AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #21 Skrevet 27. juli 2023 Såklart skal du si nei. Som forelder hadde jeg satt pris på at du sa nei heller enn å la barnet mitt bade uten å klare å passe på pga sykdom. Det kan jo potensielt være veldig farlig. Hva har moren din med dette å gjøre? Bor hun hos deg? Hun bestemmer ikke. Anonymkode: 7912b...fd5 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #22 Skrevet 27. juli 2023 Æsj, her får kun nære venner av barna bade. Og de må faktisk ha dusjet eller vasket seg først. Anonymkode: e9d54...11a 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #23 Skrevet 27. juli 2023 Det er vel ikke sånn at nobobarn bare kan ta seg til rette og bade i andre sine basseng, eller? Det høres i så fall rimelig spesielt ut. Jeg hadde heller ikke orket det, ts. Så selvsagt kan du si nei. Anonymkode: 49d3b...53a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #24 Skrevet 27. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Du bør lese deg opp på loven! Eier eller leier du et anlegg med basseng, dam eller brønn som er mer enn 20 cm dyp, skal det sikres. Det gjelder både utendørs og innendørs. Dette er spesielt viktig om du har et basseng eller stamp som ligger knyttet tett til bebyggelse, og dermed er lett tilgjengelig. Det fremgår av Plan- og bygningsloven. Etter loven skal basseng, brønn eller dam sikres slik at personer hindres fra å falle i dem. Reglene tar spesielt hensyn til sikring i forhold til barn, som er mest utsatt for drukningsulykker i denne typen vannanlegg. I perioden 1976-80 druknet 26 barn i brønn, grøft, dam og privat basseng. I perioden 1998-2010 druknet 9 barn i brønn og dam. https://dinside.dagbladet.no/bolig/slik-skal-bassenget-sikres/61798460 Anonymkode: 7c0f9...a51 Hva har dette med saken å gjøre? Selvfølgelig sikrer vi bassenget når det ikke er i bruk, har aldri sagt noe annet? Det handler jo om når det er i bruk. ts Anonymkode: 7bc84...517 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #25 Skrevet 27. juli 2023 Hva med å sette lokk på og låse det når dere ikke er hjemme? Dere må jo ha lokk på, eller så kan dyr drukne oppi der om natta eller når dere ikke er hjemme. Like digg for dere med kadaver i bassenget og lite digg for dyr å drukne. Samtidig sikres det mot andre uvelkomne. Anonymkode: fee47...9f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #26 Skrevet 27. juli 2023 Jeg har boblebad med trekk over. Anonymkode: fee47...9f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #27 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Æsj, her får kun nære venner av barna bade. Og de må faktisk ha dusjet eller vasket seg først. Anonymkode: e9d54...11a Ja om ti unger skal bade hver dag så må vannet skiftes ut ofte, om de ikke har filter og klor i da. Anonymkode: fee47...9f6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #28 Skrevet 27. juli 2023 TS her. Takk for alle svar dere! Noen skjønte det, andre missforstod, så bare for å klarere: jeg mente når bassenget er i bruk av meg og/eller barna. Lett for nabobarn og/eller voksne å tenke at «jeg er jo der, da kan jeg passe dem», men jeg har nok med å passe mine egne og nok bråk med mine barn som leker rundt meg. Håper da virkelig ikke folk bruker det ellers, men da vil det jo også være avstengt, så da må det store barn/voksne til for å få av lokk osv. Bassenget er montert opp og holder nå på å fylles. Takk igjen! Nå kan vi kose oss i bassenget med god samvittighet, og si nei til alle naboene. Kommentaren ang når trampoliner ikke var allemanseie var nettopp det jeg tenkte på. Den gang samlet «alle» seg hos dem som hadde trampoline. Og jeg vil ikke at alle kommer hit og tror dem kan være med hvis det blir varmt og fint vær. Anonymkode: 7bc84...517 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #29 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med å sette lokk på og låse det når dere ikke er hjemme? Dere må jo ha lokk på, eller så kan dyr drukne oppi der om natta eller når dere ikke er hjemme. Like digg for dere med kadaver i bassenget og lite digg for dyr å drukne. Samtidig sikres det mot andre uvelkomne. Anonymkode: fee47...9f6 Det er ikke dét som er ts sin problemstilling😊 Anonymkode: a5eaf...f80 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #30 Skrevet 27. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å sette lokk på og låse det når dere ikke er hjemme? Dere må jo ha lokk på, eller så kan dyr drukne oppi der om natta eller når dere ikke er hjemme. Like digg for dere med kadaver i bassenget og lite digg for dyr å drukne. Samtidig sikres det mot andre uvelkomne. Anonymkode: fee47...9f6 Det er selvfølgelig sikret og med lokk når vi ikke bruker det. Les svaret mitt rett over her 🙂 Anonymkode: 7bc84...517 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #31 Skrevet 27. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har boblebad med trekk over. Anonymkode: fee47...9f6 Boblebad hadde vi før, opplevde aldri at barn kom for å være med oss oppi der. Det blir for intimt. Forskjell på det og ett svært basseng. ts Anonymkode: 7bc84...517
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #32 Skrevet 27. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja om ti unger skal bade hver dag så må vannet skiftes ut ofte, om de ikke har filter og klor i da. Anonymkode: fee47...9f6 Det har filter og klor, men bruker jo opp begge deler raskerer med masse skitne unger, som kanskje til og med pisser oppi. Så det er faktisk ett veldig godt argument! Takk. ts Anonymkode: 7bc84...517 1
Gjest Wilma89 Skrevet 27. juli 2023 #33 Skrevet 27. juli 2023 Naboen har samme type basseng. Der må en av oss foreldre bli med hvis barnet vårt skal bade. Det syns jeg er helt innafor.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #34 Skrevet 27. juli 2023 Jeg tenker litt sånn at om det kommer unger og vil bade og du synes det er ok at de bader så må de: 1. Dusje hjemme først. 2. Ha med seg foreldre. 3. Ha med håndklær. Jeg tenker sånn at om det kommer unger til dere fordi de ser at dere bader, så må de jo uansett dra hjem å hente badetøy. Dermed kan de også 1.dusje,2. hente foreldre som passer på. 3. ha med håndklær. Kan jo tenkes at foreldre som ikke bryr seg om å passe ungene da bare sender de tilbake til dere med håndklær og uten pass, men da kan du si neste gang at nei, denne gangen får dere ikke fordi foreldrene deres ikke kom for å passe på sist dere var her. Bassenget er veldig dypt. Ellers hadde jeg prøvd å slappe av litt. Virker som du tar sorgene litt på forskudd her. Men kan jo tenkes at det er en grunn til det. 😅 Jeg kjenner jo ikke naboene dine. Anonymkode: fee47...9f6 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #35 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker litt sånn at om det kommer unger og vil bade og du synes det er ok at de bader så må de: 1. Dusje hjemme først. 2. Ha med seg foreldre. 3. Ha med håndklær. Jeg tenker sånn at om det kommer unger til dere fordi de ser at dere bader, OG du synes det er ok at de bader, så må de jo uansett dra hjem å hente badetøy. Dermed kan de også 1.dusje,2. hente foreldre som passer på. 3. ha med håndklær. Kan jo tenkes at foreldre som ikke bryr seg om å passe ungene da bare sender de tilbake til dere med håndklær og uten pass, men da kan du si neste gang at nei, denne gangen får dere ikke fordi foreldrene deres ikke kom for å passe på sist dere var her. Bassenget er veldig dypt. Ellers hadde jeg prøvd å slappe av litt. Virker som du tar sorgene litt på forskudd her. Men kan jo tenkes at det er en grunn til det. 😅 Jeg kjenner jo ikke naboene dine. Anonymkode: fee47...9f6 Anonymkode: fee47...9f6
lillevill Skrevet 27. juli 2023 #36 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har filter og klor, men bruker jo opp begge deler raskerer med masse skitne unger, som kanskje til og med pisser oppi. Så det er faktisk ett veldig godt argument! Takk. ts Anonymkode: 7bc84...517 Ja, om det bade masse unger oppi der som feks ikke dusjer først, så kan de jo til slutt ødelegge bassenget og i verste fall så kan noen bli syke pga bakterier. Evt om dere blir veldig poppis i gata kan dere ha en regel på at ungene kan få lov å ha med venner i bassenget på feks fredager. 😅
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #37 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Basseng kan være livsfarlig for de som ikke kan svømme eller om uhell skjer. Det krever selvsagt en voksen. Men det kan ikke forventes at eier av bassenget skal være gratis svømmevakt og barnepasser. Helt ok å be andre foreldre holde øye. Kanskje det kan avtales innimellom at en forelder er vakt mellom kl x til y mandag og torsdag? Kan også være slitsomt om det alltid er hos dere barna skal være. Anonymkode: e9c43...728 Faktisk så plikter man å sikre et basseng slik at ingen drukner i det. Kommer det et barn, en hund eller en elg for den saks skyld og drukner i ditt basseng så er det din skyld uansett om de fikk tillatelse til å være der eller ikke. Anonymkode: f57c0...7ad
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #38 Skrevet 27. juli 2023 Du kan fint sette opp basseng, og du kan fint nekte nabobarn å komme å bade. Det er jo respektløst om de skal komme og bade når de vil, og bare gå inn i deres hage. Du kan heller ikke vite om barna er rene, om de har jord under føttene etc. Det kan jo gi mer skittent vann, og du må sjekke vannkvaliteten etc. Uavhengig av hva du velger, så må du passe på at ingen drukner i bassenget. Dvs, du er pålagt å dekke til bassenget med duk, eller gjerde, når du ikke har tilsyn med bassenget. Dette er for å beskytte barn og dyr mot drukning, fordi disse ofte kan finne på å snike seg inn. Anonymkode: 40db8...012 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #39 Skrevet 28. juli 2023 Planen din er den beste, TS. Det er en vennlig med samtidig effektiv måte å stoppe det på. Vi har basseng, og min beskjed har vært at barn i nabolaget er velkommen så lenge de spør først og har med seg en av foreldrene. Vet du hva… det har aldri skjedd. Folk har faktisk såpass skamvett, eventuelt gidder de ikke, eventuelt tenker de at hvis de først skal bruke to timer på å passe på barna sine i vannet så kan de likegodt dra på stranden. Så nei, jeg garanterer deg at det ikke vil bli et «renn» av nabobarn med foreldre hvis du holder deg til planen din. Anonymkode: 4f590...8fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #40 Skrevet 28. juli 2023 Når jeg voksye opp da måtte vi be om lov da. Og respektere nei. Det var ikke snakk om å gå i noens hage å bruke sankasser eller andre uteleker når de var borte. Litt dumt dette med felles regler er blitt borte. For det var veldig enkelt og forholdexseg til. Og man kunne fint sette opp baseng uten at resten av nabolaget tok seg til rette. De spurte evnt pent om de kunne bli med Anonymkode: ce339...40e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå