Kakao Skrevet 20. oktober 2006 #2321 Del Skrevet 20. oktober 2006 Ifølge Gro Nylanders "På vei" (s. 87) fordeler den vektøkningen en får i svangerskapet slik: første 12 uker: 10 % av total vektøkning 12-22 uker: 25 % til 22-32 uker: ytterligere 40 % 32-40 uker: de siste 25 % (nb: store variasjoner, selvfølgelig) Aner ikke om dette stemmer, men det gir kanskje en liten pekepinn. Nattaklem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 22. oktober 2006 #2322 Del Skrevet 22. oktober 2006 Heia vennen, håper du har hatt en finfin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pi@ Skrevet 23. oktober 2006 #2323 Del Skrevet 23. oktober 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 23. oktober 2006 #2324 Del Skrevet 23. oktober 2006 Sunn er nok lurt, sjølv om det må vere lov å unne seg litt også! Eg er ikkje blitt veid sidan veke 15, då hadde eg gått ned to kg... Lurar på kor mykje eg har gått opp no, skal til jordmor om ei veke. Trur vi treng kiloane vi legg på oss eg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #2325 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er også opptatt av vekten, sånn so mdeg HH, nå i svangerskapet. Så langt har jeg gått opp 7 kilo, men regner med det bare kommer til å rase på i de 12 ukene som gjenstår. Prøver å spise sunt, men det er jammen ikke alltid lett. Det regulerer seg i hvert fall endel med inntaket nå om dagen. JEg blir mett og stappfull utrolig fort. Ha en fin mandag, og en god uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #2326 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei på deg! Innom for å titte hvordan du har det! Flott at du er innstilt på å passe vekta, det tror jeg nok helt sikker at du klarer - men bare husk at det er helt normalt å gå opp en del. Og det at man går opp mye betyr ikke nødvendigvis at man får noen "gigababy" - jeg gikk opp MASSE, og fikk en ganske så gjennomsnittlig baby. (Og gikk ned 12 kg i løpet av et par ukers tid etter fødselen! ) Ha en strålende dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #2327 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ifølge Gro Nylanders "På vei" (s. 87) fordeler den vektøkningen en får i svangerskapet slik: første 12 uker: 10 % av total vektøkning 12-22 uker: 25 % til 22-32 uker: ytterligere 40 % 32-40 uker: de siste 25 % (nb: store variasjoner, selvfølgelig) Aner ikke om dette stemmer, men det gir kanskje en liten pekepinn. Nattaklem ← Takk for det, Kakao! ;klem: Har jo den boken selv, men er visst litt lat som ikke slo det opp.. Heia vennen, håper du har hatt en finfin helg! ← ;klem: til hoeygravide Missbumblebee! Ikke lenge igjen for deg naa!! Ja, helgen var veldig bra! ← ;klem: til deg ogsaa, Pi@! Sunn er nok lurt, sjølv om det må vere lov å unne seg litt også! Eg er ikkje blitt veid sidan veke 15, då hadde eg gått ned to kg... Lurar på kor mykje eg har gått opp no, skal til jordmor om ei veke. Trur vi treng kiloane vi legg på oss eg! ← Hei Ronja! ;klem: Unne seg litt maa man jo! Jeg er absolutt ingen helgen i matveien, selv om jeg har de beste intensjoner! Noen kilo trenger vi jo, med mindre man er veldig overvektig. Heldigvis tror jeg ikke at jeg har gaatt opp mer enn 5 kilo saa langt. Er vel ikke saa ille det? Jeg er også opptatt av vekten, sånn so mdeg HH, nå i svangerskapet. Så langt har jeg gått opp 7 kilo, men regner med det bare kommer til å rase på i de 12 ukene som gjenstår. Prøver å spise sunt, men det er jammen ikke alltid lett. Det regulerer seg i hvert fall endel med inntaket nå om dagen. JEg blir mett og stappfull utrolig fort. Ha en fin mandag, og en god uke! ← Takk takk Xavia! ;klem: Du kan jo godt gaa opp litt mer du da, siden du bare har 12 uker igjen! Verre med meg som har 20! Har nok heldigvis ikke gaatt opp saa mye som jeg trodde, vekten stoppet paa 71-72 naa i helgen. Saa da har jeg gaatt opp 4-5 kilo saa langt, og panikken har lagt seg litt for denne gang! Hei på deg! Innom for å titte hvordan du har det! Flott at du er innstilt på å passe vekta, det tror jeg nok helt sikker at du klarer - men bare husk at det er helt normalt å gå opp en del. Og det at man går opp mye betyr ikke nødvendigvis at man får noen "gigababy" - jeg gikk opp MASSE, og fikk en ganske så gjennomsnittlig baby. (Og gikk ned 12 kg i løpet av et par ukers tid etter fødselen! ) Ha en strålende dag! ← Koselig at du titter innom, Kverula! Paa tide at jeg oppdaterer meg inne hos deg ogsaa! Bra at ikke stor vektoppgang noedvendigvis betyr stor baby. Har nemlig litt angst for aa foede en 4.5+ kilos sak...Ikke at jeg tror jeg har veldig smalt bekken, men likevel...Mannen min var ca. 5 kilo da han ble foedt (stakkars svigermor!), mens jeg var 3.2. Haaper min foedselsvekt har mer aa si enn Ts! Da var det mandag igjen, og tilbake paa jobb etter en uke fri. En kollega presterte aa spoerre meg hvordan ferien var, tror ikke han var helt oppdatert! Det var faktisk herlig aa "leke husmor" en uke. Fikk gjort saa mye som jeg ikke har hatt ork til - sortere klaer, rydde, vaske, stoevsuge, bake, og ikke minst strikke! Sistnevnte aktivitet er jo desidert den mest avslappende! Hver dag sov jeg til 9-10, og i begynnelsen maatte jeg ha meg en formiddagslur i tillegg. Tror nok det betyr at jeg var rimelig utslitt! Helgen var ogsaa avslappende - deilig aa ta det ordentlig med ro med mannen for en gangs skyld! Loerdag beveget vi oss knapt utenfor leiligheten, mens paa soendag var vi i kirken og paa trening. Er kommet ganske langt paa teppet jeg strikker naa, og jeg tror det kommer til aa bli fint! Ellers snakket jeg med mamma og pappa i helgen. De er saa utrolig aktive at det er vanskelig aa faa tak paa dem noen ganger, men takket vaere mobilen saa gikk det til slutt! De var paa hyttetur med onkelen og tanten min, som i disse dager venter sitt foerste barnebarn! Den var ventet paa loerdag, men som med babyer flest saa kom visst heller ikke denne paa termin! T og jeg har tenkt oss paa en liten tur til Bergen i januar/februar med baat. Vi skal proeve aa ordne det slik at mamma og pappa faar sendt den gamle babysengen min dit, til tanten og onkelen min (en annen tante og onkel foroevrig) slik at vi kan plukke den opp der. Hadde vaert saa stas aa bruke den til vaart barn! Er en kurvseng med stoffhimmel (maa muligens bytte ut stoffet). I dag har jeg vaert paa Julegave-shopping! Var innom Gap og fikk det jeg skulle ha! (litt intern denne, men Susan Sto Helit skjoenner nok hva jeg mener!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #2328 Del Skrevet 23. oktober 2006 Grr...maatte fjerne minst 12 smileys i forrige innlegg foer det funket! Fjernet selvsagt en og en, saa det tok 300 aar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #2329 Del Skrevet 23. oktober 2006 Naa er jeg rimelig klar for aa dra hjem. Lurer paa om T skal "faa lov" til aa lage middag i dag, for jeg er paa godt engelsk knackered. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #2330 Del Skrevet 23. oktober 2006 Da synes jeg så absolutt han skal få lov til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. oktober 2006 #2331 Del Skrevet 23. oktober 2006 Ikke bra å være knackered, nei. Dere skal til Bergen?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burpen Skrevet 23. oktober 2006 #2332 Del Skrevet 23. oktober 2006 Håper du har nytt godt av å være hjemme uka som var. Håper overskuddet er på plass igjen nå! Ble det middagslaging på mannen idag? ...og blei det isåtilfelle noe annet enn brødskiver eller grandis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 23. oktober 2006 #2333 Del Skrevet 23. oktober 2006 lämnar ett litet spår i dagboken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #2334 Del Skrevet 24. oktober 2006 Da synes jeg så absolutt han skal få lov til det! ← Jo da, lov fikk han! Dere skal til Bergen?!? ← Ja, forhaapentligvis! Men det blir ikke mange timene paa land....enten maa man bli en uke, eller seks timer...og vi vil egentlig ikke bruke opp en uke av Ts ferie rett foer babyen, saa da blir det bare seks timer Men til sommeren skal vi ta med nurket og ta oss goood tid til aa treffe diverse (inkl. Saeria?! ). Håper du har nytt godt av å være hjemme uka som var. Håper overskuddet er på plass igjen nå! Ble det middagslaging på mannen idag? ...og blei det isåtilfelle noe annet enn brødskiver eller grandis? ← Hei Burpen! Ja, overskuddet VAR der....men saa fikk jeg ikke sove i gaar. Saa klokken halv ett la jeg meg paa gjesterommet, ble saa lei av aa holde T vaaken ogsaa. Hater hosting som starter midt paa natten! Ble forresten gryterett paa meg i gaar! Med kylling, gulroetter, linser og neper. Ble veldig godt, faktisk! Tror jeg maa stole mer paa T i matveien heretter! lämnar ett litet spår i dagboken... ← Koselig med spor fra deg, Furstina! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 24. oktober 2006 #2335 Del Skrevet 24. oktober 2006 T og jeg har tenkt oss paa en liten tur til Bergen i januar/februar med baat. Vi skal proeve aa ordne det slik at mamma og pappa faar sendt den gamle babysengen min dit, til tanten og onkelen min (en annen tante og onkel foroevrig) slik at vi kan plukke den opp der. Hadde vaert saa stas aa bruke den til vaart barn! Er en kurvseng med stoffhimmel (maa muligens bytte ut stoffet). I dag har jeg vaert paa Julegave-shopping! Var innom Gap og fikk det jeg skulle ha! (litt intern denne, men Susan Sto Helit skjoenner nok hva jeg mener!). ← Gøy med Julegave-shopping, det vet jeg alt om! Vi holder faktisk på med å skifte stoff på den 10 år gamle babykurven til nevøen! Det måtte til, siden det har sittet på i 10 år! Ville nok byttet ut stoffet i stoffhimmelen på den senga dere får også. Pass på å ikke slite deg ut på jobb da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #2336 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hei Susan! Maa nok skifte stoffet, ja. Men hvordan skal jeg klare det?! Er ikke verdens beste syerske akkurat....faar kanskje gi oppdraget til tyrkerne i sybutikken like ved jobben. Problemet er egentlig ikke at jeg sliter meg ut paa jobben av det arbeidet jeg gjoer, men de tidlige morgenene og de lange dagene....og det er det ikke saa lett aa gjoere noe med! Naa har jeg intense magesmerter (eller rettere sagt livmorsmerter), og jeg aner ikke hva jeg skal gjoere! Har en mistanke om at det kommer av at jeg ikke er uthvilt, men det er ikke noe sted aa legge seg ned her. Naa har det holdt paa siden halvaattetiden, og det er veldig vondt. Men det kjennes likt ut som da jeg sjekket det opp, og de fant ikke noe galt da, saa jeg er ikke bekymret egentlig. Men vondt er det! Tror jeg maa ta meg et par paracet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burpen Skrevet 24. oktober 2006 #2337 Del Skrevet 24. oktober 2006 Uffda, ikke bra du har vondt! Hvordan var du i "vondten" i forrige uke, da du var sykemeldt? Håper du klarer å slappe av ordentlig på ettermiddag og kveld, hvis det er sånn at du får det når du blir sliten... Samtidig som at det ikke er noe godt å ha vondt, bekymrer man seg automatisk litt samtidig. Håper det går over! God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 24. oktober 2006 #2338 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skal ikke store syjobben til for å ordne noe sånt stoff til babyseng, tror jeg. Til og med jeg skal klare det på kurven, hvertfall. Du kan jo se på det, og se hvor vanskelig det er? Jeg har heller ikke spesielt slitsom jobb, men måtte til slutt innrømme at full dag ble for lenge uten mulighet til å legge seg ned og hvile. (Ser ut som det står i regelverket her at gravide har rett på et rom der de kan gå og legge seg nedpå, og at dette kan være en del av tilretteleggingen for gravide. Men løsningen for meg ble den halve sykemeldingen. ) Du får ta en prat med div. helsepersonell hvis dette fortsetter, vondtene altså. Kanskje de og du kan klare å finne en løsning som er bra både for deg og jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #2339 Del Skrevet 24. oktober 2006 Takk for hilsener, Burpen og Susan Sto Helit! Susan: Nei, kanskje det ikke er saa vanskelig? Har jo symaskin hjemme, samt at jeg kan jo sy for haand. Blir spennende aa se kurven og hvordan jeg kan ordne det paa en best mulig maate. Haaper bare ikke det blir for dyrt aa frakte den over. Hoeres ut som du har funnet en bra loesning paa jobben. Skulle oenske det var mer rom for fleksibilitet her ogsaa! Har jo foreslaatt at jeg kan jobbe delvis hjemme, men nei....pg.a regler saa kan man ikke gjoere det annet enn i noedstilfeller, og ikke fast. Og redusert arbeidstid er ingen mulighet. Jeg lurer paa hvor lenge jeg holder ut, og om jeg maa sykemeldes fullt de siste ukene foer permisjonen....vil ikke det, for da faar jeg mindre penger i permisjonstiden. Og siden det ikke akkurat er innbringende aa vaere i permisjon her borte, saa maa jeg proeve aa holde ut. Ikke at ikke T vil soerge for at jeg har penger nok, men jeg vil gjerne tjene mest mulig selv saa lenge det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 24. oktober 2006 #2340 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ja, forhaapentligvis! Men det blir ikke mange timene paa land....enten maa man bli en uke, eller seks timer...og vi vil egentlig ikke bruke opp en uke av Ts ferie rett foer babyen, saa da blir det bare seks timer Men til sommeren skal vi ta med nurket og ta oss goood tid til aa treffe diverse (inkl. Saeria?! ). ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå