Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange her som bor hele året på hytta?☺️Jeg har mulighet til å kjøpe tomt til 400 000 kr, og har så vidt kikket på nett på hytter/ferdighytter, og har sett så billig pris som ca 100 000. Naturligvis vil det bli mer, men ideen om en hytte til 1-1,5 mill i fredelige omgivelser er begynt å høres forlokkende ut😀Hører gjerne fra andre som bor på hytte🍿🍿

Anonymkode: b487a...7b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen kan (skal) nekte deg å melde flytting til bolig som ikke er helårsbolig, ligger i LNF område mm.

Anonymkode: d2248...b69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare å bosette seg på en hytte, de fleste kommuner har forbud mot å bo på eiendommer som er regulert som fritidseiendom hele året.

Anonymkode: 4025b...2c4

• Liker 4
Skrevet

Er tomta regulert til boligformål eller fritidseiendom?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine bygget en hytte, og etter de ble pensjonister så solgte de leiligheten og bor bare på hytta. Det er ingen som nekter dem det, men de har ikke krav på brøyting og diverse som kommunen ellers er forpliktet til med fastboende. Jeg har spurt dem om dette, men min far bare fnyser og sier at ingen kan nekte han å være på sin egen hytte....De har bodd der fast i 10 år nå. 

Anonymkode: 3f611...cc6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldrene mine bygget en hytte, og etter de ble pensjonister så solgte de leiligheten og bor bare på hytta. Det er ingen som nekter dem det, men de har ikke krav på brøyting og diverse som kommunen ellers er forpliktet til med fastboende. Jeg har spurt dem om dette, men min far bare fnyser og sier at ingen kan nekte han å være på sin egen hytte....De har bodd der fast i 10 år nå. 

Dette blir håndhevet og praktisert ulikt ulike steder. Spørsmålet er hva reguleringsplanen sier og hva regelverket i kommunen sier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noen steder kan det bli problematisk med f.eks. renovasjon, de som bor fast på en hytte vil i løpet av et år produsere mye mer søppel enn det renovasjonssystemet er beregnet for. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (43 minutter siden):

Er tomta regulert til boligformål eller fritidseiendom?

Fritid. Men er mulig jeg skal ha en hybel en annen plass, og adresse der. Jeg klarer neppe å bo i en snøhule på verste vinteren.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fritid. Men er mulig jeg skal ha en hybel en annen plass, og adresse der. Jeg klarer neppe å bo i en snøhule på verste vinteren.

Da må du sjekke regelverket i kommunen om de tillater nærmest fast bopel på fritidseiendom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge du kan være folkeregistrert et annet sted bør det gå greit. 

Hva skal du leve av? Pendling til arbeid regnes fra bosted. Det kan være andre praktiske spørsmål du må tenke gjennom.

Skrevet

100 000 må da være byggesettet. Når den settes opp og kobles til strøm, kloakk, vann også videre blir det fort 2-3 mill. 
er det vei, strøm og kloakk på tomta du har sett deg ut? Om ikke blir tomta mye dyrere enn 400 000,-

Når noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det. 

som regel er det ikke lov å bo hele året på hytta

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal du leve av? Pendling til arbeid regnes fra bosted. Det kan være andre praktiske spørsmål du må tenke gjennom.

Jeg er 90% ufør, så har stabil(men lav) inntekt. Pga behandlingstilbud i en større by må jeg tilbringe mye tid der, noe pasientreiser ikke dekker. Jeg eier en leilighet som skal selges, og vil ha ca 1,5 mill etter salget. Pga meget dyre helseutgifter(jeg har flere sykdommer og tilstander) må jeg tenke annerledes. Må bruke ca 500 000kr på helsen de neste 5 årene.

Hvis/når jeg får skikk på helsen vil jeg prøve å søke jobb igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

det er forskjell på å være på hytta og å bruke den som helårsbolig, så kan jo faren din fnyse av det så mye han vil - men en dag står han der og må svare for hvorfor han ikke overholder reglene og da er det vel hjem til deg de må flytte.. 

Anonymkode: 5a15e...e9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Gasellen skrev (6 minutter siden):

100 000 må da være byggesettet. Når den settes opp og kobles til strøm, kloakk, vann også videre blir det fort 2-3 mill. 
er det vei, strøm og kloakk på tomta du har sett deg ut? Om ikke blir tomta mye dyrere enn 400 000,-

Når noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det. 

som regel er det ikke lov å bo hele året på hytta

Den er byggeklar, vei helt frem, infrastruktur er i orden. Vil det koste 2 mill i tillegg til tomt og byggesett??🤨

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 90% ufør, så har stabil(men lav) inntekt. Pga behandlingstilbud i en større by må jeg tilbringe mye tid der, noe pasientreiser ikke dekker. Jeg eier en leilighet som skal selges, og vil ha ca 1,5 mill etter salget. Pga meget dyre helseutgifter(jeg har flere sykdommer og tilstander) må jeg tenke annerledes. Må bruke ca 500 000kr på helsen de neste 5 årene.

Hvis/når jeg får skikk på helsen vil jeg prøve å søke jobb igjen. 

Jeg vil heller tipse deg om muligheten til å kjøpe et minihus fremfor tomt og ferdig hytte. Det blir mer og mer populært med disse minihusene nå og de er lovlige, så du slipper sånn stress med postboksadresse og slik. Tror du fint kan få et ferdig minihus med både vann og strøm for 1-1,5 mill.

Anonymkode: 07f88...5a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et par jeg kjenner hadde hytte og hus i samme kommune. De solgte huset da ungene flyttet ut, totalrenoverte hytta og flyttet dit permanent. For å omgå regelverket har de leid sokkelleiligheten i huset de solgte, og ungene kan da disponere den når de er hjemme på besøk, siden hytta er litt for liten for hele familien med svigerbarn og nå også barnebarn.

Anonymkode: accdf...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke greit i forhold til folkeregisterloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-12-09-88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det er forskjell på å være på hytta og å bruke den som helårsbolig, så kan jo faren din fnyse av det så mye han vil - men en dag står han der og må svare for hvorfor han ikke overholder reglene og da er det vel hjem til deg de må flytte.. 

Anonymkode: 5a15e...e9c

Jeg tror de har penger nok til å kjøpe egen leilighet :) 

Til nå har dette gått bra i alle fall. For å være ærlig så håper jeg de kjøper seg noe snart, for de begynner å ble gamle og de er langt unna folk, helsetilbud og det meste. De lever jo av naturen, fisker, går på jakt, dyrker egne grønnsaker.  De er på andre siden av Norge, så tviler på at de vil komme hit.  Det er en vakker plass, med få mennesker, men de som er der har det veldig flott sammen. Problemet er vinteren som er lang i Nordland, og selv om de er to fjellgeiter som springer fra meg, så er jeg bekymret over at alderen begynner å vise seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er byggeklar, vei helt frem, infrastruktur er i orden. Vil det koste 2 mill i tillegg til tomt og byggesett??🤨

100 000 for en nøkkelferdig hytte ? 
Er der bare ettroms da eller? Mulig jeg missforstår noe nå. 

De fleste regner 2-3 mill når de bygger. Tomt, støping, rørleggere, elektrikere, innredning, snekkere osv. husk at de veiledende prisene på nett er "the bare minimum". Billigste materiale og ikke nødvendigvis det som er avbildet på nettsidene. Prisene fra de lokale håndtverkerne vil også variere. 

Du kan selvfølgelig få gjort mye billigere hvis du er elektriker eller snekker selv eller kan gjøre mye selv, men iom at du skriver du er ufør lenger oppe regner jeg med at du må basere deg mye på andres innsats. 
Kan jeg spørre om link til hytta du har funnet til 100 000,-? Det jo være en hake her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på familiehytta, ekstremt økonomisk. Betaler kun strøm og arver den med tiden.

Kommunen har null imot at noen bor her.

Anonymkode: 3ad2b...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...