Gå til innhold

De som er anneledes -

Carrot

Anbefalte innlegg

Du vet, etter en tids debatt med gode motdebattanter, kan det til og med hende at du innser at du har tatt feil på enkelte punkter.  ;)

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg SER andres synspunkt, men jeg mener fortsatt det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat.  Og ikke bare huset, men spesialtrening, pedagogisk oppfølging, og mange trenger å bli passet døgnet rundt - av en våken person.

Så hvor skal du få pengene fra, hvis ikke samfunnet skal hjelpe?

Det er der poenget med privatforsikring ligger inne. Selv om jeg ikke kan se muligheten for en god forsikring for et menneske med psykisk utviklingshemming, eller en fysisk funksjonshemming. Ser også for meg at hvis man skulle tegne en forsikring i forkant av en fødsel, ville denne hatt så mange forutsetninger og begrensninger at den ville vært et kraftig ledd i ¨survival of the fittest¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der poenget med privatforsikring ligger inne.  Selv om jeg ikke kan se muligheten for en god forsikring for et menneske med psykisk utviklingshemming, eller en fysisk funksjonshemming.  Ser også for meg at hvis man skulle tegne en forsikring i forkant av en fødsel, ville denne hatt så mange forutsetninger og begrensninger at den ville vært et kraftig ledd i ¨survival of the fittest¨.

Meget mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, dagens samfunn er heller ikke perfekt for alle da... ;)

Nei, det er så, men at det skaper mindre begrensninger enn ¨ditt samfunn¨, det er jeg ikke i tvil om.

Meget mulig

Jeg tror det.

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, greia er at man på denne måten kanskje finner tilbake til det gode gamle "hjelpe hverandre litt". Jeg tror menneskene er gode, og jeg tror at dersom samfunnet er bygd opp slik at man faktisk må hjelpe hverandre litt, og stille opp for hverandre (ikke bare motta penger fra staten dersom noe går skeis), så vil det være et bedre samfunn.

Jeg liker ikke at staten tar deler av min lønn og gir pengene til ting jeg ikke liker (som f.eks. statsstøtte til SV, sosialstønader osv.)

Jeg vil heller beholde pengene selv og gi penger til det som betyr noe for meg. Hiv/Aids-arbeid, bedre levekårene i Afrika, bedre villkår for selvstendig næringsdrivende i Norge, fattige, hjemløse og narkomane, bare for å ta noen eksempler.

Alle liker ikke f.eks. narkomane, så de som ikke gjør det, men kanskje heller liker folk med diabetes, kan gi penger til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der poenget med privatforsikring ligger inne.  Selv om jeg ikke kan se muligheten for en god forsikring for et menneske med psykisk utviklingshemming, eller en fysisk funksjonshemming.  Ser også for meg at hvis man skulle tegne en forsikring i forkant av en fødsel, ville denne hatt så mange forutsetninger og begrensninger at den ville vært et kraftig ledd i ¨survival of the fittest¨.

Akkurat.

Og er det virkelig riktig at en funksjonshemmets livskvalitet skal være avhengig av om foreldrene husket å forsikre seg før barnet ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, greia er at man på denne måten kanskje finner tilbake til det gode gamle "hjelpe hverandre litt". Jeg tror menneskene er gode, og jeg tror at dersom samfunnet er bygd opp slik at man faktisk må hjelpe hverandre litt, og stille opp for hverandre (ikke bare motta penger fra staten dersom noe går skeis), så vil det være et bedre samfunn.

Men samtidig skriver du at du mener enhver må bære ansvaret for seg selv... Hvordan tolke motsetningene dine her da?

Jeg liker ikke at staten tar deler av min lønn og gir pengene til ting jeg ikke liker (som f.eks. statsstøtte til SV, sosialstønader osv.)

Jeg vil heller beholde pengene selv og gi penger til det som betyr noe for meg. Hiv/Aids-arbeid, bedre levekårene i Afrika, bedre villkår for selvstendig næringsdrivende i Norge, fattige, hjemløse og narkomane, bare for å ta noen eksempler.

Alle liker ikke f.eks. narkomane, så de som ikke gjør det, men kanskje heller liker folk med diabetes, kan gi penger til de.

Hmm - bedre levevilkårene i Afrika men drit i de som bor rett ved siden av??

Sterke personer som selvstendig næringsdrivende er okay å støtte men ikke de svakeste??

En som er anneledes er ofte også fattig...

Jeg bare påpeker at du motsier deg selv litt her......

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. 

Og er det virkelig riktig at en funksjonshemmets livskvalitet skal være avhengig av om foreldrene husket å forsikre seg før barnet ble født?

Er det riktig at min livskvalitet skal være avhengig av skattetrykket her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at min livskvalitet skal være avhengig av skattetrykket her i landet?

Eh - gjør den det???? for folk flest mener jeg??

Mulig det er meg altså - men den ble for ....dumt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig skriver du at du mener enhver må bære ansvaret for seg selv... Hvordan tolke motsetningene dine her da?

Hmm - bedre levevilkårene i Afrika men drit i de som bor rett ved siden av??

Sterke personer som selvstendig næringsdrivende er okay å støtte men ikke de svakeste??

En som er anneledes er ofte også fattig...

Jeg bare påpeker at du motsier deg selv litt her......

:sjenert:

Eh, hæ?

Hvor motsier jeg meg selv? Jeg vil hjelpe de menneskene og de sakene JEG bryr meg om.

Dette jeg har uthevet her; mener du helt ærlig at f.eks. aidssyke i Afrika ikke er blant de aller svakeste på denne kloden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - gjør den det???? for folk flest mener jeg??

Mulig det er meg altså - men den ble for ....dumt....

for en som er datter av to selvstendig næringsdrivende som betaler toppskatt så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en som er datter av to selvstendig næringsdrivende som betaler toppskatt så...

Mener du at du fortjener mer fordi foreldrene dine er rike?

*melder meg ut, oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Om man får mistanke om at noe er galt og får dette bekreftet ved en fostervannsprøve - skal man da avbryte svangerskapet eller fullføre det tross alle problemer?"

Det må jo være opp til hvert enkelt menneske å avgjøre mener jeg, friheten til å velge er viktig

"Hva skjer den dagen foreldrene ikke klarer ta vare på dette barnet lengre?"

Da må det være samfunnets ansvar å ivareta barnet, slik er det vel dersom man blir utsatt for en ulykke som voksen. Det er vel ikke mange foreldre som har et ferdig tilpasset hus, og økonomi til hjelpemidler.

Jeg har en sønn med en alvorlig fysisk funksjonshemming og hadde ikke forsikret ham før han ble født, noen kan jo kalle det skikkelig uflaks og ikke veldig gjennomtenkt, men jeg planla ikke at han skulle bli funksjonshemmet.

Å forsikre gutten nå er ikke lett.

Jeg kan ikke jobbe full tid, da gutten krever for mye av meg til det, og jeg vil jo at han ikke skal settes bort på institusjon, han er en del av vår familie og skal være tilstede. Dette gjør selvfølgelig noe med min økonomiske situasjon, og til de som tror at man kan leve godt på et barn med en funksjonsheming tar feil.

Hjelpemidler, akkja, vi har huset fullt og jeg skulle med hele mitt hjerte ønske at vi ikke trengte de, men hjelpemidlene gjør min sønn litt mindre funksjonshemmet, jeg hadde aldri hatt økonomi til å gi ham disse hjelpemidlene selv. En elektrisk rullestol koster fra 150 000- 200 000 kroner, og jeg er helt sikker på at vi har hjelpemidler for godt over 1,5 mill.

Å få et barn med en så alvorlig funksjonsheming som vår gutt, har gjort meg til et bedre menneske, en bedre mamma til alle barna våre og jeg har fått et engasjement jeg ikke trodde jeg skulle få.

Dersom jeg blir gravid igjen, vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort, sansynligvis hadde det endt i en abort. Det er fordi jeg vet hva det koster av krefter og at livet blir en berg og dalbane. Man må faktisk i mange kommuner i Norge sloss for at ungene skal få et verdig liv, og at man skal klare hverdagen, dette er ikke for pyser. Men alle bør ha friheten til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du fortjener mer fordi foreldrene dine er rike?

*melder meg ut, oppgitt*

Åh, herregud... :roll:

Mine foreldre er ikke rike, det er jo greia. Det er jo komplett umulig, dersom man ikke flagger ut, har dritflaks, eller driver med snusk, å faktisk få til noe i dette landet. For ingen skal liksom lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om toppskattgrensen i Norgen kanskje er lav gir den også muligheter for selvstendig næringsdrivende å skrive av en masse på skatten som andre "vanlige" mennesker selv må betale for - som for eksempel bil - så jeg har ikke mye sympati med den forestillingen om at som selvstendig næringsdrivende er du mer trengende enn en som er avhengig av andre for å gå på do, spise, puste osv..

Jeg mener dessuten at dine døtre hadde et valg - de kunne velge å stå selvstendig eller ta vanlig lønnet arbeid - en "annerledes" har ingen valg men er overlatt til andres omsorg.

De i Afrika kan vi ta oss av når vi har gjort vårt beste for alle som trenger det her hjemme...

Alle ungene uten foreldre, alle fattige som velger mellom mat eller husly, alle eldre som sitter død alene uten at noen savner dem eller som får hjelp en time hver annen uke.... De som ligger i institusjoner som tenåringer fordi vi ikke kan ta oss av dem på annen måte....

Det er mye å ta fatt i - men diskusjonen startet med om det er riktig at de aom er "Annerledes" og som koster sammfunnet masse penger burde vært sanert bort i starten eller om de har livets rett på linje med deg og meg....

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg er helt sikker på at vi har hjelpemidler for godt over 1,5 mill.

- ikke for å trykke på nervene dine....

Men det er mye penger som går med til alle som er i din situasjon - skjønner du at noen ikke deler din mening om at dette er sammfunnets ansvar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er ikke rike, det er jo greia. Det er jo komplett umulig, dersom man ikke flagger ut, har dritflaks, eller driver med snusk, å faktisk få til noe i dette landet. For ingen skal liksom lykkes.

Jeg bare lurer, hva definerer du som rik? Altså hvor mye må man ha, før du ser på en person som rik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, hva definerer du som rik? Altså hvor mye må man ha, før du ser på en person som rik?

Kunne kjøpe hva man vil når man vil, sånn hvis man ser på det økonomisk.

Mine foreldre har handlerom, de har en viss økonomisk frihet, men de kan ikke kjøpe HVA de vil. Men de er bedre stilt enn mange andre, men det har ingenting med bedriftene deres, det har med eiendomssalg og arv å gjøre.

Men man kan være rik på andre ting også, sånn ikke-materielt sett.

Jeg er rik på fantastiske venner og familie f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...