Gå til innhold

Sover foreldre fortsatt middag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hender jeg sovner på ettermiddagen før middag eller på kvelden på sofaen om jeg er trøtt, særlig om barna har vært oppe på natta eller jeg har lagt meg for sent. Men «sove middag» gjør vi ikke… Mine besteforeldre gjorde det, men de var oppe 4 hver dag og jobbet hardt hele døgnet på gården sin. Husker det var helt stille hjemme hos dem i en time eller to hver ettermiddag ❤️ Dette med å sove på dagen hadde gått av moten da jeg var liten, men husker min far ofte kunne sovne sittende etter en lang dag på jobb med hardt fysisk arbeid. Han kunne nok hatt glede av å legge seg ned på sofaen litt ja!

Anonymkode: e8aea...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er 40, minstemann er 10, så de dagene det ikke er full fart etter jobb, så blir det 1 time på sofaen 

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ikke, men det hender jeg tar en liten blund. Nå hat jeg store barn på vgs, så det er ikke noe stress i forhold til dem. 

Anonymkode: 56450...119

AnonymBruker
Skrevet

Hehe ok dette var en fin tråd. 

Etter jeg har ryddet inn middagen, har jeg pleid å la barna se på tv litt, også har jeg tatt en power nap på ti minutter, kvarter sittende ved siden av dem. Etter det så hiver jeg i meg en kaffe og jeg er good to go. 

Men av en eller annen grunn har jeg fått utrolig mye energi etter jeg begynte å jobbe, så da har den utgått litt den duppen.. 

Anonymkode: a60dd...87b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 91. Oppvokst med at foreldrene mine la seg litt nedpå sofaen under oppveksten. Min mor har faktisk fast hviletid enda etter middag 😅 

Her har vi ingen fast hviletid, men hvis en av oss har hatt en hektisk dag på jobb, sovet dårlig natten før eller er ikke helt i form så går gjerne en av oss og legger seg litt. Jeg legger meg gjerne litt oftere enn mannen, da han har mye mer energi generelt enn meg. Bedre immunforsvar og, han er aldri pjusk. Er likevel ikke hver uke det skjer. Greier sjeldent å slappe av når jeg vet at klær må vaskes, kjøkkenet må ryddes og gulvet må støvsuges. Vi har ikke faste vaskedager men gjør heller litt hver dag der vi finner tid. Men i helger kan vi finne mer tid til dag-soving. 

Jeg elsker powernaps da 😅 Sover så utrolig tungt og får så mye god energi etterpå. Ulempen er at jeg ikke sovner asap ved leggetid kl. 22. 

Anonymkode: 8729f...df8

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg gjorde det da barna var små, da sovnet jeg på sofaen så fort de var i seng😅 Nå når de er eldre, kan jeg godt ta meg en dupp etter middag. De har ikke vondt av å se at voksne trenger å slappe av innimellom!

Anonymkode: eb515...b4f

AnonymBruker
Skrevet

Født i 96, aldri opplevd mine foreldre sove middagshvil. Sover ikke selv med små barn :) Mannen sine foreldre sover i 18 tiden hver dag. 

Anonymkode: a315c...888

Skrevet

Nei, ingen av oss har noen gang sovet middag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min sover middag, og jeg hater det. For etter barnehagehenting og middag så er det rundt 2 timer ledig tid der ALT må gjøres før det er på tide å legge ungene, så at han tar 30-60 minutter av den tiden til å kjøre rent egoløp mens jeg må både underholde småbarn, gjøre lekser med eldre barn, rydde etter middagen og ta alt annet av husarbeid jeg ikke får tatt mens jeg er på jobb, det er utrolig irriterende.

Anonymkode: 017e9...c6d

Oi. Det hadde jeg ikke giddet. Hadde tatt meg av barna og lekser etc, og latt mannen rydde av middagen og div husarbeid når han våknet / på kvelden. Evt. ville jeg forventet at han ryddet opp etter middagen før han la seg ned. 

Anonymkode: 1a177...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sover middag hvis det er tid til det. Elsker å sove middag. Kan være alt fra 5 minutt til 45 minutt. Barna pleier å leke ganske rolig ettet middagen også, så er ganske fint. Har ingen behov for å kutte den rutinen

Anonymkode: f3ee1...60d

AnonymBruker
Skrevet

Når man kommer hjem fra jobb/bhg rundt 17, rekker man egentlig bare å lage mat, spise og deretter bruke hvert eneste minutt man kan med barnet.. Å sove bort den tiden er verken mulig eller ønskelig😅

Anonymkode: d96cf...43f

AnonymBruker
Skrevet

Født i 84. Bare late folk sover middag. Tilbring tid med ungene og gjør noe fornuftig? Er man over 3-4 år holder det å sove om natten. 

Anonymkode: 83920...a18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg sover ikke middag. Tenker at det hos voksne er dårlig søvnhygiene. Legger meg heller tidligere hvis jeg er trøtt på ettermiddagen.

Men hender titt og ofte at jeg oppmuntrer mine barn til å ta en rolig stund etter barnehagen, særlig hvis jeg ser at de sliter litt med å komme "nedpå" når det nærmer seg leggetid. Kan være alt fra at vi tar frem tegnesakene, setter på lydbok etc. 

Anonymkode: 57204...123

Det er absolutt ikke dårlig søvnhygiene å ta seg en liten middagshvil. Det er helt vanlig og sunt å lytte til kroppen når den ønsker å hvile/hente seg inn etter en arbeidsdag. Det som ikke er normalt er å utsette søvnen, og mennesker er den eneste rasen på jordkloden som faktisk gjør det. 

Forøvrig sover jeg sjeldent middag fordi jeg ikke har det behovet, men jeg ville tatt en 20 minutters hvil om jeg kjente jeg var trøtt. Og det UTEN dårlig samvittighet for ungene! 

Anonymkode: 0a0e1...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, noen dager må jeg legge meg på sofaen for å hvile litt etter jobb, middag, lekser eller før for å klare det. Spesielt i perioder jeg sover ekstremt lite (maks 4 timer pr natt). Men det er ikke hver dag og ikke noe fast. Da barna var små lå de sammen med meg mens jeg slumret litt og det husker både jeg og barna som kjempekoselige stunder. Nå er barna såpass store at det ikke er noe problem med 10-30 min på sofaen. Minste er 7 år så hvis det er noe så er jeg selvfølgelig tilgjengelig. 

Anonymkode: fc42c...c65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 85 og foreldrene mine sov aldri middag. (Har dog sett pappa duppe av i TV-stolen eller sofa på kvelden men de la seg aldri spesifikt for å sove middag)

Jeg og mannen sover heller ikke middag. 

Anonymkode: beb42...05c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra å sovne på dagtid. 

Anonymkode: 4ec84...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Den tiden er dyrbar og brukes på de små! Når skal man være sammen med barna?!? 

Anonymkode: 8976b...653

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er svært få småbarnsforeldre som kan unne seg å sove middag.. 

Det har jeg aldri gjort, verken før eller etter barn, ei heller er jeg oppvokst med at voksne gjorde det (født i -81). 

De fleste småbarn vil slite med å underholde seg selv helt i 30 minutter, uten at du må passe på dem i det minste. Jeg vile aldri sovet i 30 min og latt mine småbarn få herje fritt uten at jeg var tilgjengelig for å gripe inn. 

Anonymkode: 31855...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...