Gå til innhold

En (nokså) nybakt mammas tanker

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva som er vanlig, men har du tenkt på å gå på en av disse "breastfeeding workshops", hvis de har slike der du bor?

Det har jeg planlagt for når knøttet kommer til verden :)

Ja, god ide! Men orker ikke det naa med en gang...Hadde jeg vaert i bedre form, saa hadde jeg sikkert gjort det. Etterhvert haaper jeg jo at ammingen gaar bedre, saa da har jeg kanskje ikke bruk for det?

Hos meg spiste guttungen nesten en time hver gang han spiste. Men han sov mens han spiste, og brukte nok unødvendig lang tid på grunn av det. Måtte hele tiden gni han i håndflatene for at han skulle huske at nå var det spisetid, og at det var derfor jeg satt der med puppen ute.

:overrasket: Oi, en time er imponerende! Skulle nettopp amme ham naa, og han sovnet etter fem minutter og bare gled av brystet, og nektet aa aapne munnen igjen til tross for iherdige forsoek paa aa vekke ham. Jeg ga ham litt tillegg, og ved forrige maaltid ga jeg ham litt brystmelk som jeg hadde pumpet ut etter ammingen, for jeg er saa redd for at han skal begynne aa gaa ned i vekt igjen. I morgen kommer helsesoester og skal veie ham, og jeg haaper han har klart aa legge paa seg litt, eller hvertfall ikke gaatt ned noe mer!

Ved neste ammestund skal jeg virkelig proeve aa faa ham til aa holde ut litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tipsene vi fikk da Kyllingen hadde gulsot og var veldig trøtt/lite interessert i å spise var:

* kle av henne litt (ikke så hun frøs, men litt kaldt)

* stimulere hender og føtter

* prate

* flytte litt rundt på henne når hun sovnet (løfte opp, bytte grep, prøve igjen)

I tillegg var det veldig ofte sånn, at når jeg kom med lillefingeren for å bryte suget, da kom hun på hva som skjedde og begynte å suge masse for ikke å miste puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, Fjellrypa. :klem: Vi fikk samme tips, men har kanskje glemt dem litt bort i det siste. Skal huske paa dem neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nydelig han er! :hjerter:

Julegaven spiste i minimum 15 min pr. pupp de første ukene, men hadde lett for å bli trøtt og sovne før han var helt ferdig med å spise. Dermed ble det mye amming den første tiden. (Men det kunne fint være en halvtime på en pupp også. )

Nå spiser han mer effektivt, og har vel fått i seg det han gidder å spise i løpet av 5-6 min på dagen. Og så trenger han ikke mat oftere enn ca hver 3. time. (Om kvelden lagrer han tydelig opp litt, for da spiser han oftere og lenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser kjempenydelig ut Holly! :)

Du kan jo spørre helsesøster i morgen om hun har noen tips om amming? Jeg vet ikke om de kan svare på sånt, men det går jo an å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja han er skjoenn! :hjerter: Selv om han ser litt komisk ut av og til ogsaa! :ler:

Hadde en mye bedre natt i gaar natt. Jeg soerget for aa la han ligge leeenge ved brystet ved hver amming, og ga han i tillegg litt brystmelk som jeg hadde pumpet paa kvelden, og vips, ett stk. fornoeyd gutt! :) Og ett par fornoeyde og litt mer uthvilte foreldre. ;) Foeler at jeg begynner aa venne meg til aa bare sove en time eller to i strekk naa, det var hardt i starten men naa (eller hvertfall i dag) kjenner jeg meg ikke trett i det hele tatt! Men det kommer nok utpaa ettermiddagen...

Helsesoester har vaert her i dag, og han har fortsatt med aa legge paa seg! :klappe:

Saa her er det fryd og gammen i dag. Saare brystvorter som verker litt, men pytt pytt. Det gaar vel over, haaper jeg.

Har bestilt takkekort med bilde av Theo som kommer om et par dager. Har en laaaaang liste med navn aa sende til. Har faatt masse fine klaer, men jeg er glad for at vi kjoepte i smaa str., for alt vi har faatt er i str. 3 maaneder og oppover.

Naa er det tid for litt lunsj!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig han er! :hjerter:

Julegaven spiste i minimum 15 min pr. pupp de første ukene, men hadde lett for å bli trøtt og sovne før han var helt ferdig med å spise. Dermed ble det mye amming den første tiden.  (Men det kunne fint være en halvtime på en pupp også. )

Nå spiser han mer effektivt, og har vel fått i seg det han gidder å spise i løpet av 5-6 min på dagen. Og så trenger han ikke mat oftere enn ca hver 3. time. (Om kvelden lagrer han tydelig opp litt, for da spiser han oftere og lenger.)

Oi, saa effektiv han er blitt, da! :) Godt aa hoere at ammingen tar mindre tid etterhvert, selv om det er koselig (naar det ikke svir :forvirret: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SÅ utrolig skjønn!! :hjerter:

Herlig å lese at han trives og legger på seg!

Endret av magolia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at det går bedre..Ja, er det ikke merkelig hvor lite søvn man kan venne seg til å ha. Det virker som om det er noe med det å være nybakt mor som bare gjør slike ting enklere..når han nærmer seg 1 år derimot... :sjenert: Da var jeg trøtt da, de sjeldne gangene man måtte opp.

Glemte det viktigste..så nydelig han er! :hjerter:

Kos dere videre! :klem:

Endret av Kipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt lille Theo er! :hjerte:

Håper han får bedre tak på ammingen nå etter hvert som gulsotten forsvinner. Det er nok ikke så greit å være liten og ikke helt skjønne at det er lurt å spise ferdig før man sovner... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig besok, Kipa, Xania, Magolia og Kakao! :klem: Lover aa komme sterkere tilbake i deres dagboeker (og andres) ettehvert!

Da har jeg bedt om aa faa dagboken min flyttet til generell. Haaper dere kommer og besoker meg der! Er litt vemodig aa flytte, har vaert saa koselig aa vaere her. Men en ny epoke er begynt, og jeg er unektelig ikke gravid lenger! :ler: (Og ikke savner jeg det saa veldig heller! ;) ).

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...