Gå til innhold

Nå bugner det av bær i skogen, skal du plukke?🫐🫐🫐

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Liker du å plukke bær? Skal du plukke og lage noe godt du kan glede deg over utover høst og vinter? Jeg plukker plommer, rips hos nabo og blåbær, tyttebær og molter på hytta. Mums! Herlig tid.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig ☺️ 

Har til nå høstet masse blåbær, solbær, rips og kirsebær. Lagrer i frys og sylter. Soppen har også kommet, og fant over 1kg steinsopp som jeg har tørket allerede. Gleder meg til enda mer utover høsten 

Anonymkode: 8a139...ddc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skal ikke plukke bær. Kanskje med unntak av bittelitt solbær hos en nabo. Men sanking i skogen skal jeg ikke. 

Jeg spiser så lite ting laget av bær at det lille jeg trenger kan jeg like gjerne kjøpe. 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Skal plukke blåbær og tyttebær. Men ikke enda, det er en måned for tidlig for blåbær. Og tyttebærene er nok ikke modne før om to måneder. ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig ☺️ 

Har til nå høstet masse blåbær, solbær, rips og kirsebær. Lagrer i frys og sylter. Soppen har også kommet, og fant over 1kg steinsopp som jeg har tørket allerede. Gleder meg til enda mer utover høsten 

Anonymkode: 8a139...ddc

Wow, så mye du har fått tak i allerede! Sopp tør jeg ikke prøve meg på.., Har kommet over et multested venter bare på at de skal bli modne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg sikkert en tur og plukker litt blåbær. Har et barn som elsker blåbær ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sheik skrev (2 minutter siden):

Tar meg sikkert en tur og plukker litt blåbær. Har et barn som elsker blåbær ☺️

Og så er det sunt/antioksidanter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan plukke blåbær rett utenfor gårdsplassen 💙 blir også noe rips tenker jeg. Multe er jeg ikke så fan av, men svigers plukker kilosvis og putter litt i fryseren til samboer 😅 vi er litt usikre på tyttebærene her i år, men satser på at det blitt litt. 

Anonymkode: 7c316...73f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg skal ikke plukke bær. Kanskje med unntak av bittelitt solbær hos en nabo. Men sanking i skogen skal jeg ikke. 

Jeg spiser så lite ting laget av bær at det lille jeg trenger kan jeg like gjerne kjøpe. 

Solbær er godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i skogen i går og plukket blåbær og steinsopp. Moro.

Anonymkode: 8b9f2...80c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Solbær er godt da.

Absolutt! :) 

Og jeg synes det er så bra at mange høster og gjør nytte av naturens overskudd selv om jeg ikke gjør det selv. 👍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (11 minutter siden):

Ja! Skal plukke blåbær og tyttebær. Men ikke enda, det er en måned for tidlig for blåbær. Og tyttebærene er nok ikke modne før om to måneder. ☺️

1 måned for tidlig?? Plukker du i fjellene? 

Anonymkode: c2479...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, skal faktisk ta "vareopptellingen" fra i fjor i dag. Hender vi blir så ivrige at det blir alt for mye av enkelte ting. 

Blåbær for syltetøy, hele bær og likør. Molter. Tyttebær for syltetøy og likør. Kantarell (om det blir sesong). Ramsløk. Andre typer sopp tørr jeg ikke prøve meg på. 

I hagen er det epler, rips, solbær, rabarbra, og mange typer urter. 

Skulle gjerne hatt stikkelsbær, og ikke minst bringebær. Jordbær kjøper jeg nok, det vi klarer å dyrke selv går rett i munnen. 

Årets prosjekt er å bli bedre på å konservere urter. Så langt er planen urtesalt i ulike varianter, tørking av urter, fryse i olje/terninger. Synd å måtte ty til butikkprodukter halve året når hagen bugner på denne tiden. 

Anonymkode: b1ba7...83a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Plukket blåbær i skogen for én uke siden. De ble brukt i blåbærkake.

Anonymkode: af4fc...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, turistene har bæsja ned hvert eneste sted det er bær. Kan ikke gå tur der det ikke er asfalt lenger uten å trø i drit og brukt toalettpapir. 

Anonymkode: 15a80...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg plukker heller sopp, som jeg har begynt å interessere meg for de siste årene 😊 Har en 4-5 sorter som jeg er trygg på 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plukker blåbærne rundt huset. Men det er litt tidelig enda. Senere blir det også tyttebær. Sopp plukker vi hvert år, særlig steinsopp til risottoen . . .

Vanligvis blir det mer sopp enn vi bruker, så vi roer det litt ned i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi plukker jevnlig litt bringebær, rips og blåbær. Men ikke mer enn det som spises opp ferskt, barna foretrekker friske bær. 

Anonymkode: 06168...f2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker ikke med meg hjem. Men jeg og hunden går gjerne tur i blåbærlyng og spiser mens vi går, begge to. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...