Gå til innhold

Stigmatisering av folk over 50

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns det er en del stigmatisering av folk over 50 år, både her og andre plasser. Jo, skjønner at ting forandrer seg og alt ikke får like fort lenger. Men de er da mennesker fremdeles! Syns det er respektkøst

Anonymkode: 87dd8...b8b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig, en skal vise respekt for eldre.

Anonymkode: 32ad7...fe8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ble en 50-åring så definert som eldre?

Anonymkode: 27edb...7c7

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

alt ikke går like fort lenger faktisk

Anonymkode: 9b55e...bb6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når ble en 50-åring så definert som eldre?

Da jeg var tenåring så synes jeg at de på 30 var gamle. Grensen har forskjøvet seg helt umerkelig etterhvert som jeg selv ble 30-40 og nå 50.  Nå synes jeg at pensjonsalderen på 67 er en grense for når folk er eldre.  Men gamle? Må vel være 75+

Det rare er jo at vi tror det er større forskjeller i følelser, reaksjoner, behov og meninger enn hva det faktisk er. I mitt hode er jeg jo den samme. Det er innpakningen som blir eldre.

De fleste anser foreldrene sine som gamle, samme hvilken alder foreldrene er i.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (54 minutter siden):

Da jeg var tenåring så synes jeg at de på 30 var gamle. Grensen har forskjøvet seg helt umerkelig etterhvert som jeg selv ble 30-40 og nå 50.  Nå synes jeg at pensjonsalderen på 67 er en grense for når folk er eldre.  Men gamle? Må vel være 75+

Det rare er jo at vi tror det er større forskjeller i følelser, reaksjoner, behov og meninger enn hva det faktisk er. I mitt hode er jeg jo den samme. Det er innpakningen som blir eldre.

De fleste anser foreldrene sine som gamle, samme hvilken alder foreldrene er i.

Det er nok naturlig at grensen forskyver seg noe, etter hvert som en selv vokser til. Personlig har jeg derimot litt problemer med å se på en 50-åring i dag som "avleggs". I så fall må vedkommende være veldig gammelmodig i fremtoningen, eller så må det være andre forhold som gjør at jeg tenker personen er en del eldre. 

De fleste av dagens borgere rundt den alderen, opplever jeg som ganske ungdommelige av seg. Noe annet kunne man kanskje sagt for de som var 50 i tidsrommet rundt 1970-1990. En større andel av dem opplevdes da kanskje som noe mer "satte" da de hadde passert denne alderen. Og den gjennomsnittlige levealderen var også litt lavere på den tiden. 

Ellers har jeg langt på vei samme syn på eldre/gammel som det du har. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man er 50, er man definitivt på vei mot solnedgangen. Noen tror de kan unnslippe aldringen ved å trene med døden i hælene, spise gulrøtter og salat, skjule hårtapet under en caps og ellers kle seg (ut) som en ungdom. Men det hjelper ikke. Det beste er å forsone seg med realitetene, og møte alderen med verdighet.

Anonymkode: b21ff...532

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man er 50, er man definitivt på vei mot solnedgangen. Noen tror de kan unnslippe aldringen ved å trene med døden i hælene, spise gulrøtter og salat, skjule hårtapet under en caps og ellers kle seg (ut) som en ungdom. Men det hjelper ikke. Det beste er å forsone seg med realitetene, og møte alderen med verdighet.

Er du 50 selv? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Geogass skrev (9 minutter siden):

Er du 50 selv? 

Jepp, 50+ og som alle 50+ «holder jeg meg veldig godt», spiser sunt, og trener med fanden i hælene. Men jeg prøver å eldes med verdighet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jessop
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, 50+ og som alle 50+ «holder jeg meg veldig godt», spiser sunt, og trener med fanden i hælene. Men jeg prøver å eldes med verdighet.

Hva legger du i "eldes med verdighet"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 50 og har ikke merket noen stigmatisering, verken her eller andre steder. Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 619ed...dc4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er over 50 og har ikke merket noen stigmatisering, verken her eller andre steder. Har du noen eksempler? 

Anonymkode: 619ed...dc4

Nei... Virker som mange 20-30 ser litt ned på dem. At de er over sin storhetstid, både helse, utseende og arbeidskraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei... Virker som mange 20-30 ser litt ned på dem. At de er over sin storhetstid, både helse, utseende og arbeidskraft

Det er jo ikke noe å bry seg om, en dag er de der selv (hvis de er heldige). 

Jeg har det helt fint med å være 50, jeg har vært både 20 og 30 år (selvsagt 😆) og drømmer ikke om å være ung igjen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har jeg ikke merket noen ting til annet enn på KG i grunnen. Ja kanskje ungdommen under 20 også synes alle over 30 er fryktelig gamle, men tror ingen på 50 føler seg fornærmet eller stigmatisert av den grunn. 

Det eneste jeg kan komme på som umiddelbart gjør mennesker litt ekstra "gamle" i mine øyne er når man ikke klarer å tilpasse seg ny teknologi overhode. De som klager og bærer seg på grunn av nye systemer som er enkle og intuitive for de aller fleste bortsett fra ett par stykker som setter seg på bakbena og mener alt var bedre før.. 

Jeg har sett noen skrive ned en tallkode på en skjerm på en lapp for å så taste den inn på ny i den andre skjermen.. når de kunne kopiert.. Det er de eneste gangene jeg tenker at de er for gamle.. 

Anonymkode: a1e9a...2e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg ikke merket noen ting til annet enn på KG i grunnen. Ja kanskje ungdommen under 20 også synes alle over 30 er fryktelig gamle, men tror ingen på 50 føler seg fornærmet eller stigmatisert av den grunn. 

Det eneste jeg kan komme på som umiddelbart gjør mennesker litt ekstra "gamle" i mine øyne er når man ikke klarer å tilpasse seg ny teknologi overhode. De som klager og bærer seg på grunn av nye systemer som er enkle og intuitive for de aller fleste bortsett fra ett par stykker som setter seg på bakbena og mener alt var bedre før.. 

Jeg har sett noen skrive ned en tallkode på en skjerm på en lapp for å så taste den inn på ny i den andre skjermen.. når de kunne kopiert.. Det er de eneste gangene jeg tenker at de er for gamle.. 

Anonymkode: a1e9a...2e2

Er enig angående teknologien, og ser at også mange av dem på min alder (jeg er 39) sliter med teknologi og SoMe. De fleste på min alder henger fortsatt på Facebook, og alt annet er for komplisert eller skummelt. 

Men jeg må legge til at det også er svært gammelmodig å påstå at Skomaker Andersen er den beste julekalenderen of all times. Nei, det er den ikke. Og det er gammelmodig å se nyheter kl halv åtte hver kveld (eller når det går), samt i det hele tatt å se lineær tv. Når jeg hører om folk på min alder som skryter av at de har opptaksfunksjon på tv-boksen sin, blir jeg flau over egen generasjon. Få deg Netflix, liksom. 

I går snakket jeg med ei på min egen alder som presterte å si at "jeg er for gammel for berg- og dalbaner, orker ikke ta med ungene på sånt". Du er for GAMMEL til å ha det gøy? Serr?? Jeg digger adrenalin, jeg, og jeg digger fornøyelsesparker. Jo fortere og villere, jo bedre. Tør mye mer nå enn før, heldigvis.

Og alle de som påstår at alt var bedre før mobiltelefonen: nei, det var det ikke. Nå kan man google seg frem til all slags informasjon hvor som helst og når som helst, uten å måtte løpe ned biblioteket annenhver dag. Google Maps er gull, mobilbank er gull, YR-appen er gull, og det er også drøssevis av andre apper. Klarer ikke forstå meg på folk som baserer en hel samtale på noe de trooor de vet, uten å være sikker, fordi de ikke har evnen til å google. "Jeg vet ikke hvordan jeg gjør x eller y, så det klarer jeg ikke". Google det da, så lærer du noe nytt.

En annen ting: alle de som sier at de føler seg så ungdommelige, føler seg ungdommelige ift SIN ungdomstid. Altså, når de setter på Guns'n'Roses og tenker at de er veldig ungdommelige som hører på sånt, sier det egentlig mye om hvor gamle de faktisk er.

Anonymkode: d691d...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en har blitt 50 så hever man seg over sånt. Man er ikke så tynnhuda lenger.

Anonymkode: 9ad74...87b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er jo en del sannhet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var rundt 20, var jeg på fest med en dame på ca 30, og jeg husker hvordan jeg var over meg av begeistring fordi hun så så ung ut, eller holdt seg så godt. Senere i livet har jeg hatt samme fjeset når en ung jente har sagt til meg at jeg ser 10 år yngre enn jeg er, som om hun overrekker meg en diplom. Jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke har som fanesak at 20-åringer skal synes jeg er så digg som mulig. Unge har masse å komme med, men de har ikke erfaringen, og selvsagt kan de ikke se inn i fremtiden. Det at de synes 50 er 10 cm unna graven er basert på deres erfaring. At de på 50 bryr seg, er for meg rarere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Jeg er der, og registrer forsåvidt endringer med en viss fascinasjon...Det er kult, og alternativene (død eller umoden benekting) er mye verre.

Anonymkode: 5bef1...560

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er i rette målgruppen for å svare på dette, men jeg har ikke merket at folk rundt meg stigmatiserer mennesker på 50+. Får inntrykk av det dreier seg mer om personlighet. Uansett, det er leit hvis du føler at du opplever stigmatisering. Jeg gruer meg ikke selv for den dagen jeg blir 50 år. Hver sin alder, hver sin sjarm tenker jeg. Det er fordeler og ulemper med alt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...