Gå til innhold

Hva er egentlig synd?

Anbefalte innlegg

Vi har i den kristne tro de ti bud.  Et av dem er du skal ikke slå ihjel. 

Gjelder dette i krig?  For eksempel om en soldat fra Ukraina skyter en russisk soldat, er det likestilt med en russisk soldat skyter en fra Ukraina?  Eller i andre verdenskrig,  å drepe en nazist, var det tilgivelig? 

Slik kan man nok vurdere hvert av de ti bud, hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet skal man ikke drepe, og noen tolker jo det helt bokstavelig, uansett sammenheng. De fleste tenker nok at det er lov å forsvare seg. Ang soldater i krig er jo dette veldig vanskelig. Som enkeltindivid ønsker nok mange av de ikke å drepe noen -spesielt verva soldater - de må bare gjøre sin plikt, ellers kan de bli henrettet for feighet/forræderi selv..  yrkessoldater, det er det mange som er for å beskytte verdier de mener er viktig, og tenker vel at tap av menneskeliv i denne sammenheng er et nødvendig onde for å beskytte noe større. Leiesoldater tenker jeg er verre å forsvare moralsk sett… Hva tenker du? 

Anonymkode: 66782...f13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I utgangspunktet skal man ikke drepe, og noen tolker jo det helt bokstavelig, uansett sammenheng. De fleste tenker nok at det er lov å forsvare seg. Ang soldater i krig er jo dette veldig vanskelig. Som enkeltindivid ønsker nok mange av de ikke å drepe noen -spesielt verva soldater - de må bare gjøre sin plikt, ellers kan de bli henrettet for feighet/forræderi selv..  yrkessoldater, det er det mange som er for å beskytte verdier de mener er viktig, og tenker vel at tap av menneskeliv i denne sammenheng er et nødvendig onde for å beskytte noe større. Leiesoldater tenker jeg er verre å forsvare moralsk sett… Hva tenker du? 

Jeg er nok svært usikker.  det er liksom vanskelig å sette grensen på dette.  Ideelt sett burde vi alle leve i fred med hverandre men slik vil et nok aldri bli.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd er når du smeller noen på tjukka og etterpå sier at det ikke var deg.

Anonymkode: 53d02...e5f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo om kriger i Bibelen også, og tenker det og forsvare seg og drepe. Blir vel ikke helt det som og drepe uten grunn, eller sjalusi eller raseri. Står at Moses drepte, Kain og Abel var det drap. Og Daniel sendte jo ut mannen til en han ble forelsket i, og fikk han drept i krig. Vil si at sånne drap anses som synd, da det er gjort med overlegg og ikke selvforsvar. Krig og forsvare landet sitt vil noen bli drept. Selv om drap aldri på en måte er greit, så er det en viss forskjell. Har vokst opp i en kristen familie  derfor vet jeg en god dem bibelhistorie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegsierdetsomdeter
Stina234 skrev (8 timer siden):

Gjelder dette i krig?  For eksempel om en soldat fra Ukraina skyter en russisk soldat, er det likestilt med en russisk soldat skyter en fra Ukraina?  Eller i andre verdenskrig,  å drepe en nazist, var det tilgivelig? 

Gud ser alt, også hensikten bak en hver handling. Det jeg liker med de 10 bud er jo at ingen klare å holde alle 10, det viser det menneskelige at ingen er perfekte, og når de sier den uten synd, kast den første stein! Så vet jeg at jeg bør legge fra meg min kanskje fort. 

Nå er ikke jeg typisk kristen, jeg har i tatt til meg en religion. Tror det er mange veier hjem og at helvete er en tilstand man er i dette livet, når man ikke tilgir, når manuelle gir slipp. Men må si  at jeg har sans for han Jesus fyren 🤫❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt kan det sies;

Johannes 16.9

"Jesus: Synden er at de ikke TROR på MEG".

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 30.7.2023 den 15.16):

Ikke lyve. 

Anonymkode: 50b16...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/30/2023 at 3:16 PM, Stina234 said:

Ordet synd stammer fra det greske «hamartia» og betyr å bomme på målet, eller veien, den rette vei. Altså hvis du vet hva som er rett, men velger annerledes.

Hvis du er en sann kristen ville du heller ha gått i fengsel enn i militæret, om så. Det å drepe andre mennesker viser nettopp at du ikke er kristen.

De fleste kriger er baseret på løgner og handler om olje, ressurser og makt.

Vold avler vold! Bare se på Afghanistan. 20 år med massiv bombing av landet og Taliban er sterkere enn noensinne. Norske soldater sa at det å drepe var bedre enn sex. Det er en orgie i drap og grusomheter for mange. Men lidelsene de påfører folk og land varer i generasjoner.

Og hvorfor startet Afghanistankrigen? Det handlet om Olje og gass for oljemennene Bush, Rumsfeldt og Cheny. En olje og gassledning USA ville skulle gå fra den Kaspiske region og gjennom Afghanistan og Pakistan. Problemet var Taliban, et Talibanregimet som ble skapt av USA og England i 1980-årene.

Da det ble meldt at Taliban-regimet muligens ville overgi Bin Laden, opplyste president Bush at det ikke ville forhindre et angrep på Afghanistan under USAs ledelse.- Og angrepet på Afghanistan var godkjent allerede dagen før 911, noe svært få fikk med seg.

Syria! Olje og gassledning USA hadde prøvd å få igjennom siden Syria fikk sin selvstendighet fra Frankrike i 1946. En rekke blodige kuppforsøk fra USA har ikke lykkes og Assad sa som sin far, nei til denne... Wikileaks avsløringer viste at det straks ble satt igang grusomme tiltak for å få fjernet Assad. Og hvordan gikk det med Assange som sitter fengslet uten lov og dom?

Libya... Olje. Selv Norge som den ivrigste bomberen hadde investert milliarder i Libya.

Irak! Hvem tror dere bygget opp Saddam Hussain og utstyrte han med kjemiske våpen, for så å henrette ham for det samme, og uten at verden fikk høre Saddams versjon? Og hvem tror dere overtok disse våpnene og brukte dem i Syria og Irak minst 71 ganger?

Dette får ikke norske soldater vite når de sendes ut i krig.

På dette kan Guds barn kjennes; hver den som ikke gjør rettferdighet, er ikke av Gud, heller ikke den som ikke elsker sin bror. For dette er det budskap som I hørte fra begynnelsen, at vi skal elske hverandre, ikke som Kain, som var av den onde og slo sin bror ihjel. Og hvorfor slo han ham ihjel? Fordi hans gjerninger var onde, men hans brors rettferdige. (1 Joh 3,10-12)

Jesus kom for å frelse det syke, mens vi slår dem ihjel...

(Se også svaret mitt under)

Endret av Catch22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/30/2023 at 3:42 PM, AnonymBruker said:

Man kan jo selvsagt gå på tvers av alt Jesus stod for, men er man da en kristen?

Her er noen vers som viser det grunnlegende i Jesu lære;

• La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode! (romerne 12:21 )
  • Da sa Jesus til ham: «Stikk sverdet ditt på plass igjen. For alle som griper til sverd, skal falle for sverd. (Matteus 26:52)
  • Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende.’ Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsigne dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. (Matt 5:44 – Luk 6:27 – Luk 6:35)
  • Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann.’ Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Matt 5:38

Men vi har jo de som lever etter det gamle testamentet og festningens gud. (Dan 11,38) Og vi har mange løgnere og lurendreiere.

• George Bush: 'God told me to end the tyranny in Iraq' – (Guardian 7 October 2005)
  • Bush, Gog and Magog (Guardian 10.08.09) Just when you thought it couldn't get crazier, a well-sourced story claims Bush invaded Iraq because of Bible prophecies
  • Tony Blair believed God wanted him to go to war to fight evil, claims his mentor – (Telegraph 23 May 2009) Tony Blair viewed his decision to go to war in Iraq and Kosovo as part of a "Christian battle", according to one of his closest political allies.

Da USA og Storbritannia hadde invadert Irak, sendte forsvarsminister Donald Rumsfeld daglige notater til president George W. Bush med krigsbilder og bibelsitater. På et notat om krigens utvikling var det et bilde av en tanks i solnedgang. Under bildet ble det sitert fra Efeserne 6:13: «Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt.»

Bush og Rumsfield hoppet glatt over disse påfølgende ord i verset; Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord».

Kristendommen i seg selv er flere ganger brukt av voldelige herskere som et verktøy for vold, men selve religionen er hundre prosent pasifistisk. Jesu poeng er å bruke motsatt taktikk, ikke vær en trussel mot noe, bekjemp det onde med det gode, be for dine fiender, om å vende sitt kinn

•  For alle som griper til sverd, skal falle for sverd. (Matteus 26:52)

En sann kristen kjenner og følger kjærlighetens lov! (Rom 13,8-10 og Kol 3,7 - 1. Joh 2:6)

Endret av Catch22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 30.7.2023 den 15.16):

Krig generer penger.Derfor kriger vi.Putt penga dine i aksjer fra Kongsberg Gruppen ASA siden vi fjellaper elsker å tro vi er best i alt.

Anonymkode: 4f545...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Krig generer penger.Derfor kriger vi.Putt penga dine i aksjer fra Kongsberg Gruppen ASA siden vi fjellaper elsker å tro vi er best i alt.

Anonymkode: 4f545...c1c

Det er trist å se hvordan Norge er snudd fra en fredsnasjon til en krigsnasjon siden årtusenskiftet, men det er jo slik frykten er. Den forandrer alt fort og den vestlige verden har gått igjennom det ene sjokket etter det andre. I tillegg tjener vi rått med penger på krig.

Jeg tror også at Norge etterhvert kommer til å gjeninnføre dødsstraff ettersom volden og grusomhetene øker i våre samfunn. Alt ser ut til å rakne, og som bibelen sier;

Fordi lovløsheten tar overhånd skal kjærligheten bli kald hos de fleste. (Matt 24,12)

Skandinavia hadde det tryggeste og beste demokratiet som fantes, men det er snart historie og kan ikke eksporteres til andre land. Vi er i ferd med å bli som resten av verden.

Og hva er svaret? Totalovervåkning av samtlige mennesker i verden og et elektronisk system alle vil måtte være en del av. Men hvem skal kontrollere dette i fremtiden? Hitler hadde snudd seg i graven for et slikt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...