Gå til innhold

Oppstart i bhg midt i sovetid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne komme fra 8-10.

TS

Anonymkode: 11cb4...4a1

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen må tilpasse bedre kanskje. I vår bhg fikk vi ikke oppstart før i september på grunn av at de ville starte de små i puljer, slik at de hadde god tid til hver enkelt. Det var jo litt upraktisk, og vi måtte trikse det litt til med mormor, men det funket bra. Vi var der sammen med ham i 3 dager og lekte før det var snakk om å forsøke å sove der. 

Anonymkode: 024e6...b27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kunne komme fra 8-10.

TS

Så bra! Og lykke til med oppstart, det er ikke lett for et mammahjerte alltid 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så bra! Og lykke til med oppstart, det er ikke lett for et mammahjerte alltid 🥰

Mammahjertet kan være ganske kvelende til tider, det er sikkert og visst. 

Anonymkode: c1830...857

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er masse erfaringer også: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mammahjertet kan være ganske kvelende til tider, det er sikkert og visst. 

Ja, kvelende fordi man ønsker mer enn 1 times tilvenning med fremmede personer før soving. 🙄

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han sover kl 1030, så om vi skal komme kl 10 i morgen så blir det ikke hyggelig uansett. 😕

Det er vel perfekt? Da sover han jo i bhg. Værre med vår som våkner 1030. Det kræsjer helt. Det er jo ofte ventet at man prøver at barnet sovner i bhg under tilvenning 

Anonymkode: 06415...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover ikke i vogn nei...

Er det virkelig så vanlig på dag 2?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, kvelende fordi man ønsker mer enn 1 times tilvenning med fremmede personer før soving. 🙄

Hva er problemet med 1 time før soving? Det er jo perfekt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn trenger trygghet for å sove, å sove i barnehagen før man er det minste trygg der er jo bare helt feil. 

Skremmende hvor lite kompetanse mange barnehageansatte har. 

Anonymkode: 4b97b...948

Meg du siterer, jeg er overhodet ikke barnehage ansatt. Jeg er mamma med to barn. Jeg har vært der mens de har sovet. Har bare hatt positive opplevelser rundt det. Husk på at barnehagen har veldig mange barn som skal på tilvenning, og mange foreldre som har mange ønsker. De klarer ikke tilfredstille alle. Sånn er det. Jeg hadde 3 dager med ferie til tilvenning i barnehage og det har gått glimrende med mine to.

Anonymkode: 92c86...65d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger trygghet for å sove, å sove i barnehagen før man er det minste trygg der er jo bare helt feil. 

Skremmende hvor lite kompetanse mange barnehageansatte har. 

Anonymkode: 4b97b...948

Far er der, det er vel den beste tryggheten?

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Så ungen blir kjent med personalet mens han sover? 

Nei, men han blir kjent med at det er et  trygt sted å sove 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meg du siterer, jeg er overhodet ikke barnehage ansatt. Jeg er mamma med to barn. Jeg har vært der mens de har sovet. Har bare hatt positive opplevelser rundt det. Husk på at barnehagen har veldig mange barn som skal på tilvenning, og mange foreldre som har mange ønsker. De klarer ikke tilfredstille alle. Sånn er det. Jeg hadde 3 dager med ferie til tilvenning i barnehage og det har gått glimrende med mine to.

Anonymkode: 92c86...65d

På denne avdelingen er det bare min sønn og en til på tilvenning.

Skrevet (endret)

Ser dere har fått ordne tiden nå. Men om det ikke hadde vært mulig så kan man jo som forelder stille eventuelle spørsmål man har mens barnet sover der, legge på plass klær i byttekurv, se rundt i avdelingen siden det kan være fint å prate om barnehagen hjemme og vite hva som et rundt, sikkert noen skriv som kan leses, notere ned informasjon om foresattes telefonnummer, andre kontaktpersoner, eventuelle allergier, annen nyttig info. Gjøre seg kjent med de andre barnas navn så det kan prates om hjemme (står jo gjerne navn på plassene hvor de henger fra seg tøy). Prate med de ansatte, så fremt det er rom for det, bli litt bedre kjent. 

Endret av Luckiness
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi har også fått oppstart kl 10 i bhg til mini. Jeg tenker de har gitt oss den tiden for en grunn - og siden vi ikke har klart å forskyve sovingen hennes fremover, kommer jeg til å vekke henne litt tidligere enn vanlig den dagen, så får hun seg hvertfall en liten lur før vi drar til barnehagen! Går seg til. Vi har vært på ferie i tre uker nå og både daglurer og legging har vært litt hippsomhaps pga ting som skjer - det har faktisk vært deilig å se at det ordner seg likevel ☺️ Bhg til mini har opprinnelig ikke sovetid før 12:30, det blir alt for sent for vår, men de tilpasser lurene til de minste i starten. Pust med magen, forsøk å være åpen for fleksibilitet, så tilpasser nok barnet seg etterhvert uansett! ☺️🤞🏼 Kommuniser med de ansatte, så kan dere finne gode løsninger. Lykke til! 

Endret av yeti92
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På denne avdelingen er det bare min sønn og en til på tilvenning.

De andre barna som gikk der fra før trenger også nok voksne, så det er ikke sikkert det er satt av så mange voksne med kun to barn på tilvenning.

Så bra at dere fikk komme kl 8! Hos oss ser vi an det enkelte barn og den enkelte familie. Å sende barnet sitt i barnehage er å gi fra seg litt kontroll, og for å gjøre det lettere for foreldrene (særlig emosjonelt) er vi på tilbudsstida og veldig fleksible med tid. Vi har hatt tilvenning 13-15 for å unngå sovetida også - men før eller siden må barnet både sove i barnehagen og være der uten mamma og pappa. I en standard tredagers tilvenning er det ønskelig at barnet sover i barnehagen en eller to av dagene, og at foreldrene er ute av avdelingen deler av tida. Men barn er ulike - noen er klare på dag 2, mens andre trenger mamma eller pappa der i to uker. Og noen har hårda bud på jobb og må levere ungen klokka 7 på dag 4 helt uavhengig av om barn og foreldre er klare for det eller ikke. Si fra til barnehagen hva dere har av behov, slik at de kan være i forkant med omrokkering på bemanning etc. 

Forskyving av dupp før barnehagestart er ikke nødvendig. I starten duppes det hele tida. Noen sover to ganger og. Det pleier å gå seg til utover høsten. I august til i alle fall oktober er det alltid noen som spiser og alltid noen som sover. Hvis de andre barna sover i vogn hadde jeg også satt igjen vogn der. Vi i barnehagen er gode på å få barna til å sove. Selv om barna er vant til å sove oppå/med en voksen til alle dupper, aldri har vært i en vogn og har tusen ritualer hjemme for å få sove, så har jeg aldri opplevd å ikke få det til på jobb. Helt uten skrekk eller traumer eller lange gråtetokter for barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bra, så får de i bhg se hvordan dere gjør det når barnet skal sove. :)

Anonymkode: ad66e...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er barnehagelærer, og jobbet over 20 år i bhg. Tidspkt for oppstart blir satt ut ifra bemanning og at personalet ønsket å bruke god tid på de som er nye, og på se som kommer fra ferie. Det er endring for de også. En voksen vil være med barnet hele tiden  den første tiden.  Jeg har flere ganger vugget, sunget, trillet,  trøstet og vært tålmodig ved soving.  Erfaring  tilsier at det vil ordne seg, og soving vil tilpasses bhg. 

Min datter begynte i bhg da hun var 10 mnd og sov 2 ganger ds hun begynte. Bhg hun gikk i fulgte hennes rytme,  og litt etter litt ble hun snudd for å følge de andre din rytme. Jeg har brukt samme metode i den bhg jeg har jobbet . Bhg start en tøft for de små og for foreldre. Bhg vil der beste fornditt barn, og med litt kommunikasjon og tålmodighet vil det løse seg 

Anonymkode: b0f07...1bf

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (5 minutter siden):

De andre barna som gikk der fra før trenger også nok voksne, så det er ikke sikkert det er satt av så mange voksne med kun to barn på tilvenning.

Så bra at dere fikk komme kl 8! Hos oss ser vi an det enkelte barn og den enkelte familie. Å sende barnet sitt i barnehage er å gi fra seg litt kontroll, og for å gjøre det lettere for foreldrene (særlig emosjonelt) er vi på tilbudsstida og veldig fleksible med tid. Vi har hatt tilvenning 13-15 for å unngå sovetida også - men før eller siden må barnet både sove i barnehagen og være der uten mamma og pappa. I en standard tredagers tilvenning er det ønskelig at barnet sover i barnehagen en eller to av dagene, og at foreldrene er ute av avdelingen deler av tida. Men barn er ulike - noen er klare på dag 2, mens andre trenger mamma eller pappa der i to uker. Og noen har hårda bud på jobb og må levere ungen klokka 7 på dag 4 helt uavhengig av om barn og foreldre er klare for det eller ikke. Si fra til barnehagen hva dere har av behov, slik at de kan være i forkant med omrokkering på bemanning etc. 

Forskyving av dupp før barnehagestart er ikke nødvendig. I starten duppes det hele tida. Noen sover to ganger og. Det pleier å gå seg til utover høsten. I august til i alle fall oktober er det alltid noen som spiser og alltid noen som sover. Hvis de andre barna sover i vogn hadde jeg også satt igjen vogn der. Vi i barnehagen er gode på å få barna til å sove. Selv om barna er vant til å sove oppå/med en voksen til alle dupper, aldri har vært i en vogn og har tusen ritualer hjemme for å få sove, så har jeg aldri opplevd å ikke få det til på jobb. Helt uten skrekk eller traumer eller lange gråtetokter for barna. 

Det går vel alltids, men ikke alltid så lett… jeg vet at de ansatte en periode satte på favorittspillelista til sønnen min på en telefon oppå kalesjen for å få han til å ligge i vogna uten å bli hysterisk(det var den samme spillelista de hadde funnet ut at fikk han til å slutte å gråte resten av dagen også). De avfeide meg da jeg sa han var vanskelig å legge på dagtid, dey ble enklere, men enkelt ble det aldri for dem heller. 

Anonymkode: b0de0...5f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går vel alltids, men ikke alltid så lett… jeg vet at de ansatte en periode satte på favorittspillelista til sønnen min på en telefon oppå kalesjen for å få han til å ligge i vogna uten å bli hysterisk(det var den samme spillelista de hadde funnet ut at fikk han til å slutte å gråte resten av dagen også). De avfeide meg da jeg sa han var vanskelig å legge på dagtid, dey ble enklere, men enkelt ble det aldri for dem heller. 

Første del av innlegget mitt til ts forsvant: så bra dere fikk flytta. Siden sovetid vanligvis er 11.30 tenkte de nok ikke på det når ikke mannen din sa noe 😊  da yngste min starta sov hun to lurer, 8.45-10.15 og ca 13-14.30. Det passa fryktelig dårlig med standard klokkeslett, men vi fikk komme kl 11 i stedet første dag, og kl 8 neste dag. Da fikk hun god tid til å bli kjent med lokalet og noen ansatte første dag, når de andre barna sov, og fikk sove sin første lur andre dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo bra, så får de i bhg se hvordan dere gjør det når barnet skal sove. :)

Anonymkode: ad66e...d98

Hvordan de gjør hva? Det blir jo ikke likt i barnehagen. Man må faktisk gi opp litt kontroll og la de ansatte gjøre jobben sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...