Brunello Skrevet 26. juli 2023 #21 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er vel fordi det er menn som har vært forskere, menn som har donert penger. Anonymkode: e8de2...2f8 Kanskje det også, men mest fordi det er enklest og artigst for forskerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #22 Del Skrevet 26. juli 2023 1 minutt siden, Andro said: Mange sykdommer er nyoppdaget, sjeldne eller av andre grunner lite prioritert. Etter hvert så øker kunnskapen, og hjelpen vil bli bedre - uten at det nødvendigvis hjelper akkurat deg. Nettopp, det samme gjelder også for alle andre, både kvinner og menn. Anonymkode: 0c5d8...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. juli 2023 #23 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette er en sjukt utdatert og ikke minst en altfor for enkel forklaringsmodell. Det er i dag ca 50/50 kjønnsfordeling blant leger under 70 år. På medisinstudiet var det 71,1 prosent kvinner som kom inn i 2022. På psykologi var det 74,1 prosent. Talkene er henter fra samordnet opptak. Anonymkode: dd169...4a4 Nå later du som om medisinsk forskning er et nasjonalt anliggende, og det er det ikke - selv om det også forskes her. Medisinsk forskning og legemiddelutvikling er globale prosjekter, og krever internasjonal finansiering. Norge er et foregangsland på kvinner i legeyrket, og andre relevante profesjoner for helseforskning, men majoriteten av ledere i akademia er menn - også her. Selv om det ventelig vil snu. Vi er av de mest likestilte i verden, men langt fra i mål. I mange andre land er situasjonen veldig annerledes. Kvinner er utestengt fra både utdanning, arbeid og forskning mange steder, og det gir seg selv at prioriteringer og tolkninger bærer preg av det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #24 Del Skrevet 26. juli 2023 Spørsmålet mitt var en kommentar til den jeg svarte, fordi at jeg mener at menn ikke kan være offer om det er noen sannhet at vi lever i et patriarki, og spørsmålet mitt var derfor hva jeg må gjøre for å bli et offer, som kan få den hjelpen jeg fortjener, siden jeg ikke får den som mann, som allerede har fordeler og "manneprioritet". Derfor spurte jeg om jeg blir et offer om jeg identifiserer meg som kvinne, og dermed større sjanse for å få hjelp, siden det er så mye fokus på kvinnesykdommer. Jeg burde merket det som en "flåsekommentar", jeg tar på meg den. Men jeg trodde flåsingen kom godt frem i den setningen. Det gjorde den altså ikke. Hva kan man gjøre for å hjelpe alle gutter/menn som tar selvmord? Hadde det ikke vært i patriarkiets beste interesse å få ned tallet på gutter/menn som tar selvmord, for å "holde kontrollen" over dere kvinner, dersom vi lever i et patriarki? Hvorfor gjør gutter det ofte dårligere på skolen? Burde ikke patriarkiet sikre de gode og riktige diplomer, for å sikre fremtiden deres i patriarkiet Norge? Det er jo på den måten man kan holde menn i maktposisjoner, og velge utovertiss fremfor innovertiss der det "telles". Hvorfor er flertallet innsatte i fengsel menn? Burde ikke patriarkiet sørget for frikjennelser? Anonymkode: 0c5d8...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #25 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 15.44): Spørsmålet mitt var en kommentar til den jeg svarte, fordi at jeg mener at menn ikke kan være offer om det er noen sannhet at vi lever i et patriarki, og spørsmålet mitt var derfor hva jeg må gjøre for å bli et offer, som kan få den hjelpen jeg fortjener, siden jeg ikke får den som mann, som allerede har fordeler og "manneprioritet". Derfor spurte jeg om jeg blir et offer om jeg identifiserer meg som kvinne, og dermed større sjanse for å få hjelp, siden det er så mye fokus på kvinnesykdommer. Jeg burde merket det som en "flåsekommentar", jeg tar på meg den. Men jeg trodde flåsingen kom godt frem i den setningen. Det gjorde den altså ikke. Hva kan man gjøre for å hjelpe alle gutter/menn som tar selvmord? Hadde det ikke vært i patriarkiets beste interesse å få ned tallet på gutter/menn som tar selvmord, for å "holde kontrollen" over dere kvinner, dersom vi lever i et patriarki? Hvorfor gjør gutter det ofte dårligere på skolen? Burde ikke patriarkiet sikre de gode og riktige diplomer, for å sikre fremtiden deres i patriarkiet Norge? Det er jo på den måten man kan holde menn i maktposisjoner, og velge utovertiss fremfor innovertiss der det "telles". Hvorfor er flertallet innsatte i fengsel menn? Burde ikke patriarkiet sørget for frikjennelser? Anonymkode: 0c5d8...9d5 det å ta selvmord blant unge gutter på alvor, har ingen sammenheng med å holde kontrollen over kvinner. Deprrimerte unge menn må få hjelp til å få kontroll over eget liv først. Å gi menn jobber de ikke har kompetanse til å mestre, er ingen løsning. Ingen kriminelle skal slippes ut av fengsel fordi flere menn begår lovbrudd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #26 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 15.56): patriarkatet som ikke har forsket på kvinners kropp Jeg har da stilt meg frivillig til å forske på kvinners kropp i årevis jeg. Slanke kvinnekropper i tidlig 20 årene er mitt interesseområde for forskning. Anonymkode: 5276e...80b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #27 Del Skrevet 26. juli 2023 Andro skrev (10 timer siden): Kvinners kropper har blitt behandlet som menns i århundrer, fordi man forsket på menn. Det har gitt tragiske utfall, som manglende oppdagelse av symptomer og feildosering av medisiner. Det har også ført til at mange tilstander i kvinners helse ikke har blitt oppdaget før helt nylig. Da regner jeg med at du og dine medsøstre stiller dere fremst i køen for å teste ut nye eksperimentelle medisiner. Andro skrev (10 timer siden): Når ting skjer på menns premisser, og kvinner diskrimineres pga det, så er det patriarkatet som har skylden. Altså strukturelle kjønnsforskjeller i kvinners disfavør. At kvinner kan bli gravide er alene en grunn til at kroppene til kvinner bør forskes enda mer på, forstås bedre, og ytes den mest kunnskapsbaserte hjelpen man kan tilby til enhver tid. Si meg hvilke forskning er gitt mest midler og oppmerksomhet av prostatakreft og brystkreft? Andro skrev (10 timer siden): Det er ikke før ganske nylig man har opplyst om kvinners typiske symptomer på hjerteinfarkt f.eks. og dødeligheten har sunket med økt opplysning. Kvinners typiske symptomer på hjerteinfarkt er akkurat de samme som menns typiske symptomer på hjerteinfarkt. smerter, vanligvis lokalisert midt i brystet. Smerten kan stråle ut i armer, rygg, mage og opp i kjeven. Den endrer seg ikke med pusten. ... kortpustethet som kommer plutselig. kvalme og oppkast. kaldsvetting, klam og blek hud. Andro skrev (10 timer siden): Pga. menns forståelse av data innsamlet i forskning har man også gått glipp av mye kunnskap, rett og slett fordi de ikke har skjønt hva de har sett. Det gjelder kropp og helse til både dyr og mennesker, og ikke minst forståelsen av tabuemner som kjønn, kjønnsutvikling, seksualitet osv. Der konservative alltid har latt verdiene og pengene overskygge realitetene, for å hegne om sin egen makt og rikdom. Heldigvis går verden framover. Ja nå er jeg spent. Hva er feilen menn gjør med innsamlede data i forskningen? Anonymkode: 5276e...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #28 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da regner jeg med at du og dine medsøstre stiller dere fremst i køen for å teste ut nye eksperimentelle medisiner. Si meg hvilke forskning er gitt mest midler og oppmerksomhet av prostatakreft og brystkreft? Kvinners typiske symptomer på hjerteinfarkt er akkurat de samme som menns typiske symptomer på hjerteinfarkt. smerter, vanligvis lokalisert midt i brystet. Smerten kan stråle ut i armer, rygg, mage og opp i kjeven. Den endrer seg ikke med pusten. ... kortpustethet som kommer plutselig. kvalme og oppkast. kaldsvetting, klam og blek hud. Ja nå er jeg spent. Hva er feilen menn gjør med innsamlede data i forskningen? Anonymkode: 5276e...80b Siden Andro ikke har svart, gjør jeg det, da jeg har google. 1. Medisinstudier er ikke basert på en køløsning. Noen må betale for forskningen og utvikle medisinen, så finner de aktuelle kandidater. Medisiner er godt testet, før de prøves på mennesker. 2. Brystkreft og Prostatakreft. Her er det en veldig viktig forskjell, og det er alderen på pasientene. Kreftmedisiner er en veldig tøff behandling, og man må vurdere pasientens helse, og hva som er realistisk å få ut av behandlingen. Prostatakreft har movember og brystkreft har rosa sløyfe. Så vidt jeg vet er dette kampanjer fra pfizer. Det siste vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #29 Del Skrevet 27. juli 2023 Helene1982 skrev (38 minutter siden): 1. Medisinstudier er ikke basert på en køløsning. Noen må betale for forskningen og utvikle medisinen, så finner de aktuelle kandidater. Medisiner er godt testet, før de prøves på mennesker. Medisiner prøves ut på små grupper til å begynne med, også stadig større grupper for å finne bivrkninger, ol. Ofte prøves medisinene først ut på grupper som ikke har sykdommen de er designet for fordi det er skadelige bivirkninger man er ute etter å finne først og selve effekten på sykdommen kommer i senere rekke. Og tradisjonelt har ikke forskerne ville utsette kvinner for disse potensielt alvorlige bivirkningene så mens man tidligere prøvde medisiner på fanger, værnepliktige, ol. har man i nyere tid sett dette som uetisk og tester de derfor heller på vanlige frivillige menn siden man som sagt ikke vil utsette kvinner for disse farene. Men hvis dere kvinner er så ivrige etter å bli prøvekaniner så er det jo bare å melde seg opp til medisinstudier som testsubjekter. Anonymkode: 5276e...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 27. juli 2023 #30 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medisiner prøves ut på små grupper til å begynne med, også stadig større grupper for å finne bivrkninger, ol. Ofte prøves medisinene først ut på grupper som ikke har sykdommen de er designet for fordi det er skadelige bivirkninger man er ute etter å finne først og selve effekten på sykdommen kommer i senere rekke. Og tradisjonelt har ikke forskerne ville utsette kvinner for disse potensielt alvorlige bivirkningene så mens man tidligere prøvde medisiner på fanger, værnepliktige, ol. har man i nyere tid sett dette som uetisk og tester de derfor heller på vanlige frivillige menn siden man som sagt ikke vil utsette kvinner for disse farene. Men hvis dere kvinner er så ivrige etter å bli prøvekaniner så er det jo bare å melde seg opp til medisinstudier som testsubjekter. Anonymkode: 5276e...80b Ser at reglene ble endret i 2001, og det er nå lov om at medisiner også må testes på kvinner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #31 Del Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 15.44): Da har du misforstått meg. Spørsmålet mitt var en kommentar til den jeg svarte, fordi at jeg mener at menn ikke kan være offer om det er noen sannhet at vi lever i et patriarki, og spørsmålet mitt var derfor hva jeg må gjøre for å bli et offer, som kan få den hjelpen jeg fortjener, siden jeg ikke får den som mann, som allerede har fordeler og "manneprioritet". Derfor spurte jeg om jeg blir et offer om jeg identifiserer meg som kvinne, og dermed større sjanse for å få hjelp, siden det er så mye fokus på kvinnesykdommer. Jeg burde merket det som en "flåsekommentar", jeg tar på meg den. Men jeg trodde flåsingen kom godt frem i den setningen. Det gjorde den altså ikke. Anonymkode: 0c5d8...9d5 Kvfor vil du identifisere deg som et offer? Eg er sjølv langvarig sjuk, men eg vil for alt i livet ikkje kalle meg sjølv for et offer. Håpar du får hjelpa som du treng ❤️ Anonymkode: 9e65a...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #32 Del Skrevet 29. juli 2023 Da lærte jeg i dag at det ikke finnes noe forskning på kvinnekroppen. Takk, TS! Anonymkode: 5632a...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #33 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 19.19): Er det ikke der mest resurser går? Har aldri sett sløyfe for testikkel eller prostata kreft. Kvinner bruker helse resurser mye mer enn menn sånn generelt sett pga biologien. Spørsmålet er vel heller hvorfor har ikke kvinnelige leger funnet ut av dette mye tidligere? Anonymkode: 31824...982 Det finnes blå sløyfe for prostatakreft hos Kreftforeningen jo. Anonymkode: 9fe5e...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #34 Del Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da lærte jeg i dag at det ikke finnes noe forskning på kvinnekroppen. Takk, TS! Anonymkode: 5632a...e3d Lever du i en hule langt fra folk? Dette har det blitt snakket MYE om i mediene de to siste årene. Anonymkode: 9fe5e...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå