AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #21 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke greit i forhold til folkeregisterloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-12-09-88 Anonymkode: 4025b...2c4 Jo, det er helt lovlig å oppholde seg mye på hytta (som man ikke kan folketegistreres på). Loven begrenser ikke hvor mye du kan være bortreist. Anonymkode: d2248...b69
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #22 Skrevet 27. juli 2023 Gasellen skrev (12 minutter siden): 100 000 for en nøkkelferdig hytte ? Er der bare ettroms da eller? Mulig jeg missforstår noe nå. De fleste regner 2-3 mill når de bygger. Tomt, støping, rørleggere, elektrikere, innredning, snekkere osv. husk at de veiledende prisene på nett er "the bare minimum". Billigste materiale og ikke nødvendigvis det som er avbildet på nettsidene. Prisene fra de lokale håndtverkerne vil også variere. Du kan selvfølgelig få gjort mye billigere hvis du er elektriker eller snekker selv eller kan gjøre mye selv, men iom at du skriver du er ufør lenger oppe regner jeg med at du må basere deg mye på andres innsats. Kan jeg spørre om link til hytta du har funnet til 100 000,-? Det må jo være en hake her. Husker ikke nettsted, har bare surfet litt tidligere. Den til rundt 100’ var 24 m2. Og så var det en til 250 000kr, ca 50 m2. Kun byggesett. Tenkte hvis den kommer på 4-500, tomten på 450, så ville det ikke være ekstremt. Meen støping er dyrt, så kanskje minihus som nevnt i tråden er kanskje et bedre alternativ. Anonymkode: b487a...7b6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #23 Skrevet 27. juli 2023 Man kan få seg en smell om man omgår reglene ved å ha en folkeregistrert adresse og at man heller bor på hytta. Sikkerhetsmessige ting, helsetjenester og andre slike ting er grunner til at man må ha adresse der man oppholder seg mest. Anonymkode: 9a1e7...63a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #24 Skrevet 27. juli 2023 Vet st på noen camping plasser her jeg bor er det lov å bo hele året i Mobil Home som er tilknyttet offentlig vann og avløp. Anonymkode: 2f041...dbf
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #25 Skrevet 27. juli 2023 Uff, ja, både folkeregistrering og vilkår for bygging har jo noe å si, som man må passe på. Men dersom man har en vanlig bolig i tillegg til hytta er det vel knapt noen som klager uansett hvor mye man er der? For noen år siden spurte jeg kommunen om det fordi jeg ønsket post levert ute på bygdeveien. Da fikk jeg til svar at levering av post måtte jeg avtale med Posten, men at kommunen ikke nektet at jeg satte opp en postkasse. Jeg er på hytta mye fra mai til august/september. Den egner seg ikke om høsten eller vinteren pga ikke innlagt vann eller strøm. Jeg er pensjonist, men har ennå god helse og tenker at dersom helsa svikter kan jeg ikke være så mye på hytta, for da vil jeg være avhengig av strøm, vann og do. Anonymkode: 654d0...994
Gasellen Skrevet 27. juli 2023 #26 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husker ikke nettsted, har bare surfet litt tidligere. Den til rundt 100’ var 24 m2. Og så var det en til 250 000kr, ca 50 m2. Kun byggesett. Tenkte hvis den kommer på 4-500, tomten på 450, så ville det ikke være ekstremt. Meen støping er dyrt, så kanskje minihus som nevnt i tråden er kanskje et bedre alternativ. Anonymkode: b487a...7b6 Du må absolutt sjekke ut minihus. Det er iferd med å bli populært og verdistigningen vil nok være god.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #27 Skrevet 27. juli 2023 Mye prat om å omgå regelverket her. Men det trenger du ikke nødvendigvis å gjøre. Mange kommuner har åpnet opp for at folk får bo permanent på hyttene nå, så det du må gjøre er å ta en telefon til din kommune og høre om de tillater fast bosted på hytta. Det skal du nemlig ikke se bort ifra at de gjør. Hør med kommunen din, hvordan de praktiserer regelverket. Her gir kommunen dispensasjon fra omregulering og Tek17 krav, fordi de ønsker seg flere fastboende. Ordføreren har gått ut i lokalavisa flere ganger, og sagt at folk må gjerne melde flytting til hyttene sine her. Så ta en telefon og hør. Kanskje svaret overrasker deg. Anonymkode: 428eb...98a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #28 Skrevet 27. juli 2023 Fint at det går an noen steder, så får folk selv bestemme standarden på "boligen". Anonymkode: 654d0...994
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #29 Skrevet 27. juli 2023 Og så må du kjøpe deg en hytte som allerede er bygget, istedenfor å kikke på tomter og byggesett. Totalprisen på å bygge ei lita hytte blir fort 2-3 millioner, som flere her skriver. Mens allerede eksisterende hytter selges for halvparten. Det er ikke noe å lure på - bare å kikke på finn.no. Hvis du absolutt vil bygge et lite hus, så har alvsbyhus det billigste ferdighuset, med tanke på alt som er inkludert. Ca 2,1 millioner, og så kommer tomtepris (400.000 kr i ditt tilfelle) og opparbeiding av tomta i tillegg (regn minst 500.000 kr). Så rundt 3 millioner kroner må du nok regne med, for å bygge et hus med 60 kvm grunnflate. https://www.alvsbyhus.no/vare-hus/1.5-etasjes-hus/lasse/ Anonymkode: 428eb...98a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #30 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Foreldrene mine bygget en hytte, og etter de ble pensjonister så solgte de leiligheten og bor bare på hytta. Det er ingen som nekter dem det, men de har ikke krav på brøyting og diverse som kommunen ellers er forpliktet til med fastboende. Jeg har spurt dem om dette, men min far bare fnyser og sier at ingen kan nekte han å være på sin egen hytte....De har bodd der fast i 10 år nå. Anonymkode: 3f611...cc6 Det som kan skje er at de ikke får hjemmehjelp osv ved behov. Anonymkode: 81cd9...ac8 2
Gjest olor Skrevet 27. juli 2023 #31 Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den er byggeklar, vei helt frem, infrastruktur er i orden. Vil det koste 2 mill i tillegg til tomt og byggesett??🤨 Anonymkode: b487a...7b6 Neida, overhodet ikke. Det kommer selvfølgelig ann på hvor store avstander det er snakk om til hovednettet. Ligger det et steinkast unna hovednettet er det snakk om noen hundre for rør og avløp, så kommer el. og litt småtteri i tillegg, men langt i fra 2 mill. Husk at du må ha alt innvendig til byggesettet, isolasjon, bad, kjøkken ect, men alt ettersom hvilken standard du er ute etter, og hva du har lyst og kan gjøre selv.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #32 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Og så må du kjøpe deg en hytte som allerede er bygget, istedenfor å kikke på tomter og byggesett. Totalprisen på å bygge ei lita hytte blir fort 2-3 millioner, som flere her skriver. Mens allerede eksisterende hytter selges for halvparten. Det er ikke noe å lure på - bare å kikke på finn.no. Hvis du absolutt vil bygge et lite hus, så har alvsbyhus det billigste ferdighuset, med tanke på alt som er inkludert. Ca 2,1 millioner, og så kommer tomtepris (400.000 kr i ditt tilfelle) og opparbeiding av tomta i tillegg (regn minst 500.000 kr). Så rundt 3 millioner kroner må du nok regne med, for å bygge et hus med 60 kvm grunnflate. https://www.alvsbyhus.no/vare-hus/1.5-etasjes-hus/lasse/ Anonymkode: 428eb...98a Helt klart, kjøp brukt hytte! Det er ikke noe å lure på engang. Anonymkode: 18954...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #33 Skrevet 28. juli 2023 Jeg jobber med ulovlighetsoppfølgning i en kommune hvor vi har et kjempeproblem med fastboende i fritidsboliger. Enkelte rike mennesker ønsker å bo i sine store fritidsboliger, for å unngå at boligen skattlegges som sekundærbolig, eller for å unngå norsk beskatning i det hele tatt. I de fleste tilfellene er det mennesker som ikke har råd til vanlig bolig, for eksempel innvandrerfamilier, uføre eller andre som står i en vanskelig økonomisk situasjon. Det er dermed stort sett et sosialt problem, og noe kommunen er veeeeeldig forsiktig med å gjøre noe med. I vår kommune har vi til nå sett mellom fingrene for fastboende i hytter, men det er økende fokus på å sørge for at innbyggerne har tilfredsstillende boløsninger, så jeg ser ikke bort fra at vi må begynne å håndheve det snart. Når det er sagt, kan du være på hytta inntil halve året uten at du regnes som fastboende. Anonymkode: 91e2e...f4b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå