Gå til innhold

Et embryo er ikke et barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Greit det. Jeg synes fremdeles det blir feil å forvente at folk bruker fagspråk i sin dagligtale.

Anonymkode: 0fea5...901

Jeg tror dette vil endre seg om noen generasjoner. Det blir stadig mer kunnskap i befolkningen, og medisinsk terminologi blir etterhvert dagligdags. 

Anonymkode: f00f4...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett, regner med folk har fått litt informasjon her nå.

Anonymkode: 532c6...5b3

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk kan få lov å si hva de vil. Med denne tråden ville jeg bare informere om fakta. 

Bare synd at du som fremstår så påståelig, ikke vil ta til deg informasjon i form av forskning. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk vet dette, også de som går gravide. Det er et embryo, men helt greit at mannen i gata kaller det baby/foster. Helsepersonell må benytte riktig terminologi, og har kunnskapen for å gjøre det.

Dette gjelder flere områder i samfunnet. Se på debatten om kjønn. Biologer og leger forholder seg til to kjønn, og gir behandling ut i fra to kjønn (generell regel, intetkjønn forekommer sjeldent. De færreste leger er nok borte i dette i sin karriere).  Allikevel ønsker flere i dag at vi skal akseptere at det er flere enn to kjønn i dagligtale. 

Begrepet kulde. Det er ingenting som er kaldt, det er mangel på varmeenergi. «Den subjektive oppfatningen av å ha lav temperatur, en mangel på varme»Skal vi slutte å si at det er kaldt, for å ha korrekt terminologi?

Jeg er helt enig at embryo er korrekt. Fagpersoner skal benytte korrekt terminologi. Det er lurt at mannen i gata kjenner til riktig terminologi. Mannen i gata MÅ ikke bruke riktig terminologi. 

Anonymkode: c877f...d24

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (33 minutter siden):

Bare synd at du som fremstår så påståelig, ikke vil ta til deg informasjon i form av forskning. 

Hvilken informasjon? Forskning sier at embryo, foster og barn er tre forskjellige ting 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilken informasjon? Forskning sier at embryo, foster og barn er tre forskjellige ting 

Den forskningen du ikke ville lese😉

Anonymkode: eff41...eaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje poenget ditt kommer bedre frem om du sammenligner embryo/foster med et faktisk barn? 

Hvis valget ditt stod mellom å redde 1-åringen din, eller dine 2 frosne befruktede egg. Hva hadde du valgt?

Om man velger 1-åringen som en selvfølge, så ser man jo ikke på befruktede egg som barn.

Er selv gravid i tredje trimester, og har en 2 åring fra før. Hadde prioritert 2-åringen min hver eneste gang om det var et valg mellom de to. 

Dette er et tema der folk er ekstremt subjektive. 

Anonymkode: 3c645...eb9

Er det bare meg som reagerte på denne setningen.? 

Hvordan kan du sette opp imot når du straks skal føde sammen med din 2 åring. Merkelig tankegang.

Anonymkode: fc402...583

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi folk griner når dette nevnes i andre tråder, så velger jeg å opplyse folk i denne tråden. Jeg ser uendelig mange som mener at med en gang to celler kommer sammen og fester seg til livmorslimhinnen så er man gravid med et barn. Det er man altså ikke

Det kalles et embryo frem til ca uke 9, deretter kalles det et foster helt fram til (ja, det er helt sant) fødselen. Et barn blir til når det er født.

Satser på at folk tar litt lærdom av dette, men de som kaller det et barn når man er 5 uker på vei er vel stort sett abortmotstandere og de er det i grunn umulig å diskutere med.

Takk for oppmerksomheten 

Var det du som absolutt måtte poengtere det i en tråd til en kvinne som hadde spontanabortert i uke 11? 

Anonymkode: 47452...a86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Var det du som absolutt måtte poengtere det i en tråd til en kvinne som hadde spontanabortert i uke 11? 

Også er hun selv gravid i 3trimeser. 😦

Det er sykt å ha så lite empati til noen som har mistet.

Anonymkode: fc402...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva en kaller det, det er like verdifullt som oss alle uansett

Anonymkode: 285e0...fae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 10.54):

Diskuter i vei, men jeg vet at du er abortmotstander og det er egentlig ikke en diskusjon jeg tenkte å ta i denne tråden.  

Selvom man ikke er abortmotsander selv så må man akseptere at andre er det. 

Anonymkode: d2e06...a7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 10.22):

Fordi folk griner når dette nevnes i andre tråder, så velger jeg å opplyse folk i denne tråden. Jeg ser uendelig mange som mener at med en gang to celler kommer sammen og fester seg til livmorslimhinnen så er man gravid med et barn. Det er man altså ikke

Det kalles et embryo frem til ca uke 9, deretter kalles det et foster helt fram til (ja, det er helt sant) fødselen. Et barn blir til når det er født.

Satser på at folk tar litt lærdom av dette, men de som kaller det et barn når man er 5 uker på vei er vel stort sett abortmotstandere og de er det i grunn umulig å diskutere med.

Takk for oppmerksomheten 

Når man ønsker seg et barn, prøver å bli gravid og er suksessfull refererer man det ofte til det man ser for seg; altså en baby. Det er ikke en baby enda, men håpet er at det skal bli det. Det er ikke så rart å være for selvbestemt abort samtidig som man kaller det «babyen i magen» i uke 6 hvis det er en ønsket graviditet. 

Anonymkode: 5cd4a...7ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 17.46):

Det var så usmakelig og slemt. Noen bør lære seg når og hvor man sier hva.

Anonymkode: 5cd4a...7ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...