Gå til innhold

Hvorfor er menn så sinte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som om de ikke har evne til å uttrykke andre følelser, og at alt koker ut som sinne, heller enn å kunne formidle at man er skuffa, lei seg, stressa eller lignende. De skal liksom ta det ut på noen utenforstående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn har sjelden lært å håndtere egne følelser. Sinne er den eneste store følelsen som er "akseptert" at menn har (når det ikke er snakk om sport), men sinne er en sekundær følelse. Det er alltid en annen følelse som utløser det, og det evner mange menn ikke å se. De kan være såret, frustrert, lei seg. Sinne er måten det kommer ut på. 

Anonymkode: 76977...b5d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De avlæres ikke  når de utagerer, hyler, skriker og slår hverandre  : "Gutter må få være gutter" sies det da.

Anonymkode: af1cd...a67

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi menn? Hvorfor er menn så sinte? Virker ikke som om det er mitt kjønn som renner over av frustrasjon akkurat? 
 

Anonymkode: bba66...d3c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne generaliseringstråder. Føler dere er spot on, som alltid.

(Advarsel, kan inneholde spor av sarkasme)

Anonymkode: 7c4fb...fc0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2023 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

De får ikke sex like enkelt som kvinner, kanskje ikke i det hele tatt.

Anonymkode: ffd2d...e2f

Det har ingenting med sinne å gjøre, ellers hadde jeg vært en tikkende bombe. Noen er derimot født sinte, og blir sinte av alt mulig.

Anonymkode: e70f6...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo selvsagt en skala her som alt annet. Noen blir veldig sint for småting, mens andre knapt har vært sinte for noe. De fleste ligger nok et sted i mellom her. Menn flest er ikke kronisk sinte mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger vi menn? Hvorfor er menn så sinte? Virker ikke som om det er mitt kjønn som renner over av frustrasjon akkurat? 
 

Anonymkode: bba66...d3c

De fleste andre forstår at mennesker er individer, men så er det noen som har problemer med å forstå dette konseptet. Mange tror at kun kvinner er ulike individer, mens menn er blåkopier av hverandre. Kvinner er prinsesser, og menn er stygge, ekle griser som ikke kan brukes til noe som helst.

Ja, la oss fjerne alle spor av menn gjennom historien, og se hvor lykkelige dere ble når dere aldri en gang ble født.

Merkelig hvordan kvinnehat er fy-fy, men mannehat er hurra-hurra-hurra.

Anonymkode: 7c4fb...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Menn har sjelden lært å håndtere egne følelser. Sinne er den eneste store følelsen som er "akseptert" at menn har (når det ikke er snakk om sport), men sinne er en sekundær følelse. Det er alltid en annen følelse som utløser det, og det evner mange menn ikke å se. De kan være såret, frustrert, lei seg. Sinne er måten det kommer ut på. 

Anonymkode: 76977...b5d

Sinne er en primærfølelse, som kan utløses av for eksempel urettferdighet. Men det kan selvfølgelig også være et forsvar som ligger over sårbarhet.

Anonymkode: 4b245...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trenger vi menn? Hvorfor er menn så sinte? Virker ikke som om det er mitt kjønn som renner over av frustrasjon akkurat? 
 

Anonymkode: bba66...d3c

Vi trenger alle gode mennesker, og man tråkker uansett ikke på et helt kjønn. Mennesker trenger hverandre.

Anonymkode: 4b245...65f

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 15.48):

Dette er blitt debunked for lenge siden. Det er høyt østrogennivå, eller ubalanse mellom testosteron østrogen, som fører til irrasjonell aggressivitet hos menn.

Anonymkode: bedac...67e

Link? Bare interessert🙂

Anonymkode: 9b353...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (På 1.8.2023 den 0.16):

Menn skal være voldelige og aggressive, når det trengs.

Imidlertid må en lære å kontrollere villdyret og her skorter det i samfunnet av i dag. 

Fra barnehagen lærer vi å ikke slå. De voksne kommer inn og hindrer dette, men hva skjer om en tyr til vold altså slår? Jo da vil den andre slå tilbake og det gjør jo vondt. Kanskje en ikke slår like lett neste gang. Samtidig vil han lære at om nødvendig tyr en til vold, men vold får konsekvenser.

Altså villdyret temmes

Lignende ting skjer også videre i skolen og ellers i organiserte aktiviteter.

Da blir det dårlig med de erfaringene som behøves.

Min erfaring er at vold avler vold. Hvis du har slått eller blitt slått så øker sjansen for at det gjentar seg.

Hvis du har slått andre og de gav seg så jar du fått læring på at det løser problemet.

Hvis du har blitt slått av andre så er det et behov for å «gjenopprette ære»

Anonymkode: 86245...075

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (12 timer siden):

Virker som om de ikke har evne til å uttrykke andre følelser, og at alt koker ut som sinne, heller enn å kunne formidle at man er skuffa, lei seg, stressa eller lignende. De skal liksom ta det ut på noen utenforstående.

Sinne er en helt naturlig reaksjon når noen tråkker på deg, for menn og kvinner. Hvis naboen heller søpla si over gjerdet og inn i hagen din så er det helt naturlig å bli sint. Samfunnet vårt tillater ikke at jeg hopper over og banker ham opp, men det det er helt innafor å bli sterkt engasjert for å forsvare sine interesser.

Menn har antagelig i større grad enn kvinner vært den som beskyttet sin gravide/ammende kvinne og/eller barn mot fysisk fare. Derfor selekterer kvinner oss for høyde, brede skuldre og ureddhet. At disse egenskapene ofte er problematiske i dagens velregulerte samfunn hvor staten har voldsmonopol er synd for menn, men vi må lære å tøyle oss.

Anonymkode: 86245...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at vold avler vold. Hvis du har slått eller blitt slått så øker sjansen for at det gjentar seg.

Hvis du har slått andre og de gav seg så jar du fått læring på at det løser problemet.

Hvis du har blitt slått av andre så er det et behov for å «gjenopprette ære»

Anonymkode: 86245...075

Det kan være en slår fordi villdyret ikke er temmet.

Jfr. barnehagen en blir uvenner det eskalerer og en slår og det kommer en voksen og ordner opp.

Det kommer ingen voksen ellers. Kanskje når noen har ringt etter dem, men det tar tid.

Er villdyret temt vet begge mennene at går det for langt blir det slagsmål. De vil da besinne seg og forstår hvor grensen går og kan komme med forslag som at "vi får prate mer om dette siden".

Så når det kommer til kvinner er dette anderledes, der er det mindre fysisk vold og desto mer psykisk. Vanskelig å se i skole og barnehage.

Menn skal jo ikke slå kvinner og kvinner kjenner ingen grenser. Vanskelig å forholde seg til for en mann, som da blir taperen i diskusjonen.

Hvordan det blir med ukontrollerte villdyr oppdratt som kvinner av kvinner og hemningsløse kvinner blir interessant å se.

Forøvrig bemerkes at sinne trenger ikke å få utløp i vold.

 

 

 

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke regulere seg og har fått for lite tilbakemeldinger på at aggresjon ikke er greit. Menn er generelt sett dramatiske av natur og kan reagere voldsomt når deres behov ikke kommer først. Dette gjelder alt fra bilkjøring til husarbeid. 

Anonymkode: fe1a2...986

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi er absolutt ikke sinte, det er damene som må ta seg sammen! De fleste av oss har ikke et balltre mellom beina og 120kg med muskler. Den største grunnen til selvmord hos menn er ensomhet.

Anonymkode: 39b11...885

Det er ikke først og fremst kvinners ansvar å sørge for at menn ikke er ensomme. Dette er et kollektivt, mellommenneskelig ansvar, og den enkelte har også selv ansvar for å ta tak i sin livssituasjon. 

Anonymkode: 24c08...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kort lunte selv, og freser lett - og så er irritasjonen over. Jeg blir sjelden skikkelig sint, men de som har opplevd det glemmer det aldri. Når jeg har blitt skikkelig sint, så har jeg blitt tråkka på og sagt fra skikkelig mange ganger, eller noen trør over så grundig at responsen er eksplosiv. Like fullt: Jeg ville aldri gått inn for å skremme eller såre noen, og jeg ville aldri ha gått til angrep på noen. (Men jeg kan forsvare meg, om det trengs)

Det finnes ingen saklig grunn til å utøve vold mot andre. Sinne, skuffelse og provokasjoner må man håndtere inni seg selv, og man kan ytre disse følelsene på akseptable måter. Å angripe andre er aldri greit. Ikke under noen omstendighet er vold noe greit svar på å ha blitt sint. Den metoden for føleri er helt uakseptabel.

Modne mennesker kan uttrykke hele følelsesspekteret uten å skremme, true eller angripe andre. Sinne, sjalusi, misunnelse, skuffelse... er greit å føle på, og å uttrykke, men ikke med vold, trusler eller trakassering. Å håndtere sitt eget indre er en lærings- og modningsprosess som ikke alle går gjennom, og de blir svake, redde og aggressive.
Jeg er ikke redd for folk som er sinte, og jeg ser sårbarheten bak. Dersom folk slipper ut aggresjonen ved trusler, vold, personangrep og brøling mister jeg helt respekten for dem (om de har passert 10-årsalderen i alle fall). Jeg forventer mer av folk.

Jeg har joggesko, boksesekk, offroadsykkel... og en rekke andre redskaper for å slippe ut kruttet når hodet koker. Og så får jeg heller snakke med den som har gjort meg urett når det er nedkjølt og klart for konfrontasjon - uten å miste grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 1.8.2023 den 15.15):

Virker som om de ikke har evne til å uttrykke andre følelser, og at alt koker ut som sinne, heller enn å kunne formidle at man er skuffa, lei seg, stressa eller lignende. De skal liksom ta det ut på noen utenforstående.

Finnes da mange menn som er glade og ler og sånn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...