Gå til innhold

Hvis man hopper fra en høyde ned i vann, hvordan kommer man opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ganske usikker i vann og ikke supergod til å svømme. Kan ikke svømme under vann, og holder meg for nesa hvis jeg skal ha hodet under.

Men nå skal jeg være med på Navy Race. Jeg er sterk og sprek sånn ellers, så å klatre og bære tunge ting går fint.

Siste hinder er imidlertid å hoppe 5.5 meter fra et militærskip ned i havet!! :o 

Jeg blir redd for å drukne, eller for å få panikk når jeg ikke kommer opp. Hvordan kommer man opp igjen? Jeg må ha den ene hånda over nesa, ellers drar jeg inn vann. Må man svømme masse oppover? Det har jeg aldri gjort. Eller gjør tyngdekraften noe med kroppen sånn at man kommer opp av seg selv? Kommer man veldig langt ned? 

Det er jo dykkere og livreddere der og sånt, men jeg får helt panikk av tanken på å skulle hoppe dypt nedi vannet og forsvinne nedi der på en måte. Jeg har aldri hatt behov for å tenke over dette engang. Nå blir jeg angstete bare av å tenke på at jeg kanskje skal gjøre det. 

Noen gode råd? Regner med at adrenalinet og en klype gruppepress vil bidra til at jeg vil prøve der og da, men jeg er så redd for å ikke greie å komme opp igjen ved egen hjelp.

Anonymkode: 1b1ed...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: så sprek du er!

Ellers: Når du holdet pusten vil lungene fylles med luft, som igjen gir oppdrift. Likevel, det ville tatt for lang tid for meg (og de fleste vil jeg tro), slik at jeg måtte svømt hurtig oppover med begge armer. 

Du kan holde for nesa når du hopper og slippe når su svømmer opp evt? 

Endret av Sam Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk! :) 

Jeg vet ikke hvordan man gjør det! Altså svømmer oppover uten å puste inn vann hvis jeg ikke skal holde for nesa. Kanskje jeg må kjøpe meg en neseklype. De få gangene jeg dukker hodet under bare holder jeg for nesa og lukker øynene...

Samboer bare "du bare holder pusten", men tydeligvis er ikke det så bare-bare for nesa mi, som gjerne vil dra inn hele sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå i en svømmehall og øv. Trenger ikke hoppe fra 5 meter, bare hoppe for å kjenne på hvordan det føles. Det går mer automatisk enn du tror.

Jeg er også en kronisk neseholder, men på veien opp trenger du ikke det. Da går vannet naturlig forbi og alt er over på 1 2 3.

Anonymkode: 941cd...f5f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er sprek og godt trent, høres det kanskje ikke ut som du er helt klar for dette løpet her, når du er så pass uerfaren i vann.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser det ikke er lenge til Navy Race. Optimalt sett burde du ha begynt med tilvenning i vann for lenge siden.

Du kommer ikke langt under ved et hopp fra 5,5 m. Du kan jo forsøke neseklype, men vil tro denne kan falle av. Det går an å svømme opp med én arm mens du holder for nesa, men siden det virker som du er redd for vann, ville jeg øvd på dette på forhånd i et basseng. 

Anonymkode: 5fdd3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en arm og begge beina for oppdrift, må holde for nesa jeg også. Og som regel kommer jeg automatisk fort opp selv om jeg bare er rolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ser det ikke er lenge til Navy Race. Optimalt sett burde du ha begynt med tilvenning i vann for lenge siden.

Du kommer ikke langt under ved et hopp fra 5,5 m. Du kan jo forsøke neseklype, men vil tro denne kan falle av. Det går an å svømme opp med én arm mens du holder for nesa, men siden det virker som du er redd for vann, ville jeg øvd på dette på forhånd i et basseng. 

Du bør egentlig øve på å være under vann uten å holde for nesa. Det gjør det mye mer effektivt når du skal opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for så mange svar! Jeg vet jeg burde øvd før, men ble litt bråbestemt å være med, ble spurt av noen jeg nylig har blitt kjent med - ettersom jeg har vært med på Tough Viking og skal være med på Romerikes Råeste. Men ingen av disse har så store mengder vann! 

Høres ut som jeg må prøve meg i svømmehall, ja. Veldig interessant at det ikke kommer vann i nesa når ma svømmer oppover. Jeg innser på stressreaksjonen at jeg er reddere for vann enn jeg trodde. Så @Grüner, du har et veldig godt poeng!

Det finnes et alternativ, da. Det er mulig å droppe det når man står der. 

Godt å høre at det er mulig, @Forvirret23!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ganske usikker i vann og ikke supergod til å svømme. Kan ikke svømme under vann, og holder meg for nesa hvis jeg skal ha hodet under.

Men nå skal jeg være med på Navy Race. Jeg er sterk og sprek sånn ellers, så å klatre og bære tunge ting går fint.

Siste hinder er imidlertid å hoppe 5.5 meter fra et militærskip ned i havet!! :o 

Jeg blir redd for å drukne, eller for å få panikk når jeg ikke kommer opp. Hvordan kommer man opp igjen? Jeg må ha den ene hånda over nesa, ellers drar jeg inn vann. Må man svømme masse oppover? Det har jeg aldri gjort. Eller gjør tyngdekraften noe med kroppen sånn at man kommer opp av seg selv? Kommer man veldig langt ned? 

Det er jo dykkere og livreddere der og sånt, men jeg får helt panikk av tanken på å skulle hoppe dypt nedi vannet og forsvinne nedi der på en måte. Jeg har aldri hatt behov for å tenke over dette engang. Nå blir jeg angstete bare av å tenke på at jeg kanskje skal gjøre det. 

Noen gode råd? Regner med at adrenalinet og en klype gruppepress vil bidra til at jeg vil prøve der og da, men jeg er så redd for å ikke greie å komme opp igjen ved egen hjelp.

Du må øve deg på å svømme. Over/under vann, samt hoppe fra 4-5 høyde med folk til stede og ivareta deg inntil du mestrer det/blir komfortabel i vann.. Lykke til🤗

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt største hinder for å gjøre det hoppet, det er mentalt, at du har en usikkerhet for det viser jo at du har manglende erfaring med å hoppe ut i vann. Teste det før du skal ta hoppet.

Mange tror misoppfattet at dersom man hopper fra høyde, at man da kommer mye dypere i vannet enn dersom man hopper fra lave høyder. Dette stemmer ikke, for vannet bremser enn mer opp dess større farten er.

Man kan faktisk skyte mot vannflaten i en hengende plastbøtte, kulen vil da ikke lage hull i bunnen av plastbøtten (bare spesialkuler som er ment å skulle gå dypere i vann vil gjøre det).

Akkurat derfor er ikke bassenger så dype, selv de som har 10 meter stupetårn. Jeg har selv som barn vært med på mange stupetreninger og min bestekamerat fra barndommen var norges andre beste stuper den gang, selv var jeg derimot ikke aktiv innen stuping.

Kan du svømme så er det bare å hoppe i det, i så fall vil dette gå bra. Men ingenting i veien for at du kan prøve deg frem og øve i forkant, det trenger heller ikke være fra store høyder og kan være fra bassengkanten eller fra lav høyde da prinsippet er det samme. Har bassenget 1m eller 3m så kan du jo forsøke det, i et basseng vil derimot høydefølelsen bli skumlere siden du ser bunnen så klart og ikke ser vannflaten like godt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at det heter Navy Race, så vannbiten er like viktig å forberede seg på som styrke og kondisjon på land. Men siden du er påmeldt og vil gjennomføre, bør du øve intensivt nå før løpet i et basseng med stupetårn for å øve på å hoppe fra en høyde og svømme opp igjen. Deretter øve på å hoppe i sjøvann, siden det er kaldere og litt annerledes enn ferskvann. Det er ikke farlig å få vann i nesa. De fleste svømmer under vann uten neseklype og du vil bruke mye lenger tid på å komme deg opp til overflaten med én hånd som er opptatt med å holde for nesa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Høres litt beroligende ut, @tvertimot

Konklusjonen blir å komme meg i en svømmehall, ja! Jeg har fokusert så mye på grepstrening og kondis som tillegg i stryketreninga, så det slo meg ikke helt hvor mye vann det er snakk om! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Fikk litt lyst til å oppdatere her!

Jeg øvde i svømmehall 1 gang. Da klarte jeg å hoppe tre ganger fra tre meter - mens jeg på starten syntes det var skummelt fra kanten.

Og på lørdag var det race, og etter 8 km og 29 hindre var jeg sliten og full av stress. Jeg ble livredd oppå der, stirre 5.5 meter ned i havet..., fikk nesten angstanfall, tårer i øya og trakk meg 3-4 ganger. Tror jeg sto der i fem minutter eller noe. Men JEG HOPPA! Super-adrenalinkick, og ikke vann i nesa. Hadde neseklype, men den forsvant. 

Tusen takk for gode råd her inne! :nigo: 

Neste år skal jeg ikke se ned og ikke bli stående, der var mye verre enn å faktisk hoppe!

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...