Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det norske helsekortet. :) 23cm i veke 23 er heilt øvst i det grønnen feltet, altså innanfor snittet, men litt over normalen.

Mange takk :)

Rart at symfysen er litt over normalt når ungens størrelse ble målt til å være nøyaktig på normalen i uke 21.. Jaja :)

EDIT: Jeg fant en link som baserer seg på "engelske standarder" og her er visst 23 cm i uke 23 helt normalt. Rart at det er forskjell mellom landene?

Men det kan være det samme så lenge man ikke er unormalt stor eller liten :)

Endret av Mrs N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Ronja¤
Mange takk :)

Rart at symfysen er litt over normalt når ungens størrelse ble målt til å være nøyaktig på normalen i uke 21.. Jaja :)

EDIT: Jeg fant en link som baserer seg på "engelske standarder" og her er visst 23 cm i uke 23 helt normalt. Rart at det er forskjell mellom landene?

Men det kan være det samme så lenge man ikke er unormalt stor eller liten :)

Det norske helsekortet er gammalt, så snittet er nok i grunnen høgare enn kortet gir uttrykk for. Det engelske er kanskje justert dei siste åra? Uansett, ein cm eller to frå eller til spelar nok ingen rolle. Det viktigaste er at barnet følger si eiga vekstkurve!

SF-målet treng ikkje å sei så mykje om størrelsen på barnet, forresten, fostervatn og korleis ungen ligg inni magen, spelar også ei rolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurket foelger sin egen kurve, saa jeg tror ikke det er noen fare. Legen var hvertfall fornoeyd!

Takk for hilsnener og linker, forresten.

50 dager til termin og tre dager til permisjon i dag! :danse:

Tror jeg maa droppe svangerskapskurset i dag. Jeg tok jo fri i gaar for aa gaa dit, ogsaa var det flyttet (uten at jeg hadde blitt kontaktet! :forvirret: ) til i dag, men det varer to timer og det er et lite stykke aa kjoere dit. Skal ringe og hoere om de har et tilsvarende opplegg (om livet med en nyfoedt i hus) i februar.

Active birth i gaar var nyttig og hyggelig. Vi pustet, gjorde pilatesoevelser (tilpasset graviditet) og snakket og drakk te.

I dag har jeg ikke noen saerlig planer, bortsett fra jobb, da. I morgen er det yoga etter jobb, ogsaa skal T ta meg med ut paa middag for aa feire 28-aarsdagen min! :)

Fredag blir en litt rar dag...siste dag paa jobb. Det er visst vanlig aa arrangere en tur paa en pub/bar med kollegene for aa "feire" permisjonen, men jeg kommer ikke til aa ta initiativet, hvis de vil gjoere noe kan de heller invitere meg. Tror de planlegger ett eller annet, for de var veldig hemmelighetsfulle her om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svigerforeldrene dine må være i slekt med mine...jeg har også planleggingsfreaker til svigers. Svigermor holdt på å få et lite hjerteinfarkt da det kom fram at jeg ikke hadde bestemt hvilken farge serviettene i dåpen skulle ha (dette var mens jeg lå på barselavdelingen) :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! :ler:

Ang. daap - min svigermor lurer veldig paa naar datoen blir, for hun er saa opptatt i juni/juli! :overrasket::ler: Men vi nekter aa sette dato foer ungen er foedt. Blir litt for merkelig aa ringe kirken allerede naa...er uansett ikke saa mange som blir doept der saa jeg tror ikke vi faar vanskeligheter med aa faa en soendag som passer. Men svigermor er jo snill ogsaa da. Har visst sendt to pakker i posten til bursdagen min. Saa jeg faar proeve aa vaere snill igjen! :ler:

Driver og leser The Contented Little Baby Book av Gina Ford, en ganske kontroversiell bok her i Storbritannia. Hun anbefaler noksaa strikte rutiner allerede fra babyen er bitteliten, noe som virker litt vel slitsomt, men mange synes ideene hennes er geniale. Andre synes hun er litt vel strikt. Hun lover at babyen kommer til aa sove i fem-seks timer om natten fra de er seks uker hvis man foelger raadene hennes, og det hoeres unektelig fristende ut. Vi faar se hva jeg mener naar jeg har lest hele boken. Mye er basert paa sunn fornuft, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si hva du synes om boka ja :Nikke:

Jeg er enig i at det stort sett er lurt med sunn fornuft, men noen ganger trenger hvertfall fornuften min litt drahjelp :sjenert:

På legekontoret der vi tok 3D kikket jeg i en bok om permisjonstiden som var veldig fin, men jeg finner den ikke igjen noe sted :sur: er den eneste jeg har hatt lyst på hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda!  :ler:

Ang. daap - min svigermor lurer veldig paa naar datoen blir, for hun er saa opptatt i juni/juli!  :overrasket:  :ler:  Men vi nekter aa sette dato foer ungen er foedt. Blir litt for merkelig aa ringe kirken allerede naa...er uansett ikke saa mange som blir doept der saa jeg tror ikke vi faar vanskeligheter med aa faa en soendag som passer.

Her i landet får man ikke melde et barn til dåp før det er født, og det synes jeg er ganske fornuftig. Kan godt hende det er sånn hos dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert slik her ogsaa, tuji. Vi har jo verken personnummer eller navn (eller kjoenn! :ler: ) paa h*n ennaa!

Arwen: Sikkert smart aa lese om permisjonstiden. Synes foroevrig det er uhorvelig mye litteratur om graviditet og foedsel, og ikke saa mye om det aa ha en baby...derfor liker jeg Gina Fords bok godt. Jeg er nemlig litt bekymret over hvordan det blir noen ganger...selv om jeg gleder meg stort ogsaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere jenter om denne sengen? Vi kan faa den til en tredjedel av prisen, veldig pent brukt...men er bittelitt usikker. T vil gjerne ha den, da. Kanskje like greit aa kjoepe den, merket er bra saa kvaliteten tror jeg er grei. Skal kjoepe ny madrass, selvsagt, selv om vi kan faa en med paa kjoepet. Hmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både senga og stellebordet var veldig fine :Nikke:

Stellebordet passer vel best å ha oppå en kommode, men det har dere kanskje fra før? Vi har kjøpt sprinkelseng fra Ikea som ikke er så ulik den der, med tilhørende stellekommode med 3 skuffer og hyller over. Men den kan brukes som kommode på barnerommet etterpå, noe som er veldig greit. Ville syntes det var unødvendig å kjøpe stellekommode hvis den ikke kunne blitt brukt etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både senga og stellebordet var veldig fine :Nikke:

Stellebordet passer vel best å ha oppå en kommode, men det har dere kanskje fra før? Vi har kjøpt sprinkelseng fra Ikea som ikke er så ulik den der, med tilhørende stellekommode med 3 skuffer og hyller over. Men den kan brukes som kommode på barnerommet etterpå, noe som er veldig greit. Ville syntes det var unødvendig å kjøpe stellekommode hvis den ikke kunne blitt brukt etterpå :)

Takk for innspill! Stellebordet er ment til aa passe oppaa sengen, ellers tror jeg vi bruker en eksisterende kommode. Problemet er nemlig at vi har to kommoder pa barnerommet allerede, saa vi trenger (dessverre) ingen ny... ellers ville jeg kjoept den stellekommoden du nevner, Ephemera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting vi har skaffet:

vogn (mangler bare My Pod vognbag)

bilsete

vippestol

Skumgummimadrass til bading

uro

toalettsaker til baby fra Burt's Bees

Kam (foelger med toalettmappen ovenfor)

Klaer

Tepper

Babysoveposer (to stk.)

Flaske

Steriliseringsmaskin til flasker, begere etc. (fikk gratis av kollega)

Begere og poser til aa oppbevare morsmelk i

To smokker

kluter

Haandkle med hette

Babygym

Ammepute

Stellebag

Stellematte

Bleieboette

Engangsbleier til nyfoedt

Fluffles (bleier)

Ting vi trenger:

Baeresele (Hug-a-Bub )

My Pod vognbag til aa bruke i vognen og ellers

neglesaks

lammeskinn (skal oenske meg av mamma og pappa)

Seng - mulig vi gaar for den jeg linket til ovenfor

Gardiner til babyrommet - kommer i februar

Nattlampe

Stellebord? Har egentlig ikke plass... Skal kanskje bruke den ovenfor, som festes oppaa sengen

Brystpumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilken vippestol har du kjøpt Holly? Dette er noe vi ikke helt har bestemt oss for ennå :)

Jeg kjoepte en paa eBay, ubrukt men fjoraarets modell. Var visst fra Mamas and Papas. Ellers synes jeg denne fra Blooming Marvellous er kjempefin...men den er litt dyr, da. Vaar er helt basic.

:klem:

:klem:

Et lite spørsmål fra meg også ;)  Hvor kjøpte dere ammepute?

Ha en fin dag videre!

Vi kjoepte denne, fra Blooming Marvellous. I hvitt med bamser paa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt seng!! :)

Takk! :) Tror kanskje vi gaar for den! Den kan brukes helt til barnet er 5-6 aar, er en saakalt cotbed (i motsetning til cot, eller babyseng), for den kan forlenges og omgjoeres til barneseng.

Er saa slapp i dag at jeg ikke orker aa gaa ut for aa ta lunsjpause... men jeg holder ut til fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...