AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #21 Del Skrevet 24. juli 2023 Påkrevd skrev (21 minutter siden): Nordmenn er relativt godt informert sett i forhold til veldig mange andre deler av verden, og anerkjenner heldigvis i hovedsak evolusjonen. Allikevel finner man noen, stort sett i veldig konservative religiøse grupperinger som tror motsatt/ikke er sikre. Ok, jeg må innrømme dette likevel var høyere enn forventet.. Høyere enn både Spania og Storbrittania… Jeg har faktisk aldri vært borti at dette er noe tematikk, heller ikke når jeg var yngre og vi var mer rundt på leir, ungdomsmøter i andre menigheter o.l. der man møter andre talere enn «hjemme». Men selvfølgelig er jeg klar over at noen menigheter er konservative på et helt eget nivå - og naturligvis kan jo enkeltmennesker også ha andre meninger på enkeltpunkter enn det som er det offisielle budskapet fra kirken / menigheten. Takk for info, det var interessant 👍 Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 24. juli 2023 #22 Del Skrevet 24. juli 2023 Tråden er ryddet for avsporing, nedsettende ytringer, hatefulle ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 24. juli 2023 #23 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ok, jeg må innrømme dette likevel var høyere enn forventet.. Høyere enn både Spania og Storbrittania… Jeg har faktisk aldri vært borti at dette er noe tematikk, heller ikke når jeg var yngre og vi var mer rundt på leir, ungdomsmøter i andre menigheter o.l. der man møter andre talere enn «hjemme». Men selvfølgelig er jeg klar over at noen menigheter er konservative på et helt eget nivå - og naturligvis kan jo enkeltmennesker også ha andre meninger på enkeltpunkter enn det som er det offisielle budskapet fra kirken / menigheten. Takk for info, det var interessant 👍 Anonymkode: f331b...a9c Husk at disse tallene ikke bare gjelder kristne, men befolkningen som en helhet. Andre religioner kan ha høyere tetthet av kreasjonister enn kristne, og andre trossamfunn innen kristendommen (mener da ikke andre menigheter i samme kirke). Så lenge du har holdt deg til menigheter av "omtrent samme ulla", så er det naturlig at de har preket om noenlunde det samme. Hadde dere minglet med Jehovas vitner, Pinsevenner, metodister etc, (vet ikke nøyaktig deres syn på evolusjonen er) så ville dere nok fått servert noen helt andre historier om både det ene og det andre. Men like barn leker best, sies det. Sånn er det vel gjerne innen religion også. Endret 25. juli 2023 av Påkrevd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #24 Del Skrevet 25. juli 2023 Påkrevd skrev (10 minutter siden): Husk at disse tallene ikke bare gjelder kristne, men befolkningen som en helhet. Ikke-religiøse er vel ganske enige i at evolusjonen har skjedd, men andre religioner kan ha høyere tetthet av kreasjonister enn kristne. Så lenge du har holdt deg til menigheter av "omtrent samme ulla", så er det naturlig at de har preket om noenlunde det samme. Hadde dere minglet med Jehovas vitner, så ville dere nok fått servert noen helt andre historier om "sannheten". Ja, det er et godt poeng. Min erfaring stammer fra den norske kirke og «vanlige» bedehus- og i mindre grad Sarons dal (pinsevenner, men jeg er ikke pinsevenn selv). Anonymkode: f331b...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Msramkins Skrevet 25. juli 2023 #25 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Plis ikke la tråden skli ut til kristen-hat og shaming. Ønsker at tråden skal være saklig. Jeg er kristen selv, men jeg synes det er vanskelig å forholde meg til de andre artene i «homo rekken», altså funn av menneskeliknende vesners skjeletter fra lang tid tilbake som ikke er homo sapiens, men homo habilis, erectus, rudolfensis, heidelbergensis, floresiensis, neanderthalensis, naledi, and luzonensis. Det er vanskelig å tro at forskere bare finner på/faker funn av disse skapningene. Mange av disse forskerne er selv kristne. Men vet at noen kristne mener det er humbug. Jeg tror ikke det. Skapningene likner oss så mye at vi godt kunne vært en videreutvikling av disse. Og hvorfor har Gud ikke nevnt disse i Bibelen, hvis de fantes lenge før oss. Eller står det nevnt, uten at jeg har funnet det? Har det med det enorme tidsperspektivet i Bibelen? Hvorfor har vi så likt DNA? Hva tenker dere andre om dette? Hvordan forstå det? Tenker dere at de er fullstendig urelaterbare til mennesker? Det kunne vært forståelig at vi hadde forfedre. Synes det er fascinerende og forvirrende ifht bibelen. Hva mener dere? Anonymkode: a3306...2ca Hei Ts! Så fint at du reflekterer og filosoferer rundt troen din, det er da en tro man kanskje er født inn i endrer seg til en personlig tro. Denne holdningen er helt naturlig i vanlige ( i mangel av et bedre ord) , åpne menigheter som de fleste kristne tilhører. Er man omgitt av mennesker som messer om at kun en tolkning er den riktige, i den grad at de problematiserer innspill fra feks vitenskap og samfunnspolitikk, så er man mest sannsynlig i en sekt, eller hverfall i en lukket menighet som balanserer på grensen til det. De fleste kristne har ingen motforestilling mot vitenskap, og har nok i like varierende grad som resten av befolkningen satt seg inn i alle detaljene rundt feks evolusjon. Det er fint å lese Bibelen, den er full av historier til ettertanke - men det er langt fra vanligst å lese denne bokstavlig, eller tro at det kun er ting beskrevet der som fins i verden. Lykke til med funderingene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #26 Del Skrevet 25. juli 2023 Påkrevd skrev (10 timer siden): Husk at disse tallene ikke bare gjelder kristne, men befolkningen som en helhet. Andre religioner kan ha høyere tetthet av kreasjonister enn kristne, og andre trossamfunn innen kristendommen (mener da ikke andre menigheter i samme kirke). Så lenge du har holdt deg til menigheter av "omtrent samme ulla", så er det naturlig at de har preket om noenlunde det samme. Hadde dere minglet med Jehovas vitner, Pinsevenner, metodister etc, (vet ikke nøyaktig deres syn på evolusjonen er) så ville dere nok fått servert noen helt andre historier om både det ene og det andre. Men like barn leker best, sies det. Sånn er det vel gjerne innen religion også. Jeg kjenner mange pinsevenner ( er ikke pinsevenn selv), og vært på flere møter / konserter hos de når jeg var yngre (Sarons dal) - aldri opplevd at de «vanlige» fornekter vitenskap / evolusjon. Men, pinsevenner er heller ikke en homogen gruppe, og visse menigheter innenfor denne retningen er mye mer konservative - der tenker jeg man vil finne kreasjonister ja. Jehovas vitner har jeg ingen erfaring med, og føler de stiller i en helt egen, lukket klasse.. Når vi var 16-17 skulle det være «åpent møte» på Rikets sal ( JV) i nabokommunen her, og de hadde vært rundt og delt ut flygeblader. Jeg satt og spilte kort hos en venninne, og vi kom litt innpå om vi skulle bort og se ( bare nysgjerrige ). Da kom far hennes, som var avholds og en litt «streng» bedehusmann, bort til oss og var gravalvorlig. « Hvis dere jenter er rastløse skal jeg heller kjøre dere på fest, enn at dere går på Rikets sal. På fest gjør dere kanskje dumme ting, men man lærer og lever videre. Blir dere fenget av JV blir dere hjernevasket.» Jeg tror vi ble ganske satt ut av alvoret hans, men det bet seg fast… Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 25. juli 2023 #27 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kjenner mange pinsevenner ( er ikke pinsevenn selv), og vært på flere møter / konserter hos de når jeg var yngre (Sarons dal) - aldri opplevd at de «vanlige» fornekter vitenskap / evolusjon. Men, pinsevenner er heller ikke en homogen gruppe, og visse menigheter innenfor denne retningen er mye mer konservative - der tenker jeg man vil finne kreasjonister ja. Jehovas vitner har jeg ingen erfaring med, og føler de stiller i en helt egen, lukket klasse.. Når vi var 16-17 skulle det være «åpent møte» på Rikets sal ( JV) i nabokommunen her, og de hadde vært rundt og delt ut flygeblader. Jeg satt og spilte kort hos en venninne, og vi kom litt innpå om vi skulle bort og se ( bare nysgjerrige ). Da kom far hennes, som var avholds og en litt «streng» bedehusmann, bort til oss og var gravalvorlig. « Hvis dere jenter er rastløse skal jeg heller kjøre dere på fest, enn at dere går på Rikets sal. På fest gjør dere kanskje dumme ting, men man lærer og lever videre. Blir dere fenget av JV blir dere hjernevasket.» Jeg tror vi ble ganske satt ut av alvoret hans, men det bet seg fast… Anonymkode: f331b...a9c Ja, det er mye rart. Hvis du ikke har sett dem allerede, så gå inn på NRK arkivet og sjekk ut «Guds utvalde». 3 episoder om henholdsvis Smiths Venner, Jehovas Vitner og Guds Menighet. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men støtter fritt religionsvalg når man blir så gammel at man kan reflektere selv. Men det finnes en grense. Hadde jeg hatt barn som begynte å snuse på sånt som dette, hadde jeg pakket sammen hus og familie, og flyttet langt unna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #28 Del Skrevet 25. juli 2023 Påkrevd skrev (19 minutter siden): Ja, det er mye rart. Hvis du ikke har sett dem allerede, så gå inn på NRK arkivet og sjekk ut «Guds utvalde». 3 episoder om henholdsvis Smiths Venner, Jehovas Vitner og Guds Menighet. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men støtter fritt religionsvalg når man blir så gammel at man kan reflektere selv. Men det finnes en grense. Hadde jeg hatt barn som begynte å snuse på sånt som dette, hadde jeg pakket sammen hus og familie, og flyttet langt unna. Ubetinget enig i dette 👍 Anonymkode: f331b...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #29 Del Skrevet 25. juli 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Vitenskap og religion kan absolutt gå hånd i hånd. Jeg tror både på Gud, Bigbang og evolusjon - som de aller fleste andre kristne jeg kjenner. Svært få kristne i Norge er fundamentalister. Anonymkode: f331b...a9c Det kan jeg forstå at du får til å kombinere på et vis, men snakkende esler og slanger hører ikke hjemme i vitenskapen. Slike påstander motbeviser Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. juli 2023 #30 Del Skrevet 25. juli 2023 Tone83 skrev (2 minutter siden): Det kan jeg forstå at du får til å kombinere på et vis, men snakkende esler og slanger hører ikke hjemme i vitenskapen. Slike påstander motbeviser Bibelen. Javel? Det motbeviser ikke Bibelen; det beviser bare din evne til å kunne forestille deg hva Gud kan få til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #31 Del Skrevet 25. juli 2023 Tone83 skrev (2 minutter siden): Det kan jeg forstå at du får til å kombinere på et vis, men snakkende esler og slanger hører ikke hjemme i vitenskapen. Slike påstander motbeviser Bibelen. Jeg er luthersk protestant, vi tolker ikke Bibelen bokstavelig 😊 Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #32 Del Skrevet 25. juli 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Dette har vært diskutert 1.000 ganger her inne alt. Uten noen standard utenfor mennesket finnes det bare individuelle følelser. Hvis det ikke er noe utenfor mennesket er det bare "jeg føler det er galt". En massemorder, som Stalin eller Adolf, føler det er riktig å myrde. Hvorfor skulle da ett menneskes følelser veie tyngre enn et annet menneskes følelser? Uten noe utenfor mennesket som rettesnor for hva som er rett/galt, godt/ondt, så er der bare følelser. Da er det ikke galt av noen gud å være det du kaller "ond". Det er bare dine følelser. Gudens følelser er jo at det er riktig. Så har vi det andre problemet, "mord". Om du eller jeg myrder et annet menneske er det mennesket dødt for oss. Vi vil aldri kunne bringe det mennesket tilbake til liv. Hvis der er noe utenfor den fysiske verden, en "sjel" om du vil, så vil en gud som tar fra noen livet her i den fysiske verden bare skille denne "sjelen" fra den fysiske kroppen. Det er ikke mord i den forstand som når du og jeg myrder. Anonymkode: e5a46...76d Enten har personen sjel eller ikke, så da er det jo det samme hvem som dreper personen. Det skaper samme lidelse uansett. Hadde ikke trodd jeg skulle møte noen som ville argumentere for at massemord kunne være noe bra😟 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #33 Del Skrevet 25. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er luthersk protestant, vi tolker ikke Bibelen bokstavelig 😊 Anonymkode: f331b...a9c Hvordan bestemmer du deg for hva som skal tolkes bokstavelig og ikke? Ville ikke en allmektig Gud vert litt bedre på kommunikasjon enn dette? Her gir han rom for farlige misforståelser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #34 Del Skrevet 25. juli 2023 8 minutter siden, Lawyam said: Javel? Det motbeviser ikke Bibelen; det beviser bare din evne til å kunne forestille deg hva Gud kan få til. Jeg kan forstille meg det, jeg kan forstille meg mye jeg- det jeg forestiller meg er ikke nødvendigvis sant. Man må bruke vitenskap som metode for å finne ut hva som er sant og ikke- ikke fantasien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 25. juli 2023 #35 Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Tone83 skrev (16 minutter siden): Jeg kan forstille meg det, jeg kan forstille meg mye jeg- det jeg forestiller meg er ikke nødvendigvis sant. Man må bruke vitenskap som metode for å finne ut hva som er sant og ikke- ikke fantasien. Kan være at det er litt vanskelig og rett og slett umulig for vitenskapen å finne det eselet og hvorfor nå da.... Det er nok heller ingen som bruker tid på å forske på akkurat det heller. Endret 25. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #36 Del Skrevet 25. juli 2023 Tone83 skrev (9 minutter siden): Hvordan bestemmer du deg for hva som skal tolkes bokstavelig og ikke? Ville ikke en allmektig Gud vert litt bedre på kommunikasjon enn dette? Her gir han rom for farlige misforståelser Det kan være jeg mistolker deg ( tonefall kommer jo ikke fram skriftlig - så dersom jeg misforstår deg beklager jeg dette ), men jeg opplever at du virker veldig aggressiv i dine spørsmål, hvorfor det? Ts hadde et spørsmål i forhold til sin tro ( som jo vi Norge heldigvis står fritt til å velge selv), og de fleste her ( ikke alle ) forsøker å svare han saklig på det han lurte på. Han spurte til og med veldig pent om vi kunne la være å spore av med kritikk og hets, og det syns jeg alle med normal folkeskikk ( som jo ikke avhengiger av religion) burde klare. Ang det du spør meg om, så har jeg naturlig nok ikke et universelt fasitsvar på det - hva mener egentlig Gud? Ja, tenk hvis jeg visste det! 😅 Jeg ( som folk flest i hele verden ) prøver bare å leve livet mitt best mulig, i fred og fordragelighet med meg og mine, og samfunnet generelt. Det klarer jeg i varierende grad, men forsøker så godt jeg kan. Dersom du oppriktig lurer på hvordan forskjelllige trossamfunn tolker Bibelen ulikt, kan du jo opprette en tråd om det? Der vil du nok få mye bedre svar enn jeg kan gi, fra folk som har mer teologisk innsikt. 😊 Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #37 Del Skrevet 25. juli 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan være jeg mistolker deg ( tonefall kommer jo ikke fram skriftlig - så dersom jeg misforstår deg beklager jeg dette ), men jeg opplever at du virker veldig aggressiv i dine spørsmål, hvorfor det? Ts hadde et spørsmål i forhold til sin tro ( som jo vi Norge heldigvis står fritt til å velge selv), og de fleste her ( ikke alle ) forsøker å svare han saklig på det han lurte på. Han spurte til og med veldig pent om vi kunne la være å spore av med kritikk og hets, og det syns jeg alle med normal folkeskikk ( som jo ikke avhengiger av religion) burde klare. Ang det du spør meg om, så har jeg naturlig nok ikke et universelt fasitsvar på det - hva mener egentlig Gud? Ja, tenk hvis jeg visste det! 😅 Jeg ( som folk flest i hele verden ) prøver bare å leve livet mitt best mulig, i fred og fordragelighet med meg og mine, og samfunnet generelt. Det klarer jeg i varierende grad, men forsøker så godt jeg kan. Dersom du oppriktig lurer på hvordan forskjelllige trossamfunn tolker Bibelen ulikt, kan du jo opprette en tråd om det? Der vil du nok få mye bedre svar enn jeg kan gi, fra folk som har mer teologisk innsikt. 😊 Anonymkode: f331b...a9c Jeg er ikke aggressiv mot noen her. Men dersom Gud finnes, er jeg nok sint på han for å ha laget så dårlige leveregler for oss 😅 synes ikke tråden har sporet helt av, da en bør vite hvordan Bibelen skal tolkes om man skal kunne vite om den fungerer sammen med evolusjonen og andre vitenskapelige teorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 25. juli 2023 #38 Del Skrevet 25. juli 2023 52 minutter siden, Lawyam said: Kan være at det er litt vanskelig og rett og slett umulig for vitenskapen å finne det eselet og hvorfor nå da.... Det er nok heller ingen som bruker tid på å forske på akkurat det heller. Ja det er nok umulig, men jeg mener vi bør tro det som er mest sannsynlig- ikke tro blindt pga vage skrifter eller følelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #39 Del Skrevet 25. juli 2023 Tone83 skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke aggressiv mot noen her. Men dersom Gud finnes, er jeg nok sint på han for å ha laget så dårlige leveregler for oss 😅 synes ikke tråden har sporet helt av, da en bør vite hvordan Bibelen skal tolkes om man skal kunne vite om den fungerer sammen med evolusjonen og andre vitenskapelige teorier. Da legger jeg meg flat, og beklager det. Ang trådens hensikt mener jeg fremdeles at TS ikke var ute etter å lese oss diskutere om kvaliteten på Guds kommunikasjon til oss, eller om Han i det hele tatt finnes eller ikke, det vet jo naturligvis ingen av oss sikkert - derfor heter det tro 😊 Jeg oppfatter TS som søkende i sin tro, og tenker det er viktig at hen blir betrygget - det er ikke nødvendig for hen å oppgi hverken sin åndelige side ( som naturligvis ikke er logisk og rasjonell, tro er jo pr definisjon noe personlig, indre - som er vanskelig å forklare til andre) eller sin nysgjerrige, vitenskapelige side som ønsker å sette den fysiske verdenen i system / forstå dette systemet. Jeg syns det er flott at Ts er intr i dette, og ønsker å oppmuntre hen! Jeg kjenner mange kristne som har høyere utdannelse innen naturvitenskapelige felt. De fleste kristne i Norge i dag har samme vitenskapelige vitrkelighetsoppfattelse som resten av befolkningen, og er på individuelt nivå like varierende opptatt av temaer som evolusjon/arkeologi / astrofysikk / biologi/ medisin / samfunn eller politikk. Dersom du mener «ekte» kristne er de med meninger folk flest syns er utdaterte, må du til mye mer konservative miljøer som absolutt fins, i Norge også. Jeg tilhører ikke de, og kan ikke ( og ønsker ikke! Jeg er jo ganske uenig med dem) svare på deres vegne. 😊 Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #40 Del Skrevet 28. juli 2023 Lawyam skrev (På 24.7.2023 den 23.36): Han er den som skaper liv. Også ditt. Helt rett. Anonymkode: 659aa...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå