Gå til innhold

Noen som vet hvordan jeg kjører ut fra så trang oppkjørsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I en alder av 26 så bestemte jeg meg for å ta førerkortet. Jeg fikk førerkortet for 3 måneder siden, og har kjørt skadefritt siden. Jeg har ikke en egen bil, men siden broren min er bortreist, får jeg låne bilen hans i noen uker for jobb. Da jeg gikk dit i dag for å hente bilen, innså jeg ikke hvor trang oppkjørselen hans var. Jeg har faktisk aldri sett han eller kona hans kjøre ut derfra eller hvordan de gjør det, men jeg synes det var utrolig trang.

Jeg kan prøve å forklare: bilene er parkert på venstre side, både hans sin bil og kona hans. De er ganske nærme utgangen av innkjørselen , så svingradiusen er ganske begrenset. Jeg prøvde å kjøre ut derfra, men jeg holdt på å treffe bilen til kona hans da jeg prøvde, så lot vær og gikk bare hjem igjen. Da jeg skulle ringe han for å høre hvordan han pleide å gjøre det, sa han bare at jeg måtte prøve meg frem og finne ut av det. Jeg kan legge til et bilde som illustrerer ca. hvordan innkjørselen hans ser ut, så kan dere se hva jeg snakker om. Den svarte bilen (bil B) er broren min sin bil, mens den gule bilen (bil A) er kona hans. Det jeg ihvertfall ikke skjønner, er hvordan kona hans kommer ut? Begge har relative store biler. Men gjerne se på bilde og gi meg tips til hvordan jeg kan komme meg ut derfra, og om det faktisk er mulig å kjøre ut med så begrenset svingradiusen, eller om det bare er meg som er veldig uerfaren, haha. Takk på forhånd!

1.eks.jpg

Anonymkode: e26da...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd om d er enklere for deg å svinge til venstre og rygge ut? 

Anonymkode: 7d600...1e4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har vel speil og ryggekamera? 

Anonymkode: e87b6...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan du prøve å kjøre forsiktig fram og så rygge noen ganger,  samtidig som du svinger litt hjer gang så du får bilen på rett kjøl uten å komme borti de andre 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette, kjør forsiktig frem og mot venstre og rygg ut. Kjør SAKTE hele tiden så du føler du har kontroll. Bruk heller tid og ikke stress 

Anonymkode: 4b871...bc3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde definitivt kjørt mot venstre og rygget ut om mulig 😄

Anonymkode: 37305...515

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt det amerikanerne kaller en three point turn. Svinget til høyre fremover, lagt rattet mye over til motsatt side og rygget forsiktig mot den blå bilen, og så gjentatt til fremover til høyre, lagt over til motsatt side med rattet igjen og rygget litt. Da bør bilden stå såpass med fronten mot innkjørselen at det bare er å kjøre rett ut. (Da slipper du å rygge så langt, om du er usikker på slik rygging.)

Dette fikser du, bare gjør ting rolig og forsiktig og ikke stress :)

Anonymkode: 7c51e...c91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo, det var faktisk et godt forslag! Skal prøve meg på det i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bilen har vel speil og ryggekamera? 

Anonymkode: e87b6...58b

Det går ikke ut på at jeg ikke har speil eller ryggekamera, men at jeg sliter med å komme meg ut derfra så begrenset svingradius. Men nei, bilen har dessverre ikke ryggekamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ellers så kan du prøve å kjøre forsiktig fram og så rygge noen ganger,  samtidig som du svinger litt hjer gang så du får bilen på rett kjøl uten å komme borti de andre 

Jeg ville bare si at jeg kom borti en lignende situasjon før, og gjorde akkurat det du sa. Men endte opp med at jeg traff bakre del av bilen på venstre kant da jeg kjørte til venstre. Så har derfor litt angst for å prøve det, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville tatt det amerikanerne kaller en three point turn. Svinget til høyre fremover, lagt rattet mye over til motsatt side og rygget forsiktig mot den blå bilen, og så gjentatt til fremover til høyre, lagt over til motsatt side med rattet igjen og rygget litt. Da bør bilden stå såpass med fronten mot innkjørselen at det bare er å kjøre rett ut. (Da slipper du å rygge så langt, om du er usikker på slik rygging.)

Dette fikser du, bare gjør ting rolig og forsiktig og ikke stress :)

Anonymkode: 7c51e...c91

Tusen takk for svar!:) Glemte å si at jeg har kommet i en lignende situasjon før hvor jeg skulle kjøre til venstre og hadde begrenset svingradius til venstre. En verandakant som var 90 grader, i tillegg til at jeg hadde en stor tilhenger foran meg. Jeg gjorde som du sa, kjørte til venstre, la mye over til motsatt side med rattet, helt til jeg trodde jeg hadde nok plass. Da jeg kjørte ut derfra, så fikk jeg ca over 50% av bilen hvor jeg traff litt på venstre side. Kom heldigvis ingen merker på bilen. men har fått angst av å kjøre ut på trange svinger siden den gangen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg ville ha svingt til venstre, kjørt opp på siden av den grå bilen øverst i bildet (dersom det er plass til en bil ved siden av den?) deretter rygget inn i den ledige plassen og kjørt ut slik at jeg slapp å rygge ut av en innkjørsel. 

Anonymkode: 8d2a9...ea4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville bare si at jeg kom borti en lignende situasjon før, og gjorde akkurat det du sa. Men endte opp med at jeg traff bakre del av bilen på venstre kant da jeg kjørte til venstre. Så har derfor litt angst for å prøve det, haha

Skjønner 😊 men d er lurt å øve. Du må nok gjøre d av og til i framtida. 

Men da kan du ta å øve på det et sted der der er bedre plass og ikke andre biler sånn at du blir trygg på det. Det er jo litt vanskeligere uten ryggekamera. Men d er her det er veldig viktig at du bruker speilene  alle tre. Og at de er riktig innstilt. 

Om du jobber med det så Plutselig en dag går det av seg selv 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er egentlig en gyllen mulighet til å øve på rygging og presisjon, jeg tror du klarer dette fint

Anonymkode: 4b871...bc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kanskje jeg ville ha svingt til venstre, kjørt opp på siden av den grå bilen øverst i bildet (dersom det er plass til en bil ved siden av den?) deretter rygget inn i den ledige plassen og kjørt ut slik at jeg slapp å rygge ut av en innkjørsel. 

Bilde for å illustrere😅

IMG_2680.jpeg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hvordan jeg skal kjøre ut i morgen med broren min sin bil. Takk for alle svarene! Men det jeg da lurer på er, er det mulig for kona til broren min (Bil A den gule) å kjøre ut? Hun kan verken kjøre til høyre og fram og tilbake, eller svinge til venstre og rygge ut? Fint om noen kan hjelpe meg med dette også slik at jeg vet hvordan det også gjøres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bilde for å illustrere😅

IMG_2680.jpeg

Jeg skjønner tankegangen, men jeg lurer på om det egentlig er nok plass til å svinge i utgangspunktet? Med tanke på hvor trang det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av svarene her er logiske. Dette er jo ikke et faktisk bilde av hvordan det ser ut, og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe lettere å ta en venstresving kontra å kjøre høyre. Hva i beskrivelsen til ts tilsier at det er mer svingeplass til venstre? Bildet? det er jo bare et eksempel. Er jo bare å begynne å svinge til høyre, du har garantert plass. Eventuelt må du lirke deg litt til å legge deg litt mot bilen til venstre før du tar høyresvingen, men her tipper jeg du undervurderer hvor mye plass du har.

Anonymkode: 46297...b3f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen, men jeg lurer på om det egentlig er nok plass til å svinge i utgangspunktet? Med tanke på hvor trang det er?

Selvsagt er det plass til å svinge. Bilen kom inn, da kommer den også ut.

Anonymkode: 97646...698

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har blitt i tvil om hvor mye plass jeg har så har jeg gått ut av bilen for å se. Det er som regel mer enn dobbelt så stor plass som jeg tror.

Anonymkode: 97cf5...4f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...