere land for å spare noen kroner, men satser på norsk kompetanse.

Fortsatt god sommer ...!

- B. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 23.36):

Dette forklarer en hel del… For tekstingen på NRK har vært bra i forhold til en del andre kanaler. Lurer av og til på om de har ansatt 10-åringer ut fra staving, grammatikk og oversettelse.

Anonymkode: d9741...cec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noen kinesere som sitter å skriver, det er bare tullball. De benytter de maskin som autotekster, og så sitter det en stakkar og retter opp alle de toskete feilene. Han Maurstad-ungen som var med i Forræder har slik jobb hvor han direktetekster, han skriver lynraskt og har nok på en slik autokorrektur som også foreslår enkelte ord. 

Anonymkode: 34e58...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for svar - da kan jeg undersøke om det er noe feil; det er vel dette programmet du tenker på:

https://tv.nrk.no/program/KOID21005422

Har sett gjennom undertekstene, og finner ikke noen påviselige feil, slik at årsaken her kan være programvaren på TV-en din som tolker tegn feil - tegnet <i> er HTML-koden for begynnelsen på kursiv skrift, og tegnet </i> avslutter den; mon tro om det kan ha sammenheng med dette ...?

Her er undertekstene til programmet:

https://undertekst.nrk.no/KOID21/00/KOID21005422/NOR/KOID21005422.vtt

Hvordan ser teksten ut når du ser programmet på nett-TV på PC; får du samme feil der?

Uansett flott at du sier ifra, slik at man kan komme til bunns i dette - som sagt finner jeg ingen påviselige feil i teksten, og man kan håpe at NRK unngår dette outsourcing-tullet der alt skal flyttes til billigere land for å spare noen kroner, men satser på norsk kompetanse.

Fortsatt god sommer ...!

- B. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Takk for grundige detaljer! Det var dette programmet, så det virker som det er noe feil et annet sted i systemet. Jeg har mistenkt det, siden det er så konsekvente feil. Skal sjekke opp med leverandøren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske undertekster er dessverre helt på trynet og har vært det i mange år.
Det er direkte pinlig å se til tider. Både med tanke på selve forståelsen av handlingen, men også helt vanlige ting som staving osv.

Man kan lure på hvilke kriterier som er satt når de søker ansatte?

Anonymkode: 46370...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...