Gå til innhold

Er jeg gravid, og i såfall hvor langt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du, skjønner du ikke hva p-piller/minipiller egentlig gjør? Det er faktisk ganske kraftig kost for kroppen. Hvis du tenker over det, så er det ganske heftig at de faktisk gjør de midlertidig steril. Det er klart at kroppen vil få en rar, hormonell reaksjon når du slutter på disse. Noen kropper sliter i mange måneder med å komme inn i syklus igjen og noen få får fertilitet er permanent ødelagt. 

Hvermannsen tenker kanskje ikke over hva disse pillene faktisk gjør med kroppen, siden de er så vanlige.

Anonymkode: 649c7...1cc

Dette er jo renspikka løgn. Hva får du ut av å spre slik skremselspropaganda? Er vel ganske likt den skremselspropagandaen som florerer på tiktok og som gjør kvinner redd hormonprevensjon. Hvis man går på hormonprevensjon og man er steril når man slutter på dem, er det i grunn andre årsaker enn hormonprevensjonen. Tro det eller ei, men noen av oss har til og med infertilitet som hadde vært 10 ganger verre om det ikke var for hormonprevensjon. Jeg har både endometriose og PCO, og sistnevnte visste jeg ikke at jeg hadde engang før jeg sluttet med hormonprevensjon og prøvde å bli gravid, men det gir mening nå med hvor plaget jeg var med uregelmessige menstruasjoner o.l før jeg startet med hormonprevensjon. Jeg har brukt hormonprevensjon i over 10 år med å stoppe menstruasjonen helt, og det har faktisk gjort at jeg i dag er frisk og kan jobbe, fordi jeg ikke har kroniske underlivssmerter lengre. Østrogenet i hormonprevensjonen har også vært veldig heldig mtp PCO i følge min gynekolog, og grunnet at jeg har brukt det i så mange år og det har funket så bra så er faktisk gynekolog veldig optimistisk til at vi skal greie å få barn, som kanskje ikke hadde vært mulig hvis endometriosen fikk spre seg og ødelegge alt der inne. 

Anonymkode: 852a9...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke at det kan være mulig å innbille seg en graviditet. Symptomene kom først, hadde som sagt ikke tenkt på graviditet før jeg begynte å lese om det. Forventet jo pms i et par dager og deretter mensen, men dette varer og rekker. Det må jo være noe fysisk galt med kroppen. Hvordan lar jeg kroppen komme ajour, jeg har jo ikke gjort annet enn å vente på mensen i flere uker 😅

Anonymkode: a3b4b...c22

Det er en omstilling og omveltning for deg å slutte på kunstige hormontilsetninger i kroppen. Kroppen din skal finne balansen selv nå, og du overstrømmes av uvante hormoner, som gjør deg lettrørt, surrer til menssyklusen, gir halvveis signaler om at noe "ikke er som det skal"... alt kan tolkes som tidlige tegn på graviditet. Det er normalt når man slutter på hormonprevensjon.

På den annen side er kroppen i sånn ubalanse ennå at du ikke kan forutsi eller vite akkurat når du får en eggløsning. Det betyr at du KAN ha blitt gravid i det siste, om du f.eks hadde eggløsning for to uker siden. Det er umulig å si for oss på KG.

Jeg tror du bare får fortsette å teste deg av og til og se det an. Det tar (for flertallet) gjerne noen sykluser etter prevensjonsslutt (hormonprevensjon spesielt) å bli gravide.

Anonymkode: 3995a...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 23.26):

Jeg må si jeg tror jeg er gravid, men har ikke fått positiv test. Har lest at mange ikke får positiv test før uke 8-9. Har ømme bryster og noe som kan minne om svake mensenkramper i veldig korte perioder nå og da, som har pågått i noen uker nå. Sipper for de rareste ting, som at mannen min støvsuger trappa uten at jeg ber om det, og jeg er normalt ikke en som blir lett rørt. Siste mensen var 5.-10. juni. Problemet er at jeg har gått på minipiller frem til nylig, bare har hatt ordentlig mensen 1 gang siden jeg sluttet på pillene, og dermed ikke vet hvor lang syklusen min er. Hadde en såkalt "kjemisk graviditet" rett før forrige mensperiode og trodde ikke det ville være mulig å bli gravid før tidligst uti august. (Ja, har lest i ettertid at jeg tok feil der). Tidligere (uten prevensjon) har jeg hatt syklus på mellom 35 og 39 dager. Appene jeg bruker sier alt fra 5 til 7 uker gravid, men jeg klarer ikke helt å tro det.

Beklager rotete innlegg. Jeg er så forvirret. Ville blitt veldig takknemlig for noen beroligende og oppklarende ord, og råd til hva jeg eventuelt bør gjøre videre. 

Hei. Jeg opplevde nesten det samme som deg når jeg sluttet med minipillen. Mange sterke symptomer på graviditet samtidig som mensen var forsinket, men negative tester og jeg var ikke gravid, mensen kom til slutt. 

Håper det lykkes for deg ❤️

Anonymkode: 456b7...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen normale svangerskap som ikke gir en positiv graviditetstest 2 uker etter eggløsning. I dag er testene på hvertfall hcg 25, da jeg var ung var det normalt med 100. Selv da ville testene slå ut 14,15 dager etter el. Ingen får hcg i 25 først etter flere uker. Da er det ikke et normalt svangerskap, dvs det vil aldri utvikle seg til å bli en baby. Det dør evt i MA. ELLER nan har hatt eggløsning mye senere enn de trodde. 14 dager etter en eggløsning med et friskt svangerskap, vil du få garantert positiv test. 
helt normalt med ustabile sykluser i månedsvis etter man har sluttet med pillen.

dersom testen din er negativ må du nesten innfinne deg med det, du er ikke gravid. (Enda).

Anonymkode: 5ead2...db5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 31.7.2023 den 7.58):

Det er ingen normale svangerskap som ikke gir en positiv graviditetstest 2 uker etter eggløsning. I dag er testene på hvertfall hcg 25, da jeg var ung var det normalt med 100. Selv da ville testene slå ut 14,15 dager etter el. Ingen får hcg i 25 først etter flere uker. Da er det ikke et normalt svangerskap, dvs det vil aldri utvikle seg til å bli en baby. Det dør evt i MA. ELLER nan har hatt eggløsning mye senere enn de trodde. 14 dager etter en eggløsning med et friskt svangerskap, vil du få garantert positiv test. 
helt normalt med ustabile sykluser i månedsvis etter man har sluttet med pillen.

dersom testen din er negativ må du nesten innfinne deg med det, du er ikke gravid. (Enda).

Anonymkode: 5ead2...db5

Dummeste jeg har hørt. Tok nesten 5 uker før jeg fikk positiv test, og jeg har et helt normalt svangerskap.

Anonymkode: 447c4...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 23.26):

Jeg må si jeg tror jeg er gravid, men har ikke fått positiv test. Har lest at mange ikke får positiv test før uke 8-9. Har ømme bryster og noe som kan minne om svake mensenkramper i veldig korte perioder nå og da, som har pågått i noen uker nå. Sipper for de rareste ting, som at mannen min støvsuger trappa uten at jeg ber om det, og jeg er normalt ikke en som blir lett rørt. Siste mensen var 5.-10. juni. Problemet er at jeg har gått på minipiller frem til nylig, bare har hatt ordentlig mensen 1 gang siden jeg sluttet på pillene, og dermed ikke vet hvor lang syklusen min er. Hadde en såkalt "kjemisk graviditet" rett før forrige mensperiode og trodde ikke det ville være mulig å bli gravid før tidligst uti august. (Ja, har lest i ettertid at jeg tok feil der). Tidligere (uten prevensjon) har jeg hatt syklus på mellom 35 og 39 dager. Appene jeg bruker sier alt fra 5 til 7 uker gravid, men jeg klarer ikke helt å tro det.

Beklager rotete innlegg. Jeg er så forvirret. Ville blitt veldig takknemlig for noen beroligende og oppklarende ord, og råd til hva jeg eventuelt bør gjøre videre. 

Har du latt noen sprute inni deg, da?

Anonymkode: b71c4...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...