Gå til innhold

Det er skremmende at vi får mer ekstremvær og naturkatastrofer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det har alltid vært uvær, men det har ikke vært nye rekorder for varme, nedbør, tørke, vind og kulde HVERT år slik det er nå.

Anonymkode: dbcce...bee

Lett å sette varmerekord når man går fra å måle lufttemperatur til asfalttemperatur. 

https://postimg.cc/w1DtQqzd

Les litt mindre løgnmedier, du.

Anonymkode: d9c87...efe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lett å sette varmerekord når man går fra å måle lufttemperatur til asfalttemperatur. 

https://postimg.cc/w1DtQqzd

Les litt mindre løgnmedier, du.

Anonymkode: d9c87...efe

Dette. Når man faktisk begynner å måle bakketemperaturer, så forklarer det det meste. Det letes etter mest mulig krise og det skal vi betale for.

Anonymkode: 30637...f30

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kanskje ikke en sivilisasjon, et samfunn slik vi kjenner det, i år 2100.

Verden har vært varmere og kaldere, men  det har ikke gått så fort og det har ikke vært enkelt å leve under svingningene. Massedød av alt liv vil skje.

Ikke få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synest ikke at det er mer ekstremvær nå enn tidligere. Om høsten er det stormer, rundt nyttår kommer orkan, snøen laver ned så strømmen forsvinner da linjene blir for tunge, flom på sensommeren, svidde avlinger eller for mye sommerregn - dette vokste jeg opp med og jeg har rundet 50 år…..

Anonymkode: afff3...a86

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Vi har kanskje ikke en sivilisasjon, et samfunn slik vi kjenner det, i år 2100.

Verden har vært varmere og kaldere, men  det har ikke gått så fort og det har ikke vært enkelt å leve under svingningene. Massedød av alt liv vil skje.

Ikke få barn!

Enda et bra eksempel på hva jeg har prøvd å si. Tror flere hadde hatt godt av å ta en pause fra Internett og nyheter en stund.

Slapp av og nyt livet litt. Mange har blitt skremt nok snart nå.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
norw skrev (1 time siden):

Første bud er å bo i sikre områder.

Ikke alltid lett å vite at alle steder er rassikre. 

Gårdene som lå der rasene gikk, har ligget der i 3-400 år og der ble kun eiendommen ødelagt, mens de husene som ble truffet av raset er ikke eldre enn 50-60 år.

Ts

Anonymkode: 3d9ec...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjennom de vel 4 millarder år som jorden har eksistert, har klimaet forandret seg hele tiden. Dette er naturlig og har ikke noe med mennesker å gjøre. Vi kommer til å få flere istider og på slutten av jordens eksistens, finnes ikke menneskene lengre.

Det er ingen vits i dette klimahysteriet.

Anonymkode: f57a4...e89

Jordras har det vært i maaaaange år. Styrtregn og flom har også eksistert i maaaange år. Slapp av! 

Anonymkode: fdc4d...90a

Husker på slutten av 90-tallet var det en serie med orkaner hvert nyttår. Ingen så noe menneskeskapt over det. Det er bare nå alt annet enn normalen er katastrofe, og menneskeskapt. Håper verden tar til vettet snart, før det virkelig blir katastrofe, en menneskeskapt velferdskollaps av angst for at alt skal kollapse. Samme mønster som ved korona, for å unngå konsekvensene av korona vedtar vi like godt konsekvensene med det samme og lammer samfunnet med tiltak. (Jeg sier ikke at korona ikke var alvorlig)

Anonymkode: f0499...6ee

Men ikke tilsvarende det som skjer nå. Forskningen viser at det som skjer nå aldri har skjedd tidligere (i den grad det nå skjer), og den viser også at det som skjer er påvirket av våre utslipp. Man kan påstå hva man vil, men da handler det om tro og ikke viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest ikke at det er mer ekstremvær nå enn tidligere. Om høsten er det stormer, rundt nyttår kommer orkan, snøen laver ned så strømmen forsvinner da linjene blir for tunge, flom på sensommeren, svidde avlinger eller for mye sommerregn - dette vokste jeg opp med og jeg har rundet 50 år…..

Anonymkode: afff3...a86

Hva du synes er irrelevant når man med faktiske målinger ser at flommene er hyppigere, styrtregnet er mer intenst og at orkanene er flere. Jeg ser forskjell her jeg bor, men hva jeg ser er uinteressant, det som faktisk er målt er det som gjelder.  

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, er en kvinne i 40 årene, så ditt forsøk på stigmatisering fungerte dårlig. Kjenner selv mange som er skeptiske til at den globale oppvarmingen er menneskeskapt. Er ikke klimafornekter.

Jeg synes det er interessant å vite hvem som er bak ab-profiler jeg diskuterer med. Ja, i Norge har vi et overraskende høyt antall av mennesker som mener mye om dette og ikke greier å forholde seg til fakta. Men stort sett er det lavt utdannede middelaldrende menn, ikke relativt unge kvinner.

Hva mener du med at du er skeptisk til vitenskapen, men at du ikke er en såkalt klimafornekter? Hva er forskjellen? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cisco1 skrev (2 timer siden):

Har du data på at vi får mer ekstremvær? 

Vet ikke hvem du spør. Er det en spesiell type data du ser etter? Meteorologisk institutt har lagt ut mye. Her er en oversikt over hvordan rekorder stadig brytes, også i Norge: https://www.met.no/nyhetsarkiv/klimastatus-2023-ekstremvaer-i-norge Vi får mer her hjemme også selv om vi er heldige og merker mye mindre til det her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok en gang føler jeg det bare er vas folk kommer med. 
Det er i hovedsak én ting som er skyld i hele dette her, det er flere forskere som har nevnt det før, men ingen ønsker å høre eller gjøre noe med det:

befolkningsveksten

Man gjør ikke verden bedre med å få 3+ unger. Man gjør den bedre med å få færre. 

Anonymkode: 73790...6eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er interessant å vite hvem som er bak ab-profiler jeg diskuterer med. Ja, i Norge har vi et overraskende høyt antall av mennesker som mener mye om dette og ikke greier å forholde seg til fakta. Men stort sett er det lavt utdannede middelaldrende menn, ikke relativt unge kvinner

Å ja, vi er der nå ja. Er det forsket på også kanskje?

Da må jeg i så fall skuffe deg med at det ikke stemmer. Kvinne i 40 årene med utdanning og  full jobb her. Min bestefar satt forresten i Stortinget, var utdannet jurist og var med på å utgi Norges lover i sin tid. Så kommer fra en relativt velstående familie i tillegg.

Rosa Dartle skrev (9 minutter siden):

Hva mener du med at du er skeptisk til vitenskapen, men at du ikke er en såkalt klimafornekter? Hva er forskjellen

Dette begynner nå faktisk å minne meg om de som beskyldte andre for å være vaksinemotstandere fordi de var skeptiske til koronavaksinene.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elooon

Ja det er skremmende og ja vi kommer til å få mer av det, men sånn er det. Mennesker nekter jo for at det skjer så det blir ikke bedre med årene for å si det sånn. 

Endret av Elooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å ja, vi er der nå ja. Er det forsket på også kanskje?

Da må jeg i så fall skuffe deg med at det ikke stemmer. Kvinne i 40 årene med utdanning og  full jobb her. Min bestefar satt forresten i Stortinget, var utdannet jurist og var med på å utgi Norges lover i sin tid. Så kommer fra en relativt velstående familie i tillegg.

Dette begynner nå faktisk å minne meg om de som beskyldte andre for å være vaksinemotstandere fordi de var skeptiske til koronavaksinene.

Nei, det blir tilsvarende som de som mente covid ikke fantes. Å være uenig i eller skeptisk til tiltakene er en ting. Å fornekte klimaendringer eller covid er noe annet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er i hovedsak én ting som er skyld i hele dette her, det er flere forskere som har nevnt det før, men ingen ønsker å høre eller gjøre noe med det:

befolkningsveksten

Man gjør ikke verden bedre med å få 3+ unger. Man gjør den bedre med å få færre. 

Jo, det finnes mye forskning på dette også hvis du søker på Google Scholar. Ev. litt innsikt her: https://www.un.org/en/desa/population-growth-environmental-degradation-and-climate-change

, men det beste er selvsagt primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

befolkningsveksten

Åpenbart, flere folk klarer og forurense og forbruke mer enn få folk. Jeg synes det er mye fokus på det. Hvem skal gjøre noe med det? Gå inn for forbud mot mer enn 1 barn per pers globalt? 

Anonymkode: ff327...e22

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Intervence said:

Det har det, men da har det av naturlige endringer, men dette her er menneskene sin årsak til at det kommer til å bli en brå endring som er muligens ikke mulig å reversere. For vi hugger ned mye skog som tar opp mye av C02 når det blir mindre skog så vil mye av C02 gå opp i atmosfæren som igjen øke endringene betydelig.

Når du hugger skog så vokser det vel opp ny skog, som binder CO2...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (55 minutter siden):

Hva du synes er irrelevant når man med faktiske målinger ser at flommene er hyppigere, styrtregnet er mer intenst og at orkanene er flere. Jeg ser forskjell her jeg bor, men hva jeg ser er uinteressant, det som faktisk er målt er det som gjelder.  

Så hvis det er så innmari krise og menneskeskapt, hvorfor gjøres det ikke langt flere tiltak for å få folk til å benytte seg av det miljøvennlige? Hvorfor settes ikke prisene på miljøvennlige alternativer betydelig ned istedenfor å øke avgifter? Bare se på el-biler hvordan avgiftene øker, både moms og vektavgift.

Veldig mye kunne vært gjort for å redde klimaet tidligere hvis dette var menneskeskapt, men det har ikke blitt gjort. Det er bare prat og økte avgifter fra ende til annen. Og de som ikke forstår at dette handler om å håve inn penger til statskassa, bør snart ta en runde med seg selv.

Sett ned priser betydelig på alt som er miljøvennlig uten å snakke om og øke avgifter, plant mer trær som tar til seg mye co2, og ikke minst slutt med alle disse tåpelige værkartene og overdrevne farevarslene. Hvis jeg så at det virkelig ble gjort noe fornuftig og logisk, så skulle jeg trodd på det.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Intervence said:

Det har det, men da har det av naturlige endringer, men dette her er menneskene sin årsak til at det kommer til å bli en brå endring som er muligens ikke mulig å reversere. For vi hugger ned mye skog som tar opp mye av C02 når det blir mindre skog så vil mye av C02 gå opp i atmosfæren som igjen øke endringene betydelig.

Du vet at når man hugger gammel skog så er dette trær som har tatt opp den mengden den klarer av Co2, nye trær vokser frem og tar opp ny Co2. Det er viktig at vi jevnlig hugger skog for at skogen skal være effektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...