Gå til innhold

Golfstrømmen kan kollapse så tidlig som 2025

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Havstrømmen i Atlanterhavet som Golfstrømmen er en del av kan kollapse så tidlig som i 2025.

Det er konklusjonen i en fagfellevurdert forskningsartikkel med tittelen «Advarsel om en forestående kollaps i omveltningssirkulasjonen i Atlanterhavet», publisert i det renommerte tidsskriftet Nature tirsdag.

https://www.nature.com/articles/s41467-023-39810-w

Anonymkode: 00c27...607

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, da passer det jo ekstra bra at kjøtthuene vi hadde valgt til å styre landet vårt valgte å legge den strømkabelen til kontinentet. Norge får temperaturer som Grønland og en kWh strøm koster skjorta. Fin kombinasjon, det der. Og på toppen av det skal altså oljen fases ut. Da blir det nok en fest å være nordmann. Vi kan altså glede oss til en framtid som ikke bare et av verdens kaldeste land, men også etterhvert fattigste. Artig når folk kommer fra Thailand til Norge på ferie fordi det er så billig her og de kan se isbjørn i gangavstand fra Gardermoen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen prøver veldig hardt å overbevise oss om at vi skal gå under, men det er nok ikke planen.

Anonymkode: 5a80d...3d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde elsket Grønlandske temperaturer. Da hadde jeg blitt som de som ikke bryr seg i dag, fordi de ønsker tropevarme velkommen. 😅

Anonymkode: 81730...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som det ikke er kaldt nok som det er nå... 

Anonymkode: 3ee42...cc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen prøver veldig hardt å overbevise oss om at vi skal gå under, men det er nok ikke planen.

Anonymkode: 5a80d...3d4

Jeg tror ikke det er noen særlig plan der ute altså. Og planeten skal nok klare seg uansett😊

Anonymkode: ed8e9...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jippi, da redder vi isbjørnene 

Anonymkode: ef6f8...6c8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke det er noen særlig plan der ute altså. Og planeten skal nok klare seg uansett😊

Anonymkode: ed8e9...e4a

Når man sier at "planeten går under" så mener man ikke at den forsvinner, det handler stort sett om at den blir ubeboelig for mennesker.

Anonymkode: 86e6b...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2023 at 9:27 AM, AnonymBruker said:

Havstrømmen i Atlanterhavet som Golfstrømmen er en del av kan kollapse så tidlig som i 2025.

Det er konklusjonen i en fagfellevurdert forskningsartikkel med tittelen «Advarsel om en forestående kollaps i omveltningssirkulasjonen i Atlanterhavet», publisert i det renommerte tidsskriftet Nature tirsdag.

Jepp, jobbet med en for 25år siden som forsket på havstrømmer. Hun hadde et foredrag om kollaps av Golfstrømmen da, lenge før global oppvarming

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2023 at 9:27 AM, AnonymBruker said:

F16JN9UXgAAs9lX.jpg.2ca0487491bb8dab1ced2a6090ca38df.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (7 timer siden):

Ja, da passer det jo ekstra bra at kjøtthuene vi hadde valgt til å styre landet vårt valgte å legge den strømkabelen til kontinentet. Norge får temperaturer som Grønland og en kWh strøm koster skjorta. Fin kombinasjon, det der. Og på toppen av det skal altså oljen fases ut. Da blir det nok en fest å være nordmann. Vi kan altså glede oss til en framtid som ikke bare et av verdens kaldeste land, men også etterhvert fattigste. Artig når folk kommer fra Thailand til Norge på ferie fordi det er så billig her og de kan se isbjørn i gangavstand fra Gardermoen. 

Du vet vel at det er uungåelig at skandinavia igjen vil bli dekket at 3 km med isdekke en eller annen gang i framtiden som det har blitt maaaange mange ganger de siste 2.5 millioner år sist parkert ned til Danmark for 13500 år siden.

Det at du blander in politikk i dette er bare flaut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (6 timer siden):

Jepp, jobbet med en for 25år siden som forsket på havstrømmer. Hun hadde et foredrag om kollaps av Golfstrømmen da, lenge før global oppvarming

Den har endret seg og "kollapset" mange ganger gjennom geologisk tid, den og andre dyphavs strømmer drives jo at nedsynkning av fersket smeltet isvann fra Grønland og andre store isdekte områder og kommer tilbake til oss som oppvarmet overflatevann fra varmere strøk. Dette er det masse god forskning om og kult at du husker såpass om et slikt tema etter såpass tid må ha gjort litt inntrykk.

Den her karen lærte meg det jeg kan om samme tema

https://www.jsg.utexas.edu/researcher/ronald_steel/

Endret av NakenPanda
Leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, NakenPanda said:

Den har endret seg og "kollapset" mange ganger gjennom geologisk tid, den og andre dyphavs strømmer drives jo at nedsynkning av fersket smeltet isvann fra Grønland og andre store isdekte områder og kommer tilbake til oss som oppvarmet overflatevann fra varmere strøk. Dette er det masse god forskning om og kult at du husker såpass om et slikt tema etter såpass tid må ha gjort litt inntrykk.

Den her karen lærte meg det jeg kan om samme tema

https://www.jsg.utexas.edu/researcher/ronald_steel/

Klart det gjør inntrykk, flinke folk er alltid interessant. Og så hater jeg overskudd av is under føttene, så en kommende istid er noe skremmende....

Men jeg har jobbet såpass mye med modellering av systemer at jeg forstår godt at klimamodellene kan sprike litt (innenfor samme uke ble vi i avisene forespeilet istid og "boblebadtemperatur i Norskehavet"), det er et ytterst komplekst system.  Men ingen tvil om at vi kommer til å få en endring, spørsmålet er bare når og til hva, og om vi kan påvirke det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Det er ikke det som er poenget til mediene våre. Vi skal skremmes!

Anonymkode: 22c04...1c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Samfunnet har allerede kollapset - mange har mistet evnen til å tenke selv. Det så vi allerede under pandemien.

Anonymkode: 3029b...b4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 15.51):

Når man sier at "planeten går under" så mener man ikke at den forsvinner, det handler stort sett om at den blir ubeboelig for mennesker.

Anonymkode: 86e6b...8d4

Beskriv de forholdene du ser for deg som gjør at planeten blir ubeboelig for mennesker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Golfstrømmen er vel også et resultat av jordrotasjonen. Så kollaps er jo bare svada. Påvirket, ja, men skal den kollapse må vel jorden enten stoppe og snurre, eller snurre andre veien. Coriolis-effekten heter det. 

Anonymkode: 5001b...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...