AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Del Skrevet 31. juli 2023 Hvordan vet dere nøyaktig når dere har eggløsning? Testen er positiv, men det kan gå 1-2 døgn før eggløsning? Kan jeg regne 14 dager tilbake fra mensen for å vite når eggløsningen faktisk skjedde? Anonymkode: 4dc33...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 31. juli 2023 #2 Del Skrevet 31. juli 2023 Ofte ja...men du kan en fase som gjør at mensen kan komme dag 7-14 etter eggløsning. Om du vil bli gravid bør det gå iallefall 10-14 dager mellom eggløsning og mens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 31. juli 2023 #3 Del Skrevet 31. juli 2023 Å «regne tilbake» sånn uten videre blir unøyaktig. Jeg hadde f.eks alltid nøyaktig 11 dager mellom eggløsning og mens, der mensen kom på dag 12. 14 dager er kun et gjennomsnitt. Man kaller den perioden for «lutealfasen» og hver kvinne har sin egen programmerte lutealfase. Når syklus hos en kvinne varierer, så er det i 90% av tilfellene den perioden før eggløsning som varierer, ikke den etterpå. Så for å kunne regne tilbake må du først finne din lutealfase. Det gjør du ved å tracke syklusene dine noen ganger ved hjelp av eggløsningstester. Du kan rimelig sikkert anta at eggløsning skjer 1 til 2 dager etter positiv test, og gjerne den dagen testen er negativ igjen. (Så fortsett å teste hver dag til den er blitt negativ) deretter teller du dager frem til mensen = lutealfasen din. Selve dagen du har eggløsning telles ikke med. feks som følgende: eggløsningsdagen - mandag (1), tirsdag (2), onsdag (3), […], lørdag (12), søndag (mensen/dag 1 ny syklus) i eksempelet ovenfor er lutealfasen 12 dager Når du finner ut av dette kan du regne tilbake de syklusene du ikke tester med eggløsning ☺️ Enda mer nøyaktig får du vha. Temperaturmåling, men da bør du researche litt først! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Del Skrevet 2. august 2023 sommerfugl154 skrev (På 31.7.2023 den 11.46): Å «regne tilbake» sånn uten videre blir unøyaktig. Jeg hadde f.eks alltid nøyaktig 11 dager mellom eggløsning og mens, der mensen kom på dag 12. 14 dager er kun et gjennomsnitt. Man kaller den perioden for «lutealfasen» og hver kvinne har sin egen programmerte lutealfase. Når syklus hos en kvinne varierer, så er det i 90% av tilfellene den perioden før eggløsning som varierer, ikke den etterpå. Så for å kunne regne tilbake må du først finne din lutealfase. Det gjør du ved å tracke syklusene dine noen ganger ved hjelp av eggløsningstester. Du kan rimelig sikkert anta at eggløsning skjer 1 til 2 dager etter positiv test, og gjerne den dagen testen er negativ igjen. (Så fortsett å teste hver dag til den er blitt negativ) deretter teller du dager frem til mensen = lutealfasen din. Selve dagen du har eggløsning telles ikke med. feks som følgende: eggløsningsdagen - mandag (1), tirsdag (2), onsdag (3), […], lørdag (12), søndag (mensen/dag 1 ny syklus) i eksempelet ovenfor er lutealfasen 12 dager Når du finner ut av dette kan du regne tilbake de syklusene du ikke tester med eggløsning ☺️ Enda mer nøyaktig får du vha. Temperaturmåling, men da bør du researche litt først! Tusen takk for svar. Dette var litt komplisert😅 Jeg har bare en sånn clearblue digital test som blinker også viser fast smilefjes til slutt, etter fast smilefjes går det ikke ann å teste mer. Men da regner jeg med at eggløsningen skjer dagen etter. Det har gått 15 dager fra dagen med fast smilefjes til dagen med mensen. Anonymkode: 4dc33...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Del Skrevet 2. august 2023 Anbefaler eggløsningstester. Syklusapper gir bare en standard på når de mener du har eggløsning som er på syklusdag 14. Jeg feks har eggløsning på dag 20. Så uten tester hadde jeg nok prøve i lang tid ei uke før eggløsning 😅😅 Anonymkode: 002f9...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 2. august 2023 #6 Del Skrevet 2. august 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar. Dette var litt komplisert😅 Jeg har bare en sånn clearblue digital test som blinker også viser fast smilefjes til slutt, etter fast smilefjes går det ikke ann å teste mer. Men da regner jeg med at eggløsningen skjer dagen etter. Det har gått 15 dager fra dagen med fast smilefjes til dagen med mensen. Anonymkode: 4dc33...31a Går det ikke an å teste mer, eller er du tom for tester? For i teorien skal det da være dagen du ikke har fast smilefjes mer som er eggløsningen din. En til to dager etter første gang du fikk «fast smily» man teller dagene «mellom» og tar ikke med selve eggløsningsdagen eller mensdagen, så det kan se ut som du har lutealfase på ca 13 dager. (Hvis du i innlegget ditt der du skriver femten dager har regnet med disse to dagene) Neste gang kan du jo telle fra to dager etter fast smily ☺️ La oss si fast smily er mandag, så er eggløsning tirsdag, så teller du fra onsdag t.om dagen før mens = lutealfase Endret 2. august 2023 av sommerfugl154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Del Skrevet 2. august 2023 sommerfugl154 skrev (7 minutter siden): Går det ikke an å teste mer, eller er du tom for tester? For i teorien skal det da være dagen du ikke har fast smilefjes mer som er eggløsningen din. En til to dager etter første gang du fikk «fast smily» man teller dagene «mellom» og tar ikke med selve eggløsningsdagen eller mensdagen, så det kan se ut som du har lutealfase på ca 13 dager. (Hvis du i innlegget ditt der du skriver femten dager har regnet med disse to dagene) Neste gang kan du jo telle fra to dager etter fast smily ☺️ La oss si fast smily er mandag, så er eggløsning tirsdag, så teller du fra onsdag t.om dagen før mens = lutealfase Takk for svar😊 Jeg brukte denne: https://clearblueshop.no/produkt/clearblue-digital-egglosningstest-med-dobbel-hormonindikator/ Etter fast smilefjes så går ikke smilefjeset bort, det går ikke ann å teste mer, man skal kjøpe ny test å vente til neste syklus Anonymkode: 4dc33...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Del Skrevet 2. august 2023 sommerfugl154 skrev (7 minutter siden): Går det ikke an å teste mer, eller er du tom for tester? For i teorien skal det da være dagen du ikke har fast smilefjes mer som er eggløsningen din. En til to dager etter første gang du fikk «fast smily» man teller dagene «mellom» og tar ikke med selve eggløsningsdagen eller mensdagen, så det kan se ut som du har lutealfase på ca 13 dager. (Hvis du i innlegget ditt der du skriver femten dager har regnet med disse to dagene) Neste gang kan du jo telle fra to dager etter fast smily ☺️ La oss si fast smily er mandag, så er eggløsning tirsdag, så teller du fra onsdag t.om dagen før mens = lutealfase Det varierer veldig da på om det går 1 til 2 dager.. Jeg vet grunnet UL undersøkelser og blodprøver f.eks at det går ca 15-18t mellom at jeg får utslag og eggløsning skjer. Jeg har veldig kort vindu for LH økning og eggløsning. Så jeg skal telle fra den dagen jeg får positiv EL test. Og sånn egentlig har det ingenting å si for noen om hun teller fra dagen etter smiley eller 2 dager etter.. Så lenge hun selv vet hva dager hun teller og at de er regelmessig for henne. Det at hun ikke kan teste mer er ved bruk av digitale.. Når den har gitt fast smiley vil den ikke vise negativ dagene etterpå.. så å teste videre er bortkastet tester.. Men man kan bruke strips.. Anonymkode: def91...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå