AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Del Skrevet 24. juli 2023 Hei! Plis ikke la tråden skli ut til kristen-hat og shaming. Ønsker at tråden skal være saklig. Jeg er kristen selv, men jeg synes det er vanskelig å forholde meg til de andre artene i «homo rekken», altså funn av menneskeliknende vesners skjeletter fra lang tid tilbake som ikke er homo sapiens, men homo habilis, erectus, rudolfensis, heidelbergensis, floresiensis, neanderthalensis, naledi, and luzonensis. Det er vanskelig å tro at forskere bare finner på/faker funn av disse skapningene. Mange av disse forskerne er selv kristne. Men vet at noen kristne mener det er humbug. Jeg tror ikke det. Skapningene likner oss så mye at vi godt kunne vært en videreutvikling av disse. Og hvorfor har Gud ikke nevnt disse i Bibelen, hvis de fantes lenge før oss. Eller står det nevnt, uten at jeg har funnet det? Har det med det enorme tidsperspektivet i Bibelen? Hvorfor har vi så likt DNA? Hva tenker dere andre om dette? Hvordan forstå det? Tenker dere at de er fullstendig urelaterbare til mennesker? Det kunne vært forståelig at vi hadde forfedre. Synes det er fascinerende og forvirrende ifht bibelen. Hva mener dere? Anonymkode: a3306...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. juli 2023 #2 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) Jeg mener at det ikke forvirrer i hele tatt. Ting tar tid. Hvis Gud skulle gått i detalj om hver ting han skapte så kom vi aldri lengre enn starten av 1.kapittel i Moseboka og Bibelen ville ha handlet om biologi og vitenskap og ikke tro, så overlater til vitenskapen å finne ut av det; de bøkene og artiklene kan leses på siden av etterhvert. Endret 24. juli 2023 av Lawyam 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #3 Del Skrevet 24. juli 2023 Lawyam skrev (10 minutter siden): Jeg mener at det ikke forvirrer i hele tatt. Ting tar tid. Hvis Gud skulle gått i detalj om hver ting han skapte så kom vi aldri lengre enn starten av 1.kapittel i Moseboka og Bibelen ville ha handlet om biologi og vitenskap og ikke tro, så overlater til vitenskapen å finne ut av det; de bøkene og artiklene kan leses på siden av etterhvert. Takk for innspill ☺️ Anonymkode: a3306...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 24. juli 2023 #4 Del Skrevet 24. juli 2023 Vitenskap og religion går ikke hånd i hånd, Hvis jeg var deg ville jeg heller spurt om snakkende busker, slanger og esler. Og hvorfor Gud er ond (massemorder). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #5 Del Skrevet 24. juli 2023 Tone83 skrev (2 minutter siden): Og hvorfor Gud er ond (massemorder). Dette har vært diskutert 1.000 ganger her inne alt. Uten noen standard utenfor mennesket finnes det bare individuelle følelser. Hvis det ikke er noe utenfor mennesket er det bare "jeg føler det er galt". En massemorder, som Stalin eller Adolf, føler det er riktig å myrde. Hvorfor skulle da ett menneskes følelser veie tyngre enn et annet menneskes følelser? Uten noe utenfor mennesket som rettesnor for hva som er rett/galt, godt/ondt, så er der bare følelser. Da er det ikke galt av noen gud å være det du kaller "ond". Det er bare dine følelser. Gudens følelser er jo at det er riktig. Så har vi det andre problemet, "mord". Om du eller jeg myrder et annet menneske er det mennesket dødt for oss. Vi vil aldri kunne bringe det mennesket tilbake til liv. Hvis der er noe utenfor den fysiske verden, en "sjel" om du vil, så vil en gud som tar fra noen livet her i den fysiske verden bare skille denne "sjelen" fra den fysiske kroppen. Det er ikke mord i den forstand som når du og jeg myrder. Anonymkode: e5a46...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #6 Del Skrevet 24. juli 2023 Vitenskap og religion kan absolutt gå hånd i hånd. Jeg tror både på Gud, Bigbang og evolusjon - som de aller fleste andre kristne jeg kjenner. Svært få kristne i Norge er fundamentalister. Anonymkode: f331b...a9c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #7 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere andre om dette? Hvordan forstå det? Tenker dere at de er fullstendig urelaterbare til mennesker? Det kunne vært forståelig at vi hadde forfedre. Synes det er fascinerende og forvirrende ifht bibelen. Hva mener dere? Anonymkode: a3306...2ca Jeg er kristen og selvfølgelig tilhenger av evolusjonslæren. Som alle andre kristne. Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. Bibelen er jo lignelser og gir oss troen på at Gud er i alt også i utviklingen av mennesket. Naturvitenskapen og naturen er bare Gud som viser litt av sitt potensiale. Les gjerne denne artikkelen om førsteamanuensis og nonne Katarina Pajchel: Khrono/«Klosterliv og akademia er ikke så forskjellig» Anonymkode: 19e07...0db 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. juli 2023 #8 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) Tone83 skrev (1 time siden): Vitenskap og religion går ikke hånd i hånd, Hvis jeg var deg ville jeg heller spurt om snakkende busker, slanger og esler. Og hvorfor Gud er ond (massemorder). Han er den som skaper liv. Også ditt. Endret 24. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 24. juli 2023 #9 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vanskelig å tro at forskere bare finner på/faker funn av disse skapningene. Mange av disse forskerne er selv kristne. Men vet at noen kristne mener det er humbug. Jeg tror ikke det. Anonymkode: a3306...2ca AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vitenskap og religion kan absolutt gå hånd i hånd. Jeg tror både på Gud, Bigbang og evolusjon - som de aller fleste andre kristne jeg kjenner. Svært få kristne i Norge er fundamentalister. Anonymkode: f331b...a9c Det er kreasjonistene som ikke tror på evolusjonen. Og som f331b...a9c nevner, det er få kreasjonister i Norge. På verdensbasis er det derimot overraskende mange. Mangel på kunnskap og utdanning spiller nok en stor rolle, også hvor sterkt kirken står i samfunnet, og ikke minst hvilken gren av kristendommen man tilhører. https://en.wikipedia.org/wiki/Creationism_by_country 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #10 Del Skrevet 24. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: ..............synes det er vanskelig å forholde meg til de andre artene i «homo rekken», altså funn av menneskeliknende vesners skjeletter fra lang tid tilbake som ikke er homo sapiens, men homo habilis, erectus, rudolfensis, heidelbergensis, floresiensis, neanderthalensis, naledi, and luzonensis........Skapningene likner oss så mye at vi godt kunne vært en videreutvikling av disse............Og hvorfor har Gud ikke nevnt disse i Bibelen, hvis de fantes lenge før oss. Eller står det nevnt, uten at jeg har funnet det? Har det med det enorme tidsperspektivet i Bibelen? Hvorfor har vi så likt DNA? ......Hva tenker dere andre om dette? Hvordan forstå det? Tenker dere at de er fullstendig urelaterbare til mennesker? Det kunne vært forståelig at vi hadde forfedre. Synes det er fascinerende og forvirrende ifht bibelen. Hva mener dere? Anonymkode: a3306...2ca Se på det som slektninger. For det er det det er. Noen av de menneskelignende homo-artene er våre forfedre, som tipp-oldeforeldre, bare med svært mange tipp-tipp-tipp. Mens andre er som våre 3-menninger, disse er altså ikke våre forfedre. Bare at det er ikke 3-menninger, det er kanskje 2000-menninger og mer og de er alle utdødde. Våre to nærmeste slektningarter er homo neaderthalensis og homo denisova. Det kan diskuteres om de skal kalles egne arter ettersom de var genetisk nær nok oss moderne mennesker til av vi kunne blandes og få felles fruktbare barn. Og det gjorde vi! Etniske europeere og asiater f eks har ca 1-2% av DNAet vårt fra neanderthalerne, mens etniske afrikanere har ingenting. Øst-asiater og stillehavsfolk er også iblandet denisovians, opptil 3-4%. Dette er ganske ny viten. Det er vel kun ca 10 år siden disse utdødde DNAene ble kartlagt og vi kunne sammenligne med vårt eget og dermed få kunnskap om det. En fjernere slektningart, som også døde ut omtrent samtidig for 40 000 år siden, er homo florensiensis-folket, også litt useriøst kjent som hobbit-folket siden de var små av vekst. Levninger er funnet på den lille asiatiske øya Flores. Jeg tror det fortsatt er ukjent hvor mye disse har blandet seg med oss, om noe. Kanskje de var for fjernt genetisk. Vår nærmeste nålevende slektningart er sjimpansene, vi skilte lag for 4 millioner år siden eller mer med vår siste felles forfedre. Så sjimpanser er en mye fjernere slektning og vi kan heldigvis ikke blandet. Ikke for at det ikke har vært prøvd, selvfølgelig av Stalins gærne "forskere" på 30-tallet. Om Bibelen tror jeg de fleste teologer mener at den ikke skal tolkes bokstavelig. Det fant de vel ut allerede under kirkemøtet i år 300 eller noe sånt. Den har bl.a. for mange selvmotsigelser til at den skal tolkes bostavelig i ett og alt. Gud ga oss jo en hjerne for å tenke med. Hvis Bibelen bare hadde en krystallklar fasit på alt så ville vi vel ikke fått brukt denne gaven fra Gud som han ga til oss, men ikke til dyrene. Og da hadde vel religionen heller ikke vært en TRO, Gud ønsket sikkert at vi skulle TRO (og med det også av og til tvile), ikke VITE alt sånn helt uten videre. Det ville blitt kjedelig både for oss og han som observerer. Hva ville poenget vært med det? Så jeg forstår ikke kriste som påstår Bibelen liksom er svaret på alt. Den er ikke ment å være det, vi skal også bruke hodet. Blant annet til vitenskap. Tror jeg da. Anonymkode: 16b59...42f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #11 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Plis ikke la tråden skli ut til kristen-hat og shaming. Ønsker at tråden skal være saklig. Jeg er kristen selv, men jeg synes det er vanskelig å forholde meg til de andre artene i «homo rekken», altså funn av menneskeliknende vesners skjeletter fra lang tid tilbake som ikke er homo sapiens, men homo habilis, erectus, rudolfensis, heidelbergensis, floresiensis, neanderthalensis, naledi, and luzonensis. Det er vanskelig å tro at forskere bare finner på/faker funn av disse skapningene. Mange av disse forskerne er selv kristne. Men vet at noen kristne mener det er humbug. Jeg tror ikke det. Skapningene likner oss så mye at vi godt kunne vært en videreutvikling av disse. Og hvorfor har Gud ikke nevnt disse i Bibelen, hvis de fantes lenge før oss. Eller står det nevnt, uten at jeg har funnet det? Har det med det enorme tidsperspektivet i Bibelen? Hvorfor har vi så likt DNA? Hva tenker dere andre om dette? Hvordan forstå det? Tenker dere at de er fullstendig urelaterbare til mennesker? Det kunne vært forståelig at vi hadde forfedre. Synes det er fascinerende og forvirrende ifht bibelen. Hva mener dere? Anonymkode: a3306...2ca Hvorfor er ikke noen av disse i live i dag? Dersom jorden består av skapninger som har mutert eller utviklet seg mellom slagene (antall kromosomer) og jorden i tillegg er full av fossiler, hvorfor finner vi ikke en eneste en av dem i levende live? Det skulle krydd av dem! Det eneste vi har i dag er «hvert etter sitt slag» og de få individene som parer seg mellom artene får sterilt avkom. Mennesker har en enorm variasjon i fasong, men fremdeles bare homo sapiens. Ellers stemmer vitenskapen med Bibelen i rekkefølgen av liv her på jorden og «dagene» i Bibelen er ikke ment bokstavelige. Anonymkode: 553ca...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. juli 2023 #12 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er ikke noen av disse i live i dag? Dersom jorden består av skapninger som har mutert eller utviklet seg mellom slagene (antall kromosomer) og jorden i tillegg er full av fossiler, hvorfor finner vi ikke en eneste en av dem i levende live? Det skulle krydd av dem! Det eneste vi har i dag er «hvert etter sitt slag» og de få individene som parer seg mellom artene får sterilt avkom. Mennesker har en enorm variasjon i fasong, men fremdeles bare homo sapiens. Ellers stemmer vitenskapen med Bibelen i rekkefølgen av liv her på jorden og «dagene» i Bibelen er ikke ment bokstavelige. Anonymkode: 553ca...687 De var vel ikke sterke nok til å overleve. Dinosaurusene forsvant også, i likhet med mange andre arter. Flere dyre- og fuglearter står i fare for å bli utryddet også i dag. Endret 24. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #13 Del Skrevet 24. juli 2023 Påkrevd skrev (21 minutter siden): Det er kreasjonistene som ikke tror på evolusjonen. Og som f331b...a9c nevner, det er få kreasjonister i Norge. På verdensbasis er det derimot overraskende mange. Mangel på kunnskap og utdanning spiller nok en stor rolle, også hvor sterkt kirken står i samfunnet, og ikke minst hvilken gren av kristendommen man tilhører. https://en.wikipedia.org/wiki/Creationism_by_country Ja, jeg brukte kanskje feil benevnelse i denne sammenheng 😊 Fundamentalister forbinder jeg med de som tolker Bibelen bokstavlig, og tenkte det var en dekkende beskrivelse da jeg vet at noen spesielt konservative pinsemenigheter f.eks som anser seg som det ( ikke alle pinsemenigheter, for all del). Jeg har aldri møtt noen i Norge som anser seg som kreasjonister - det må være vanvittig få? Jeg bor på Sørlandet - og for noen år siden var det en som syklet rundt i dinosaurdrakt for å provosere folk i Bibelbeltet som visstnok ikke tror på dinosaurer… Folk flest trodde det var et barne-TV-stunt, og kom ut med barna for å vinke til dinosauren 😅 Jeg har bodd her i over 40 år, har aldri møtt noen her som ikke tror på dinosaurer ( som jeg vet om, det er ikke alltid det første jeg spør folk om 😉). Forbinder dette med menigheter i USA som boikotter naturfagsundervisning 😅 Anonymkode: f331b...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #14 Del Skrevet 24. juli 2023 Lawyam skrev (4 minutter siden): De var vel ikke sterke nok til å overleve. Dinosaurusene forsvant også, i likhet med mange andre arter. Flere dyre- og fuglearter står i fare for å bli utryddet også i dag. Det finnes ikke en eneste overgansart i live i dag. Utrydding av arter er det ingen som bestrider. Anonymkode: 553ca...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #15 Del Skrevet 24. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er ikke noen av disse i live i dag? Dersom jorden består av skapninger som har mutert eller utviklet seg mellom slagene (antall kromosomer) og jorden i tillegg er full av fossiler, hvorfor finner vi ikke en eneste en av dem i levende live? Det skulle krydd av dem! Det eneste vi har i dag er «hvert etter sitt slag» og de få individene som parer seg mellom artene får sterilt avkom. Mennesker har en enorm variasjon i fasong, men fremdeles bare homo sapiens. Ellers stemmer vitenskapen med Bibelen i rekkefølgen av liv her på jorden og «dagene» i Bibelen er ikke ment bokstavelige. Anonymkode: 553ca...687 Arter dør ut hele tiden. I noen perioder mer enn ellers. Her er topp fem utryddelser kopiert fra den verdensvide veven: Ordovicium-silurutryddelse: 440 millioner år siden. Devonsk utryddelse: 365 millioner år siden. Perm-trias-utryddelse: 250 millioner år siden. Trias-jura-utryddelse: 210 millioner år siden. Krit-tertiær utryddelse: 65 millioner år siden - dinosaurene forsvant da en astereoide falt ned i mexico og virvlet opp nok støv til å mørklegge jorden en stund, er en av teoriene Enkelte biologer har begynt å kalle nåtiden for den sjette utrydningen: Arter som ikke tålte homo sapiens herjinger: nå Anonymkode: 16b59...42f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #16 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det finnes ikke en eneste overgansart i live i dag. Utrydding av arter er det ingen som bestrider. Anonymkode: 553ca...687 Jeg forstår ikke helt hva du mener her, hva er en overgangsart? Er ikke alle arter konstant i endring, sakte men sikkert? Anonymkode: f331b...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 24. juli 2023 #17 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, jeg brukte kanskje feil benevnelse i denne sammenheng 😊 Fundamentalister forbinder jeg med de som tolker Bibelen bokstavlig, og tenkte det var en dekkende beskrivelse da jeg vet at noen spesielt konservative pinsemenigheter f.eks som anser seg som det ( ikke alle pinsemenigheter, for all del). Jeg har aldri møtt noen i Norge som anser seg som kreasjonister - det må være vanvittig få? Jeg bor på Sørlandet - og for noen år siden var det en som syklet rundt i dinosaurdrakt for å provosere folk i Bibelbeltet som visstnok ikke tror på dinosaurer… Folk flest trodde det var et barne-TV-stunt, og kom ut med barna for å vinke til dinosauren 😅 Jeg har bodd her i over 40 år, har aldri møtt noen her som ikke tror på dinosaurer ( som jeg vet om, det er ikke alltid det første jeg spør folk om 😉). Forbinder dette med menigheter i USA som boikotter naturfagsundervisning 😅 Anonymkode: f331b...a9c Nordmenn er relativt godt informert sett i forhold til veldig mange andre deler av verden, og anerkjenner heldigvis i hovedsak evolusjonen. Allikevel finner man noen, stort sett i veldig konservative religiøse grupperinger som tror motsatt/ikke er sikre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #18 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg tror Gud skapte, og fortsatt skaper. Hvordan, eller hvor lang tid det tok, vet jeg ikke. For Gud er tusen år en sommerdag. Tror ikke noen var der for å ta notater. Anonymkode: 88d9a...048 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. juli 2023 #19 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror Gud skapte, og fortsatt skaper. Hvordan, eller hvor lang tid det tok, vet jeg ikke. For Gud er tusen år en sommerdag. Tror ikke noen var der for å ta notater. Anonymkode: 88d9a...048 Ja, Moses skrev noen tusener år etter og han hadde ikke engang touch metoden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 24. juli 2023 #20 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det finnes ikke en eneste overgansart i live i dag. Utrydding av arter er det ingen som bestrider. Anonymkode: 553ca...687 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva du mener her, hva er en overgangsart? Er ikke alle arter konstant i endring, sakte men sikkert? Anonymkode: f331b...a9c Det stemmer. Det er ikke sånn at det en gang fantes Homo habilis, så en Torsdag ble vi plutselig Homo erectus, før vi sånn kvart på fire en dag ble Homo Sapiens. Forandringene skjer litt om litt gjennom tusenvis av år. Man er nødt til å sette skillene et sted, og det blir da litt omtrentlig. Litt som å sette en linje der ferskvann går over til saltvann når en elv renner ut i havet. Umulig å tegne en nøyaktig strek der det skjer, men zoomer man kartet utover, blir det allikevel ganske logisk hvor omtrent linjen må gå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå