Gå til innhold

Egoistiske besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det VAR billigere å etablere seg før. Nå må man som regel ha to inntekter for å klare å betale for en helt normal leilighet, da mine foreldre etablerte seg kunne man kjøpe leilighet - og mange bygget også hus! - på en inntekt. Det er bare å se på prisutviklingen.

Men maten var utrolig mye dyrere før!

Var det billigere før? Kjenn historien før du uttaler deg, Min mor hadde tre unger i beg av 70 tallet. barnetøy var ekstremt dyrt. En tv kostet like mye den gang som den koster nå.

Vi fikk klær til 17.mai. Det meste sydde hun om av annet tøy. Vi arvet og arvet. Det var ikke penger igjen til noe ferie. Men på tur var vi. Dro på stranden i helgene med saftflaske. Skogstur og plukket bær. I svømmehallen var vi 2 g pr.mnd, da sammen i klassen. Det var undervisning. Ellers var det speideren og turning. Gratis. Ikke hadde vi bil. Vi gikk dit vi skulle.Buss om det var elstremt langt å gå.

Må ha to inntekter skriver du, for å klare seg. Ja, det spørs hvilke standard en må ha. her jeg bor er det mange med en inntekt. Nytt hus,men det er nøkterne boliger. Mor har ikke bil hjemme. De lever ikke flott. Her går mor i klær fra Lindex og cubus. Ikke noe uteliv. Sånn er det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Margarita_*
Skrevet

Jeg er bestemor selv.En viss forskjell fra min generasjons bestemødre og dagens.

Min bestemor var 70 år da jeg var 10 år.

I dag er jeg 43 år. jeg har barnebarn. Da ungene var små var jeg Hjemmeværende. Tenkte at det ble min tur da ungene ble større.hadde tre unger i barnehage/skole en stund da jeg tok utdannelse.

Jeg har lang arb.dag. ikke uvanlig med 12 timers dag. Da jeg kommer hjem om kvelden er jeg sliten. jeg har som mange andre, bare helger og ferier. Mine barnebarns foreldre har faktisk mere fritid enn meg, men helgene blirkorte til de også.

Selvfølgelig besøkes de. Blir som regel en tur på søndag. Vi ar hus som skal holdes i orden. Vi har annen fam. som ogaså vil ha besøk.

Så har vi ferie på tre uker. Selvfølgelig skal barn/barnebarn få se oss/komme på besøk.

At jeg skal ha ungene i hele ferien? det sier mine unger nei til.

Svigerdatter er så fornuftig. Vi blir kun en uke. Dere trenger ferie dere også.

jeg synes kansje du har hent deg opp i barndomsminner og om hvordan det var. Tiden er endret. Bli voksen

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen. Barna vår vet knapt hvem mormor og morfar er. Føler de helt har meldt seg ut av våre liv (de er skilt og har startet et nytt liv med nye livsledsagere). Morfar glemmer hvert år bursdagene dems. Sårt! Aldri har de tid til å være barnevakt. Min søster som bor nærmest har ei datter på 8 og hun har aldri blitt passet eller vært alene med mormor og morfar. De har aldri tid, og slik er det for vår del også -men litt mer forstålig siden vi har flyttet et godt stykke unna. Ungene her i huset vet knapt hvem de er. Synd at besteforeldre melder seg sånn ut, tenk på alt de går glipp av. Avsluttninger og tilstellninger på skole-barnehage, små og store begivenheter i barnebarnas liv. Jeg mener at dette er et stort tap for dem, og ikke bare for de små. Godt barna har 1 sett besteforeldre som aldri kan få nok av dem.

Skrevet (endret)

Jeg forstår og er enig med trådstarter, samtidig som jeg ser at det kan virke egoistisk. Men da leser en nok innlegget uten helt å forstå situasjonen, kanskje en ikke har vært der ennå eller har foreldre som stiller opp akkurat nok? Hva vet vel jeg.

Men hoved argumentet er vel ikke barnepass eller ikke, men det faktiske ønske om å lære barn, barnabarn å kjenne, få et rikere og større familieliv.

Mange klager idag over familiene som er så små, barn som ikke kommer på besøk eller at eldre sitter mye alene. Ja, dagens besteforeldre/ realiserseggenerasjonen vil virkelig være alene....

Grunnen tror jeg er.....den generasjonen har fått veldig mye lett opp i fanget. De hadde foreldre som stilte opp for dem, de fikk forholdsvis lett jobb, etableringen forholdt seg ok osv (Ja ja, det var ikke bare fryd og gammen men det er er det vel aldri uansett når vi lever)

Våre foreldre har fått mye uten å gi særlig tilbake, slik vil de desverre fortsette livet. Men jeg tror at mange vil bli forferdelig ensomme den dagen de ikke har mulighet til å realisere seg selv og forventer at barn, barnebarn og oldebarn skal stille opp. Sorry, da er det forsent.

Endret av Pearl
Skrevet
Jeg synes kansje du har hent deg opp i barndomsminner og om hvordan det var. Tiden er endret. Bli voksen

Bli voksen?! Jaha?!

Det var da en konstruktiv kommentar...

Besteforeldrene det er snakk om her er 67 og 70 år gamle. Og heldigvis er de ved god helse. Og min mor er og har vært hjemmeværende.

Det er altså, som sagt i tidligere innlegg, ikke snakk om 43 år gamle fulltidarbeidende mennesker.

Skrevet

De må da få lov til å leve livet sitt som de har lyst til. Mine foreldre har flyttet til varmere strøk, og de koser seg der med nye venner. Jeg kan da ikke forlange att de skal bli boende fordi jeg har fått barn!!

Skrevet
Bli voksen?! Jaha?!

Det var da en konstruktiv kommentar...

Besteforeldrene det er snakk om her er 67 og 70 år gamle. Og heldigvis er de ved god helse. Og min mor er og har vært hjemmeværende.

Det er altså, som sagt i tidligere innlegg, ikke snakk om 43 år gamle fulltidarbeidende mennesker.

Når man er 70, så må man da få fri og leve. Hva forventer du da? greit om de er rundt 50 og har noe overskudd,men 70? Ta deg sammen...lei deg barnevakt.

Skrevet
Når man er 70, så må man da få fri og leve. Hva forventer du da? greit om de er rundt 50 og har noe overskudd,men 70? Ta deg sammen...lei deg barnevakt.

Ps) de fleste besteforeldre er i dag svært unge....i full jobb....og er de 70, så gi de fri. Oldeforeldrene til mine barnebarn er faktisk i jobb enda. ikke de har tid til å besøke sin datter(meg) sp mye de ønsker. Bortskjemt og egoist er du.

Skrevet (endret)
Ps) de fleste besteforeldre er i dag svært unge....i full jobb....og er de 70, så gi de fri.

Jeg kan ikke fatte å begripa at det å tilbringe tid med barnebarn er så forferdelig!

Jeg mener selvfølgelig at de også skal ha tid til å pleie sine egne interesser, men om man ikke jobber så kan man vel se av en time eller to i uken til å bli kjent med barnebarnet?

Endret av baby-E
Skrevet
Jeg kan ikke fatte å begripa at det å tilbringe tid med barnebarn er så forferdelig!

Jeg mener selvfølgelig at de også skal ha tid til å pleie sine egne interesser, men om man ikke jobber så kan man vel se av en time eller to i uken til å bli kjent med barnebarnet?

Jo, men dette må de kunne velge selv, det kan ikke forventes av dem!!!!

Skrevet

Uff, jeg leser konsekvent overskriften feil.. I mitt forskrudde hode blir det til: Erotiske besteforeldre.. :ler:

Skrevet

selvfølgelig, men jeg kan bare ikke forstå de som ikke har lyst til det!!

Gjest Bodillen
Skrevet

Trådstarter har vært litt mer nyansert i senere innlegg her, og når hun sier hun savner engasjement og kjærlighet, så skjønner jeg godt at hun er lei seg.

Tor ikke det er snakk om forventinger om barnevakt i hytt og pine her, men at hun og mannen savner at foreldrene bryr seg om barna, og det blir noe annet.

Skrevet

Min svigermor takler ikke at det går en dag uten at hun ser vår sønn, Hennes 1 barnebarn og eneste til nå...

Hun sier til sviger far at hun skal gå tur... og går forbi huset vårt flere ganger å ser om vi er hjemme... får å bare si hei i døra...

Hun kaller han sin medisin ( er rematiker) og har bedt om at han ikke skal i barnehagen på fredager får da SKAL hun passe han... dei går på tur i skogen og koser seg.... av og til har hun han fra torsdag kveld slik at han slepper å bli dratt ut av senga kl 7 om morningen....

Jeg har aldri bedt om noe hjelp men både sett med foreldre krangler om å ha han viss vi skal bort en helg, eller på kino eller noe....

Men jeg er kjempe glad for at han har så godt forhold til besteforeldrene sine...

får å legge inn hvor på skalan desse besteforeldrene er så er et sett i 40 årene og et i 50 årene... jobber alle sammen...

Skrevet

Som sagt da kan de heller ikke forvente at barnebarna stiller opp når de sitter der på institusjon

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men jeg sier meg ganske enig med trådstarter!

Jeg tor ikke hun forventer at de skal stille opp, men at hun ønsker.. og da ikke for seg selv, men for barnas skyld.

Når jeg var liten var alltid døren oppe hos mine besteforeldre.. Selv om de v ar i full jobb. Det var jo mitt trygge hjem nr to!!

Mine foreldre er superflinke til å være sammen med mine to barn. De spør om å få ta de med på ting og tang, og hvis de vil sove der er de alltid hjertelig velkommen. Og det syntes jeg er kjempeviktig for barna.

Mine svigerforeldre deriomot syntes det er et ork når barna er der. Og jeg forventer ikke at de skal passe barna mine, men syntes det er fryktlig trist at de syntes det er ork å ha de!

Med dårlig samvittighet pøser de på med masse godis når de ser dem. Etter min mening blir dette helt feil.

Jeg tror det ikke er mange som forventer at besteforledrene stiller opp.. Men de fleste har nok et stort ønske at barna skal føle seg trygge i sitt eget barndomshjem!!

Jeg kommer i allefall til å ha MASSE kontakt med mine barnebarn.. For det er jo så viktig fofr dem!!

Skrevet

Moren min på 60 sa klart i fra at hun ikke ønsket å være barnevakt i tide og utide, for skulle jeg ha unger fikk jeg jaggu sette av tid til dem også. Det var ikke hennes oppgave å hente og bringe. Hun hadde selv jobbet både hjemme og i redusert stilling for å ta seg av meg. Dette betyr ikke at verken penger eller annen støtte ikke renner inn, men det må altså være frivillig fra hennes side. Det skal være kvalitetstid mellom bestemor og barnebarn, og det er jeg voksen nok til å akseptere. Har tidligere hatt kjæreste med barn fra før, og følte selv at ansvar og omsorg ble påtvunget meg. Mine unger - mitt ansvar. Andres unger - ikke mitt ansvar. Sorry. Ventet da også med å få barn til jeg var over 30 og kunne både forsørge og sørge for unga mine uten å ty til besteforeldre.

Skrevet

Jeg forstår trådstarter veldig godt. For de fleste er det viktigste man har familie, og det er litt sent å begynne og klage over for lite besøk når man ikke engang har prøvd å bli kjent med barnebarna.

Jeg kan ikke HELT forstå at det skal være så vanskelig når man som pensjonist ikke jobber, BÅDE å reise og å tilbringe litt tid med familien.

Skrevet

Alle med et noenlunne godt forhold til sine foreldre vil vel at de skal engasjere seg og være stolte besteforeldre?

Min mor og mormor tar helt av når det gjelder våre barn. Min far og morfar henger sånn passe med :ler:

Det er flott med slikt engasjement. Skulle nesten tro at barna er det 8 underverk slik de holder på. Klart det varmer et morshjerte å se kontakten mellom generasjonene :)

Så jeg forstår godt at de som ikke opplever dette savner det og er skuffet på sine barns og sine egne vegne.

men man kan jo ikke KREVE at de skal stille opp. Som mange har nevnt så har de sine egne liv....

Skrevet

MITT inntrykk er at besteforeldre blir helt "tussete" når de får barnebarn, og stiller opp mye mer enn strengt talt nødvendig.

Da MÅ de ha fri fra jobb for å passe barnebarn (hvorfor kan ikke foreldrene heller ta seg fri), eller MÅ bytte vakt for å passe barnebarn, eller gå litt tidligere for å hente i barnehagen... (hvorfor er det på besteforeldrenes arb.plass det skal legges tilrette?). Dette har jeg erfart flere ganger.

At de gjerne vil være sammen med de, forstår jeg jo, men det bør de da legge til fritiden...

Men når jeg leser i denne tråden, forstår jeg jo at mange besteforeldre kanskje føler seg "presset" til å stille opp, fordi de har "god tid og god råd..."

Dengang jeg hadde små barn var jeg hjemmeværende i flere år, for så å gå ut i deltidsstilling...

Men sånn er visst ikke "vanlig" lenger.

Om det var billigere før...? Lønnen var jo deretter også da. Men jeg tror at menneskene dengang ikke hadde så store krav som i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...