Gå til innhold

VW ID3 som bil nr 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi må kjøpe bil nr 2, hovedsakelig til bruk til og fra jobb (jeg har lang reisevei), småkjøring og en bil som ungdommen kan bruke.

krav: El- bil , KM under 50 000 og helst ikke over 250’ ( kan strekke oss litt lenger, ser det er bedre utvalg opp mot 280’). Rekkevidde ikke så viktig siden denne sjelden blir brukt til langkjøring.

Har sett på både BMW i3 og VW ID3, men har landet på at VW nok er det mest fornuftige kjøpet mtp 5 seter, selv om BMW er rimeligere. 

Noen som har erfaring med ID3 og kan komme med positive og negative sider med denne?

Anonymkode: a7f96...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bak meg 50000km på id3 som bil nummer 1.

Det mest negative for meg har vært det litt småtrege infotainment systemet.

Positive har vært god plass, behagelige seter (Jeg har oppgraderte), veldig god rekkevidde  iforhold til mitt bruk som er RIng 3 og veldig kort svingradius.

Ungdommene i huset kunne tenkt seg en ennå raskere bil for akselerasjon men de er fornøyde med å komme seg rundt på en fin måte.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan anbefale ID3. God rekkevidde (410km ca om sommeren med 62kwh batteriet, litt mindre om vinteren) og lader kjapt. Lavt støynivå.
Har hatt min siden lanseringen i September 2020 og det har vært litt barnesykdommer, men det meste er fikset nå med software 3.2.

Mazda MX30 er ikke verdt penga, treg hurtiglading og lite batteri (35kwh). Samme med Bmw i3, men har hakket større batteri enn MX30. 

Anonymkode: 1a456...9d5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som AB over skriver, det har vært en del barnesykdommer. Og det er tross alt Volkswagen vi snakker om, så sjansen for flere feil er stor. Ikke noe asiatisk og pålitelig som frister dere her?

Anonymkode: 77e04...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som AB over skriver, det har vært en del barnesykdommer. Og det er tross alt Volkswagen vi snakker om, så sjansen for flere feil er stor. Ikke noe asiatisk og pålitelig som frister dere her?

Anonymkode: 77e04...ca3

Absolutt, er åpen for andre. Har du noe å anbefale?

Anonymkode: a7f96...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt, er åpen for andre. Har du noe å anbefale?

Anonymkode: a7f96...b20

Jeg tenker en Hyundai Kona eller Ioniq må være et bedre valg her. Mer effektive, rimeligere biler med mer fornøyde kunder. MG5 er en joker om du trenger stasjonsvogn. Eller en splitter ny, om en dørgende kjedelig, men svært pålitelig Nissan Leaf:

Screenshot_20230723_094256_Drive.thumb.jpg.6d50550d2ac4c1f9405fbff28ba86e6b.jpg

Anonymkode: 77e04...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 9.32):

Jeg tenker en Hyundai Kona eller Ioniq må være et bedre valg her. Mer effektive, rimeligere biler med mer fornøyde kunder. MG5 er en joker om du trenger stasjonsvogn. Eller en splitter ny, om en dørgende kjedelig, men svært pålitelig Nissan Leaf:

Screenshot_20230723_094256_Drive.thumb.jpg.6d50550d2ac4c1f9405fbff28ba86e6b.jpg

Anonymkode: 77e04...ca3

Er ikke det Leaf som har et spesielt ladesystem som vil gjøre det vanskelig å lade på ladestasjoner?

Kiker litt på de to andre, men de er vel litt større ( ikke sett på de Live ennå). 
skal ha en liten og rimelig bil som skal brukes til jobb og småkjøring. 
vi har en SUV som familiebil.

Anonymkode: a7f96...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

VW sliter, det er vel av en grunn. Hadde styrt unna. 

Anonymkode: dc792...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har førstegenerasjon ID.3, og det var en del barnesykdommer i begynnelsen. Bilen har vært inne til oppdateringer, noe som har vært problemfritt. Kjøper du en bil som har fulgt serviceprogram og fått de oppdateringene den skal ha, vil du antakeligvis bli veldig fornøyd.

Vi skaffet oss vår ID.3 som bil nr 2, men den rykket raskt opp til å bli den foretrukne bilen til vårt bruk. Vi har en plug-in hybrid i tillegg, men den er dyrere i drift. Selv i vinter med dyr strøm, var det mye bedre økonomi i elbilen. Jeg har 35 km til jobb, så det blir 70 km jobbkjøring på meg. Vi har dessuten hytte på fjellet uten strøm. Hytta ligger ca 10 mil hjemmefra, og vi kjører vår ID.3 til og fra hytta uten problem, også når det er iskaldt på vinteren. Jeg er overrasket over hvor lavt forbruk vi klarer å få til, også med mange kuldegrader og vinterdekk. 

I sommer har vi vært to voksne på bilferie i Norge med elbilen, noe som også var helt problemfritt. God tilgang på lading og ingen køer (vi kjørte fra Østlandet og var rundt omkring på Vestlandet). Bilen har ok bagasjeplass med tanke på at den ikke er så stor. Den var faktisk bekvem på langkjøring, også. 

Vi har ikke så ofte med oss passasjerer i baksetene, men har hatt noen turer på 1-3 timer der vi har vært 4 voksne i bilen. De som sitter bak har sagt at de sitter godt, men jeg har faktisk aldri sittet der selv, så jeg har ingen egen erfaring med sittekomforten. Med mindre alle i bilen er nærmere 2 meter lange er det i alle fall tilstrekkelig beinplass, også for baksetepassasjerene. 

Jeg støtter M71 sine erfaringer: noe treg skjerm, men veldig god svingradius. Vi har ikke oppgraderte seter, men sittekomforten er likevel god. 

Anonymkode: 6119a...94c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 18.28):

Er ikke det Leaf som har et spesielt ladesystem som vil gjøre det vanskelig å lade på ladestasjoner?

Kiker litt på de to andre, men de er vel litt større ( ikke sett på de Live ennå). 
skal ha en liten og rimelig bil som skal brukes til jobb og småkjøring. 
vi har en SUV som familiebil.

Anonymkode: a7f96...b20

Vel, Leafen har CHAdeMO som er et utdatert system. Men denne bilen har også bestandig vært nærme Norgestoppen når det gjelder salg, så du finner disse laderne overalt. 

Ved bilkjøp må du gjøre et valg av fordeler og ulemper, uansett. Fordel Leaf er at den er robust og pålitelig, på grensen til latterlig billig, lett å selge når den tid kommer og ganske god å kjøre. Ulempen er et antikvert batterisystem inklusive lader. 

En Leaf 4490 mm lang, en MG5 4600 mm. 11 cm forskjell hadde jeg neppe brydd meg om. MGen er en hel verden mer moderne, mer praktisk, og mer batterieffektiv. Men den har ulemper også; vi vet ikke hvor pålitelig den vil være om ti år (selv om MG har gjort det bra så langt) og gjensalgsverdien er noe usikker. 

Anonymkode: 77e04...ca3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...