Tilbudstøs Skrevet 29. juli 2023 #61 Del Skrevet 29. juli 2023 Nei. Når 1 av 5 er innvandrer og man ikke lenger kan ringe noe offentlig sted med en forventning om at den som tar telefonen snakker forståelig norsk, i Norge, er ting ute av kontroll for lenge siden. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 29. juli 2023 #62 Del Skrevet 29. juli 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): Nå har en innvandrer oppført seg truende overfor Kongens Gard og det hele ble filmet. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/gardist-siktet-pa-mann-utenfor-slottet/15923934/ Det blir kanskje nødvendig å koble PST med tanke på terrorismetrusler, o.l. Jeg er kritisk til slike innvandrere. Han er nok sluppet fri for lengst, null tiltale. Omsorgssvikt stakkars.. Mest fra norske vantro lærere. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FryNor Skrevet 29. juli 2023 #63 Del Skrevet 29. juli 2023 NatNat skrev (4 timer siden): Nei. "rasistisk" har noe med rase å gjøre. Islam er en religjon og en kultur, ikke en hudfarge. Jeg trodde dette var allmenkunnskap i 2023. Islam er også en politisk ideologi med egne lover og politiske mål, det er snakk om primitiv tankegang og ideer som vesten har kvittet seg med for flere hundre år siden. Så lenge Islam ikke går igjennom en reformasjon som er på linje med vestlige verdier så er det rett og slett en ideologi som motarbeider våre verdier og som ikke hører hjemme verken i Europa eller andre siviliserte land, det å tillate at denne ideologien får fotfeste i Europa er som å slippe innbruddstyver inn fordi man tror at man kan snakke de til fornuft. 4 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 30. juli 2023 #64 Del Skrevet 30. juli 2023 17 hours ago, FryNor said: Islam er også en politisk ideologi med egne lover og politiske mål, det er snakk om primitiv tankegang og ideer som vesten har kvittet seg med for flere hundre år siden. Så lenge Islam ikke går igjennom en reformasjon som er på linje med vestlige verdier så er det rett og slett en ideologi som motarbeider våre verdier og som ikke hører hjemme verken i Europa eller andre siviliserte land, det å tillate at denne ideologien får fotfeste i Europa er som å slippe innbruddstyver inn fordi man tror at man kan snakke de til fornuft. akkurat. Islam ble stor politikk når Khomeini kom til makten i Iran i 1979, spør du meg. Det ble "oss" mot "dem" og radikalisering. Før det, jeg kan ikke huske at vi hadde så mange problemer med muslimer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 30. juli 2023 #65 Del Skrevet 30. juli 2023 (endret) On 7/29/2023 at 8:54 PM, Amossa said: Kanskje på tide å lese seg opp litt. Her fra Store norske leksikon: https://snl.no/rasisme Da er jeg rasist hvis jeg er kritisk mot en religion, hvis jeg forstår deg riktig ? 🙃 Er du klar over hvor farlig dette høres ut ? Jeg liker ikke kristendom heller forresten. Er jeg også rasist da ?? Jeg skal prøve å være litt mer klar : 1) jeg syns at Islam er farlig på samme måte som kristendom var farlig i middelalderen. 2) det betyr ikke at alle muslimer/kristne er farlige, det er gode og dårlige mennesker i hele verden. Problemet med Islam er at veldig mange muslimer er meget sterk troende i motsetning til kristne. Og at Islam er også mer politisk enn kristendom. Jeg anbefaler deg sterk å lese dette. Hvor mange prosent av kristne ville svare ja i verden hvis de måtte velge mellom abrahamic lov og demokrati ? https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/ Endret 31. juli 2023 av NatNat 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 30. juli 2023 #66 Del Skrevet 30. juli 2023 On 7/28/2023 at 6:51 PM, Majer said: Høyere sannsynlighet for å begå kriminelle handlinger blant MØNA skyldes i stor grad fattigdom Vinnngskriminalitet kan forklares med fattigdom, men sedelighetsforbrytelser? Virkelig? 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 30. juli 2023 #67 Del Skrevet 30. juli 2023 On 7/28/2023 at 7:07 PM, 300DPI said: Ekstremisme er noe som er like utbredt blant etniske europeere. Hvilken ekstimisme er like utbredt bland etniske europeere? Mesteparten av menneskene i MENA, lever og ånder ekstremisme i sitt hverdagsliv. Kvinnesynet og begrensningene de legger på halve befolkningen og også på andre folkegrupper er temmelig ekstreme. Jeg ser veldig lite ekstremisme rundt meg i hverdagen. Faktisk ingrn. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 30. juli 2023 #68 Del Skrevet 30. juli 2023 (endret) 13579 skrev (På 29.7.2023 den 10.53): Det er like rimelig at nordmenn lærer et fremmed språk som at innvandrere lærer norsk. Ok, så istedetfor at innvandrere skal lære ett språk skal vi lære arabisk, tyrkisk, kurdisk, kinesisk, vietnamesisk? Alt på en gang? Og hva med kineserne, de må jo da lære seg arabisk, kurdisk etc? Er det ikke mye lettere at alle lærer ett språk? Men jeg tror du er et troll, det går ikke an å mene noe så vanvittig og ugjennomførbart som du gjør i denne tråden Endret 30. juli 2023 av Topsi 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 30. juli 2023 #69 Del Skrevet 30. juli 2023 Helt enig TS Var en grunn at jeg som ung hvit kvinne sjelden oppholdt meg på feil side av Akerselva når jeg bodde i Oslo. Har ingenting imot utlendinger, men å gå alene på nattestid i belastete strøk i Oslo, det gjorde jeg ikke mer enn den ene gangen. Ble anstastet av en gjeng muslimske ungdommer. Følte meg overhodet ikke trygg. Heldigvis kom bussen og heiv meg på den. Er ikke til å legge skjul på at de har et helt annerledes kvinnesyn i sine land enn det europeiske land har. Er vel en grunn til at muslimske kvinner må ha mannlig følge skal de ut døren. Sier jo sitt. På jobben min derimot var det også mange utlendinger, men der er settingen helt annerledes og hadde ikke noe imot å henge med og prate med de da. 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flovef Skrevet 30. juli 2023 #70 Del Skrevet 30. juli 2023 Det er en utgått hersketeknikk å kalle det rasisme. Jeg omgås en del utlendinger som sier rett ut at de vil ha stans i innvandring til Norge, og at mange nordmenn er naive. De er åpenbart ikke rasister da de er utlendinger selv, det eneste de ønsker er fred og trygghet, altså det motsatte av hva de rømte fra 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flovef Skrevet 30. juli 2023 #71 Del Skrevet 30. juli 2023 8 minutter siden, Tipaa said: Helt enig TS Var en grunn at jeg som ung hvit kvinne sjelden oppholdt meg på feil side av Akerselva når jeg bodde i Oslo. Har ingenting imot utlendinger, men å gå alene på nattestid i belastete strøk i Oslo, det gjorde jeg ikke mer enn den ene gangen. Ble anstastet av en gjeng muslimske ungdommer. Følte meg overhodet ikke trygg. Heldigvis kom bussen og heiv meg på den. Er ikke til å legge skjul på at de har et helt annerledes kvinnesyn i sine land enn det europeiske land har. Er vel en grunn til at muslimske kvinner må ha mannlig følge skal de ut døren. Sier jo sitt. På jobben min derimot var det også mange utlendinger, men der er settingen helt annerledes og hadde ikke noe imot å henge med og prate med de da. Dette har jeg og opplevd mye som ung og blond kvinne i Oslo (litt mindre nå som er ikke er 20 lenger). Men dette driter andre i at vi opplever fordi de ikke har gjort det selv, og hiver ut rasismekortet 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 30. juli 2023 #72 Del Skrevet 30. juli 2023 23 hours ago, Amossa said: Ja, du er en rasist. Det er rasisme å diskriminere basert på religion, Vil du således si at den bitre konflikten mellom katolikker og protestanter er drevet av rasisme? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 30. juli 2023 #73 Del Skrevet 30. juli 2023 Jegern Puahate skrev (2 minutter siden): Vil du således si at den bitre konflikten mellom katolikker og protestanter er drevet av rasisme? I Nord-Irland kan den nok sies å være det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 30. juli 2023 #74 Del Skrevet 30. juli 2023 Amossa skrev (På 29.7.2023 den 20.52): Ja, du er en rasist. Det er rasisme å diskriminere basert på religion, Litt mer. TS, du skriver at du er kritisk til innvandring fra muslimske land, og da spesielt fra enslige menn. I Norge har vi religionsfrihet fordi vi mener at det er en forutsetning i et demokrati. Hvis du er politiker, og da mener at folk fra muslimske land ikke skal tas i mot i Norge, så diskriminerer du. Hvis du vil gjøre forskjell på menn og kvinner, så diskriminerer du også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 30. juli 2023 #75 Del Skrevet 30. juli 2023 (endret) 12 hours ago, Entern said: I Nord-Irland kan den nok sies å være det. En kan si at det er et etnisk element i det men ligger konfliktens primære årsak og opprinnelse i renspikket rasisme? 10 hours ago, Amossa said: Litt mer. TS, du skriver at du er kritisk til innvandring fra muslimske land, og da spesielt fra enslige menn. I Norge har vi religionsfrihet fordi vi mener at det er en forutsetning i et demokrati. Hvis du er politiker, og da mener at folk fra muslimske land ikke skal tas i mot i Norge, så diskriminerer du. Hvis du vil gjøre forskjell på menn og kvinner, så diskriminerer du også. Er dog den eventuelle diskrimineringen kun resultat av klassisk rasisme, eller kan det være andre årsaker? Det er jo 2 grunnleggende verdisett som havner i klinsj her, om vi ser mer abstrakt på det. På en side har vi idealet om at alle mennesker er like mye verdt, samt skal ha like rettigheter og muligheter. I tillegg har vi idealer som toleranse og frihet, at ingen skal forhåndsbedømmes basert på arbitrære attributter. På papiret er dette flotte målsettinger. På den andre siden har vi dog noen idealer som sannhet, ansvar og ytringsfrihet. Altså alle fakta bør på bordet, vi bør ta hensiktsmessig affære basert på fakta, vi bør være ærlige ovenfor oss selv og andre mennesker. Disse tingene er jo også noe som ikke bør være vanskelig å støtte. I tillegg har vi har også en evig kamp mellom progresjon og tradisjon, som kan omfavne begge sider alt ettersom. Tilbake til eksempelet enslige muslimske menn, på en side har vi en grunntanke om at ingen i denne gruppen bør bedømmes kun utifra at de er enslige muslimske menn. Mens på en annen side har vi en grunntanke om sannhet, der vi har blant annet har fått presentert statistikker som viser at denne gruppen skiller seg negativt ut, spesielt innen overfallsvoldtekt hvor selv politet gikk ut med alarmerende tall. Folk som er inklinerte til å ha verdiene om sannhet og ansvar vil da reagere med at dette må både opplyses om og forhindres, mens andre folk som lener mer mot likhet og toleranse helst vil tone slike saker ned for at ikke alle enslige muslimske menn urettferdig stemples som overfallsvoldteksforbrytere. Dessverre så blir det sånn at når andre truer ens grunnleggende verdisyn så trigges alskens forsvars og angrepsmekanismer, for ens essensielle verdier er en slags forlengelse av seg selv. Således blir debatten svært fiendtlig, uredelig og ekstremt intolerant mellom motpartene. Det finurlige da er at ved forsvare sine grunnleggende verdier er en villig til å faktisk gå imot dem. Her kan vel begge sider være like ille, men i ditt tilfelle kaller du folk rasister, uten at du rent faktisk vet at rasisme isolert sett er årsaken. Basert på det jeg har skrevet kan du muligens reflektere over hvor tolerant det egentlig er. Dessverre har da de mest høylytte og innbitte verdiforsvarere, eller verdiegoistene, tatt mest plass i debatten, og flere andre andre debatter forøvrig. Sånn at mer kompromissvillige mennesker havner enten på sidelinja eller blir plassert på ytterkantene kun ved å utrykke noe som kan tolkes som et avvikende verdisyn, og i verste fall vil noen forby dem, og da tråkker vi ned uhyggelige stier som historien har vist oss. Endret 31. juli 2023 av Jegern Puahate 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 1. august 2023 #76 Del Skrevet 1. august 2023 Som innvandrer selv, så synes jeg absolutt ikke du er rasistisk, kun med bakgrunn i at du ønsker at innvandring bør være litt bedre styrt. Om du var imot innvandrere, så ville jeg tenkt på deg som rasist. For da er jeg i så fall rasist selv. Jeg er ikke i mot innvandring, bare imot de som aktivt ikke trenger det. Jeg er imot at brukes flyktningsstatus for de som ikke er reelle flyktninger fra krig. Jeg er ikke imot innvandring generelt, selv de som gjør det for økonomisk trygghet. De som bringer med seg noe for Norge også. En som bringer med seg sin ekspertise, med ønske om å jobbe, tilføre statskassen skatteinntekter. Ikke en som flytter rett til gratis penger fra nav, UTEN vilje til å verken intergrere seg eller jobbe. Å være imot uhemmet innvandrering, gjør deg ikke til en rasist. 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 2. august 2023 #77 Del Skrevet 2. august 2023 300DPI skrev (På 28.7.2023 den 21.22): Sist jeg sjekket så er det borgerkrig, statskupp, religionskrig og interne konflikter som fordriver mennesker fra Midtøsten og Nord-Afrika fra sine hjemland. Er nok du som burde følge med i timen. Ellers så betviler jeg ikke kompetansen til mennesker uansett hvor de kommer fra. Saudi-Arabia kunne huset 1M mennesker i teltene som brukes for rike muslimer èn gang i året under den årlige pilegrimsreisen til mekka. De står så vidt jeg vet tomme. Jeg har heller ikke fulgt med i timen… For jeg ser ingen konflikter i Nord-Afrika. Gi meg eksempler på krig og uroligheter i land som Marokko, Egypt og resten av nord-Afrika? Virkelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 2. august 2023 #78 Del Skrevet 2. august 2023 Motelvibes skrev (1 time siden): Jeg har heller ikke fulgt med i timen… For jeg ser ingen konflikter i Nord-Afrika. Gi meg eksempler på krig og uroligheter i land som Marokko, Egypt og resten av nord-Afrika? Virkelig. Marokko og Algerie har vært i konflikt med hverandre i lang tid om Vest-Sahara. I Libya har det vært konflikt siden Gaddafi begynte å miste kontrollen. Også i Egypt, Sudan, Tunisia og Algerie har det til tider vært ganske turbulent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WilliamB Skrevet 2. august 2023 #79 Del Skrevet 2. august 2023 Nei, det er bare fornuftig. Det meste av innvandringen til Norge er dyrt og segregerende. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trish Skrevet 2. august 2023 #80 Del Skrevet 2. august 2023 Det er bare et faktum at økt antall menn fra muslimske land vil gjøre Norge mer utrygt, særlig for kvinner og homofile. De har vokst opp og blitt sosialisert i kulturen i hjemlandet, og det setter preg på de og oppførselen deres. 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå